آزمایش بارداری hcg + نحوه خواندن جواب آزمایش بارداری

آزمایش بارداری hcg + نحوه خواندن جواب آزمایش بارداری

آزمایش بارداری hcg یکی از متداول ترین تست های بارداری است که در تمام دنیا انجام می شود. خواندن جواب آزمایش بارداری آنلاین یکی از جدیدترین شیوه های تشخیص بارداری زنان است که در این مقاله با نحوه خواندن جواب آزمایش بارداری آشنا خواهید شد. آزمایش بارداری باید ناشتا باشد و شما برای خواندن جواب آزمایش بارداری نیاز به کمی مهارت دارید که پس از آن می توانید هر نوع جواب تست بارداری را به راحتی بخوانید.

آزمایش بارداری hcg + نحوه خواندن جواب آزمایش بارداری

آزمایش بارداری hcg

یکی از مهمترین آزمایشات که برای خانم های متاهل انجام می شود آزمایش خون بارداری است که این تست برای بارداری مثبت انجام می شود. تست بارداری hcg سطوح گنادوتروپین جفتی انسان (hcg) را در خون یا ادرار بررسی می کند. آزمایش hcg تعیین می کند که آیا فرد باردار است یا خیر؟!

 

آزمایشات hcg همچنین می تواند تعیین کند که آیا بدن فرد در حال تولید سطوح صحیح برخی از هورمون های مرتبط با بارداری است یا خیر! به طور معمول، سطح hcg به طور پیوسته در طول سه ماهه اول بارداری در خانم ها افزایش می یابد و به اوج خود می رسد، سپس در سه ماهه دوم و سوم با پیشرفت بارداری کاهش می یابد. به طور کلی آزمایش خون بارداری مشخص می کند که در بدن زن چه مقدار هورمون hcg ترشح شده است تا پزشک بفهمد که زن باردار است یا خیر!

 

پزشکان ممکن است چندین آزمایش خون hcg را در طی چند روز برای نظارت بر نحوه تغییر سطح hcg در فرد مشکوک به بارداری تجویز کنند. این آزمایشات می تواند به پزشکان کمک کند تا چگونگی پیشرفت بارداری را تعیین کنند.

 

تست‌های بارداری خانگی در صورتی که فرد به درستی آن‌ها را انجام دهد، حدود 99 درصد مطمئن هستند. اما تست بارداری خانگی نمی تواند عوارض بارداری را تشخیص دهد. این مقاله به سطوح hcg و ارتباط آنها با بارداری می پردازد. ما همچنین نتایج بالقوه و دقت تست بارداری hcg را بررسی می کنیم.

 

میزان هورمون hcg در اوایل بارداری

بسیاری از زنان در زمانی که باردار نیستند سطوح بسیار پایین hcg در خون و ادرار خود دارند. تست hcg میزان هورمون hcg در اوایل بارداری را تشخیص می دهد. برخی از آزمایشات ممکن است حاملگی را تا زمانی که hcg به سطح خاصی افزایش ندهد، تشخیص ندهند. آزمایش هایی که می توانند سطوح پایین تر hcg را تشخیص دهند ممکن است حاملگی را زودتر تشخیص دهند.

 

آزمایش خون بارداری معمولاً حساس تر و دقیق تر از آزمایش ادرار است. با این حال، بسیاری از آزمایشات ادرار خانگی هم دقیق هستند. یک تجزیه و تحلیل در سال 2014 نشان داد که چهار نوع تست بارداری خانگی می تواند سطح hcg را تا 4 روز قبل از پریود مورد انتظار یا حدود 10 روز پس از تخمک گذاری برای بسیاری از افراد تشخیص دهد.

 

بیشتر بخوانید: تست بارداری خانگی با نمک

 

آزمایش بارداری hcg + نحوه خواندن جواب آزمایش بارداری

تست بارداری hcg pregnancy test

سلول هایی که تبدیل به جفت می شوند، هورمون hcg را تولید می کنند. سطح hcg فرد در چند هفته اول بارداری به سرعت افزایش می یابد. سطوح hcg نه تنها حاملگی را نشان می دهد، بلکه راهی برای اندازه گیری اینکه آیا بارداری به درستی در حال رشد است یا خیر.

 

سطوح بسیار پایین hcg ممکن است به مشکلی در بارداری اشاره کند، نشانه حاملگی خارج از رحم باشد یا هشدار دهد که ممکن است از دست دادن بارداری رخ دهد. افزایش سریع سطح hcg می تواند نشانه بارداری مولار باشد، وضعیتی که باعث رشد تومور رحم می شود.

 

پزشکان برای ردیابی پیشرفت بارداری به اندازه گیری های متعدد hcg نیاز دارند.

 

افزایش سطح hcg در اواخر سه ماهه اول متوقف می شود. این مورد ممکن است دلیلی باشد که بسیاری از افراد در این زمان از علائم بارداری مانند حالت تهوع و خستگی رهایی می یابند.

 

آزمایش bhcg در زنان غیر باردار

یک فرد می تواند از این نوع آزمایش برای بررسی سطوح بالای hcg در ادرار یا خون استفاده کند. آزمایش ادرار تقریباً به اندازه آزمایش خون دقیق است. سطح بالای hcg نشان دهنده باردار بودن فرد است آزمایش bhcg در زنان غیر باردار منفی خواهد بود.

 

آزمایش hcg منفی به این معنی است که فرد باردار نیست. اگر هنوز مشکوک به بارداری هستند، فرد باید پس از چند روز آزمایش را تکرار کند.

 

اگر سطح هورمون به دلیل یائسگی یا مکمل های هورمونی بالا باشد، ممکن است نتایج مثبت کاذب رخ دهد. برخی از تومورهای تخمدان یا بیضه نیز ممکن است سطح hcg فرد را افزایش دهند.

 

آزمایش hcg بتا

این آزمایش خون که تست بتا hcg نیز نامیده می شود، هورمون hcg خاص را در خون شما بر حسب واحد بین المللی در لیتر (IU/L) اندازه گیری می کند. سطح hcg به تعیین سن جنین کمک می کند.

 

سطح hcg در سه ماهه اول افزایش می یابد و سپس اندکی کاهش می یابد. آنها معمولاً 28000-210000 IU/L حدود 12 هفته پس از لقاح به اوج خود می رسند.

 

اگر hcg بالاتر از سطح متوسط بارداری باشد، می تواند نشان دهنده بیش از یک جنین باشد.

آزمایش بارداری hcg + نحوه خواندن جواب آزمایش بارداری

نحوه خواندن جواب آزمایش بارداری

جواب آزمایش بارداری به میزان هورمون human chorionic gonadotropin که به اختصار hcg نامیده می‌شود بستگی دارد. این هورمون در حین حاملگی تولید می‌شود. این هورمون اولین بار حدود ۱۱ روز پس از لقاح در خون و بین ۱۲ تا ۱۴ روز پس از لقاح در ادرار قابل اندازه گیری است. سطح این هورمون در هفته‌های ۸ تا ۱۱ به حداکثر خود رسیده و سپس در ادامه حاملگی کاهش می‌یابد. آزمایش بارداری را هرزمان که مشکوک به بارداری طبیعی و یا حتی موارد خارج رحمی باشیم می‌توانیم انجام دهیم.

 

تشخیص صحیح باردار بودن یا نبودن فرد از طریق آزمایش خون حدود ۱۱ روز پس از لقاح و در حدود ۱۲ – ۱۴ روز پس از لقاح با آزمایش ادرار تشخیص داده می‌شود. معمولا در زمان بارداری، سطوح هورمون hcg هر ۷۲ ساعت دو برابر می‌شود، در هفته هشتم تا هفته یازدهم بارداری این میزان به بالاترین سطح خود می‌رسد و بعد از آن دوباره کاهش می‌یابد. اما در تمام زمان بارداری، میزان آن از نسبت به زمانی که فرد باردار نیست، بیشتر است.

 

البته در برخی موارد نیز با وجود مثبت بودن بارداری، میزان این هورمون زیاد نیست ولی خطری را متوجه جنین نمی‌کند. اما بالا بودن بیش ازحد این هومون می‌تواند عاملی خطرناک برای سلامت جنین باشد. در بعضی موارد برای اطمینان از سلامت بارداری، چند آزمایش در فواصلی منظم انجام می‌شود تا یک نتیجه ثابت از آن گرفته بشود.

 

آزمایش beta hcg مثبت

معمولاً در جواب آزمایش در قسمت Beta-hcg، مقدار این هورمون در خون شما نشان داده می‌شود و در قسمت Reference Range می‌توانید به آسانی مثبت یا منفی و یا موارد مشکوک را بخوانید. بر این اساس اگر مقدار Beta-hcg کمتر از ۱۰ باشد، بارداری منفی است، اگر مقدار Beta-hcg بین ۱۰ تا ۲۵ باشد، مثبت یا منفی بودن آزمایش مشخص نیست و باید چند روز دیگر آزمایش تکرار شود و اگر مقدار هورمون Beta-hcg بیشتر از ۲۵ باشد به معنای بارداری مثبت است.

 

معنی کلمه 10 negative در آزمایش بارداری

در خواندن جواب آزمایش بارداری از روی مقدار هورمون، اگر مقدار هورمون Bhcg کمتر از ۱۰ باشد که با 10 negative مشخص می شود؛ شخص باردار نیست.

 

همچنین اگر مقدار هورمون Bhcg بیشتر از ۲۵ باشد؛ فرد باردار است. اگر مقدار هورمون Bhcg بین ۱۰ تا ۲۵ باشد؛ نمی‌توان با قاطعیت گفت که شخص باردار است یا خیر.

 

به طور کلی سطح هورمون hcg کمتر از mIU/ml ۵ نشان دهنده عدم حاملگی است. هر مقداری بیش از mIU/ml ۲۵ نشان دهنده وجود حاملگی می‌باشد.

آزمایش بارداری hcg + نحوه خواندن جواب آزمایش بارداری

آزمایش خون بارداری کی جواب میده

برای دقیق ترین نتایج، فرد نباید تا 1 تا 2 هفته بعد از عقب افتادن قاعدگی، تست بارداری انجام دهد. لانه گزینی معمولا یک هفته یا بیشتر پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. ممکن است چندین روز طول بکشد تا سطح hcg به اندازه کافی بالا برود تا آزمایشی برای تشخیص این هورمون انجام شود. هر چه فرد زودتر آزمایش را انجام دهد، تشخیص این هورمون دشوارتر می شود.

 

آزمایش خون hcg می تواند بارداری را حدود 10 روز پس از لقاح تشخیص دهد، در حالی که تشخیص بارداری با آزمایش ادرار معمولاً 2 هفته یا بیشتر طول می کشد.

 

عوامل تاثیر گذار بر نتیجه آزمایش بارداری

به جز دارو‌هایی که حاوی این هورمون باشند،‌ عامل دیگری نمی‌تواند مقدار این هورمون را تحت تاثیر قرار دهد. دارو‌های حاوی هورمون hcg برای درمان نازایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پزشک در مورد زمان انجام این آزمایش پس از دریافت این داروها، شما را راهنمایی خواهد نمود.

 

علاوه بر آزمایش خیلی زود، عوامل زیر می توانند با آزمایش hcg ادرار منفی کاذب ایجاد کنند:

 

– نوشیدن آب زیاد به طوری که ادرار بسیار رقیق شود
– ادرار زیاد یا خیلی کم روی نوار تست
– آزمایش ادرار در اواخر روز که ممکن است ضعیف تر باشد

 

در موارد نادر، یک فرد ممکن است سطوح بالای غیر طبیعی hcg داشته باشد، حتی اگر باردار نباشد. شایع ترین دلایل این امر عبارتند از:

– از دست دادن بارداری اخیر
– استفاده از داروهای باروری خاص
– بارداری مولار

 

علل کمتر رایج عبارتند از:

– سرطان، از جمله تومورهایی که hcg ترشح می کنند
– اختلالات غدد درون ریز، به ویژه مشکلات غده هیپوفیز
– آنتی بادی های غیر معمول در خون

 

خطرات تست بارداری hcg

آزمایشات hcg بسیار ایمن هستند. آزمایش ادرار بدون خطر است. آزمایش خون می تواند باعث درد مختصر و کبودی گاه به گاه در محل سوراخ شود.

 

آزمایش hcg ادرار می تواند نتایج منفی کاذب را نشان دهد، به خصوص در اوایل بارداری منبع مورد اعتماد. این می تواند برای افرادی که مشکل باردار شدن دارند استرس زا و تضعیف کننده روحیه باشد. آزمایش‌های خون معمولاً دقیق‌تر هستند، اگرچه حتی این آزمایش‌ها ممکن است سطوح پایین hcg را در اوایل بارداری تعیین نکنند.

 

همچنین ممکن است به یک نتیجه مثبت زودهنگام برسد. برخی از افراد در اوایل بارداری آزمایشات مثبت می گیرند و چند روز بعد دچار سقط جنین می شوند.

 

اگر آزمایش اولیه hcg را انجام نمی دادند، ممکن بود از باردار بودن خود اطلاعی نداشته باشند. این می تواند یک تجربه استرس زا و هشدار دهنده باشد، زیرا برخی از افراد غم و اندوه شدیدی را در مورد بارداری از دست رفته تجربه می کنند.

 

اگر فردی نتیجه بارداری hcg مثبت دریافت کرد، باید در اسرع وقت با پزشک، پرستار یا کلینیک تنظیم خانواده وقت ملاقات بگذارد. آنها می توانند برای تایید بارداری و تشخیص هر گونه عوارض احتمالی، یک آزمایش بعدی انجام دهند.

 

میزان هورمون hcg در بارداری

راهنمای سطح هورمون در طول زمان بارداری به صورت یک جدول ارائه می‌شود که در آن، زمان بر اساس سن بارداری و (LMP) به معنی “تعداد هفته‌هایی که از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته است” می‌باشد. به عنوان مثال زمانی که ۳ هفته از LMP گذشته باشد، میزان غلظت این هورمون ۵۰-۵ mIU/ml است یا زمانی که ۴۰-۲۵ هفته از LMP گذشته باشد میزان این هورمون به ۱۱۷۰۰۰-۳۶۴۰ mIU/ml می‌رسد. برای زن غیر حامله میزان این هورمون کمتر از ۵ mIU/ml و بعد از یائسگی نیز کمتر از ۵/۹ mIU/ml می‌باشد. توجه کنید که این اعداد فقط به عنوان راهنما داده شده است و افزایش این هورمون در هر فرد متفاوت می‌باشد.

 

Normal hcg Levels: MIU/ML تعداد هفته هایی که از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته است (LMP)
5-50 (avg. 14) 1
5-50 (avg. 21) 2
5-50 (avg. 42) 3
10-425 4
19-7340 5
1080-56500 6
7650-229000 7-8
25700-288000 9-12
13300-254000 13-16
4060-165400 17-24
3640-117000 25-40

 

آیا مقدار hcg باید به طور مرتب در طی حاملگی اندازه گیری شود؟

مقدار این هورمون به طور معمول توسط پزشکان مرتباً اندازه گیری نمی‌شود مگر این که مشکلی مانند خونریزی، درد شدید شکمی یا سابقه سقط وجود داشته باشد که در این شرایط پزشک مجدداً انجام آزمایش را پیشنهاد می‌کند.

 

دلایل پایین بودن میزان هورمون hcg

مقادیر پایین hcg علل مختلفی می‌تواند داشته باشد و می‌بایست آزمایش طی 72-48 بعد تکرار شود تا با توجه به تغییرات سطح هورمون بتوان قضاوت نمود. به طور شایع موارد زیر می‌تواند از دلایل پایین بودن هورمون hcg باشد.

 

اشتباه در تعیین سن حاملگی
احتمال سقط جنین
حاملگی خارج رحمی

 

دلایل بالا بودن مقدار هورمون hcg

مقادیر زیاد hcg علل مختلفی می‌تواند داشته باشد و می‌بایست آزمایش طی 72-48 بعد تکرار شود تا با توجه به تغییرات سطح هورمون بتوان قضاوت نمود. سطوح بالای hcg می‌تواند به دلایل زیر باشد.

 

اشتباه در تخمین سن حاملگی
حاملگی مولار
حاملگی‌های چند قلویی

 

نتیجه گیری

اکثر مردم ابتدا از طریق آزمایش بارداری hcg خانگی درباره بارداری مطلع می شوند و بسیاری با آزمایش hcg خون تایید می کنند که بارداری سالم است. اگرچه این آزمایش ناقص است، اما معمولاً قابل اعتماد است، به ویژه با پیشرفت بارداری.

 

اطلاعاتی که یک آزمایش hcg ارائه می دهد نمی تواند بین حاملگی خارج رحمی، حاملگی مولار یا سایر عوارض بارداری تفاوت قائل شود. پزشکان برای شناسایی این مشکلات بارداری به اطلاعات بیشتری نیاز خواهند داشت و ممکن است آزمایش‌های hcg خون بیشتری را برای مشاهده روند hcg فرد درخواست کنند.

 

اگر چه سطوح غیرعادی بالا یا پایین hcg می تواند نشان دهنده وجود مشکل در بارداری باشد، اما همیشه اینطور نیست.

 

در برخی از بارداری‌ های طبیعی، مقدار این هورمون کم است و نوزادی کاملا سالم به دنیا می‌آید، بنابراین سونوگرافی در هفته‌های ۶-۵ صحت بیشتری نسبت به اندازه گیری hcg دارد.

 

در مواردی که شک به سلامت بارداری وجود دارد می‌بایست چند آزمایش با فاصله از هم انجام شود تا بتوان یک نتیجه گیری درست انجام داد.

 

با اینکه گفته شد هیچ عامل بر روی این هورمون تاثیرگذار نیست، کارشناسان توصیه می‌کنند زنان هنگام انجام آزمایش بارداری از مصرف آنتی بیوتیک‌ها، دارو‌های ضد درد، دارو‌های پیشگیری از بارداری و یا دیگر دارو‌ها که ممکن است، بر نتیجه آزمایش اثر داشته باشد خودداری کنند تا پاسخ صحیحی دریافت کنند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب