بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

تکثیر ماهی های آکواریومی کار بسیار جالبی است و بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر همانطور که می دانید ماهی گورامی است در اینجا لیست بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم را برای شما آماده کرده ایم که شما می توانید راحت ترین ماهی آکواریومی برای تکثیر و پروش در منزل را انتخاب کنید.

 

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر

ماهی گورامی یکی از بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم آب شیرین است اگر به دنبال پرورش ماهی آکواریومی هستید و می خواهید بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم را انتخاب کرده و پرورش دهید توصیه ما این است که تکثیر ماهی گورامی در آکواریوم بهترین گزینه است. برای تکثیر ماهی گورامی در آکواریوم باید از ماهی های بالغ که معمولا بین 6 تا 8 ماهگی بالغ می شوند انتخاب کرد. باید از بهترین آنهایی که سرحالتر، شادابتر و خوب رشد کرده اند و نسبت به بقیه بزرگترند و در واقع از شاه تخمها یا شاه ماهیها هستند انتخاب و مورد استفاده تکثیر قرار گیرند. پرورش و تکثیر ماهی‌ دردسرهای فراوانی دارد، چه برسد به ماهی های زینتی آکواریومی که حساسیت‌های خاص خودش را دارد؛ از تامین اکسیژن گرفته تا حفظ کیفیت آب. اما گونه‌ای از ماهی ها هستند که برای تکثیر، پرورش و نگهداری نیازی به اکسیژن ندارند و حساسیت کمتری نسبت به کیفیت آب دارند.

 

ماهیان گورامی از این دسته هستند. این ماهی یکی دیگر از انواع ماهی های صلح جو آب شیرین است که نگهداری و پرورش از آن راحت و با سایر ماهیان نیز به سادگی کنار می آیند ( به جز گونه گورامی اسفرانوس ). ماهی گورامی مروارید کم دردسر ترین نوع این ماهی می باشد. این ماهی به سادگی در دمای ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتی گراد زندگی می کند . PH بین ۵٫۵ الی ۷٫۵ برای این ماهی ایده آل است اما در صورت تغییر PH به این تغییرات مقاومت نشان می دهد. گورامی ها دارای انواع زیادی هستند.

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

آنهایی که در ایران تاکنون تکثیر و پرورش یافته اند، شامل: گوارامی آبی، کاذبی، زرد و گوارامی عسلی، گوارامی بوسنده، گوارامی پرل، فایتر یا سیامی جنگجو، گوارامی دارف کوتوله و گوارامی بهشتی هستند. این ماهی از غذاهای پولکی و خشک تغذیه می کند و می توان گفت یک ماهی همه چیز خوار است از انواع کرم خونی گرفته تا تکه های ریز ریز شده دل گاو !!! این ماهی بومی جنوب آسیاست و در کشورهای مثل سوماترا و مالزی یافت می شود . ماهی های گورامی تخم گذار هستند و در هر بار تخم ریزی ، تعداد زیادی تخم را تولید می کنند .

 

تمام ماهیان گورامی برای تکثیر و پرورش شرایط یکسان و مساوی دارند. چنانچه شما بتوانید یک نوع آن را با موفقیت تکثیر و پرورش دهید از بقیه گونه های دیگر گورامی ها براتی خواهید توانست تخم گیری بعمل آورید و براحتی آنها را پرورش دهید. در ابتدا بایستی گورامی های ماده و نر قبل از تخم گیری 15 روز بطور جداگانه نگهداری شوند تا علاوه بر علاقه و میل بیشتر تعداد تخم زیادتری را در موقع تخم ریزی رها سازند. ترتیبپرورش بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم دارای اهمیت زیادی است. چنانچه بموقع آن کارها انجام نگیرد نتیجه تکثیر ماهی آکواریومی خراب خواهد شد. باید همزمان با آماده ساختن ماهی های مولد برای انجام تخمریزی پیش بینی لازم را برای تهیه غذای لاروهای گوارام یها صورت بگیرد و از قبل اقدامات لازم را انجام داد و برای آنها غذا تهیه کرد. لاروهای گوارامی در ابتدا خیلی ریز هستند و غذای خیلی ریزتری احتیاج دارند. معمولا نوزادان میگو را تا یک هفته بعد از شنای آزاد نمی توانند صید کنند و بخورند زیرا برایشان بزرگ است و اگر بی غذا بمانند تمام آنها تلف خواهند شد. بنابراین باید موجودات زنده خیلی ریزتری را مانند انفوزئرها و فیتوپلانکتنها را تولید کرد. تا لاروهای گوارامی بعد از آنکه کیسه زرده زیر شکمشان را جذب کردند و دارای شنا آزاد شدند، بتوانند آنها را بعنوان اولین غذا استفاده نمایند.

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

بدون شک آنجل بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم است. ماهی آنجل با توجه به سایز بندی مختلف و تنوع طرح یکی از پر استقبال ترین ماهیان آکواریومی برای پرورش و تکثیر است . این ماهی زیبا در انواع گوناگونی مثل : آنجل بلک ، آنجل سفید ، آنجل سه خط ، آنجل باله بلند و… یافت می شود . این ماهی حالتی تخت دارد که بر جذابیت آن می افزاید . آنجل یک ماهی کم توقع و صلح جو است و با اکثر گیاهخواران سر سازگاری دارد . در زمان تخم ریزی ماهی آنجل برای تکثیر در آکواریوم آب شیرین تا حدی قلمرو طلب می شود . PH مناسب این ماهی ۷ الی ۷٫۵ است و دمای مناسب برای این ماهی ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتی گراد است. بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم یا همان ماهی آنجل کمی در تغذیه حساس است و بهتر است برای تغذیه آن از غذای مخصوص آن استفاده شود ، این ماهی تمایل زیادی به خوردن پروتئین و دریافت آن از طریق میگو ، کرم خونی و دل گاو دارد !

 

آنجل باله بلند چلگیس، آنجل نیم تنه مشکی، آنجل ببری، آنجل سفید، آنجل مشکی، آنجل باله بلند دودی، آنجل باله بلند سفید هستند، که در ایران تکثیر و پرورش یافته اند و اکثر علاقمندان به این ماهی ها برای انتخاب ماهی های مولد خوب باید تعدادی از آنجلهای جوان، شاداب، سرحال و بدون نقص باله ها و عضو را بصورت گروهی در شرایط عالی نگهداری کنند. و از بین آنهایی که با همدیگر جفت می شوند برای تکثیر و پرورش جدا کنند. برای اینکار باید در روی هر دیواره آکواریوم چندین تکه سنگ به اندازه ارتفاع آکواریوم و به عرض 5 سانتیمتر قرار داده شود. بطوریکه تکه سنگ با دیواره آکواریوم بصورت مورب و زاویه ایی تقریبا 55 بوجود آورد. آنجلها محلهایی که دارای شیب است برای تخمریزی انتخاب می کنند. ماهی های آنجل جوان معمولا بین 10 تا 12 ماهگی بالغ می شوند و در آن زمان بین 13 تا 15 سانتیمتر طول خواهند داشت که برای همین می گوییم آنجل بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم های آب شیرین است.

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

تکثیر ماهی سورم در آکواریوم

ماهی سورم یکی از زیباترین گونه های ماهی و بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر در آب شیرین است که زادگاه اصلی او کشورهای سنگاپور ، مالزی و عمدتا شرق آسیا است و تکثیر ماهی سورم در آکواریوم بسیار ساده است. این ماهی در دمای 28 درجه سانتی گراد به خوبی رشد و نمو میکند و بهترین غذا برای این ماهی حشرات هستند که میتوانند بیشترین نقش را در کار تکثیر و پرورش این ماهی ایفا کنند . همچنین میتوان از غذاهای خشک ویا دل گاو یا گوسفند همراه با مقداری برگ کاهو و اسفناج برای تغذیه ی این ماهی استفاده کرد .

 

ماهی آکواریومی سیچلاید برای تکثیر در آب شیرین

خانواده ماهی های سیچلاید، ماهی هایی وحشی، جنگجو که بسیار عصبانی عمل می کنند و تغییرات داخل آکواریم آنها را شدیداً ناراحت و مضطرب می کند. انواع سیچلاید هایی که تا کنون در ایران قابل تکثیر و پرورش بوده اند عبارتند از :

 

دیسکاس، آنجل، اسکار، سیچلاید گوره خری، سیچلاید زرد و سیچلاید جولی و سیچلاید جک دمپسی هستند. که در واقع برای تکثیر و پرورش ماهی آکواریومی سیچلاید باید هر کدام از آنها با یک جفت را در یک آکواریم آب شیرین قرار داد و شرایط سختی آب برای سیچلاید ها بین 5 تا 8 درجه DH می باشد. بهترین درجه حرارت برای تخم ریزی 27 درجه سانتی گراد است. سیچلایدها با میل و علاقه خودشان تخم ریزی می کنند و هیچ گونه تغییراتی را از طرف شما نمی پذیرند، بلکه ممکن است بر عکس جواب دهند و آنها را عصبانی کند که در مواقع عصبانیت معمولاً بین جفت نزاع و درگیری بوجود می آید که آنها همدیگر را مقصر قلمداد می کنند. دیده شده است که گاهی این نزاع ها که بین نر و ماده اتفاق افتاده است آنقدر زیاد و شدید بوده است که حتی منجر به تلف شدن یکی از آنها شده است.

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

بنابراین سعی کنید همیشه با آنها به آرامی رفتار کنید. برای تکثیر از سیچلاید ها بهتر است یک گله 10 تایی از آنهایی که بخوبی تغذیه شده اند و رشد کافی داشته اند را در یک آکواریم بزرگ نگه داری کنید. شرایط نگهداری و تغذیه آنها باید کاملاً اصولی و تمام شرایط لازم مهیا و آماده باشد. ماهی های انتخاب شده برای پرورش در آکواریوم آب شیرین باید جوان، سالم ، بدون نقص عضو، سرحال ، شاداب ، خوش رنگ، چابک و قبراق باشند. معمولاً چند روز که بگذرد، سیچلاید ها خودشان به انتخاب جفت می پردازند. بطوریکه هر سیچلاید نر در یک قسمت آکواریم حکومت تشکیل و هر کس که به قلمرو او نزدیک شود مورد حمله قرار می دهد. ماهی ماده به قلمرو نر مورد علاقه می رود و در آنجا ساکت می ایستد و باحرکات خاصی اعلام قبول ازدواج با نر انتخاب شده را می دهد. دیده شده است که در اکثر مواقع ماده قویترین و بهترین نر را انتخاب کرده است و هیچ ماهی دیگری حق ورود به منطقه جفت را نخواهد داشت، اگر بر اثر لجاجت ماهی دیگری وارد قلمرو جفت شود بر اثر ضربات زیاد آنها از بین خواهد رفت. بنابراین باید وضعیت ماهی ها را کنترل کنید، هرگاه در بین آنها جفتی یکدیگر را واقعاً انتخاب کردند بهتر است آن جفت را به آرامی به آکواریمی که از قبل آماده کردید انتقال دهید و در واقع شروع کار تکثیر و پرورش سیچلایدهای شما در آکواریوم با موفقیت انجام شده است.

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

مقاوم ترین ماهی آکواریومی برای تکثیر در آب شیرین

ماهی زبرا یکی از جان سخت ترین ماهی های آب شیرین است و با ماهی های آکواریومی صلح جو بسیار راحت زندگی می کند و به همین دلیل نام مقاوم ترین ماهی آکواریومی برای تکثیر و پرورش در آب های شیرین را از آن خود کرده است . این ماهی یک ماهی همه چیز خوار است و از انواع غذاها تغذیه می کند . زبرا در انواع مختلف وجود دارد مثل زبرا جاینت ( غول پیکر ) ، زبرا آبی باله بلند ، زبرا طلایی ، زبرا تابان و … . دمای مورد نیاز این ماهی ۲۰ الی ۲۸ درجه سانتی گراد می باشد و PH هم بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ می باشد. زبرا ها بر خلاف گوپی و مولی ، تخم گذار هستند. این ماهی بهتر است در دسته های ۸ تایی به بالا نگهداری کنید و چون مقاوم ترین ماهی آکواریومی آب شیرین است برای پرورش مناسب است.

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

زیباترین ماهی آب شیرین برای تکثیر در آکواریوم

زیباترین ماهی آکواریومی آب شیرین برای تکثیر و پرورش ماهی دیسکاس است . قشنگ ترین ماهی آب شیرین باعتقاد اکثر کارشناسان ماهی های دیسکاس هستند. دیسکاس ها دارای انواع رنگاهی گوناگونند. مانند دیسکاس آبی، قهوه ایی، سبز که معمولا در 15 ماهگی بالغ می شوند. تمام شرایط و نگهداری و تکثیر آنها مشابه آنجل بهتر صورت می گیرد معمولا داخل گله خودشان همدیگر را انتخاب کنند. یک جفت مولد دیسکاس خوب از تخمها مراقبت می کنند. و معمولا هر 15 روز یکبار تخم ریزی انجام می دهند. آب دیسکاس ها باید دارای سختی 3 تا 5 درجه DH باشد و دمای آب آنها 27 درجه سلسیوس ثابت باشد. دیسکاس ها تخم هایشان را روی اشیاء شیب دار می گذارند. معمولا 48 ساعت بعد از تخمگذاری تخم ها باز خواهند شد. لاروهای دیسکاس سه روز احتیاج به هیچ غذایی ندارند چون از کیسه زرده ایی مجهز که در زیر شکم دارند تغذیه می کنند.

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم دیسکاس است زیرا این ماهی زیبا از صبح روز چهارم بعد از تولد لاروها به بدن والدین خود می چسبند و از لعابی که از پوست آنها تراوش می شود تغذیه می شود تغذیه می کنند. بعضی معتقدند که تخمهای خراب و تجزیه شده که رشد باکتریها را همراه دارد می تواند غذای چند روز لاروهای دیسکاس باشد ولی چیزی که ثابت شده است حضور والدین در هر حالت برای غذا دادن و پرورش لاروهای دیسکاس کاملا واجب ضروری است. زمانیکه بچه ها بخوبی شنای آزاد پیدا کنند و بتوانند نوزادان میگو را بخورند می توان والدین را از آنها دور ساخت و مولدین را برای نوبت بعدی تخمریزی آماده ساخت. تعویض آب به رشد و شادابی بچه های دیسکاس کمک می کند. زیرا آب دیسکاس ها بر اثر مدفوع و غذاهای اضافی و مانده در آکواریوم آلوده و کمی اسیدی می شود که در نتیجه آب باعث سوختن لبه های باله و دم آنها خواهد شد. از طرفی دیگر بر اثر تبخیر آب املاح موجود در آب مانند نمک های کلسیم و منیزیم باقی می مانند و آب را سنگین می کنند که برای دیسکاس ها قابل تحمل نیست. بنابراین بهتر است همواره باندازه ایی که آب تبخیر می شود. به همان اندازه هم شما آب از آکواریوم خارج کنید. سپس آب آماده و مناسب اضافه کنید تا همواره تعادل بین املاح موجود در آب و سختی آب برای ماهی های دیسکاس برقرار باشد.

 

تکثیر ماهی گوپی در آکواریوم

ماهی آکواریومی گوپی یکی از زیباترین ماهی های موجود در آکواریوم آب شیرین است. تکثیر ماهی گوپی در آکواریوم آب شیرین بسیار ساده و راحت است ماهی گوپی بومی آمریکای جنوبی ( برزیل ، ونزولا ) و آفریقا ( ترنیداد و توباگو ، گینه و… ) می باشند اما به لطف نگهداری ساده و تکثیر و پرورش راحت در اکثر کشور ها پروش داده می شود . این ماهی از انواع غذاهای خشک و آماده تغذیه می کند. سایز این ماهی نهایتا در نوع نر به ۳ سانتی متر و در نوع ماده به ۶ سانتی متر می رسد. نر این ماهی آکواریومی بسیار زیبا و دارای رنگ های بیشتر است . ماهی گوپی زنده زاست و به دفعات در سال بچه زایی دارد. دمای مناسب زندگی بین ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد می باشد و ph مناسب برای این ماهی ۶٫۵ الی ۷٫۵ می باشد. گوپی یک ماهی صلح جو می باشد و با اکثر ماهی ها سازگاری بالایی دارد تکثیر ماهی گوپی در آکواریوم کار عاقلانه ای است و جزء لیست بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم آب شیرین می باشد.

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

بهترین ماهی گیاهخوار آکواریومی برای تکثیر

سیلور دالر بهترین ماهی گیاهخوار آکواریومی برای تکثیر است و ماهی ای صلح جو و اجتماعی است که می توان آن را در گروه های ۳تا۶تایی نگهداری نمود.آکواریومی نسبتا” بزرگ همراه با نور ملایم و غیرمستقیم برای این ماهی مناسب است. می توان با قرار دادن گیاهان شناور در سطح آکواریوم این ماهی، نور غیر مستقیم را تامین نمود. فراهم کردن مکان هایی برای پنهان شدن ماهی در آکواریوم نیز حائز اهمیت است. می توان چنین فضاهایی را با قرار دادن تخته سنگ و تکه های چوب در آکواریوم فراهم نمود. سیلور دالر از جمله ماهیان گیاهخوار آکواریومی محسوب می شود که باید آن را با انواع غذاهای گیاهی و غذاهای خشک موجود در بازار تغذیه نمود. قرار گرفتن انواع غذاهای زنده کوچک، مانند میگوی آب شور، در رژیم غذایی این ماهی تاثیرات مثبتی در سلامت ماهی خواهد داشت. جفتگیری این ماهی گیاهخوار در آکواریوم موفقیت آمیز بوده است. برای تکثیر این ماهی آکواریومی بهتر است که در یک آکواریوم یک ماهی نر را با شش ماهی ماده نگهداری نمود تا ماهی نر جفت خود را پیدا کند.ماهی ماده در میان گیاهان تخم ریزی می نماید. لارو ها پس از سه روز از تخم خارج می شوند و پس از حدودا” یک هفته قادر به شنا کردن خواهند بود.لازم است که لاروها با پلانکتون های کوچک تغذیه شوند.

 

بهترین ماهی زینتی برای تکثیر در آکواریوم

تترا نئون

تترا خانواده بزرگی از ماهی های زینتی آکواریومی برای تکثیر را تشکیل می دهد. این ماهی به دلیل تغذیه مناسب نگهداری ساده و تنوع رنگی بالا بهترین ماهی زینتی برای تکثیر در آکواریوم های آب شیرین است . تترا نئون یکی از زینتی ترین ماهی های این خانواده می باشد . این ماهی بومی آمریکای جنوبی ( پرو ، برزیل کلمبیا و … ) است . ماهی بسیار صلح جو اما پرتحرک است و تمایل به زندگی به صورت دسته را دارد. بهتر این ماهی را در دسته های ۵ تایی به بالا نگهداری کنید . این ماهی در دمای ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد زندگی می کند و با ph آب بین ۵٫۵ الی ۷٫۵ سازگاری خیلی خوبی دارد. تتراها نیز از انواع غذاهای متداول استفاده می کنند . تترا بالغ بر ۷۰ گونه مختلف دارند که ما بر حسب میزان نزدیکی به سایر ماهی ها این گونه را معرفی کردیم .

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

رازبورا دلقک

رازبورا یک ماهی آرام و صلح جوی زینتی است که بسیار مناسب آکواریوم های آب شیرین و گیاهی است . این ماهی یکی از ماهیان مقاوم و زیبا برای آکواریوم است ، راز بورا دارای مدل های مختلفی است که در اینجا هدف ما رازبورا دلقک است. رازبورا دلقک نهایتا تا ۵ سانتی متر رشد می کند . این ماهی در دمای ۲۴ الی ۲۶ درجه می تواند زندگی کند و Ph آب مناسب آن ۵ الی ۷ است . یک نکته که باید به آن توجه کنید این است که ، رازبورا دلقک و رازبورا درخشان به شدت به هم شبیه هستند و ولی رازبورا درخشان PH ۶ الی ۷٫۵ را تحمل می کند و ممکن است در PH 5 نتواند زنده بماند. تغذیه این ماهی بسیار ساده است و این ماهی همه چیز خوار از هر غذای استقبال می کند و کافی است غذا سایز دهانش باشد !

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

ماهی های قابل تکثیر در آکواریوم

دم شمشیری

ماهی دم شمشیری یا سوردتیل یکی دیگر از ماهیان مناسب برای افراد مبتدی و تازه کار و جزء لیست بهترین ماهی های قابل تکثیر در آکواریوم می باشد. این ماهی نیز از مقاومت خوبی برخوردار است . اسم این ماهی از روی گونه نر این ماهی گرفته شده است. دم شمشیری نر دارای دمی به شکل شمشیر است که به سمت عقب کشیده شده است . ولی گونه ماده این دم را ندارد و در زیر شکم یک باله کوچک دارد. سوردتیل از بهترین ماهی های قابل تکثیر در آکواریوم است و در PH بین ۷ الی ۷٫۵ به خوبی زندگی خواهد کرد. دمای مناسب برای نگهداری این ماهی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد می باشد. این ماهی در تغذیه به هیچ وجه بد غذا نیست و تقریبا هر چیزی را برای خورد و خوراک قبول می کند . این ماهی می تواند بین ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر رشد کند. ماهی سوارتل یا دم شمشیری به دلیل زیبایی خاص و دم تیز و شمشیری شکل خود و همچنین سازگاری بسیار خوب با ماهیان صلح جو و گیاه خوار محبوبیت خاصی را بین طرفداران ماهیان اکواریومی بدست اورده است.از نظر تغذیه ماهی کم توقعی میباشد و میتوان با انواع غذاهای خشک تغذیه شود. ماهی های قابل تکثیر در آکواریوم به راحتی امکانپذیر بوده و همانند سایر ماهیان زنده زا مانند گوپی و مولی تکثیر میشوند و برای افرادی که علاقه مند به تکثیر و پرورش ماهیان میباشند بسیار ایده ال است.

بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر | بهترین ماهی برای تکثیر در آکواریوم

ماهی مولی

مولی یک ماهی زنده زا است که اکثر مبتدیان برای پرورش و تکثیر به سراغ آن می روند . این ماهی انواع مختلفی دارد مثل مولی دم عقربی ، مولی باله بادبانی ، مولی سفید ، مولی برفی ، مولی سیاه و … . این ماهی یک ماهی صلح جو است که با اکثر ماهیان سازگاری بالایی دارد و از بهترین ماهی های قابل تکثیر در آکواریوم آب شیرین است. دمای مناسب برای نگهداری این ماهی بین ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است. Ph مناسب برای این ماهی بین ۷٫۵ تا ۸٫۵ می باشد . این ماهی نیز از انواع غذاهای خشک تغذیه می کند.

 

لجن خوار

یکی از محبوب ترین ماهیان که در هر آکواریومی یافت می شوند لجن خوار ها می باشند. این ماهیان که از کف و دیوار های آکواریوم تغذیه می کنند و نقش موثر در نظافت آکواریوم دارند ، یکی از ماهیان مقاوم برای شروع آکواریوم داری هستند و همچنین در فهرست بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر بشمار می روند. کت فیش ها دارای گونه های مختلفی هستند که رایج ترین آنها ، کت فیش اسپرت ، کت فیش شکلاتی ، کت فیش پلنگی ، کت فیش رویال و… می باشد. کت فیش عمری در حدود ۱۰ الی ۱۵ سال دارند و در نوع معمولی خود می تواند به ۴۵ الی ۵۵ سانتی متر نیز برسند. بازه دمای مناسب یرای این ماهی ۲۴ الی ۲۸ درجه می باشد ( که در دمای پایین تر نیز مقاوم است ) و در PH 6.5 الی ۸ می تواند به راحتی زندگی کند. این ماهی از جلبک های کف آکواریوم تغذیه می کند برای همین از بهترین ماهی های قابل تکثیر در آکواریوم است ولی اگر تمایل به پرورش این ماهی دارید ، حتما از غذاهای مخصوص این ماهی استفاده کنید.

 

در این مطلب فهرست بهترین ماهی ها برای پرورش در آکواریوم آب شیرین و ماهی های قابل تکثیر در آکواریوم را خواندید اما به نظر من بهترین ماهی آکواریومی برای تکثیر همان ماهی گورامی است که در نخستین پاراگراف این نوشتار توضیح داده شد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب