درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

برای سرفه شدید چی خوبه؟ درمان سرفه شدید خشک با استفاده از روشهای طب سنتی و درمان های خانگی امکان پذیر است و در این مقاله راههای درمان سریع سرفه های شدید را در این بخش بیان خواهیم کرد. پزشک در مورد سابقه بیماری شما می پرسد و یک معاینه انجام می دهد. یک معاینه توسط پزشک می تواند سرنخ های مهمی در مورد سرفه مزمن شما ارائه دهد. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای یافتن علت سرفه های شما تجویز کند.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

درمان سرفه شدید

سرفه مزمن معمولاً به سرفه ای گفته می شود که بیش از هشت هفته در بزرگسالان و چهار هفته در کودکان طول بکشد و برای درمان سرفه شدید معمولا به پزشک مراجعه می کنند. سرفه های شدید و مزمن یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به پزشک است. سرفه مزمن خود یک بیماری نیست. این یک مشکل سلامتی است که ناشی از سایر شرایط سلامتی است.

 

سرفه های شدید معمولا به دو دسته خشک و خلط دار یا مرطوب تقسیم می‌ شوند. به سرفه‌ خشک سرفه‌ غیر مولد می‌ گویند، چون برخلاف سرفه‌ مرطوب قادر به حذف مخاط، خلط یا محرک‌ ها از ریه‌ها یا مجرای بینی نیست. درمان سرفه‌ خشک به علت بروز آن بستگی دارد. معمولاً سرفه‌ خشک شدید در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا، آسم، رفلاکس اسید (برگشت اسید معده به مری) و سموم محیطی مانند دود سیگار بروز می‌ کند.

 

برای درمان سرفه شدید ابتدا باید به دنبال علت آن بگردید. گلوی شما بخش بسیار حساسی از بدن است و پوشش گلو می تواند لمس، دما، طعم و موقعیت را حس کند. شما می توانید این چیزها را حتی در هنگام نفس کشیدن و غذا خوردن حس کنید. گلوی شما مسئول وارد کردن غذا و هوا به لوله های مناسب است و از خفگی جلوگیری می کند. وظیفه اصلی گلوی شما این است که راه هوایی شما را ایمن و پاک نگه دارد تا بتوانید نفس بکشید. سرفه می تواند ارادی یا غیر ارادی باشد.

 

سرفه یکی از راهکارهایی است که بدن ما برای حفظ سلامتی مان از آن استفاده می‌ کند، اما سرفه‌ شدیدی که طولانی‌ مدت طول بکشد می‌ تواند از جهات مختلفی بر زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. سرفه های شدید می‌تواند شب‌ ها شما را بیدار نگه دارد و روزهایتان را از درد عضلانی و خستگی بدتر کند. مهم است که به دنبال راهی برای درمان سرفه های شدید باشید.

 

سرفه‌ خشک بسیار آزاردهنده است و هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ می‌دهد. پزشک ممکن است برای درمان سرفه شدید خشک بزرگسالان دارو تجویز کند یا استفاده از روش‌های خانگی را پیشنهاد دهد که در بعضی موارد می‌توانند به اندازه‌ی داروها مؤثر باشند. بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند به جای آزمایش های گران قیمت، درمان یکی از علل شایع سرفه مزمن را شروع کنند. با این حال، اگر درمان مؤثر واقع نشد، ممکن است برای علل کمتر شایع تحت آزمایش قرار بگیرید.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

برای سرفه شدید چی خوبه

مصرف دارو‌های گیاهی خلط آور و روش‌های خانگی می‌تواند شما را از دست سرفه های شدید خلاص کند. البته بهتر است با مشورت پزشک از آنها استفاده کنید. هر شخصی سرفه های شدید را تجربه کرده، اما اگر سرفه های شدید مزمن دارید و بیشتر از سه هفته ادامه پیدا کرده است به سرماخوردگی خیلی مرتبط نیست.

 

معمولا سرفه های مکرر و شدید طولانی خشک بوده و نیاز به درمان دارد. همه سرفه ها مربوط به بیماری و دلیلی برای مراجعه افراد به دکتر نیستند، اغلب موارد سرفه ها موقتی هستند، اما حتی یک سرفه کوتاه مدت می تواند نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد که باید توسط یک دکتر معاینه شود. در اینجا می گوییم که برای سرفه شدید چی خوبه و چگونه این سرفه ها را کمتر کنیم تا بطور مثال از آسم به ذات الریه و سپس به سیاه سرفه تبدیل نشود.

 

به نظر می رسد رطوبت بالا به احتمال زیاد برای سرفه های شدید خوب است. چون به کاهش سوزش مجاری به خاطر خشکی کمک می کند. اگر سرفه شدید همراه با گرفتگی سینه دارید، حمام و یا حمام گرم کمک کننده است. این کار خلط را شل می کند و به راحت تر بیرون آمدن آن کمک می کند.
زمانی که سرفه خشک به خاطر آلرژی دارید، یک بخور در اتاق خواب ایجاد کنید تا از سرفه های خشک جلوگیری کنید.

 

همچنین افزایش رطوبت بدن به طور کلی، تاثیر مثبتی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد علاوه بر این مایعات بدن به طور آزادانه حرکت می کنند. این به خصوص زمانی مهم است که در حال دویدن به همراه سرفه و سرما هستید. آب گرم بنوشید تا گلو تسکین یابد، اما همچنین می توانید آب میوه، چای گیاهی، و سوپ داشته بخورید تا آبدار باقی بمانید.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

درمان سرفه خشک شدید

اگر سرفه شدید شما به مدت سه هفته یا کمتر ادامه داشت به احتمال زیاد به دلیل سرماخوردگی است. متاسفانه، این سرفه که عمدتا سرفه خشک است با برخی مخاط روشن و خلط همراه است که می تواند تا یک ماه یا بیشتر پس از اینکه علائم سرما خوردگی شما از بین رفت نیز باقی بماند. این ویروس موجب تحریک انتهای اعصاب در راه های هوایی شما می شود، و آنها می توانند برای مدتی حساس باقی بمانند.

 

برای درمان سرفه های خشک شدید ناشی از ویروس سرماخوردگی چه کنیم؟

هیچ درمانی برای عفونت های ویروسی وجود ندارد، بنابراین شما باید صبر کنید تا زمان آن طی شده و برطرف شود. اگر سرفه های شدید خشک شما جدی است و سرکوب کننده های سرفه و تسکین دهنده ها کارساز نیست با توضیحات شما، پزشک ممکن است دارویی برای آرام کردن سرفه هایتان تجویز کند. همچنین ضد احتقان یا اکسپکتورانت می تواند به نازک کردن مخاط کمک کند تا از طریق سرفه بیرون آیند.

 

با توجه به اینکه هوای خشک باعث بدتر شدن سرفه‌ های خشک می‌ شود، استفاده از دستگاه‌ی بخور یا رطوبت‌ ساز می‌ تواند به رفع این مشکل کمک کند. اگر هوای خانه‌ شما خشک است، یک رطوبت‌ ساز در اتاق خود قرار دهید تا به کاهش سرفه‌ های خشک در هنگام خواب کمک کند.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

سرفه های شدید خلط دار

اگر شما سرفه خلط دار شدید می کنید که هشت هفته یا بیشتر طول بکشد، ممکن است ترشحات مزمن از پشت بینی و موکوس در سینوس ها تجمع یابد و پایین پشت گلو ریخته و سبب درد شود و با ایجاد احساس تحریک سبب سرفه گردد. هیچ آزمایشی برای نشان دادن ترشح پشت حلق وجود ندارد، اما در این حالت ممکن است آبریزش بینی یا گرفتگی بینی داشته باشید (از علائم آلرژی و یا سرماخوردگی طولانی است) از دیگر علایم صاف کردن مکرر گلو و گلودرد است. چون خیلی رایج است پزشکان اغلب آن را درمان می کنند.

 

برای درمان سرفه های شدید خلط دار ناشی از ترشحات پشت بینی چه کنیم؟

شستشو با سرم نمکی بینی ممکن است به برطرف شدن این مشکل کمک کند و یا ممکن است از استروئیدها یا آنتی هیستامین برای کاهش التهاب استفاده شود.

 

به رنگ مخاط خود توجه کنید: سرفه خلط زرد یا سبز به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما در فشار است ، که می تواند نشانه یک عفونت باکتریایی باشد ، مانند سینوزیت،. در این صورت، شما نیاز به آنتی بیوتیک دارید.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

درمان خانگی سرفه خلط دار

اعتقاد بر این است که چای ریشه‌ شیرین بیان سرفه خلط دار را از بین می‌ برد و سرفه های شدید و مداوم را کاهش می‌دهد. ریشه شیرین‌ بیان می‌تواند آزردگی و ناراحتی گلو را از بین ببرد. از این گیاه در طب چینی سنتی بسیار استفاده می‌ شده است. شیرین‌ بیان از دارو‌های گیاهی خلط آوری است که می‌تواند سرفه‌ شدید را کاهش دهد، ترشحات مخاط را کم کند و از درد گلو بکاهد. برای تهیه‌ی این چای باید ۲ قاشق غذاخوری از ریشه‌ی شیرین بیان را به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در ۲۴۰ میلی‌لیتر آب جوش قرار دهید تا دم بکشد. به‌ طور کلی چای ریشه‌ شیرین بیان بی‌ خطر در نظر گرفته می‌ شود، اما استفاده‌ی طولانی‌ مدت ممکن است باعث افزایش شدید فشار خون، بی‌ نظمی قاعدگی، خستگی، سردرد، احتباس آب و اختلال نعوظ شود.

 

درمان خانگی سرفه شدید خلط دار با بروملین امکان پذیر است و این ماده آنزیمی است که از آناناس به دست می‌ آید. این آنزیم در تمام بخش‌ های گیاه آناناس وجود دارد و بیشترین فراوانی آن در مغز این میوه است. بروملین دارای خواص ضد التهابی و خلط آور است و می‌تواند باعث از بین بردن مخاط و خروج آن از بدن شود. برخی افراد برای کاهش خلط گلو و مقابله با سرفه های شدید، روزانه آب آناناس می‌نوشند؛ هر چند که در آب آناناس بروملین کافی برای تسکین سرفه وجود ندارد، اما مکمل‌ های بروملین می‌ توانند در تسکین و کاهش سرفه مؤثر باشند. با این حال، بهتر است قبل از استفاده از هرگونه مکمل جدید، با پزشک‌ تان مشورت کنید.

 

احتیاط مصرف: لازم به ذکر است که احتمال حساسیت به بروملین وجود دارد. این ماده همچنین می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کرده و با برخی داروها تداخل داشته باشد. کسانی که داروهای رقیق کننده خون یا آنتی‌بیوتیک‌های خاص مصرف می‌کنند، نباید از بروملین استفاده کنند.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

درمان سرفه های شدید آسم

آسم معمولا با خس خس سینه و تنگی نفس نشان داده می شود اما در افراد مبتلا به آسم سرفه مداوم خشک ممکن است تنها علامت باشد. این حالت اغلب در طی شب و یا مدت کوتاهی پس از ورزش، زمانی که شما در هوای سرد تنفس می کنید یا زمانی که در اطراف یک مورد آلرژی زا، مانند موی حیوانات خانگی یا گرده هستید اتفاق می افتد .

 

درمان سرفه آسم چگونه است؟

دکتر شما ممکن است به شما تست های تنفسی برای تشخیص آسم و یا استفاده از یک اینهالر دو بار در روز برای چند هفته را توصیه کند تا ببیند سرفه شما فروکش می کند یا خیر. آنتی هیستامین ها نیز ممکن است کمک کند.

 

رفلاکس معده و سرفه شدید

بیماری رفلاکس معده (GERD) با حدود 25٪ از موارد سرفه های شدید و مزمن مرتبط است. هنگامی که اسید به بالا و درون مری جریان می یابد می تواند از انتها عصب را تحریک کند و تحریک مداوم سبب سرفه می شود اما می تواند برای تشخیص سخت باشد. هر کسی دچار رفلاکس معده می شود سوزش سر دل دارد اما اگر شما بعد از غذا، هنگامی که در شب برای خوابیدن دراز می کشید و یا هنگام برخواستن در صبح سرفه می کنید و یا اگر صدای متناوب خشن همراه با سرفه شدید دارید این نکات هم ممکن است نشانه رفلاکس معده باشد.

 

برای درمان سرفه ناشی از رفلاکس معده چه کنیم؟

اغلب موارد رفلاکس معده نسبتا آسان و با داروهای ضد اسید معده درمان می شود، اما رفلاکس معده و سرفه شدید می تواند سرسختانه ترباشد و شما نیاز به بررسی جدا توسط پزشک داشته باشید . ممکن است دوزهای بیشتر از دارو Rx نیازباشد و ممکن است شما شش تا هشت هفته بعد احساس بهتر داشته باشید . اضافه وزن گاهی اوقات به GERD کمک می کند.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

سرفه های شدید ناشی از ذات الریه

گاهی اوقات یک سرفه ممکن است یک بیماری شدید را نشان دهد. سینه پهلو می تواند زمانی که عفونت دستگاه تنفسی به ریه ها سرایت کرده باشد توسعه یابد و باعث شود تا کیسه های هوایی در ریه ها با چرک پر شوند . این مسئله باعث می شود تنفس سخت شود و سرفه نیز گاهی اوقات دردناک تر می شود این . وضعیت می تواند زندگی شما را تا چند روز تهدید. اگر شما هنگام سرفه مقدار زیادی خلط سبز و یا خون به همراه، تنگی نفس و یا ناراحتی قفسه سینه داشتید حتما به دکتر مراجعه کنید. تب و لرز از دیگر علائم هشدار دهنده هستند.

 

برای درمان ذات الریه چه کنیم؟

رادیوگرافی قفسه سینه تنها راه برای اطمینان از این که شما مبتلا به پنومونی هستید یا خیر می باشد، اما برخی از پزشکان آن را با گوش دادن به ریه های شما با گوشی پزشکی تشخیص می دهند اغلب موارد جدی در بزرگسالان باکتریایی و تحت درمان با آنتی بیوتیک است.

 

سیاه سرفه

این بیماری بسیار مسری است و مانند این است که نفس تازه برای تنفس کم داشته باشید و بعد از یک مدت، شدیدا سرفه کنید حتی اگر شما واکسینه شده باشید (به دلیل تضعیف شات تزریقی در طول زمان)

 

درمان سیاه سرفه چگونه است؟

اگر شما درمان را ظرف سه هفته از شروع عفونت آغاز کنید آنتی بیوتیک ممکن است علائم را کاهش دهد. آنها همچنین می توانند شما را از گسترش باکتری به دیگر افراد که بسیار مهم است محافظت کنند زیرا یک عفونت می تواند به بیماری های جدی، حتی مرگ، در نوزادان منجر شود.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

درمان خانگی سرفه شدید بزرگسالان

درمان سرفه شدید در خانه از گذشته توسط نیاکان ما انجام می شده است و در این بخش راه و روشهای خانگی درمان سرفه های مزمن و شدید را بیان خواهیم کرد:

 

1. آب ‌نمک

آب‌ نمک می‌تواند گلو را التیام ببخشد و از التهاب مجاری تنفسی کم کند. قرقره آب‌ نمک یا شست‌ و شوی دهان و بینی با آن باعث می‌ شود تا خلط‌ ها روان و زیاد شوند و با سرفه‌کردن از بدن بیرون بروند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ انجام شد که نشان می‌ داد استفاده از آب‌ نمک برای رفع مشکلات حلق و بینی و التهاب مجاری تنفسی این نواحی بسیار مؤثرتر از اسپری‌ های فلوتیکازون است. آب‌ نمک باعث تحریک گلو و در نتیجه سرفه می‌ شود و مخاط را از گلو بیرون می‌ کند.

 

غرغره کردن با آب نمک گرم سوزش گلو را تسکین می‌دهد و به از بین بردن باکتری‌ های دهان و گلو کمک می‌کند. برای انجام این کار، ۱ قاشق چای‌ خوری نمک را در یک لیوان بزرگ آب گرم حل کرده و آن را چند بار در روز غرغره کنید. استفاده از این روش برای درمان سرفه کودک خردسالی که ممکن است آب نمک را ببلعد، توصیه نمی‌ شود.

 

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که سه بار در روز غرغره کردن آب نمک می‌تواند طول مدت سرفه‌ی ناشی از سرماخوردگی را ۲/۴ روز و گرفتگی صدا را ۱/۷ روز کاهش ‌دهد. اگر شب‌ها با سوزش گلو از خواب بیدار می‌شوید، بلافاصله پس از مسواک زدن آب نمک غرغره کنید تا به بی‌حس شدن پایانه‌های عصبی در گلو کمک کند.

 

یک قاشق چای‌ خوری نمک را در یک فنجان آب ولرم حل کنید. برای دیدن نتایج مثبت و مفید آب‌ نمک برای درمان سرفه های شدید، دو تا سه بار در روز آن را قرقره کنید.

 

2. عسل

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است و درمان خانگی سریع برای سرفه شدید است. این ماده می‌ تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود؛ ضمن اینکه خواص ضدمیکروبی هم دارد. مصرف عسل سرفه و عوارض ناخوشایند آن را به‌سرعت التیام می‌ بخشد. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، دانشمندان کشف کردند این ماده می‌تواند از سرفه های شدید جلوگیری کند یا شد‌تش را کاهش دهد.

 

برای درمان سرفه شدید بزرگسالان می‌توان از عسل برای درمان سرفه های خشک شدید در خانه استفاده کرد. عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضدالتهابی است و به کاهش سوزش گلو کمک می‌کند. برای درمان سرفه خشک شدید با عسل می‌ توانید هر روز چند بار آن را به‌ تنهایی مصرف کنید یا داخل چای یا آب گرم بریزید. عسل می‌ تواند قند خون را بالا ببرد و به همین دلیل اگر لازم است مراقب سطح قند خون‌ تان باشید، بهتر است از راهکار دیگری استفاده کنید. به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم، هرگز به کودکان عسل ندهید.

 

در سال ۲۰۱۸ هم تحقیقی انجام شد. در این تحقیق، اثر مصرف عسل، ترکیب عسل و آنتی بیوتیک ها، دارو‌های بدون نسخه رفع سرفه و شربت‌ های حاوی عسل بررسی شد. شرکت‌کنندگان در این پژوهش افراد یک تا هجده‌ساله بودند. نتایج این تحقیق نشان داد در مقایسه با راهکار‌های دیگری که در تحقیق به کار گرفته شد، عسل می‌تواند خلط آور باشد و اثرات مفیدی در رفع سرفه های شدید داشته باشد.

 

3. مرزنجوش

مرزنجوش نوعی پونه‌ کوهی است که از دیرباز در طب سنتی برای تسکین طیف وسیعی از بیماری‌ ها کاربرد داشته است. این گیاه حاوی ترکیبات گیاهی ضدالتهابی است که می‌توانند به کاهش سرفه مرتبط با آسم، برونشیت، سرماخوردگی و سیاه‌ سرفه کمک کنند.

 

برای تهیه‌ی چای مرزنجوش، ۳ تا ۴ قاشق چای‌خوری مرزنجوش خشک را در ۲۴۰ میلی‌لیتر آب داغ دم کرده و سه بار در روز میل کنید. استفاده از مرزنجوش برای بیشتر افراد بی‌ ضرر است، اما ممکن است سرعت لخته شدن خون را کم کند و خطر کبودی و خونریزی بینی را در افرادی که از داروهای ضدانعقاد (رقیق‌کننده‌ی خون) استفاده می‌کنند، افزایش دهد.

 

4. زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که گفته می‌شود خواص ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی خفیف دارد. قرن‌ها است که در طب آیورودا از زردچوبه برای درمان آرتریت و بیماری‌ های تنفسی استفاده می‌ شود. با این حال، بسیاری از این ادعاها توسط تحقیقات تأیید نمی‌شوند. بعضی از محققان درمان سرفه خشک شدید با زردچوبه را پیشنهاد می‌دهند و معتقدند که مصرف خوراکی آن علائم آسم را کاهش می‌دهد.

 

وقتی زردچوبه همراه با فلفل سیاه مصرف می‌شود، جذب کورکومین بهبود می‌یابد. شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک هشتم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را به آب پرتقال یا چای گرم اضافه کرده و بنوشید. زردچوبه هم به‌شکل ادویه و هم به‌صورت کپسول در دسترس است. فقط به یاد داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف کپسول زردچوبه ممکن است باعث ناراحتی معده، اسهال و حالت تهوع شود.

 

5. زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و درد را تسکین می‌دهد. مدت‌ها است که از زنجبیل برای درمان حالت تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌شود و علاوه بر آن شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این ادویه می‌تواند برای درمان سرفه های شدید مفید باشد. اعتقاد بر این است که زنجبیل با شل کردن عضلات صاف راه‌های هوایی، رفلکس سرفه را سرکوب می‌کند.

 

برای درمان سرفه خشک با زنجبیل می‌توانید از چای آن همراه با عسل استفاده کنید، ریشه‌ی زنجبیل را بجوید یا کپسول آن را از داروخانه تهیه کنید. از مصرف بیش از حد زنجبیل خودداری کنید، چون ممکن است باعث ناراحتی معده، سوزش سر دل یا اسهال شود.

 

6. ریشه گل ختمی

از زمان های قدیم از ریشه گل ختمی برای تسکین گلودرد استفاده می‌ شده است و امروزه می‌توان آن را در داروهایی که برای درمان سرفه تولید می‌شوند، یافت. تحقیقات نشان می‌دهد که شربت‌ ها و قرص‌ های مکیدنی حاوی عصاره‌ ریشه گل ختمی می‌توانند در عرض ۱۰ دقیقه سرفه خشک خفیف را برطرف کنند. ریشه گل ختمی خاصیت ضدباکتریایی دارد. همچنین با ترشح یک ماده‌ی چسبناک و ژل مانند به نام موسیلاژ سوزش گلو را تسکین می‌دهد و به دلیل داشتن فلاونوئید التهاب را کم می‌کند.

 

برای درمان سرفه شدید خشک با ریشه گل ختمی می‌توانید از چای آن استفاده کنید. اگرچه تحقیقات کمی در مورد خطرات مصرف طولانی‌ مدت گل ختمی وجود دارد، اما به‌طور کلی این گیاه بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که گل ختمی ممکن است روی لخته شدن خون و قند خون تأثیر بگذارد.

 

7. نعناع فلفلی

نعناع حاوی ماده‌ ای به نام منتول است که با بی‌حس کردن پایانه‌ های عصبی در گلو به کاهش درد و درمان سرفه شدید کمک می‌کند. علاوه بر این، نعناع خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی دارد و می‌تواند به کاهش احتقان کمک کند.

 

چند راه برای مصرف نعناع وجود دارد، از جمله نوشیدن چای نعناع یا مکیدن قرص‌های حاوی آن. سعی کنید چای نعناع را درست قبل از خواب بنوشید تا به درمان سرفه خشک شبانه کمک ‌کند. علاوه بر این، می‌توانید از روغن نعناع برای آروماتراپی (رایحه‌درمانی) استفاده کنید.

 

8. چای ماسالا

در هند از چای ماسالا برای درمان سرفه و گلودرد استفاده می‌شود. چای ماسالا حاوی چند ماده‌ی آنتی اکسیدان از جمله میخک و هل است. همچنین برای تهیه‌ی آن از دارچین استفاده می‌شود که خواص ضد‌التهابی دارد.

 

9. کپسایسین

کپسایسین، ترکیبی که در فلفل چیلی یافت می‌شود، سرفه شدید و مزمن را کاهش می‌ دهد. برای بهره‌ مندی از خواص کپسایسین می‌توانید آن را به‌شکل کپسول مصرف کنید یا از چای فلفل کاین استفاده کنید. استفاده از کپسایسین برای درمان سرفه کودکان توصیه نمی‌ شود.

 

10. آویشن

آویشن از زمان طاعون سیاه در اروپا مورد استفاده‌ی دارویی قرار گرفته است. این گیاه حاوی ترکیبی به نام تیمول است که اثرات ضداسپاسم دارد و می‌تواند به شل شدن عضلات صاف گلو کمک کند.

 

مصرف چای آویشن در حد اعتدال بی‌خطر است. شما می‌توانید با دم کردن ۳ تا ۴ قاشق چای‌خوری آویشن خشک‌ شده در ۲۴۰ میلی‌ لیتر آب جوش، چای آویشن درست کنید و داخل آن عسل بریزید تا تأثیرش برای کاهش سرفه بیشتر شود.

 

11. سیر

سیر خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی خفیف دارد. همچنین مصرف منظم آن باعث کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. استفاده از سیر برای درمان سرفه شدید ناشی از سرماخوردگی توصیه می‌شود، اما نتایج تحقیقات در مورد اثربخشی آن ضد و نقیض است.

 

12. اکالیپتوس

در رایحه‌ درمانی از روغن‌های ضروری برای تسکین و التیام استفاده می‌شود. روغن اکالیپتوس به‌عنوان یک ضد‌ احتقان عمل می‌کند و به همین دلیل می‌تواند در درمان سرفه خشک مؤثر باشد. اکالیپتوس را به دیفیوزر، اسپریتزر یا استنشاق‌ کننده‌ ها اضافه کنید یا چند قطره از آن را داخل آب داغ ریخته و بخار آن را استنشاق کنید. اگر در طی شب سرفه باعث بیدار نگه داشتن شما می‌شود، معطر کردن اتاق با اکالیپتوس به بهبود خواب‌ تان کمک می‌ کند.

 

13. چای مریم گلی

مریم گلی گیاهی دارویی است که به طور گسترده در سراسر دنیا برای درمان سرفه شدید و نیز بیماری های تنفسی که این علائم را نشان میدهند ، به کار می رود.

 

یک مشت برگ خشک یا تازه مریم گلی را در چهار فنجان آب جوش 5 تا 10 دقیقه خیس کنید می توانید هر روز سه تا لیوان چای مریم گلی بخورید و حتی اگر عفونت گلو دارید از آن استفاده بکنید.

 

14. آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی ژل طبیعی است که به شدت بافت ملتهب را تسکین می دهد. اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی ژل آلوئه ورا می تواند آلرژی و عفونت های قارچی کمک به مبارزه با میکروب ها، باعث تسکین سرفه خشک شود. ژل همچنین یک خاصیت مسکن ملایم دارد.

 

یک برگ کامل آلوئه ورا را باز کنید و ژل شفاف را بردارید. اگر آن را به تنهایی بخورید و یا با عسل یا آب میوه مخلوط کنید بهتر است.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

درمان سریع سرفه شدید

• عصاره تازه از انگور قرمز شیرین شده با یک قاشق چای خوری عسل راهی خوشمزه برای درمان سریع سرفه شدید است. هنگامی که گرفتگی سینه به علت تجمع خلط با میکروب ها ست، هرگز عاقلانه نیست که آن را سرکوب کنیم. آب انگور به عنوان خلط آور عمل و به کاهش خلط کمک می کند و سرفه کردن را آسان تر می کند. هر بار آب میوه درست می کنید تا حداکثر استفاده از مواد فوتو شیمیایی آنتی اکسیدان درانگور را ببرید.

 

• سیاه دانه را می توان با عسل برای درمان سریع سرفه شدید ترکیب کرد، اما روغن سیاه دانه حتی قوی تر هم هست. یک قاشق چای خوری روغن سیاه دانه فشرده با یک قاشق چای خوری عسل را دو بار در روز مخلوط کنید. گزارش شده است این مخلوط، سرما و انفلانزا، آلرژن ها ، ورم لوزه التهاب حنجره، برونشیت، ذات الریه، سل یا آسم را درمان می کند.

 

• سوپ داغ برای گلو آرامش بخش است به خصوص در تسکین سرفه همراه با سرماخوردگی و آنفولانزا مفید هستند. سوپ مرغ محبوب ترین سوپ است، اما مطالعات نشان می دهند سوپ ادویه هایی مانند پیاز، سیر، زنجبیل، و فلفل سیاه دارد که این کار را انجام می دهند، بنابراین هر سوپی حاوی این مواد باید کارساز باشد. وقتی سوپ داغ را مزه می کنید بخار حاوی عوامل فعال در این گیاهان وارد مجاری تنفسی می شود و مخاط را تمیز می کند، در حالی که مایع گرم گلو را تسکین می دهد. نوشیدن مقدار زیادی سوپ نیز به افزایش سطح رطوبت کمک می کند.

 

• اگر شب سرفه می کنید، خواب شما مختل و مزاحم دیگران می شوید، آب لیمو و عسل به نجات شما می آیند. این نوشیدنی سبک درست قبل از وقت خواب درست می شود تا سرفه های مزمن را تسکین و دستگاه تنفسی را در طول شب مرطوب نگه می دارد. در آب گرم یک لیمو و دو قاشق سوپ خوری عسل مخلوط کنید و آن را بنوشید. به کاهش خلط کمک می کند و بیرون آمدن آن را آسان می کند. چند تا لیوان از این نوشیدنی درست کنید و زمانی که به آن نیاز دارید بخورید.

 

• تنفس بخار آب یک روش ساده و در عین حال موثر برای درمان سریع سرفه خشک به خاطر آلرژی و سرفه های خلط دار مرتبط با برونشیت و دیگر عفونت های تنفسی است. تنفس هوای گرم، مجاری تنفسی را مرطوب می کند، مجاری تنفسی را منقبض و به تسکین التهاب کمک می کند. هم چنین خلط انباشته در دستگاه تنفسی را سبک و سرفه کردن را آسان تر می کند. بخار قبل از خواب ، بینی و گرفتگی سینه را تمیز می کند و خواب خوبی را ایجاد می کند، بدون اینکه سرفه باعث اختلال خواب شما و نیز افراد دیگر شود. چند قطره ازروغن 100 ٪ خالص اسانس نعناع گاهی به آب جوش برای تاثیر بیشتر اضافه می شود. آب به جوش آمده بخار کافی 10 تا 15 دقیقه ایجاد می کند. سر خود را با حوله بپوشانید و بخارات را از فاصله ایمن تنفس کنید تا از سوختگی پیش گیری کنید. چیزی که نیاز دارید بخار آب بیشتر از گرما است. مراقب کودکان باشید.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

شربت برای سرفه شدید بزرگسال

شربت سرفه مملو از مواد شیمیایی مصنوعی است و اغلب همراه با هشدارهایی در مورد چرت و یا دیگر اثرات جانبی است. اما می توانید یک شربت گیاهی برای درمان سرفه های شدید با مواد طبیعی درست کنید که به اندازه یا حتی بهتر از نسخه تجاری است.

 

اجزای قوی این شربت گیاهی، آویشن و نعناع هستند که به عنوان داروی سرما خوردگی و شیرین بیان، بوصیر عمل می کنند و اثر التهابی دارند. دو قاشق چای خوری از هر گیاه به مدت سی دقیقه در یک فنجان آب جوش بریزید از صافی عبور دهید وبا نصف فنجان عسل خام مخلوط کنید. یک بطری شیشه ای را پر کنید و در یخچال قرار دهید. یک قاشق چای خوری از این شربت سرفه را هر وقت که احساس خارش در گلو دارید، بخورید.

درمان سرفه شدید + برای سرفه شدید چی خوبه

درمان سرفه شدید

 

روشهای درمان سریع سرفه های شدید را می توانید با استفاده از راهکارهای بالا انجام دهید و بسیار مهم است که در اولین روز دچار شدن به سرفه های مزمن فورا به پزشک مراجعه کنید و از درمان خودسرانه اجتناب کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب