خودپرداز بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

خودپرداز بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

دستگاه خودپرداز بیت کوین دستگاهی است که به صورت نقدی خرید و فروش بیت کوین را انجام می‌دهد. این دستگاه‌های خودپرداز شبیه دستگاه‌های سنتی هستند، اما به حساب بانکی متصل نمی‌شوند. در عوض، آنها مشتری را با یک صرافی بیت کوین متصل می‌کنند. دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین می‌توانند راهی سریع و آسان برای خرید بیت کوین باشند و همچنین هنگام خرید BTC تمام عوامل امنیتی را رعایت می‌کنند. همچنین هنگام انجام تراکنش قیمت بیت کوین را در همان لحظه محاسبه می‌کنند. برخی از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین حتی به شما امکان می‌دهند تا با پول نقد و بدون نیاز به حساب بانکی خرید بیت کوین انجام دهید.

 

روش کار دستگاه‌های خودپرداز

طبق گفته بلاگ والکس، دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین معمولاً به دو روش کار می‌کنند. روش اول به این شکل است که خریدار با کمک اسکنر دستگاه، کد QR کیف پول ارز دیجیتال خود را اسکن می‌کند و به آن وصل می‌شود. سپس میزان بیت کوینی که قصد خرید آن را دارد، وارد و پول آن را به‌علاوه کارمزد به دستگاه پرداخت می‌کند؛ سپس دستگاه خودپرداز میزان بیت کوین خریداری شده را به کیف پول کاربر انتقال می‌دهد.

 

روش دوم خرید بیت کوین، ایجاد کیف پول کاغذی برای کاربر است. اگر کسی به هر دلیلی مایل نباشد ولت خود را به دستگاه متصل کند، خودپرداز روش پرداخت کاغذی را به او پیشنهاد می‌کند. در این روش، کاربر مبلغ تراکنش را با پول نقد یا کارت اعتباری پرداخت کرده و سپس یک رسید کاغذی دریافت می‌کند. این رسید حاوی یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی است که دارایی کاربر در آن ذخیره شده است.

 

تاریخچه مختصری از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین

اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در اکتبر ۲۰۱۳ در ونکوور کانادا نصب شد. این دستگاه به مردم اجازه داد تا دلارهای کانادایی خود را با بیت کوین مبادله کنند. از آن زمان، تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین افزایش یافته است.

 

تا مارس ۲۰۲۲، بیش از ۸۰۰۰ دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر جهان وجود داشت که اکثریت آنها در آمریکای شمالی (۴۸۵۴) ، اروپا (۲۱۷۷) و آسیا (۵۸۷) نصب شده بودند. در حال حاضر، اعداد جدیدتر تعداد کل را بیش از ۳۵۰۰۰ در سراسر جهان نشان می‌دهد.

 

انواع دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

 

به طور کلی، دو نوع اصلی خودپرداز بیت کوین وجود دارد: یک طرفه و دو طرفه. دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین یک طرفه فقط به شما امکان خرید BTC را می‌دهند. اما شما می‌توانید با دستگاه‌های دو طرفه خرید و فروش بیت کوین را انجام دهید.

 

اتصال دستگاه خودپرداز بیت کوین به کجاست؟

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین با اتصال به صرافی بیت کوین کار می‌کنند. وقتی از دستگاه خودپرداز بیت کوین استفاده می‌کنید، دستگاه در ازای بیت کوین شما پول نقد یا در ازای پول نقد شما بیت کوین می‌دهد. نرخ مبادله بیت کوین به نرخ فعلی بازار در زمان معامله بستگی دارد؛ این نرخ‌ها طبق قیمت BTC روز محاسبه می‌شود. در نظر داشته باشید که هنگام خرید و فروش بیت کوین با دستگاه خودپرداز بیت کوین، قیمت بیت کوین فروخته شده با قیمت BTC خریداری شده یکی نباشد. همانطور که گفته شد این دستگاه‌ها به صورت لحظه‌ای قیمت BTC و سایر ارزهای دیجیتال را برای انجام تراکنش کاربر در نظر می‌گیرند و محاسبات خود را بر طبق آن انجام می‌دهند.

 

مزایای استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین؟

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین چندین مزیت دارند:

 

• استفاده از آنها سریع و آسان است. می‌توانید در عرض چند دقیقه خرید و فروش بیت کوین خود را نهایی کنید.

 

• این دستگاه‌ها بسیار خصوصی هستند. هنگام خرید و فروش بیت کوین با این دستگاه‌ها نیازی به ارسال اطلاعات شخصی زیادی به دستگاه نیست. برخی از آنها فقط به یک شماره تلفن همراه برای تراکنش نیاز دارند.

 

• آنها به راحتی قابل استفاده هستند. می‌توانید در هر زمان، روز یا شب برای خرید و فروش بیت کوین از آنها استفاده کنید.

 

معایب استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین نیز دارای معایبی هستند:

 

• هزینه استفاده از آنها می‌تواند بالا باشند. برخی از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین برای هر تراکنش کارمزد بالایی (تا ۲۰٪) دریافت می‌کنند. میزان کارمزد خرید و فروش بیت کوین با این دستگاه‌ها برای کاربرانی که ارز رایج کشور آنها ارزش پایین تری نسبت به دلار دارد، با در نظر گرفتن قیمت BTC، ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد.

 

• خودپرداز بیت کوین ممکن است در منطقه شما نباشند. چرا که دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین معمولاً در شهرها و مکان‌های پرجمعیت متمرکز هستند.

 

• این دستگاه‌ها همیشه قابل اعتماد نیستند. برخی از این دستگاه‌ها بد کار می‌کنند یا حتی ممکن است با قطع برق کارکرد درستی نداشته باشند.

 

هزینه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال چیست؟

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین هزینه‌های بالایی برای انجام تراکنش خرید BTC یا فروش آن دریافت می‌کنند. این کارمزدها ممکن است شامل کارمزد کارمزد مبادله نقدی، مبادله کریپتو یا کارمزد پردازش کارت (در صورت استفاده از کارت نقدی) باشد. کارمزد تراکنش بسته به شرایط قیمت بیت کوین می‌تواند ۲۰ درصد (یا بیشتر) باشد.

 

آیا دستگاه‌های خودکار بیت کوین ایمن هستند؟

خودپردازهای بیت کوین تراکنش‌ها را با استفاده از فناوری بلاک چین پردازش می‌کنند بنابراین ایمن هستند. خرید بیت کوین انجام شده و به کیف پول دیجیتال انتخاب شده منتقل می‌شود. سپس در یک دفتر کل عمومی غیرقابل تغییر و ایمن، در بلاک چین ثبت و تأیید می‌شود. همواره مراقب فیشینگ و سایر حملات کلاهبرداری باشید. برای انتقال، خرید BTC یا فروش آن یا حتی بررسی لحظه‌ای قیمت بیت کوین نیازی به اشتراک گذاری کلید خصوصی کیف پول دیجیتال خود ندارید.

 

خط آخر

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین راه مناسبی برای خرید و فروش بیت کوین هستند. اما خطراتی نیز دارند. برای خرید بیت کوین با دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین حتماً از ماشین‌های شرکت‌های معتبر استفاده کنید و از ارسال پول به کیف پول شخص ثالث اجتناب کنید.

جدیدترین مطالب