مکمل غذایی چیست؟

مکمل غذایی چیست؟

مکمل غذایی عبارت است از فرآورده ای که به منظور تکمیل رژیم غذایی مصرف شده و معمولا حاوی یک یا چندین جزء نظیر ویتامین ها، املاح ضروری، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب و فیبر می باشند.دریافت غذاهای سالم بهترین روش برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است، اما گاها امکان پذیر نبوده و ویتامین ها و املاح کافی از طریق رژیم غذایی تامین نمی شود.

 

بنابراین مکمل غذایی فرآورده ای است که جهت اضافه کردن مواد مغذی ضروری به رژیم و کاهش خطر مشکلات سلامت و بیماری استفاده می گردد. براساس مطالعات تغذیه و سلامت ملی، در حال حاضر بیش از یک سوم جمعیت بزرگسال در دنیا روزانه مکمل مولتی- ویتامین دریافت می کنند و بیشتر این مکمل ها به منظور بهبود وضعیت سلامت وکاهش خطر بیماری های غیرواگیر نظیر استئوپرز، دیابت، چربی خون و بیماری های قلبی-عروقی مصرف می گردند.

 

آیا مصرف مکمل‌های غذایی برای همه افراد لازم است؟

به طور معمول می‌توان گفت که همه‌ی افراد به مکمل غذایی احتیاج ندارند. دانستن این موضوع که موارد مصرف مکمل غذایی چیست و چه افرادی باید استفاده کنند، مسأله بسیار مهمی است.

 

از خود سوال کنید چرا ممکن است به یک مکمل غذایی نیاز داشته باشید؟

 

آیا نگران دریافت مقدار کافی از مواد مغذی هستید؟

 

آیا دوستان، آشنایان یا تبلیغات شما را تشویق به خرید و مصرف مکمل غذایی می کنند؟

 

برخی از تبلیغات مکمل های غذایی در مجلات، تبلیغات آنلاین یا تبلیغات تلویزیونی نوید این را می دهند که با مصرف این مکمل ها احساس بهتری خواهید داشت، شما را از بیماری دور نگه می دارند و یا حتی در افزایش طول عمر شما موثر خواهند بود.

 

در اغلب موارد، این ادعاها از پشتوانه ی علمی کمی برخوردار هستند. مکمل های می توانند هزینه زیادی را برای شما داشته باشند، ممکن است مضر باشند یا اصلا فایده ای نداشته باشند.

 

اگر مطمئن هستید که تغذیه صحیح و مناسبی ندارید و بواسطه تغذیه مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنید، یا آزمایش داده اید و مشخص شده است که به دارای کمبود ویتامین با مواد مغذی در بدن هستید مصرف مکمل ها توسط پزشک پیشنهاد خواهد شد.

 

برای مشاوره با یک پزشک یا متخصص تغذیه معتبر صحبت کنید.

 

اگر فرد یک روش زندگی سالم با رژیم غذایی اصولی و علمی به همراه ورزش را برای خود انتخاب کند. در طول روز همراه غذا‌ها و خوراکی‌های سالم تمام مواد مغذی جذب بدنش می‌شود. با این وجود ممکن است برخی افراد به دلیل شرایط اقتصادی، نوع زندگی، کهولت سن یا انواع بیماری‌ها نیاز به مصرف مکمل غذایی داشته باشند. افرادی مانند:

 

– زنان باردار

– مادران شیرده

– کودکان و نوزادان ناتوان و لاغر اندام

– سالمندان و ناتوانان جسمی

– کسانی که رژیم غذایی خاص گیاه خواری دارند.

– افرادی که بدن آن‌ها نسبت به برخی از مواد غذایی آلرژی دارد.

– کسانی که بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی، استخوانی و سرطان دارند.

 

بهترین مکمل تغذیه ای برای من چیست؟

اگر در فکر استفاده از مکمل های تغذیه ای هستید، با استفاده از نکات زیر بهترین مکمل تغذیه ای مناسب و مورد نیاز خود را انتخاب کنید:

 

تحقیق کنید

تا جایی که امکان دارد در مورد مکمل غذایی که قصد مصرف آن را دارید، تحقیق کنید. با پزشک، یک داروساز یا یک متخصص تغذیه معتبر مشورت کنید. مکمل تغذیه ای که ممکن است برای همسایه شما مفید باشد، لزوما برای شما مفید نیست.

 

به یاد داشته باشید

صرف اینکه گفته می شود چیزی «طبیعی» است به این معنی نیست که برای شما ایمن یا خوب است. هر چیزی می تواند عوارض جانبی داشته باشد. همچنین ممکن است با دارویی که پزشک برای شما تجویز کرده، تداخل داشته باشد. حتی ممکن است برای بیماری که دارید، مضر باشد و آن را تشدید کند.

 

به پزشک خود اطلاع دهید

پزشک شما باید از مصرف مکمل غذایی مطلع باشد. بدون مشورت با پزشک خود اقدام به تشخیص و درمان یک شرایط سلامتی یا بیماری نکنید. در مورد تداخل های دارویی با مکمل های غذایی اطلاعات لازم را کسب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، به مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین مراجعه کنید.

 

هوشمندانه خرید کنید

برندهایی را انتخاب کنید که پزشک، متخصص تغذیه یا داروساز توصیه می کند. هرگز مکمل های غذایی حاوی موادی که بدن شما بدان ها نیاز ندارد را خریداری نکنید. این باور که هرچه بیشتر مکمل استفاده کنم، بهتر است را کنار بگذارید. این امکان وجود دارد که هزینه زیادی را صرف خرید مکمل هایی بکنید که اصلا نیازی به مصرف آن ها ندارید.

 

علم خود را به روز کنید

مطمئن شوید که هر گونه ادعایی نسبت به مکمل غذایی، پایه ی علمی و پزشکی داشته باشد. شرکت سازنده مکمل غذایی باید بتواند اطلاعاتی در مورد ایمنی و یا اثر بخشی مواد تشکیل دهنده یک محصول را در اختیار شما قرار دهد تا شما بتوانید با پزشک خود در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که اگر چیزی بیش از حد درست به نظر می آید، این احتمال وجود دارد که اینگونه نباشد.

 

اصول خرید مکمل غذایی

مکمل غذایی چیست؟

برای خرید مکمل غذایی به مراکز معتبر مراجعه کنید، چرا که این محصولات را فقط باید با برچسب اصالت تهیه کنید. داروخانه‌های آنلاین یکی از بهترین گزینه ها برای خرید مکمل های غذایی است. اما حتما به نماد اعتماد الکترونیکی هنگام خرید توجه داشته باشید؛ چرا که تنها داروخانه هایی که دارای این نماد هستند قابل اعتماد هستند.

 

جهت خرید مارک‌های معتبر و شناخته شده در بازار را انتخاب کنید. با دقت ترکیبات محصول مکمل که شامل مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها، مقدار و نحوه مصرف مکمل غذایی و سایر مواد افزودنی است را مطالعه کنید. به طور کلی آنچه بر روی برچسب محصولات مکمل غذایی نوشته شده ایمن باشد. این مشخصات به همراه اطلاعات تکمیلی برای موارد مصرف و روش نگهداری مکمل غذایی در سایت داروخانه آنلاین به صورت دقیق و کامل در دسترس است.

 

به علت وجود برخی از مواد معدنی و ویتامین‌ها در مکمل‌های غذایی مصرف بیش از مقدار توصیه شده روزانه آن‌ها می‌تواند برای سلامت بدن خطرناک باشد. حتی بهترین مکمل‌های غذایی با برند‌های معتبر بازار هم نباید بیش از حد مجاز، مصرف شوند. اگر روزی قصد تهیه مکمل اورجینال داشتید، همین داروخانه های اینترنتی بهترین انتخاب خواهند بود.

جدیدترین مطالب