مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ (9 شاخه بازاریابی دیجیتال + توضیح جامع)

مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ (9 شاخه بازاریابی دیجیتال + توضیح جامع)

دیجیتال مارکتینگ یکی از شاخه های تقریبا نوظهور در دنیای بازاریابی است که با گسترش کسب و کارهای اینترنتی هر روز در حال توسعه است.

 

در واقع به کلیه فعالیت های بازاریابی که در بستر اینترنت با هدف افزایش فروش، برندینگ، تبلیغات و… انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. موقعیت های شغلی دیجیتال مارکتینگ که با نام دیجیتال مارکتر شناخته می شود، هر روز در حال افزایش است و به همین دلیل افراد بیشتری از دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ استقبال نشان می دهند.

 

مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ شاید برای بسیاری از افراد کمی مبهم باشد. ما در این مطلب قصد داریم به زبان ساده این مسیر یادگیری بازاریابی دیجیتال را به شما آموزش دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با شاخه های دیجیتال مارکتینگ

با اینکه دیجیتال مارکتینگ یک زیرشاخه از بازاریابی است، خود نیز دارای زیرشاخه هایی است که قبل از هر چیز باید با آنها آشنا شوید. شروع مسیر یادگیری شما می توانید با یکی از این شاخه ها آغاز شود و با روش های دیگر ادامه یابد و هیچ الزامی برای رعایت ترتیب یادگیری این زیرشاخه ها وجود ندارد. زیرشاخه های بازاریابی دیجیتال عبارت اند از:

 

1. سئو (SEO)

یکی از مهم ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ و ارکان اصلی آن سئو می باشد. سئو یا SEO که مخفف Search Engine Optimisation است به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. سئو خود به 3 زیر شاخه سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می شود که برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو لازم است تا با هر 3 شاخه آشنایی کامل داشته باشید.

 

با توجه به رشد شدید کسب و کارهای اینترنتی نیاز به متخصصین سئو هر روز در حال افزایش است. در ایران نیز این تخصص دارای موقعیت های شغلی فراوانی در شرکت های اینترنتی و فناور محور بوده و سازمان های بسیاری به دنبال متخصصین سئو هستند.

 

می توان گفت سئو سهم بزرگی از دیجیتال مارکتینگ را در اختیار دارد و شما برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر باید یادگیری کامل سئو را در دستور کار خود قرار دهید. برای یادگیری سئو می توانید از دوره های آموزش سئو استفاده کنید و پس از آشنایی با مباحث مختلف آن به طور عملی کار بر روی سئو یک سایت را شروع کنید تا تجربه کافی بدست آورید. کسب تجربه در حوزه سئو بسیار مهم است. در واقع این حوزه جزء حوزه هایی است که نمی توانید صرفا با دانستن مفاهیم و اصطلاحات در آن مشغول به کار شوید و حتما نیاز به کسب تجربه دارد.

 

بهترین گزینه برای یادگیری سئو شرکت در دوره های آموزش سئو است که می توانید از دوره های آنلاین سایت داناپ استفاده کنید.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

2. طراحی سایت (Site design)

شما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید با طراحی سایت آشنا باشید. اشتباه نکنید منظور ما یادگیری برنامه نویسی نیست. شما به کمک سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس می توانید به راحتی و بدون دانش برنامه نویسی سایت های مورد نظر خود را پیاده کنید.

 

وردپرس محبوب ترین CMS در دنیاست و بیش از 80 درصد کل وبسایت ها با آن ساخته شده اند. یادگیری کار با وردپرس بسیار ساده است و می توانید با گذراندن یک دوره آموزش وردپرس به خوبی آن را یاد بگیرید.

 

3. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی همانطور که از نامش پیداست به تولید محتوای مفید برای مخاطب با هدف تبدیل مخاطبین به مشتریان گفته می شود. در واقع در این نوع بازاریابی شرکت تلاش می کند با تولید محتوای مفید در فرمت های مختلف و در زمینه های متنوع از جمله آموزشی، سرگرمی، انگیزشی و… رفتار مخاطبین خود را تغییر داده و آنها را به مشتری تبدیل کند.

 

شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر باید به خوبی با اصول تولید محتوا در فرمت های مختلف آشنا باشید و بتوانید برای آنها ایده پردازی کنید. فرمت های مختلف بازاریابی محتوایی عبارت اند از:

 

شبکه های اجتماعی : شما در صفحات شبکه های اجتماعی کسب و کار خود باید فعال باشید و محتواهایی را در قالب عکس، ویدئو و متن در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

 

بلاگ : تولید محتوای متنی جذاب و مفید در بلاگ سایت یکی از ارکان مهم سئو داخلی محسوب می شود که می توانید به کمک آن ورودی های خود از گوگل را به طرز چشم گیری افزایش دهید.

 

اینفوگرافیک : شما می توانید یکسری اطلاعات مفید و کاربردی درباره یک موضوع را جمع آوری کرده و با طراحی یک اینفوگرافیک جذاب آن را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

 

پادکست : یکی از محبوب ترین فرمت های رسانه ای امروز پادکست های صوتی هستند. می توانید یک کانال راه اندازی کنید و در آن به تولید محتوای صوتی در زمینه های مرتبط با کسب و کار خود بپردازید.

 

ویدئو : محبوب ترین فرمت برای تولید محتوا ویدئو است. ویدئوها در اینترنت بیشترین زمان درگیری مخاطبان را به خود اختصاص داده اند. می توانید درباره موضوعات مختلف مرتبط با کسب و کار خود تولید محتوای ویدئویی داشته باشید و آن را در کانال های مختلف مثل شبکه های اجتماعی، سایت، کانال یوتیوب و… با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

آموزش بازاریابی دیجیتال

4. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

شبکه های اجتماعی نقش بسیار پررنگی را در دیجیتال مارکتینگ بازی می کنند. شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر اگر دانش کافی برای کار و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی نداشته باشید با مشکلات اساسی مواجه خواهید شد. شما باید به خوبی شبکه های اجتماعی مختلف به ویژه اینستاگرام را بشناسید و بتوانید مخاطبین جدید در آنها جذب کنید. در بازاریابی شبکه های اجتماعی تولید محتوا بسیار اهمیت دارد. بدون تولید محتوای جذاب نمی توانید به اهداف خود در شبکه های اجتماعی دست یابید. علاوه بر این باید دانش خود را در مورد نحوه کارکرد شبکه های اجتماعی و نحوه بهینه سازی صفحات در آنها افزایش دهید.

 

5. تبلیغات کلیکی (PPC)

یکی از کانال های مهم دیجیتال مارکتینگ استفاده از تبلیغات کلیکی است. شما در این نوع تبلیغات فقط زمانی هزینه را پرداخت می کنید که بر روی تبلیغ شما کلیک شده باشد. به همین دلیل این نوع تبلیغات بسیار به صرفه بوده و معمولا بازدهی خوبی دارد.

 

شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر حرفه ای باید به خوبی پلتفرم های تبلیغاتی مختلف و کار با آنها را بشناسید. شما باید به خوبی بتوانید سایت های مناسب برای نمایش تبلیغات را شناسایی کنید و نمایش تبلیغات را به آن سایت ها محدود کنید.

آموزش بازاریابی محتوایی

6. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

خیلی ها تصور می کنند دوره ایمیل مارکتینگ به سر رسیده و دیگر نمی توان از این طریق فروش ایجاد کرد. اما واقعیت این است که همچنان ایمیل مارکتینگ یکی از کانال های قدرتمند برای دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود و بسیاری از شرکت ها در حال کسب سودهای جذاب از طریق آن هستند.

 

شما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید سرویس های ایمیل مارکتینگ را به خوبی بشناسید. علاوه بر این آشنایی با کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی برای ایمیل مارکتینگ بسیار مهم است. شما در ایمیل مارکتینگ باید بتوانید در یک الی چند جمله مخاطب را ترغیب به انجام کار مورد نظر خود کنید.

 

7. روابط عمومی آنلاین (PR)

روابط عمومی درباره شهرت برند یک کسب و کار است. در واقع یک کسب و کار به کمک روابط عمومی افکار عمومی را درباره برند خود کنترل می کند. تاثیر روابط عمومی بر برند بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود. نکته مهم ارتباط قوی بین روابط عمومی و سئو است. شما برای تقویت سئو وبسایت می توانید از روابط عمومی و انتشار رپورتاژ استفاده کنید. بنابراین شناخت صحیح روابط عمومی و نحوه انجام آن همسو با اهداف شرکت بسیار مهم است و شما باید به عنوان یک دیجیتال مارکتر با آن آشنایی کافی داشته باشید.

آموزش بازاریابی ویروسی

8. بازاریابی ویروسی (Viral marketing)

خلاقیت مهم ترین پیش نیاز برای بازاریابی ویروسی است. شما در بازاریابی ویروسی با انتشار یک محتوا، شعار تبلیغاتی، ویدئو و یا هرچیز دیگری سعی بر وایرال شدن آن دارید. فرض کنید یک ویدئو تبلیغاتی کوتاه می سازید و در قالب طنز رقیب خود را مسخره می کنید! اگر این کلیپ در سراسر شبکه های اجتماعی دست به دست شود و خیلی ها آن را ببینند، شما بازاریابی ویروسی خود را به بهترین شکل انجام داده اید. شما باید به عنوان دیجیتال مارکتر با اصول بازاریابی ویروسی و پیاده سازی به خوبی آشنا باشید.

 

9. بازاریابی پورسانتی (Affiliate marketing)

بازاریابی پورسانتی یا مشارکتی به نوعی از بازاریابی گفته می شود که شما به عنوان کسب و کار، دیگران را در سود فروش خود سهیم می کنید. یعنی اگر شما یک فروشگاه اینترنتی پوشاک دارید، طرحی را تعریف می کنید که اگر سایت های دیگر با نمایش تبلیغ محصولات شما موفق به فروش محصولی شوند، به عنوان مثال 5 درصد از فروش را می توانند بدست بیاورند.

 

بازاریابی پورسانتی در دنیای امروز نقش بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ دارد و اگر درست پیاده سازی شود می تواند تحولی در فروش یک کسب و کار ایجاد کند. شما باید به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی پورسانتی و اصول صحیح پیاده سازی آن آشنا باشید تا بتوانید در کسب و کارهای مختلف آن را با موفقیت پیاده سازی کنید.

آموزش سئو

جمع بندی

ما در این مطلب 9 شاخه اصلی دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کردیم. اینکه شما یادگیری دیجیتال مارکتینگ را از کدام شاخه شروع می کنید کاملا به خودتان بستگی دارد. اما یادگیری تمامی شاخه ها برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای بسیار مهم و حیاتی است. اگر شما با هر کدام از این شاخه ها آشنا نباشید مثل این می ماند که یک ابزار را در جعبه ابزار خود ندارید.

 

بنابراین سعی کنید به تمامی شاخه ها ورود کنید و 0 تا 100 آنها را یاد بگیرید. همانطور که در این مطلب نیز اشاره شد می توانید این مباحث را به کمک دوره های آموزش آنلاین یاد بگیرید. یکی از سایت های پرطرفدار در حوزه آموزش آنلاین داناپ (Danup.ir) نام دارد که می توانید در حوزه های متنوع از آن دوره های آموزشی تهیه و مشاهده کنید. نکته جالب این است که بسیاری از دوره های داناپ رایگان است و بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانید از آنها استفاده کنید.

جدیدترین مطالب