طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله

بیکن گوشت گوساله یکی از پرطرفدارترین غذاهایی است که در وعده های مختلف غذایی سرو می شود و در این بخش طرز تهیه بیکن گوشت گوساله را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. اگر می خواهید با طرز پخت بیکن گوشت در فر آشنا شوید باید بگوییم همین الان با سماتک همراه شوید. بیکن گوشت در تمامی کشور های دنیا غذایی شناخته شده و بسیار خوش طعم می باشد به گونه ای که اکثر افراد به عنوان صبحانه ای دلچسب و لذیذ از این غذا یاد میکنند و همراه با یک تا دو عدد تخم مرغ در وعده غذایی روزانه خود قرار داده اند. نکته مهم و اولیه که باید ذکر کنیم این است که تهیه بیکن گوشت نیاز به مهارت دارد و در صورتی که بیکن به صورت غیرصحیحی تهیه شود می تواند منجر به مسمومیت یا حتی مرگ مصرف کننده بشود. بنابراین اگر در این زمینه تجربه ای ندارید حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

بیکن گوشت چیست؟

بیکن به گوشت نمک سود شده گفته می شود. در سایر کشورهای غیر اسلامی بیکن با گوشت خوک تهیه می شود ولی در ایران بیکن با انواع گوشت از جمله گوسفند، گاو، مرغ، بوقلمون و… درست می شود. به طور کلی بیکن را به دو روش خشک و دودی فرآوری می کنند. برای تهیه بیکن گوشت گوساله، گوشت لخم را به شکل برش های باریکی در می آورند به طوری میزان چربی کمی داشته باشد. برای تهیه بیکن با گوشت گوساله باید از گوشت قلوه گاه یا گردن گاو استفاده شود. بیکن با گوشت گوسفندی هم با استفاده از گوشت ران گوسفند به دست می آید.

 

کلمه بیکن از واژه آلمانی bacho نشات گرفته شده است که در گذشته از برش های باریک گوشت پهلو که چربی کمتری نسبت به شکم دارند یا پشت خوک به روش نمک سود کردن و خشک کردن تهیه می شده است. در روش نمک سود کردن به دلیل قرار گرفتن گوشت در یک محیط بسیار شور، تقریبا هر سلول زنده ای مرده یا به طور موقت غیر فعال می شود. روش نمک سود کردن و خشک کردن برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. از بیکن تازه نیز می‌توان برای مدت‌ها در هوای خنک نگه‌ داری کرد اما برای مصرف نیاز به پخته شدن و حرارت دیدن دارد. بیکن‌ ها معمولا در کنار انواع غذاها سرو می‌شوند و به عنوان خوراک اصلی شناخته نمی‌شوند.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

مواد لازم برای تهیه بیکن گوشت گوساله

تهیه بیکن گوشت گوساله خانگی بسیار آسان است و نسبت به بیکن های موجود در بازار سالم تر، ارزان تر و خوشمزه تر خواهد بود. ضمن این که باید توجه داشته باشید که در اغلب بیکن های موجود در بازار از نیتریت استفاده می شود تا رنگ گوشت طبیعی تر بماند که این ماده باعث ماندگاری بیشتر بیکن هم می شود ولی برای بدن مضر است. وقتی که شما در منزل اقدام به تهیه بیکن گوشت، می کنید می توانید در انتها آن را به صورت دودی در بیاورید یا این که به تهیه بیکن نمک سود شده اکتفا کنید. ما در این مطلب طرز تهیه بیکن گوشت گوساله را به صورت اساسی به شما آموزش می دهیم و در انتها نحوه دودی کردن آن را در اختیار شما قرار می دهیم تا در صورتی که تمایل داشتید از آن استفاده کنید. مواد مورد نیاز برای تهیه بیکن گوشت گوساله عبارتند از:

 

گوشت گوساله ۱ کیلوگرم
نمک دریا (بدون ید) ۱ پیمانه
پودر قند ۱ پیمانه
تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
پودر خردل ۱ قاشق چایخوری
پاپریکا ۱ قاشق چایخوری
فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
پودر سیر ۱ قاشق چایخوری
پودر پیاز ۱ قاشق چایخوری
زیره سبز ۱ قاشق چایخوری

 

نکته: برای تهیه بیکن با گوشت گوساله باید از گوشت قلوه گاه یا گردن گاو استفاده شود. بیکن با گوشت گوسفندی هم با استفاده از گوشت ران گوسفند به دست می آید.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

طرز تهیه بیکن گوشت خانگی

برای تهیه بیکن گوشت گوساله از گوشت بدون استخوان راسته یا قسمتی از سردست استفاده می‌شود که حدود ۳۵-۲۰ درصد مواد طعم دهنده به آن تزریق می‌شود. این مواد باعث نمک سود شدن، تثبیت رنگ گوشت و افزایش زمان ماندگاری آن خواهد شد.

 

برای تهیه بیکن گوشت گوساله ابتدا باید از روش نمک سود کردن گوشت بیکن استفاده کنیم.

 

گوشت را به صورت ورقه نازکی در بیاورید و سطح آن را به کمک یک حوله کاغذی تمیز خشک کنید. سعی کنید در تمام مراحل تهیه بیکن دست هایتان کاملا تمیز باشد.

 

پودر قند، نمک دریا، فلفل و سایر ادویه ها را درون یک ظرف با هم مخلوط کنید تا چاشنی بیکن شما آماده شود. شما می توانید از نمک نیتریت سدیم برای جلوگیری از تغییر رنگ گوشت و نیز از بین بردن باکتری های گوشت استفاده کنید.

 

تمام سطح گوشت گوساله را با چاشنی آماده شده آغشته کنید. نیمی از چاشنی را برای یک طرف گوشت و نیم دیگر را برای طرف دیگر گوشت به کار ببرید. برای چند دقیقه چاشنی را به طور کامل به همه سطوح گوشت بمالید.

 

گوشت بیکن را که کاملا با چاشنی مخلوط کرده اید درون یک زیپ کیپ پلاستیکی قرار دهید و درب آن را ببندید. می توانید به جای زیپ کیپ از فویل آلومینیومی استفاده کنید و فویل را چند دور اطراف گوشت بپوشانید.

 

حالا نوبت به قرار دادن بیکن گوشت در یخچال می رسد. بیکن را به شکلی که فرم ورقه ای آن به هم نخورد برای مدت ۱۰ الی ۱۴ روز در یخچال قرار دهید. در طول این مدت چند بار کیسه گوشت را بچرخانید و محتویات داخل کیسه را که تبدیل به مایع شده اند را با ماساژ دادن گوشت از کیسه حذف کنید.

 

مدت زمان نگه داشتن بیکن گوشت در این مرحله به ضخامت گوشت انتخاب شده بستگی دارد. به عنوان مثال برای گوشتی به ضخامت ۳ الی ۴ سانتیمتر ۷ روز کافی است.

 

بعد از گذشت این مدت، بافت گوشت باید کاملا محکم و بدون نقاط و لکه های نرم بر روی آن باشد.

 

بیکن را بشویید و مجددا سطح آن را با حوله کاغذی خشک کنید.

 

آن را برای ۲۴ ساعت دیگر بدون پوشش در یخچال قرار دهید. زیر این گوشت باید طوری باشد که آب اضافی آن امکان خارج شدن داشته باشد.

 

بیکن شما آماده است. شما می توانید آن را بپزید یا اینکه دودی کنید.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

طرز پخت بیکن در فر

پختن بیکن در فر بدون اینکه دچار سختی شوید کمی دشوار است. اما هنگامی که به آن رگه های گوشتی و چرب که برای شما سرو شده است فکر میکنید قطعا زحمت پختن بیکن گوشت در فر را قبول می کنید. حتی آسان ترین غذاها هم با روش های پخت و آشپزی مناسب خوشمزه می شوند. بیکن گوشت گوساله را در فر با دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۳ درجه سانتیگراد) کباب کنید تا زمانی که دمای فر به ۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۶ درجه سانتیگراد) برسد. این پروسه باید حدود ۲ ساعت به طول بینجامد. بیکن آماده شده را می توانید در یک ظرف یا کیسه دربدار برای مدت ۱ ماه در یخچال و تا ۱ سال در فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

روش دودی کردن بیکن گوشت

اگر دوست دارید که بیکن گوشت شما طعم و مزه دودی داشته باشد می توانید بیکن نمک سود شده را قبل از پختن دودی کنید. برای این کار می توانید از اسانس دود مایع استفاده کنید. لازم است از اسانسی استفاده کنید که از دود طبیعی تهیه شده باشد.

 

بیکن نمک سود شده را در داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۳ درجه سانتیگراد) قرار دهید تا دمای داخلی فر به ۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۶ درجه سانتیگراد) برسد. این پروسه همانطور که قبلا هم گفتیم باید حدود ۲ ساعت به طول بینجامد.

 

با استفاده از برس قنادی تمام سطح بیکن را آغشته به اسانس دود کنید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه در معرض هوای خشک قرار دهید. سپس بیکن را داخل ظرف یا کیسه در بسته بگذارید. این بیکن دودی هم در یخچال تا مدت ۱ ماه و در فریزر تا مدت ۱ سال قابلیت نگهداری دارد.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

بهترین روش پخت بیکن گوشت

در این مقاله به 3 روش رایج، اصولی و ساده پختن بیکن گوشت اشاره میکنیم که امروزه در سراسر دنیا مرسوم اند. پختن بیکن گوشت یکی از آسان ترین کارها و هم چنین خوش طعم ترین غذاها می باشد. برای پختن بیکن گوشت گوساله نیاز نیست وقت بسیاری صرف کنید. به راحتی می توانید با خرید یک بسته بیکن و همچنین استفاده از یکی از روش های زیر به پختن بیکن در منزل بپردازید این روش ها هم شامل پختن بیکن برای یک وعده صبحانه ساده و همچنین پختن بیکن برای چندین نفر می باشد.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

دستور پخت شماره 1:

این روش اثبات شده و عالی بهترین راه برای پخت همزمان 6 تا 8 تکه بیکن گوشت در یک زمان است:

 

1.تکه های بیکن را 15 تا 20 دقیقه قبل از پخت از یخچال بیرون بیاورید و در دمای اتاق قرار داهید. در این حالت بیکن ها خیلی بهتر طبخ می شوند. درست مانند استیک

 

2.به هیچ وجه دیگ را قبل از اینکه تکه های بیکن را داخل آن قرار دهید حرارت ندهید. تکه های گوشت را داخل ظرف بخوابانید بدون آنکه روی همدیگر بیافتند. این روش کمک میکند که چربی به آرامی و به تدریج خارج شود.

 

3.دوباره با دمایی کمی بیشتر از دمای میانه شروع به طبخ نمایید. این روش بهترین حالت برای پختن است. تکه های بیکن را به صورت مداوم بچرخانید تا به مقداری می خواهید سرخ شوند. این عمل را 8 تا 12 دقیقه ادامه دهید.

 

4.سپس بر روی یک تکه کاغذ مخصوص آشپزی که داخل ظرف پهن نموده اید روغن غذا را بگیرید.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

دستور پخت شماره 2:

اگر قصد دارید برای تعداد زیادی از افراد اشپزی کنید و مایل نیستید وقتی برای شستشو و زیر و رو کردن بیکن ها بگذارید این بهترین روش است که هم کثیف کاری کمی دارد و هم بسیار ساده است

 

1. یک تکه برگه پخت غذا را به همراه فویل یا کاغذ پارچمنت روی هم قرار دهید سپس تا می توانید تکه های بیکن را در کنار هم قرار دهید بدون آنکه بر روی یک دیگر قرار گیرند.

 

2. ابتدا این رول را در یک اجاق سرد قرار دهید. سپس اجاق گاز را تا 400 درجه فارنهایت گرم کنید سپس تا به مقدار دلخواهتان سرخ شود به مدت 25 تا 35 دقیقه بگذارید که داخل اجاق قرارگیرد و طبخ شود.

 

3. در آخر بر روی یک برگه کاغذ مخصوص گرفتن روغن غذا محصول را خشک کنید

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

دستور پخت شماره 3:

اگر فقط چند تکه بیکن برای یک همبرگر خوشمزه و یا یک ساندویچ عالی نیاز دارید این بهترین روش برای آشپزی بیکن هایتان است.

 

1. ابتدا داخل بشقاب مخصوص ماکروویو 2 لایه دستمال کاغذی قرار دهید.

 

2. تکه های بیکن را بدون اینکه برروی هم قرار بگیرند داخل ظرف قرار دهید.

 

3. به مقداری که تمایل دارید بگذارید که بیکن ها خوب سرخ شوند. از آنجایی که از دستمال کاغذی در زیر ظرف استفاده کرده اید دیگر نیازی به خشک کردن و گرفتن روغن بیکن ها نیست.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

بیکن گوشت و بیکن مرغ چیست؟

از آنجائیکه بسیاری از مردم دنیا بنا به دلایل مذهبی و یا رژیم های غذایی نمی‌توانند از گوشت خوک استفاده نمایند، در سال های اخیر محصولی با نام «بیکن»  (Bacon) که به همین روش اما با استفاده از گوشت های دیگر مانند گوساله، گوسفند، بوقلمون و مرغ تهیه شده و در بازار عرضه می شود.

 

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۲ و برای اولین بار در ایران، (کشوری با اکثریت جمعیت مسلمان که گوشت خوک در دین آنها حرام می‌باشد)، بیکن گوساله با استفاده از گوشت گوساله حلال، به سفارش و مشارکت رستوران فست تولید و عرضه شد که با استقبال زیاد مصرف کنندگان روبرو شد.

 

به انواع بیکن که از گوشت های حلال بدست می آیند بیکن حلال می گویند.

طرز تهیه بیکن گوشت گوساله + طرز پخت بیکن در فر

طرز تهیه بیکن گوشت بازاری

برای تهیه بیکن گوساله از گوشت بدون استخوان راسته یا قسمتی از سردست استفاده می‌شود که حدود ۳۵-۲۰ درصد مواد طعم دهنده به آن تزریق می‌شود. این مواد باعث نمک سود شدن، تثبیت رنگ گوشت و افزایش زمان ماندگاری آن خواهد شد.

 

بعد از تزریق، گوشت را به مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت در حوضچه آب نمک ۳ درصد قرار می دهند.

 

پس از نمک سود کردن، گوشت را آویزان کرده و در دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد خشک می کنند.

 

پس از خشک شدن گوشت، آن را در دمای ۷۵-۶۵ درجه با دود طبیعی ناشی از چوب راش تصفیه شده، دودی می کنند.

 

پس از دودی کردن، گوشت را در درجه حرارت ۸۵-۷۵ درجه سانتیگراد با بخار می پزند تا دمای وسط آن به ۷۰ درجه سانتیگراد برسد.

 

پس از طی مراحل فوق، ۳۰ درصد از وزن گوشت کاهش می یابد.

 

امروزه منظور از بیکن، گوشت فراوری شده به روش ذکر شده در فوق بوده و از گوشت خاصی مثل گوشت خوک برای تهیه آن استفاده نمی شود. این محصول مخصوصا در کشور‌های مسلمان که ممنوعیت استفاده از گوشت خوک را دارند با انواع گوشت حلال قرمز و سفید تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب