لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

لاک زدن ناخن در بارداری می تواند برای جنین خطراتی و ضررهایی نیز داشته باشد لاک زدن ناخن در دوران بارداری بهتر است انجام نشود تا سلامت جنین و مادران باردار تضمین گرددد لاک زدن در دوران بارداری ضرر دارد و بهتر است از انجام این کار پرهیز شود.

 

لاک زدن ناخن در دوران بارداری

لاک زدن ناخن در دوران بارداری بسیار خطر آفرین است مخصوصا اگر از لاک هایی استفاده شود که ترکیبات مضری دارند. لاک زدن ناخن در بارداری بسته به شرایط جسمی اشخاص و بسته به نوع ترکیبات خاص بهداشتی آرایشی که استفاده می‌کنند، واکنش‌های مختلفی به دنبال خواهد داشت. به طور کلی هیچ پژوهشی در خصوص اثر لاک ناخن بر توانایی تولید مثل بانوانی که با این ماده سر و کار دارند، در دست نیست، اما هنگام کار با این محصولات، احتمال استنشاق و مواجهه با اجزای قابل تبخیر (فرّار) آن وجود دارد و نیز ممکن است لاک ناخن خشک شده موقع آماده سازی یا صرف غذا با دست، بلعیده شود.

 

لاک زدن ناخن ها و مواد کاشت ناخن به دلیل وجود مواد شیمیایی موجود در آن‌ها، می‌توانند برای جنین خطرآفرین باشند. لاک زدن ناخن در دوران بارداری با رعایت احتیاط‌های لازم، مسئله‌ای برای جنین ایجاد نمی‌کند. با وجود این بهتر است بدانید در صورتی که به طور دائم در معرض مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن یا پاک‌کننده‌های آن قرار بگیرید، ممکن است برای جنین شما عوارضی ایجاد شود.

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

خانم های باردار باید مواظب لاک زدن ناخن در دوران بارداری شان باشند تا برای خود و جنین شان مشکلی ایجاد نشود. دکتر تو کواچ، اپیدمی شناس دانشگاه استنفورد بیان می کند که مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن از جمله تولوئن، فرمالدئید و دی بوتیل فتالات سمی است و به سیستم عصبی و هورمون های شما آسیب می رساند و باعث سرطان و ناباروری در خانم ها می شود.

 

تولوئن که به عنوان روکش روی لاک ناخن استفاده می شود باعث آسیب به سیستم عصبی و مشکلات ناباروری می شود. فرمالدئید نیز سرطان زاست و برای سفت کردن ناخن استفاده می شود و ابزارهای مراقبت از ناخن را ضدعفونی می کند. اگر در معرض دی بوتیل فتالات قرار گیرید به مشکلات باروری مبتلا می شوید.

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

لاک زدن ناخن در سه ماه اول بارداری

لاک زدن در سه ماه اول بارداری به شدت ممنوع شده است توصیه اکثر متخصصان زنان این است که در سه ماهه اول بارداری تمام فعالیت‌هایی که احتمال خطر در آن می‌رود مثل لاک زدن ناخن در سه ماه اول بارداری را کنار بگذارید. بهتر است خانم‌های باردار در زمینه لاک زدن به ناخن هایشان تا پایان بارداری علاوه بر مراقبت‌های لازم حتما با پزشک خود مشورت کنند تا مشکلی برای خود و جنینشان پیش نیاید. برای تقویت ناخن ها و رسیدگی به آن‌ها از مواد طبیعی و خانگی استفاده کنید که بی ضرر هستند.

 

می‌توان گفت که لاک زدن ناخن ها در دوران بارداری، مانعی ندارد، اما باید نکات مهمی را در نظر گرفت، چون ماده‌ی شیمیایی موجود در لاک می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. ۵ ماده‌ی خطرناک یعنی تولوئن، فرمالدئید، دی بوتیل فتالات یا DBP، رزین فرمالدنید و کافور هستند که در ساخت لاک و پاک کننده‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت استفاده مداوم می‌توانند عوارضی همچون اختلالات باروری، آسم و اختلالات تنفسی، آلرژی شدید، اختلالات عصبی و سرطان خون را به همراه داشته باشند.

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

لاک زدن ناخن در بارداری

 

بارداری با نگرانی‌های خاص و سوالات بی شماری همراه است و بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند با شروع دوران بارداری باید زیبایی و رسیدگی به خود را کنار بگذارند. یکی از مواردی که بیشتر خانم‌ها بعد از رنگ کردن مو در دوران بارداری راجع به آن سوال دارند لاک زدن ناخن در دوران بارداری است. آیا لاک زدن ناخن ها در بارداری برای جنین ضرر دارد؟ در طی چند سال گذشته صحبت‌های متناقضی در مورد استفاده از لاک ناخن در دوران بارداری شنیده شده که همین مسئله برخی از مادران را نگران می‌کند.

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

نکات مهم لاک زدن ناخن ها در دوران بارداری

چنانچه لاک زدن ناخن در دوران بارداری را ترجیح دادید، با اجرای اقدامات احتیاطی، مضرات استفاده از لاک برای جنین در دوران بارداری را کمتر کنید. این اقدامات شامل این موارد است:

 

¤ انتخاب محیطی با تهویه‌ی مناسب و ترجیحاً در کنار پنجره‌ی باز تا کمتر در معرض بوی بد مواد قرار بگیرید.

 

¤ دور نگه داشتن ناخن ها از خود تا کامل خشک شوند.

 

¤ اجتناب از فوت کردن ناخن ها هنگام خشک شدن، زیرا با این کار میزان بیشتری از بخارات حاصل از مواد شیمیایی را در هر بار تنفس وارد ریه‌های خود می‌کنید.

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

عوارض لاک زدن در بارداری

 

¤ شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از اتمام کار فراموش نشود.

 

¤ حداکثر یک بار در هفته از لاک حاوی این مواد استفاده کنید.

 

¤ حتی‌الإمکان از پاک‌کننده‌های لاک ناخن که فاقد استون می‌باشند، استفاده کنید.

 

¤ به برچسب روی لاک دقت کنید که تا جای ممکن حاوی مواد مضر اشاره شده نباشد و لاک‌های مورد تأیید سازمان غدا و دارو را انتخاب و خریداری نمایید.

 

¤ توجه داشته باشید که هنگام لاک زدن در بارداری باید حتما از لاک‌های مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. در هنگام خرید لاک ناخن بارداری باید به مشخصات لاک مورد نظرتان دقت کنید و به هیچ عنوان سراغ لاک‌های ارزان قیمت و نا سالم نروید.

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

لاک زدن ناخن در دوران بارداری

 

¤ بهتر است لاک‌هایی را انتخاب کنید که در ترکیبات آن‌ها از هیچ یک از موارد خطرناک ذکر شده استفاده نشده باشد. اگر دسترسی به این نوع لاک‌ها مقدور نیست، ترجیحا استفاده از لاک را به هفته‌ای یکبار محدود کرده و فقط سوهان زدن ناخن ها را انجام دهید که هیچ ضرری ندارد.

 

¤ برای خشک شدن لاک ناخن در دوران بارداری از فوت کردن ناخن هایتان اجتناب کنید تا بخارات حاصل از مواد شیمیایی وارد ریه‌هایتان نشوند و به جنین آسیب نرسد.

 

¤ هنگام لاک زدن در دوران بارداری برای جلوگیری از استنشاق این مواد در فضای باز یا کنار پنجره این کار را انجام دهید.

 

¤ اگر برای لاک زدن ناخن در دوران بارداری به آرایشگاه می‌روید، مطمئن شوید که از تهویه مناسبی برخوردار است و تنفس بخار و بوی لاک و محلول‌های پاک کننده آن، آسیبی به شما نخواهد رساند.

 

¤ اگر تصمیم دارید از روش‌هایی مانند کاشت ناخن، ناخن مصنوعی و یا ژلیش ناخن در دوران بارداری استفاده کنید بد نیست نظر پزشک متخصصتان را هم درباره آن بدانید که آسیبی متوجه جنینتان نباشد. در دوران بارداری احتمال بروز حساسیت و واکنش‌های پوستی بیشتر می‌شود و به دلیل محدودیت مصرف دارو، بهتر است بسیار احتیاط کنید.

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

مواد شیمیایی مضر برای جنین در لاک ناخن

مواد شیمیایی سمی و مضر بسیاری در لوازم آرایشی وجود دارد که سلامت جنین را تهدید می کند و خانم های باردار باید محتاطانه رفتار کنند. قرار گرفتن در محیط هایی که این مواد شیمیایی وجود دارد باعث بروز علائم عصبی، مشکلات تفکر و حافظه، مشکلات تنفسی و سرطان می شود.
اگر زنان باردار در مقابل مواد شیمیایی قرار گیرند یا از لاک ناخن در دوران بارداری استفاده کنند، نوزادشان به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شود و حتی توصیه می شود که زنان باردار در این دوران به هیچ وجه موهایشان را رنگ و مش نکنند. پس با توجه به آسیب هایی که مواد شیمیایی روی جنین و مادر می گذارد لازم است از مواجهه با این مواد و لوازم آرایشی پیش گیری کنید .

 

فرمالدئید

فرمالدئید به عنوان یک سخت‌کننده در لاک ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنفس در محیطی که مملو از فرمالدئید باشد، می‌تواند باعث بروز حساسیت در چشمان، بینی، گلو و ریه‌ها شود که در دوران بارداری ممکن است شدت یابد. آسم، تشنج، تهوع و سقط جنین و رشد غیرطبیعی جنین از دیگر عوارض آن می‌باشد. قرار گرفتن در معرض دوزهای بیشتر از فرمالدئید در هوا یا بر روی پوست ممکن است منجر به سرطان گلو، بینی و خون شود.

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

تولوئن

این ماده بیشتر در بنزین و مواد منفجره استفاده می‌شود که دارای بوی تندی بوده و برای کمک به لغزنده شدن لاک بر روی ناخن به آن اضافه می‌شود. این ماده بر سیستم عصبی جنین تأثیر گذاشته و می‌تواند به عوارض مربوط به تولد از جمله کاهش وزن جنین، اختلال شنوایی، ناهنجاری‌های مادرزادی، اختلالات صورت و مشکلات کلیوی منجر شود. تنفس در بخار تولوئن نیز می‌تواند موجب تحریک چشم‌ها، گلو و ریه‌های انسان، سرگیجه، اختلال در تنفس و تهوع شود.

 

فتالات

فتالات به عنوان یک بهبود دهنده‌ی قابلیت ارتجاعی در پوشش‌های پلاستیکی، پرده‌های حمام، اسپری‌های مو و ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده علاوه بر تأثیر بد بر عملکرد رحم منجر به ناباروری، سقط جنین و نقص آلت تناسلی در جنین‌های مذکر می‌شود. این ماده‌ی شیمیایی می‌تواند تولد نوزاد نارس، وزن کم هنگام تولد، مشکلات رشد و اندام‌ها و اختلال غدد درون‌ریز و حتی یائسگی زودرس ایجاد کند.

 

رزین فرمالدئید

رزین فرمالدئید یک فرآورده‌ی فرمالدئید است که می‌تواند باعث تحریک شدید و واکنش‌های آلرژیک پوست و از دست دادن حس عصبی شود.

 

کافور

کافور برای براق کردن لاک ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرد که از سایر مواد، کمتر سمی است. گاهی در داروهای سرماخوردگی مانند بخار پاک و اسپری‌های بینی نیز استفاده می‌شود. با این حال ایمنی کافور نیز اخیراً زیر سؤال رفته است. زیرا مشخص شده استنشاق بخار آن باعث تحریک شدید پوست و واکنش‌های آلرژیک، تهوع، سرگیجه و سردرد می‌شود. مطالعات نشان داده که قرار گرفتن در معرض کافور منجر به آسیب برخی ارگان‌های بدن از جمله اختلال عملکرد کبد شده است.

 

استون

استون یک ماده‌ی شیمیایی است که غالباً در فرآیند پاک کردن لاک ناخن استفاده می‌شود و ممکن است در تماس با پوست به مدت 20 دقیقه روی آن باقی بماند. برای دوری از هرگونه آسیب بهتر است در محیط با تهویه مناسب استفاده شود و پس از استفاده دست‌ها به طور کامل شستشو شوند. قرار گرفتن در معرض آن با دوز زیاد و در مدت طولانی باعث مشکلات رشدی و نقایص هنگام تولد می‌شود.

لاک زدن ناخن در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

استفاده از لاک پاک کن در بارداری

لاک پاک کن در دوران بارداری به طور عمده حلال‌های مرکب‌اند از استون یا اتیل استات یا هر دو که به آن‌ها مقادیر ‏اندکی بوتیل استئارات و دی‌اتیلن گلیکول و مونوا‌تیل اتر افزوده شده است تا اثر خشک‌‏کنندگی حلال را کاهش دهد. فراموش نکنید که برای پاک کردن لاک ناخن در دوران بارداری نیز حتما از لاک پاک کن های فاقد استون در بارداری استفاده کنید. همچنین برای دوری از هرگونه آسیب به جنین و زن باردار بهتر است یا در فضای باز یا در محیط با تهویه‌ی مناسب انجام گیرد. حتما پس از اتمام کار دست‌ها را به خوبی با آب و صابون بشوئید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب