وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

لوازم ضروری برای پیاده روی اربعین را در این بخش برای شما زائر امام حسین (ع) شرح خواهیم داد و اگر قصد عزیمت به کشور عراق و شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی را دارید باید حتی الامکان کفش مناسب، لباس مناسب، شلوار مناسب و داروهای ضروری را به همراه داشته باشید. شما عزیزان باید در هنگام مشرف شدن لیست وسایل مورد نیاز سفر کربلا را تهیه کرده و در اختیار داشته باشید و سپس تمام لوازم ضروری را خریداری کرده و همراه ببرید.

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

وسایل مورد نیاز پیاده روی اربعین حسینی را از روی چک لیست تهیه کرده و به عتبات عالیات مشرف شوید. در این سفر که در حدود یک هفته به طول می انجامد باید مجهز باشید زیرا قرار است در حدود ۱۰۰ کیلومتر پیاده روی کنید و در صورت نداشتن لباس یا کفش مناسب به مشکل بر خواهید خورد. در این سفر چون قرار است شما زمان زیادی را پیاده راه بروید تفاوت زیادی با سایر مسافرت های زیارتی دارد و بهتر است نسبت به تهیه لیست وسایل لازم برای پیاده روی اربعین اقدام فرمایید:

 

۱. لباس مناسب

یکی از مهمترین لوازم مورد نیاز پیاده روی اربعین همراه داشتن لباس مناسب است و بهتر است چندین نوع لباس به همراه داشته باشید. شب ها در کشور عراق سرد است و لباس زیر گرم خیلی بدردتان خواهد خورد. همچنین جوراب نخی و دستکش برای محافظت از آفتاب سوزان ظهر و آلودگی ها مورد نیازتان است.

 

یکی دیگر نکات مهم داشتن لباس های نخی روشن و به همراه داشتن چفیه برای پوشاندن سر و صورت در برابر آفتاب به خصوص برای آقایان برای محافظت از سر و گردن می باشد.

 

لباس مناسب پیاده روی اربعین مردانه عبارتند از: شرت و زیرپوش، پیراهن، شلوار فاستونی و لی، کمربند، پیژامه، جوراب، کت و کاپشن که همه آنها باید همراه تان باشد.

 

۲. کفش مناسب

کفش جزء یکی از مهمترین لوازم ضروری برای پیاده روی اربعین است و اگر کفش مناسبی نداشته باشید باعث تاول زدن پا شده و دیگر نمی توانید به پیاده روی تان ادامه دهید. می توانید از کفش های کتانی باکیفیت مناسب یا کفش طبی استفاده کنید.

 

همچنین داشتن یک جفت دمپایی راحت برای استفاده در حرم مطهر امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) در این سفر ضروری خواهد بود.

 

بهتر است از کفش مناسب پیاده روی اربعین که نو باشد استفاده نکنید یا حتی الامکان چند روز قبل سفر از آن استفاده کنید تا از خشکی خارج شود و پاهایتان اذیت نشود. همچنین کفی مناسب کفش داشته باشید تا پاهایتان عرق نکند.

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

۳. خوراکی

شما لازم نیست برای پیاده روی اربعین غذای گرم همراه خود ببرید زیرا موکب های اربعین نجف تا کربلا روزانه چندین بار غذا سرو می کنند. فقط باید نان خشک سبوس دار، مغزیجات مقوی مثل پسته و بادام، آلو خشک، مویز، انجیر خشک، میوه خشک، توت خشک، خرما، نخودچی و کشمش، خرما، شکلات تلخ و نبات برای تامین انرژی مورد نیاز بدن تان همراه داشته باشید. همچنین داشتن عرق کاسنی و خاکشیر برای جلوگیری از گرمازدگی خالی از لطف نیست.

 

۴. داروهای ضروری

از دیگر لوازم ضروری برای پیاده روی اربعین داروها می باشند. بهتر است برای مدت یک هفته الی ۱۰ روز داروهای ضروری تان را به همراه داشته باشید. همچنین به همراه داشتن قرص سرماخوردگی، ژلوفن، قرض ضد تهوع، شیاف استامینوفن، پماد شل کننده عضلات، قرص مولتی ویتامین و قرض ضد اسهال بسیار ضروری است. اگر بتوانید چند عدد باند کشی هم با خود ببرید که خیلی بهتر خواهد بود.

 

ضمنا برای افرادی که پوست حساس دارند همراه داشتن پماد ضد خارش پوست توصیه می شود. اسپری بینی سدیم کلراید برای شستشوی بینی هم بسیار مورد نیازتان خواهد بود. تزریق واکسن های مننژیت و آنفلوآنزا طبق نظر پزشک حداقل ۱۰ روز قبل از سفر‌ الزامی می باشد.

 

۵. لوازم بهداشتی

یکی از وسایل لازم برای پیاده روی اربعین لوازم بهداشتی مانند مسواک، خمیر دندان، حوله دست، شانه، دستمال مرطوب، دستمال کاغذی، اسپری ضدعفونی، مرطوب کننده دست و صورت، بالم لب، کرم ضد آفتاب، چسب زخم، مام ضد عرق، شامپو و شوینده برای لباس، دستکش یکبار مصرف، صابون کاغذی و ماسک است. همچنین به همراه داشتن چند عدد کیسه فریزر برای مواقع ضروری مورد نیازتان خواهد بود.

 

۶. کوله پشتی مناسب

بهتر است در این سفر که قرار است ساعت های زیادی را پیاده روی کنید از ساک دستی یا چمدان برای قرار دادن وسایل موردنیاز پیاده روی اربعین استفاده نکنید. تمامی لوازم تان را در یک کوله پشتی مناسب با بند پهن قرار دهید که بتوانید به پشت تان بیندازید و کمتر خسته شوید. همچنین می توانید از عراق یک ساک چرخ دار یا چرخ دستی مناسب تهیه کنید تا کوله پشتی تان را به همراه تمام وسایل در آن قرار دهید.

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

ملزومات پیاده روی اربعین

لوازم ضروری برای پیاده روی اربعین را در بالا بیان کردیم و شما در این سفر نیاز به برخی دیگر از ملزومات برای آسایش بیشتر خود و خانواده تان دارید. کیف کمری، کرم ضد سوختگی، جوراب اضافه، شارژر تلفن همراه، گذرنامه، را حتماً همراه خود داشته باشید. همچنین به دلیل هوای سرد در شب ها به همراه داشتن کلاه و دستکش کاموایی هم خالی از لطف نیست. بهتر است زیارت اربعین را در گوشی موبایل خود داشته باشید.

 

ظرف آب یا قمقمه، قاشق و چنگال، چاقو، عینک آفتابی، چتر کوچک، دینار عراق، کیسه کفش، دفترچه یادداشت، نقشه شهرهای عراق، مهر و تسبیح، دمپایی، ناخن گیر، سنجاق قفلی، نخ و سوزن، مبدل برق، هندزفری و پاور بانک در سفر زیارتی عراق بدردتان خواهد خورد. از دیگر لوازم مورد نیاز پیاده روی اربعین کیسه خواب مناسب برای مواقعی که هوا سرد بوده یا گرد و خاک هست می باشد.

 

۱. تلفن همراه و شارژر

به همراه داشتن گوشی با خط عراقی و شارژر بسیار ضروری است. بهتر است سیم کارت عراقی موقت بگیرید و آن را به اندازه ای شارژ کنید که بتوانید اینترنت هم در صورت نیاز خریداری کنید. نکته مهم و قابل اهمیت در پیاده روی اربعین که بسیاری از زائرین آن را نادیده می‌گیرند، تلفن همراه است. در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا به دلیل طولانی بودن مسیر، امکان به وجود آمدن مشکلات سخت افزاری و یا گم شدن گوشی موبایل‌ تان وجود دارد.

 

همچنین شما می توانید از طریق وای فای رایگان که در طول مسیر در اختیارتان قرار می گیرد استفاده کنید. ضمنا ممکن است سیم کارت های ایرانی در عراق گاهی قطع شوند و در این مواقع یکبار آنرا روی حالت هواپیما گذاشته و سپس اقدام به تماس کنید.

 

۲. پاسپورت و مدارک شناسایی

دقت داشته باشید که پاسپورت در کشورهای خارجی بسیار مهم است و مراقب باشید که آنرا گم نکنید. پاسپورت شما باید حداقل دارای ۶ ماه اعتبار باشد و حتما گذرنامه تان را در جای مناسب قرار دهید.

 

در صورت مفقود شدن یا سرقت گذرنامه امکان خروج از مرز عراق و بازگشت به ایران برایتان سخت خواهد بود و حتی ممکن است در طول سفرتان هم دچار مشکل بی هویتی شوید و پلیس عراق شما را دستگیر کند.

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

۳. شماره تلفن های ضروری

شماره تلفن های ضروری و مهم که ممکن است به آنها احتیاج پیدا کنید را همراه داشته باشید:

• اورژانس عراق: ۱۰۴
• افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱
• احکام شرعی عراق: ۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳
• اداره مرکزی عراق: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸

 

۴. وسایل ممنوعه

مواد مخدر یا روانگردان
پول زیاد
دستگاه بی سیم
مواد غذایی فاسد شدنی
لوازم به قصد فروش
طلا و اشیاء گران قیمت
چاقوی بزرگ
لپ تاپ و تبلت
شناسنامه و گواهینامه

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

وسایل مورد نیاز اربعین برای خانم ها

۱. اگر خانم مجرد هستید که قصد سفر به عراق برای شرکت در پیاده روی اربعین را دارید بهتر است مسائل امنیتی را رعایت کنید و از مسیر اصلی خارج نشوید. همچنین بهتر است همراه با یک مرد محرم به این سفر زیارتی مشرف شوید و مجردی رفتن برای خانم ها توصیه نمی شود.

 

۲. تعدادی موکب فرهنگی برای بانوان در عراق برپا شده یکی در نجف و در شارع‌ الرسول بوده و دیگری در کربلا در مجاورت هتل جواهر می باشد که می توانید از آنها استفاده کنید.

 

۳. بهتر است با پارچه مشکی نرم و مستطیل شکل چیزی شبیه پوشیه درست کنید و کش بیندازید تا در طول مسیر صورت تان را از سرما و گرد و غبار محافظت کند.

 

۴. از چادری استفاده کنید که امکان انداختن کوله با آن وجود داشته باشد. انواع چادرهای لبنانی و ملی مناسب برای پیاده روی اربعین می باشد.

 

۵. خوردن سیب را فراموش نکنید. خرما و مویز را طی این سفر برای قوت گرفتن بدن تان به همراه داشته باشید و مصرف کنید و بهتر است پنیر را از وعده‌های غذایی خود حذف کنید؛ زیرا به دلیل افزایش اسید اوریک بدن در زمان پیاده روی دچار درد در ناحیه مچ و انگشتان می‌شوید.

 

۶. مرتب پاهای خود را در موکب های مخصوص زنان که نامحرم حضور ندارد ماساژ دهید.

 

۷. برای راحت تر طی کردن مسیر، استفاده از چوب دستی یا عصا نیز توصیه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: لیست موکب های اربعین

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین

وسایل مورد نیاز سفر اربعین با بچه

اگر قرار است همراه با کودک تان به پیاده روی اربعین بروید باید وسایل بیشتری به همراه داشته باشید. شاید در ابتدا حضور بچه های خردسال مشکل به نظر برسد اما خیلی زنان تاکنون و در سال های گذشته با کودکان به این سفر مشرف شده اند و آنچه مهم است همراه داشتن وسایل مورد نیاز سفر اربعین با بچه می باشد.

 

۱. بهتر است صبور بوده و برای کودک تان خوراکی مناسب همراه داشته باشید که اگر زودتر از رسیدن به موکب ها گرسنه و تشنه شد بتوانید به او آب و غذا بدهید.

 

۲. اگر با گروه یا کاروانی هستید سعی کنید با گروهی باشید که اعضا مثل شما کودک داشته باشند و اگر چنین گروهی در کاروان شما نبود، آدرس و نقشه دقیق محل اسکان در کربلا را بگیرید و از آنها جدا شوید تا دغدغه عقب ماندن شما را آزار ندهد.

 

۳. اگر با کاروانی هستید که باید در روز خاصی در کربلا باشید سفر خودتان را به نحوی مدیریت کنید تا در آن تاریخ به کربلا برسید. به این نحو که در ابتدا با سوار شدن ماشین خودتان را تا یک عمودی که محاسبه کردید بروید و از آنجا پیاده‌روی خودتان را آغاز کنید (البته در طول مسیر هم می‌توانید سوار ماشین شوید ولی در اواسط و انتهای مسیر یافتن ماشین یک مقدار سخت‌تر است.)

 

۴. اگر می‌خواهید با کودک خردسال پیاده‌روی اربعین را تجربه کنید باید حواس تان باشد که شرایط سفر را با توجه به شرایط بچه تان هماهنگ کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید همراه کودک خردسال تان به این سفر بروید، باید تمام جوانب و مشکلاتی که ممکن است برایتان به‌ وجود‌ آید را قبل از آغاز سفر در نظر بگیرید.

 

۵. شما باید وسایل بیشتری با خود بردارید تا هم خودتان و هم کودک تان شرایط بهتری داشته باشد. فراموش نکنید که باید صبر و تحمل تان را در این سفر، از قبل بیشتر کنید و برای بازی با کودک تان وقت بگذارید.

 

۶. اگر کودک شما زیر ۶ سال سن دارد، حتی اگر طاقت نشستن طولانی در کالسکه را ندارد، کالسکه را با خودتان ببرید. در طول پیاد‌ه‌ روی اربعین با بچه ها می‌توانید وسایل تان را به دسته‌های کالسکه آویزان کنید، پس حتما از سلامت چرخ‌ها و میله‌هایش مطمئن باشید.

 

۷. کاور یا روکش بارانی کالسکه را نیز حتما ببرید. علاوه بر آن گرد و خاک فراوانی در برخی نقاط مسیر وجود دارد، کاور کالسکه را کامل بکشید تا کودک تان اذیت نشود. اگر کالسکه خراب شد، نگران نباشید، در طول مسیر افرادی هستند که صلواتی کالسکه‌ تان را تعمیر می‌ کنند.

 

۸. یک پارچه یا چفیه بزرگ نخی به همراه داشته باشید. روزها مخصوصا نزدیک ظهر که هوا گرم می‌شود، آن را کمی خیس کنید و روی کالسکه بیندازید تا آفتاب و گرما بچه ها را بی‌تاب و خسته نکند.

 

۹. حتما چند ماسک بهداشتی همراه خود داشته باشید. هرچند احتمالا کودکان تحمل نگه داشتن ماسک بر دهان و بینی را بیشتر از ۱۵دقیقه ندارند، ولی زمانی که گرد و خاک بلند می‌شود، همان ۱۵دقیقه نیز سودمند است.

 

۱۰. در طول مسیر پیاده روی چادرهای هلال‌ احمر وجود دارد ولی برای مواقع اضطراری داشتن کمی دارو کمک‌تان می‌کند. مثل شربت استامینوفن و سرماخوردگی کودکان یا قطره برای رفع تب یا اسهال، پماد سوختگی هم همراه داشته باشید.

 

۱۱. اگر نوزاد همراه خود دارید بهتر است پوشک بچه هم داشته باشید. البته در عراق پوشک پیدا می‌شود ولی بهتر است پوشکی که از قبل امتحان کرده‌اید استفاده کنید تا از سوختگی یا مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

 

۱۲. اگر فرزندتان راه می‌ رود، حتما علاوه بر کفش، یک دمپایی برایش بردارید. این سفر طولانی است و فرزندتان اگر تمام راه کفش داشته باشد، اذیت می‌شود. علاوه بر این، موقع‌ استفاده از سرویس بهداشتی یا اسکان در موکب‌ها پوشیدن یا درآوردن دمپایی راحت‌تر است.

 

۱۳. شب‌ها و سحرها تا حدود ساعت ۹ صبح، هوا سرد است. لباس گرم مثل کاپشن، شال گردن، دستکش و کلاه بچه گانه را فراموش نکنید.

 

۱۴. حتما یک پتوی مسافرتی کوچک هم بردارید تا وقتی کودک تان در کالسکه است رویش بیندازید و یا عنوان پوشش از سرما، روی خود کالسکه بیندازید طوری که محوطه داخلی کالسکه را بپوشاند.

 

۱۵. می‌توانید یک کیسه آب گرم هم داشته باشید و با احتیاط از آن برای گرم نگه داشتن فضای داخل کالسکه استفاده کنید.

 

۱۶. در صورتی که مشکلی مانند بیماری یا کم‌توان شدن برای خودتان یا فرزندتان به‌ وجود آمد، به هیچ وجه اصرار به ادامه راه به‌ صورت پیاده نداشته باشید. در کنار جاده می‌توانید سوار ماشین شوید و در ورودی شهر کربلا منتظر همسفران تان بمانید.

 

۱۷. اگر کودکتان غذا می خورد، حتما قاشق و چنگال کوچکی همراه خود ببرید. یک ظرف غذای درب دار کودک هم بردارید تا اگر در زمان ناهار یا شام، بچه میل به خوردن غذا نداشت، مقداری از غذا را نگه دارید و هر زمانی کودک تان گرسنه شد، به او بدهید.

 

۱۸. یک زیرانداز کوچک داشته باشید تا زمان‌هایی که فرزندتان می‌خواهد غذا یا خوراکی بخورد، زیرش پهن کنید تا فرش و فضای موکب کثیف نشود. می‌توانید از یک چفیه یا چند تکه سفره یکبار مصرف استفاده کنید.

 

۱۹. تعدادی اسباب‌ بازی که کودک تان دوست شان دارد همراه خود داشته باشید تا بچه ها با آنها سرگرم باشند. سعی کنید اسباب‌باز‌ی‌ های کم‌ حجم و سبک با خودتان ببرید. زمان انتخاب اسباب‌ بازی این احتمال را بدهید که ممکن است آنها را گم کنید یا جا بگذارید، پس چیزی انتخاب کنید که با از دست دادنش، زیاد ناراحت نشوید.

 

۲۰. می‌توانید یک بسته نی با خودتان داشته باشید. هم برای نوشیدن مایعات از آنها استفاده کنید، هم بعضی‌هایشان را برای بازی کودک تان کنار بگذارید؛ مثلا با قرار دادن نی‌ها کنار هم، برایش تصویر بسازید.

 

۲۱. اصولا حل اختلاف بین بچه‌ها درباره اسباب‌ بازی، کار سختی است. بهتر است اسباب‌ بازی‌ هایی به همراه داشته باشید که بشود چند بچه با هم بازی کنند؛ مثلا بادکنک یا توپ‌ بادی که هم کم‌حجم است و می‌توانید هر بار بادش را خالی کنید و هم چند بچه می‌توانند با هم بازی کنند. یا می‌توانید از بازی‌ های سنتی مثل لی‌ لی‌ حوضک یا اتل‌ متل‌ توتوله کمک بگیرید و خودتان همراه بچه‌ها شوید و لحظاتی آنها را سرگرم کنید.

 

۲۲. اگر کودک تان عادت دارد قبل از خواب برایش کتاب بخوانید. کتاب‌هایی که تصاویر زیاد و رنگارنگی دارند، برای بچه‌ها جذاب‌تر هستند و چند کتاب قصه داشته باشید.

 

۲۳. اگر با کاروان به این سفر می‌روید و می‌دانید بچه‌های دیگری نیز در کاروان هستند، می‌توانید با والدین آنها هماهنگ کنید تا هر خانواده یک نوع اسباب بازی بیاورد.

 

خوراکی های مناسب کودکان

بهتر است برای روزهای پیاده روی اربعین مقداری خوراکی برای کودک تان همراه داشته باشید. خوراکی‌ های مختلفی مانند ذرت بو‌داده، آبنبات چوبی، نخودچی کشمش، گندمک و برنجک، چوب‌شور، پاستیل، بیسکویت‌ های کوچک که کم‌حجم هستند تهیه و در بسته‌های کوچک تقسیم‌ شان کنید.

 

این کار باعث می‌شود در دفعات مختلف به کودک تان، خوراکی‌های مختلفی دهید که برایش جذابیت دارد و اگر هم کودکی در کنارتان بود، از آن بسته‌ها به او نیز بدهید. حتی می‌توانید خوراکی‌ها را به نیت نذری بدهید تا هم ثواب کنید هم کودکان دیگر را خوشحال کنید و هم فرزند خودتان بخشش را یاد بگیرد.

 

بهتر است کمی سنجد هم داشته باشید برای زمان‌هایی که کودک تان اسهال می‌شود و همچنین کمی برگه زرد آلو یا آلو و انجیر خشک و لواشک برای زمان‌هایی که دچار یبوست می‌شود.

 

در طول مسیر وسایل موردنیاز پیاده روی اربعین برای بچه ها نیاز است و باید بدانید میوه‌ های موز، پرتقال، سیب یا آبمیوه به زائران داده می‌ شود. حتما هر روز به کودکان تان میوه شسته دهید. بعضی از موکب‌ ها هم شیر داغ توزیع می‌کنند و می‌توانید از آن به بچه‌ها بدهید.

 

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین را در این بخش بیان کردیم و امیدواریم در این سفر بتوانید هم زیارت کنید و هم سلامتی تان را حفظ کنید و ملزومات پیاده روی اربعین را فراموش نکنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب