کرونا تا کی ادامه دارد؛ ویروس کرونا کی از بین میرود

کرونا تا کی ادامه دارد؛ ویروس کرونا کی از بین میرود

کرونا تا کی ادامه دارد

ویروس کرونا کی از بین میرود؟ کرونا ویروس یکی از جدیدترین عوامل بیماری زا است که دستگاه تنفسی فرد را هدف قرار می دهد و اینکه ویروس کرونا تا کی ادامه دارد در این بخش از سایت سماتک بیان خواهد شد. طبق اظهارات متخصصان، کرونا ویروس‌ها نسبت به گرما و حرارت ناتوان بوده و قدرت فعالیت ندارند و نهایتا از بین خواهند رفت. اینکه آیا ویروس کرونا که به‌سرعت درحال انتشار در سرتاسر جهان است، از فصل آنفلوانزا تبعیت می‌کند و با رسیدن بهار از بین میرود یا نه، مشخص نیست و بسیاری از دانشمندان می‌گویند هنوز خیلی زود است که پیش‌بینی کنیم رفتار این ویروس خطرناک در آب و هوای گرم به چه صورت خواهد بود.

 

در مقایسه‌ای که میان ویروس کرونا و سایر بیماری‌ های تنفسی مانند آنفلوآنزا توسط کارشناسان انجام شده، چنین برآورد می‌شود که با شروع فصل گرما این ویروس هر چه زودتر از بین برود مثل فصل آنفلوآنزا که به طور معمول در بازه زمانی شروع پاییز و پایان بهار است. اما باز هم نمی‌توان نظر قطعی درباره اینکه کرونا تا کی ادامه دارد صادر کرد و به گفته متخصصان این حوزه سه ماه زمان کوتاهی برای اظهار نظر قطعی در مورد فصل کروناست. به طور کلی آنچه آن‌ها درباره کووید ۱۹ می‌توانند بگویند این است که آیا می‌توان بر مبنای رفتار ویروس آنفلوآنزا، سرانجام ویروس کرونا را هم پیش بینی کرد یا خیر؟

کرونا تا کی ادامه دارد؛ ویروس کرونا کی از بین میرود

ویروس کرونا تا کی ادامه دارد

دلایل مختلفی در آلودگی به آنفلوآنزا و سرماخوردگی در فصل تابستان دخیل است، اما مهمترین آن‌ها این است که هوای گرم و مرطوب می‌تواند تا حد قابل توجهی میزان انتقال ویروس از طریق قطرات تنفسی را کاهش دهد و منجر به نابودی کرونا ویروس ها شود. ناگفته نماند که حداقل باید یک سال از زمان شیوع این بیماری بگذرد تا بتوان این فرضیه را اثبات کرد بنابراین اظهار نظر در این باره هنوز زود است. اگرچه این احتمال وجود دارد که ویروس در دمای گرمتر زنده نماند. اکثر مردم در معرض ویروس جدید قرار نگرفته‌اند و هنوز هیچ تضمینی برای عدم ابتلا وجود ندارد، پس نمی‌توان تنها به این استناد کرد که با فرا رسیدن فصل گرما این ویروس حتما از بین رفته و دیگر کسی به آن مبتلا نمی‌شود پس نمی توان قطعی گفت که ویروس کرونا تا کی ادامه دارد.

 

در کنار نظریه فصل گرما و از بین رفتن کرونا، اظهار نظر دیگری هم در این باره وجود دارد؛ برخی از اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند هر اپیدمی دوران خود را دارد و پس از سپری این دوران، خاموش می‌شود. طبق اظهارات یکی از آن‌ها در این باره، از آنجا که بیماری کرونا حالت پیشرونده دارد، یک اپیدمی پیشرو محسوب می‌شود، اما اپیدمی‌های پیشرونده در مدت زمان مشخص و تعریف‌شده‌ای افزایش می‌یابند و سپس به سطح ثابتی رسیده و در نهایت رو به خاموشی می‌گذارند. طبق برآوردی که این اپیدمیولوژیست انجام داده احتمالا طی سه تا چهار هفته پیش رو به روند کاهشی و خاموشی ویروس کرونا خواهیم رسید.

کرونا تا کی ادامه دارد؛ ویروس کرونا کی از بین میرود

ویروس کرونا کی از بین میرود

با استناد به متخصصین بهداشت عمومی در مورد اینکه ویروس کرونا کی از بین میرود، تنها سه پایان محتمل برایش وجود دارد: شیوع آن به وسیله رعایت اصول بهداشت عمومی کنترل شده و از بین برود (مانند بیماری سارس که در سال 2003 در چین شیوع پیدا کرد)، یک نوع واکسن برای درمان آن ساخته شود و یا مانند آنفولانزای فصلی، کرونا به بخشی از زندگی مردم تبدیل شود. به گفته متخصصین، حالت سوم محتمل‌ترین پیش‌­بینی برای آینده این ویروس می‌­باشد و احتمالا ویروس کرونا هیچ موقع به­‌صورت کامل از بین نخواهد رفت. استفان مورس از اساتید دانشگاه کلمبیا در این باره می­‌گوید:  در حال حاضر قوانین سخت­‌گیرانه‌ای برای کنترل این بیماری در چین وضع شده‌ است، دقیقا مانند کاری که برای رام کردن یک اسب سرکش باید انجام داد. حال در ادامه به شرح سه نظریه درباره ی ویروس کرونا کی از بین میرود گفته شده است:

 

آیا کرونا دائمی است؟

با توجه به نتایج تحقیقات به دست آمده توسط محققان مرکز سلامت جهانی، هر بیمار مبتلا به ویروس کرونا به طور میانگین بیماری را به 1.4 تا 2.5 نفر انتقال می‌­دهد. افراد داری این ویروس در 30 ژانویه در دسته بیماران اورژانسی قرار داده شدند. آمش آدالجا متخصص بیماری­‌های مسری مرکز سلامت جانز هاپکینز شیوع این بیماری را در دسته بیماری­‌های مسری پایدار قرار می­‌دهد و می­‌گوید: ما در حال حاضر در ابتدای شیوع یک بیماری همه­‌گیر خفیف هستیم. یک مدل انتقال بیماری که در سالنامه دارو به چاپ رسیده است پیش‌­بینی می‌­کند که تا اواسط اسفند ماه بیماری به حدود 300 هزار نفر انتقال پیدا خواهد کرد. در حال حاضر چهار نوع ویروس کرونای انسانی نیز در دنیا مشاهده شده است که همگی باعث سرماخوردگی، ذات‌الریه و در موارد نادر باعث مرگ نیز شده‌­اند. اما به‌­دلیل خفیف بودن این گونه از ویروس کرونا، برای این چهار نوع ویروس نام­گذاری غیر علمی صورت نگرفته و آن­ها با نام های OC43، 229E، HKU1 و NL63 شناخته می‌­شوند. با توجه به گفته‌­های آدالجا، نام علمی این ویروس کرونای جدید 2019-nCoV می‌­باشد که می­‌تواند عضو جدید خانواده کرونای انسانی باشد. در این صورت نمی‌­توان برای این بیماری کرونا خط پایان متصور شد.

کرونا تا کی ادامه دارد؛ ویروس کرونا کی از بین میرود

آیا کرونا فصلی است؟

اگر قرار باشد ویروس کرونا از بین نرود، احتمالاً تبدیل به یک بیماری مانند آنفولانزاهای فصلی خواهد شد. به این معنا که در زمستان شاهد گسترش آن و در فصول گرم شاید کاهش میزان ابتلا به این ویروس خواهیم بود. آدالجا می­‌گوید: “اگر به مسیر گسترش ویروس و نحوه شیوع آن و همه‌­گیر شدن آن در فصل سرد دقت کنیم، می­‌توانیم انتظار فصلی شدن آن را داشته باشیم. چراکه سایر گونه‌­های کرونا نیز فصلی بوده و با تغییر فصول میزان ابتلا به آن تغییر می‌­کند.”  علت افزایش شیوع آنفولانزا در فصول سرد، کمک کردن هوای سرد به تشکیل یک لایه ژل مانند محافظ به دور ویروس است که ماندگاری آن را در هوا افزایش می‌دهد. این لایه محافظ ویروس را در مسیر انتقال از بدن یک فرد به فرد دیگر محافظت می‌کند. به گفته آماندا سیمانک استاد دانشگاه ویسکانسین، ویروس آنفولانزا در هوای سرد و خشک بیشتر دوام می‌­آورد. مورس اعتقاد دارد که، برخلاف آنفولانزا به نظر نمی­‌رسد که کرونا در تمام فصول جهش داشته باشد. ژن ویروس آنفولانزا در طی فرایندی به نام رانش پادژن تغییر پیدا می‌­کند و هر جهش کوچک در ویروس باعث رشد آن می‌­شود و در نتیجه سیستم ایمنی ما را مجبور به واکنش می‌کند. (به همین دلیل واکسن­‌های آنفولازا به طور کامل و صددرصدی کارساز نیستند)

کرونا تا کی ادامه دارد؛ ویروس کرونا کی از بین میرود

رعایت بهداشت کرونا ویروس را از بین می برد؟

شیوع 2019-nCoV، از جنبه‌­های مختلفی به بیماری سارس که در سال 2003 شیوع پیدا کرد، شباهت دارد: هردو ویروس نوعی از ویروس کرونا هستند که در خفاش­‌ها یافت می­‌شوند و هردو از خوردن حیوان­‌های ناقل بیماری در چین به انسان انتقال پیدا کرده‌اند. 80 درصد DNA در هردو ویروس شباهت دارند و درنتیجه می­توان ویروس کرونا را به سارس شباهت داد. سارس بیش از 8000 نفر را در دنیا بیمار و 774 نفر را در حدفاصل نوامبر 2002 تا جولای 2003 به کام مرگ کشاند اما تا سال 2004 ناپدید گردید. به گفته مورس، متخصصین بهداشت عمومی، تلاش بسیاری برای ردیابی، تشخیص و ایزوله کردن بیماران ناقل این ویروس کردند تا بیماری از بین برود. گسترش سارس با قرنطینه کردن بیماران، محدودیت‌­های مسافرتی، کمپین‌­های آموزشی و بازرسی در فرودگاه‌­ها محدود شده و در نهایت این ویروس مرگبار از بین رفت. مورس می­‌گوید اگراین تلاش‌­ها به کاهش افراد حساس به ویروس کرونا منجر شود، می‌­توان از شیوع آن جلوگیری نمود. با انجام این فعالیت­‌ها کرونا می‌­تواند بطور کامل محو و یا مانند ویروس H1N1 شیوع آن در بین افراد کمتری ادامه پیدا کند. با این وجود، کرونا بسیار مسری‌­تر از سارس می­‌باشد. سارس در ابتدا در بین کارکنان مراکز درمانی و بیمارستان‌­ها گسترش یافت و تا زمانی که علائم آن ظاهر نشده بود، باعث عفونت و مرگ و میر نگردید. اما محققان بر این باورند که بیماران مبتلا به کرونا حتی در صورت عدم بروز علائم هم می­‌توانند ناقل این بیماری باشند.

کرونا تا کی ادامه دارد؛ ویروس کرونا کی از بین میرود

ویروس کرونا کی تمام میشود

یکی از سوالاتی که این‌ روز‌ها درباره ویروس کرونا ذهن مردم را درگیر کرده، این است که ویروس کرونا کی تمام میشود و اینکه آیا شیوع COVID-۱۹ در تابستان همان طور که با اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد، کمتر می‌شود؟ ترامپ، رییس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فکس (Fox) پیش از میتینگ انتخاباتی در ایالت نیوهمپشایر به بررسی روابط تجاری با چین و شیوع ویروس کرونا پرداخت. وی ضمن اشاره به رفتار حرفه‌ای چین در مقابله با شیوع ویروس کرونا، گفت: باور دارم که پکن به زودی این ویروس را تحت کنترل درخواهد آورد، با گرم شدن هوا در ماه آوریل کرونا نیز تمام خواهد شد.

 


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود


 

یک سناریوی شدید این است که ویروس در تابستان خودبه‌خود از بین میرود و تمام میشود. سناریوی شدید دیگر آن است که ویروس کرونا در تابستان کم شود اما دوباره در زمستان برگردد و به چیزی تبدیل شود که ما آن را آندمیک (بومی) می‌نامیم که در آن ویروس می‌تواند در هرجایی منتشر شود. بسیاری از کارشناسان می‌گویند که کرونا SARS-CoV-2 احتمالا به یک بیماری آندمیک تبدیل می‌شود و به ۴ ویروس کرونا دیگری که موجب سرماخوردگی ملایم می‌شوند، می‌پیوندد یا اینکه به تهدیدی فصلی مانند آنفلوانزا تبدیل می‌شود. وزیر بهداشت بریتانیا نیز هفته‌ی گذشته در مصاحبه با خبرنگار ITV گفت که امیدوار به کاهش سرعت شیوع کرونا در جهان است تا ویروس در فصل بهار و تابستان از بین برود؛‌ زیرا در این زمان قدرت انتقال ویروس‌های خانواده‌ی کرونا ازجمله ویروس جدید کاهش پیدا می‌کند و سرانجام ویروس کرونا نابود شده و از بین خواهد رفت.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب