تکنیک های شستشوی تابلو فرش در منزل

تکنیک های شستشوی تابلو فرش در منزل

انتخاب و خرید تابلو فرش ها به دلیل این که ظرافت و زیبایی چشم نوازی دارند از اهمیت بسیار بالا و بسزایی برخوردار است. از طرف دیگر مراقبت و شستشوی تابلو فرش نیز حائز اهمیت بسیار زیادی است، چراکه این کار تکنیک ها و فوت و فن های خاص خود را داشته و نباید بدون آگاهی نسبت به انجام آن اقدام کرد.

 

از آنجایی که شستن تابلو فرش همیشه برای بسیاری از افراد به عنوان یکی از دغدغه های اصلی در هنگام نظافت منزل به شمار می آید، در این نوشتار قصد داریم که شما را با اصول مهم این کار آشنا نماییم. بنابراین اگر قصد شستشوی تابلو فرش تان را دارید، قبل از هر اقدامی، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

تکنیک های شستشوی تابلو فرش در منزل

نحوه ی شستشوی تابلو فرش در منزل

چگونگی شستشوی تابلو فرش ماشینی و دستباف در منزل، فرآیند بسیار ساده ای دارد. شما می توانید در صورت تمایل به کمک امکاناتی نظیر اسفنج تمیز و شامپو فرش استاندارد، در داخل منزل تابلو فرش خود را نظافت کنید. فقط در این میان برخی نکات مهم وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

 

پیش از بیان نکات مهم شستن تابلو فرش، توجه به این نکته ضروری است که شستن تابلو فرش دستبافت، تفاوت چندانی با شستن تابلو فرش ماشینی ندارد. اما به طور کلی این کار به لحاظ ظرافت بیشتری که در تابلو فرش های دستبافت به کار رفته است، برای این نوع از تابلو ها به دقت بیشتری نیاز دارد.

 

بنابراین  پیشنهاد می کنیم که  برای اجرای مراحلی که در ادامه توضیح داده شده، نهایت دقت را به کار ببندید تا موجب وارد آمدن آسیب جدی و جبران ناپذیر به فرش تان نشود.

 

مرحله ی اول:

تابلو فرشتان را به خوبی گرد گیری کنید، برای این کار کافیست که تابلو فرش را از روی دیوار برداشته به کمک یک دستمال نخی تمیز، به قسمت های مختلف آن ضربه وارد کنید. بهتر است قسمت جلوی تابلو فرش را رو به سمت زمین بگیرید و ضربات را از پشت فرش، وارد کنید. فراموش نکنید که این ضربات نباید محکم باشند.

 

مرحله ی دوم:

در این مرحله به یک شامپو فرش استاندارد و مناسب برای شستشوی تابلو فرش نیاز دارید. معمولا روی برچسب شامپو فرش، به موارد استفاده ی آن اشاره شده است. حالا شامپو فرش را با کمی آب مخلوط کنید. (دو پیمانه شامپو فرش + یک و نیم لیتر آب)

تکنیک های شستشوی تابلو فرش در منزل

مرحله ی سوم:

حالا نوبت به فرش می رسد که آن را از قاب خارج کرده و با مقداری آب کاملاً خیس کنید.

 

مرحله ی چهارم:

در این مرحله اسفنج را وارد مخلوط آب و شامپو فرش کنید و چند مرتبه فشار دهید تا کف زیادی درست شود.  حالا آب اسفنج را به خوبی بگیرید و مقداری از کف را روی سطح تابلو فرش بکشید.

 

مرحله ی پنجم:

اکنون نوبت به آن می رسد که با یک دستمال تمیز که قدرت جذب بالایی دارد، کف را از سطح تابلو فرش به خوبی پاک کنید.

 

مرحله ی ششم:

در این مرحله مراقب باشید که فرش را برای خشک شدن، مقابل نور آفتاب قرار ندهید و یا آن را روی بند رخت آویزان نکنید.

 

بهتر است که فرش را به صورت افقی روی یک سطح صاف، تمیز و البته گرم قرار دهید که به تدریج خشک شود.

 

مرحله ی هفتم:

روی سطح تابلو فرش خشک شده را با جارو برقی تمیز کنید تا هم پرزهای آن گرفته شود و هم خاب فرش مرتب شده و فرش به حالت عادی باز گردد.

 

*توجه: برای شستن تابلو فرش دستبافت، بایستی تمام مراحل ذکر شده را با دقت زیادی انجام دهید.

 

مهم ترین نکات شستشوی تابلو فرش

همانطور که گفتیم ظرافت و حساسیت فرش، در مورد فرش های دستبافت اهمیت بیشتری پیدا می کند، به همین دلیل است که باید در شستشوی آن ها نیز نهایت دقت را به خرج دهیم.

 

از این رو دلیلی ندارد که در فواصل زمانی کوتاه اقدام به شستشوی تابلو فرش های دستبافت کنیم. همین که آن را به طور مرتب گردگیری کنیم باعث می شود که تابلو فرش، درخشندگی خود را حفظ نموده و همیشه جلوه ی بی نظیری داشته باشد.

تکنیک های شستشوی تابلو فرش در منزل

به عنوان توصیه به شما می گوییم که برای اینکه نیازی به شستشوی تابلو فرش نداشته باشید، بهتر است آن را در جایی نصب کنید که کمتر در معرض گرد و غبار باشد.

 

علاوه براین بایستی توجه داشته باشید که از نصب تابلو فرش در فضاهایی که در معرض تابش شدید نور خورشید است هم خودداری نمایید تا از پوسیدگی و تغییر رنگ آن پیشگیری کنید.

 

کدام بهتر است؛ شستشوی تابلو فرش در خانه یا قالیشویی؟

یادگیری و اجرای تکنیک های شستشوی تابلو فرش در منزل، ممکن است بسیار زمان بر بوده و از حوصله شما خارج باشد. زمان مورد نیاز برای شستشو و خشک شدن  فرش نیز، زمان قابل توجهیست که نمی توان آن را نادیده گرفت.

 

با این حساب، بدیهی است که شستشوی تابلو فرش در مراکز قالیشویی راه حل بهتری به شمار می آید. چرا که در قالیشویی ها این کار را به وسیله دستگاه های مخصوص صنعتی و همچنین مواد شوینده ی مناسب با نوع الیاف تابلو فرش انجام می دهند.

 

شستن تابلو فرش در قالیشویی معمولا توسط افراد با تجربه و ماهر در این زمینه انجام می شود تا دقت و ظرلفت لازم را در شستشوی تابلو فرش به کار بگیرند.

 

قیمت شستشوی تابلو فرش

اصلی ترین عاملی که بر قیمت شستشوی تابلو فرش اثر گذار است، جنس الیاف آن است. مسلما شستشوی تابلو فرش های تمام ابریشم در مقایسه با تابلو فرش های پشمی و یا تابلو فرش های ماشینی، قیمت متفاوت تری دارد و البته به دقت بیشتری هم نیاز دارد.

 

علاوه بر این، قیمت شستشوی تابلو فرش  بسته به عوامل دیگری نظیر مواد شوینده ی به کار رفته، دستگاه ها و همچنین محلی که برای خشک کردن تابلو فرش از آن استفاده می شود، متغیر و متفاوت است.

 

همانطور که پیش از این هم توضیح دادیم، خشک کردن تابلو فرش هم همانند شستشوی آن، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین پیش از سپردن تابلو فرش تان به مراکز قالیشویی، از نحوه ی صحیح خشک کردن آن اطمینان حاصل نمایید.

 

سخن پایانی

اگر اولین بار است که تصمیم گرفته اید،  تابلو فرش تان را در خانه بشویید، ممکن است این تصمیم و نتیجه ای که برایتان خواهد داشت، شما را دچار نگرانی نماید. اما بایستی این اطمینان خاطر را به شما بدهیم که بسیاری از افراد بدون هیچ مشکلی، تابلو فرش های خود را در خانه می شویند.

 

در این مقاله مراحل تمیز کردن و شستشوی تابلو فرش را به ترتیب برای شما مطرح کردیم تا بتوانید این کار را به سادگی در خانه انجام دهید.

 

اما توصیه می کنیم اگر که تابلو فرشتان بسیار نفیس است و نگران هستید که با شستشوی آن در منزل، به سلامت آن آسیبی بزنید، پیشنهاد می کنیم که درنگ نکرده و این کار را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

 

قالی شویی ها با حضور نیروهای متخصص و متبهر و با کمک گرفتن از دستگاه های مخصوص و شوینده های خاص، این قابلیت را دارند که تابلو فرش شما را به شکلی کاملا اصولی و صحیح بشویند و بدون کوچکترین نقصی به شما تحویل دهند.

 

امیدواریم با توضیحاتی که در این مقاله مطرح کردیم، بتوانید درخشش تابلو فرش خود را به آن باز گردانید.

جدیدترین مطالب