شب یلدا امسال چه روزی است | امسال شب یلدا کی هست ۱۴۰۲

شب یلدا امسال چه روزی است | امسال شب یلدا کی هست ۱۴۰۲

شب یلدا امسال چه روزی است

شب یلدا سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟ امسال شب یلدا کی هست؟ طولانی ترین شب سال از قدیم در میان ایرانیان به شب نشینی معروف شده است و در آخرین شب فصل پاییز مراسم شب یلدا برگزار می شود. شب یلدا ۱۴۰۲ چه روزیست؟ سی ام آذر بلندترین شب سال و مرز میان فصل پاییز با زمستان است که باید بدانید شب یلدا یا همون شب چله بلندترین شب سال است که هر ساله در آخرین روز پاییز شب یلدا را جشن می گیرند، و خانواده های ایرانی در شب یلدا آیین و آداب مخصوص دارند که اگر می خواهید بدانید شب یلدا امسال چه روزی است همراه سماتک باشید.

 

در روزهای آخر فصل پاییز مردم ایران سور و سات جشن شب یلدا را آماده می کنند و کوچکترها به خانه بزرگترها می روند و امیدواریم شب یلدا امسال به شما و خانواده تان خوش بگذرد. تاریخ شب یلدا امسال ۳۰ آذر ۱۴۰۲ است که تا نخستین ساعات بامداد روز ۱ دی ماه جشن گرفته می شود. گرفتن فال حافظ شب یلدا با معنی فارسی را در بلندترین شب سال از یاد نبرید که تمام لطف این شب بلند و طولانی به گرفتن و خواندن فال حافظ  است. جشن شب یلدا از جشن های باستانی و کهن ایرانیان است و از اهمیت والایی برخوردار است که شعرای ایرانی تعداد بسیاری شعر در مورد شب یلدا سروده اند. شب یلدا امسال چه روزیست که چله بزرگ زمستان آغاز می گردد و تا دهم بهمن ایرانیان سردترین روزهای سال را تجربه خواهند کرد.

شب یلدا امسال چه روزی است | امسال شب یلدا کی هست ۱۴۰۲

شب یلدا کی هست

امسال شب یلدا کی است؟ پنج شنبه ۳۰ آذر هجری شمسی برابر است با شب یلدا سال ۱۴۰۲ و باید بدانید که از لحظه غروب آفتاب روز پنجشنبه ۳۰ آذر شروع می شود و تا طلوع آفتاب اولین روز زمستان یعنی جمعه ۱ دی ادامه خواهد داشت. تاریخ شب یلدا کی هست ؟ شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال از قدیم در بین ایرانیان بـه شب نشینی مشهور شده اسـت و در آخرین شب فصل پاییز مراسم شب یلدا برگزار می‌شود.

 

سی ام آذر ماه هر سال بلندترین شب سال و مرز میان فصل پاییز با زمستان اسـت. تاریخ شب یلدا امسال به میلادی و قمری به ترتیب برابر است با 21 دسامبر 2023 میلادی و 7 جمادی الثانی 1445 هجری قمری.

 

آیا می دانید شب یلدا چگونه به وجود آمد؟ جشن شب نشینی در شب یلدا برای مردم ایران عزیز بسیار شادی آور است و کودکان در این شب در کنار خانواده شان نخستین شب سرد زمستانی را به صبح می رسانند. اکنون که متوجه شدید امسال شب یلدا کی هست می توانید از همین الان دست بکار شوید و تزیینات سفره شب یلدا را انجام دهید.

شب یلدا امسال چه روزی است | امسال شب یلدا کی هست ۱۴۰۲

شب یلدا ۱۴۰۲ چه تاریخی است

دانستن تاریخ شب یلدا ۱۴۰۲ شاید برای بسیاری از مردم مهم باشد چرا که می‌خواهند در طولانی‌ترین شب سال دقیقه‌ای بیشتر کنار عزیزان شان باشند ولی یادمان نروند که کرونا هست و ممکن است این دورهمی به قیمت جان عزیزترین فرد زندگی مان تمام شود. چهل روز از زمستان که آغاز آن برابر است با اول جَدی و هفتم دی ماه جلالی و بیست و دوم دسامبر فرنگی، و پایانش برابر است با شانزدهم بهمن ماه جلالی و سی ام ژانویه فرنگی که به آن چله بزرگ زمستان گویند. در ایران مرکزی چله بزرگ زمستان از آغاز زمستان که برابر است با آغاز دی ماه شروع می شود و مدت آن چهل روز است. و چله کوچک زمستان از شب دهم بهمن ماه تا پایان بهمن ماه که مدت آن بیست روز است.

 

دانستیم که آخرین شب پاییز که دراز ترین و تاریک ترین شب سال محسوب می شود با نام شب یلدا جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان کسب کرده است و مردم ایران تا سپیده دم با انواع و اقسام برنامه های مفرح در کنار یکدیگر این شب دراز را به خوشی سپری می کنند تا تاریکی و سردی و اندوه غیبت خورشید روحشان را تضعیف نکرده و با آسمانی روشن به رختخواب رفته به راحتی استراحت کنند.

شب یلدا امسال چه روزی است | امسال شب یلدا کی هست ۱۴۰۲

شب یلدا کی هست

 

طبق سنت های دیرینه در آیین کهن در اولین روز دی ماه شاهان ایرانی تاج و تخت شاهی را زمین گذاشته و با لباسی سپید به سمت صحرایی می رفته و بر روی فرش سفید می نشستند و نگهبانان و دربانان کاخ شاهی و همه خدمتکاران و برده ها در سطح شهر آزاد شده و مثل دیگران زندگی می کردند و همگی چه رئیس و چه پادشاه و چه مردم عادی به طور یکسان و در یک جایگاه بودند. البته ناگفته نماند صحت و سقم این گفته ثابت نشده که شاید تنها افسانه ای بیش نباشد.

 

جشن یلدا امروزه توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود بدین گونه که اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن می کند که خوردن هندوانه ، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از جنبه های نمادین این شب عزیز می باشد اغلب این میوه ها دانه های زیادی دارند و به نوعی جادوی سرایتی به شمار می روند که انسان ها با توسل به برکت پردانه بودن آن ها نیروی باروری را در خود نیز افزایش می دهند و هندوانه و انار را به خاطر سرخی رنگ شان نمایندگی از خورشید در شب تصور می کنند.

شب یلدا امسال چه روزی است | امسال شب یلدا کی هست ۱۴۰۲

شب یلدا ۱۴۰۲ چه روزی است

 

تاریخ شب یلدا ۱۴۰۲ را برای شما سروران گرامی در این مقاله بیان کردیم و امیدواریم از زیباترین و طولانی ترین شب سال لذت ببرید و در کنار خانواده تان خوش بگذرانید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب