شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه + مقدار و طریقه مصرف

شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه + مقدار و طریقه مصرف

شربت تئوفیلین جی برای سرفه و سرماخوردگی توسط پزشک تجویز می گردد و مقدار مصرف شربت تئوفیلین جی برای کودکان بنابر سن و میزان شدت بیماری باید به دستور پزشک تعیین گردد و از مصرف خودسرانه شربت تئوفیلین جی به خصوص در کودکان و نوزادان خودداری گردد.

 

شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه

شربت تئوفیلین جی برای سرفه خوبه؟ شربت تئوفیلین جی (Theophylline) از داروهایی است که به منظور رفع علائمی مانند خس خس سینه یا تنگی نفس ناشی از آسم، برونشیت، آمفیزم و سایر مشکلات تنفسی که باعث بروز تنگی نفس به همراه سرفه‌های پشت سر هم می‌شود، توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. آسم از بیماری‌های تنفسی است که سرفه، تنگی نفس و تنفس صدادار از علائم آن است. این عارضه بر اثر تنگی شدن مجاری تنفسی رخ می‌دهد و متاسفانه درمان کامل و قطعی برای آن وجود ندارد. عوامل ژنتیکی، گرد و غبار موجود در هوا، سیگار کشیدن یا در معرض دود آن قرار گرفتن، عفونت‌های تنفسی، استرس شدید، مصرف داروهای خاص، فعالیت‌های ورزشی و رفلاکس معده را می‌توان از دلایل بروز آسم دانست. برای پیشگیری از بروز حملات آسم که شامل سرفه‌های شدید و پی‌درپی می‌شود، داروهای مختلفی به صورت خوراکی و استنشاقی وجود دارد. یکی از این داروها شربت تئوفیلین جی است. این دارو با شل کردن عضلات جدار مجاری تنفسی و بازکردن آن‌ها، عبور هوا را آسان می‌کند. در ادامه قصد داریم با موارد مصرف و عوارض احتمالی شربت تئوفیلین جی آشنا شویم.

شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه + مقدار و طریقه مصرف

شربت تئوفیلین جی برای سرفه خوب است؟

تئوفیلین، نام دارویی است که شل کننده و گشاد کننده مجاری هوایی بوده و به دلیل ایجاد آرامش در مجاری هوایی منقبض شده و ایجاد تنفس راحت تر، در بیماری آسم و بیماری های مشابه استفاده می شود و منجر به خوب شدن سرفه می شود. هم چنین این دارو باعث افزایش قدرت انقباض دیافراگم می شود. دیافراگم ماهیچه ای است که در قسمت تحتانی حفره قفسه سینه قرار دارد و انقباضات آن با قدرت حرکات تنفسی مطابقت دارد. هنگامی که تنفس دشوار می شود، این عضله بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد. استفاده از شربت تئوفیلین جی می تواند قدرت جدیدی به این عضله مهم تنفسی بدهد و باعث کاهش سرفه های شدید می شود.

شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه + مقدار و طریقه مصرف

مقدار مصرف شربت تئوفیلین جی

میزان مصرف این دارو برای هر فرد متفاوت بوده و باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. در مواردی برای اطمینان از مصرف دوز مناسب، به آزمایشات پزشکی منظم نیاز است. دارو باید با معده خالی و همراه با یک لیوان آب مصرف شود. درمان مشکلات تنفسی از موارد مصرف این دارو است. مقدار مصرف شربت تئوفیلین جی در افراد مختلف متفاوت است. بیماران ریوی باید هر 8 ساعت از این دارو استفاده کنند. افراد سیگاری باید هر 6 ساعت این دارو را مورد استفاده قرار دهند. همچنین افرادی که ناراحتی قلبی دارند باید هر 12 ساعت از این دارو استفاده کنند. مقدار مصرف شربت تئوفیلین جی برای کودکان و بزرگسالان حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد و این جدول فقط از روی بروشور شربت تئوفیلین جی تهیه شده است و حتما باید با پزشک مشورت کنید.

 

توجه اکید: این مقاله صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و از منابع داخلی و خارجی تهیه شده است، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شود. چنانچه می خواهید این دارو را مصرف کنید باید دوز مصرف دارو توسط پزشک متخصص تعیین شود.

 

• کودکانی که تا شش ماه سن دارند:
1.7 + سن (بر حسب هفته) * 0.07 = مقدار مصرف (mg/kg معادل تئوفیلین هر هشت ساعت)

 

• کودکان شش ماهه تا یک ساله:
1.25 + سن (برحسب هفته) * 0.05 = مقدار مصرف (mg/kg معادل تئوفیلین هر شش ساعت)

 

• کودکان1 تا 9 ساله: معادل mg/kg 5 تئوفیلین هر شش ساعت مصرف می شود.

 

• کودکان 9 تا 12 ساله: معادل mg/kg 4 تئوفیلین هر شش ساعت مصرف می شود.

 

• نوجوانان 12 تا 16 ساله: معادل mg/kg 3 تئوفیلین هر شش ساعت مصرف می شود.

 

توجه: برای دستیابی به مقدار مصرف درمانی مطلوب تئوفیلین و به حداقل رساندن خطر مسمومیت، پیگیری غلظت سرمی تئوفیلین و پاسخ بیمار توصیه می شود.

 

• درمان طولانی مدت: ابتدا، معادل mg/kg/day 16 تا حداکثر mg/day 400 تئوفیلین، در سه یا چهار مقدار منقسم، در فواصل 8 ـ 6 ساعت، مصرف می شود. در صورت تحمل بیمار، مقدار مصرف دارو ممکن است به میزان 25 درصد، در فواصل 2 تا 3 روز تا حداکثر مقدار تعیین شده زیر، بدون تغیین غلظت سرمی دارو، افزایش یابد:

 

• کودکانی که تا یک سال سن دارند:
8+ سن (بر حسب هفته) * 0.3 = مقدار مصرف (mg/kg/day معادل تئوفیلین)

 

• کودکان 1 تا 9 سال: معادل mg/kg/day 22 تئوفیلین مصرف می شود.

 

• کودکان 9 تا 12 سال: معادل mg/kg/day 20 تئوفیلین مصرف می شود.

 

• نوجوانان 12 تا 16 سال: معادل mg/kg/day 18 تئوفیلین مصرف می شود.

 

• نوجوانان 16 ساله و بزرگتر: معادل mg/kg/day 13 یا mg/day 900 تئوفیلین (هر کدام که کمتر است) مصرف می شود.

 

توجه: در درمان طولانی مدت، اگر از حداکثر مقدار مصرف ذکر شده یا بیش از آن استفاده گردد، تعیین غلظت سرمی تئوفیلین توصیه می شود. تنظیم نهایی مقدار مصرف بر اساس تعیین غلظت سرمی تئوفیلین و پاسخ بیمار خواهد بود.

شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه + مقدار و طریقه مصرف

عوارض مصرف

شربت تئوفیلین جی (Theophylline) از داروهای ضدآسم است که برای درمان مشکلات تنفسی مثل خس‌خس سینه یا تنگی نفس ناشی از آسم و برونشیت تجویز می‌شود. سردرد، بی‌قراری، تحریک‌پذیری و مشکلات خواب از عوارض این داروست. ممکن است در اثر مصرف قرص یا شربت تئوفیلین جی عوارضی مانند اختلال خواب، سردرد، بی قراری، ناراحتی دستگاه گوارش، اسهال، حالت تهوع و استفراغ، تشنج، نامنظم شدن ضربان قلب از جمله کند یا تند شدن آن، حمله قلبی و رفلاکس مری نیز بروز کند. در صورت مشاهده این علائم در فردی که این دارو را مصرف کرده است سعی کنید او را به استفراغ وادار کنید. همچنین ذغال فعال نیز باید به بیمار داده شود. تجویز لیدوکائین نیز برای آریتمی انجام می شود. و از دیازپام برای جلوگیری از مشکلات وریدی استفاده شود.

شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه + مقدار و طریقه مصرف

شربت تئوفیلین جی برای کودکان

مصرف این دارو در نوزادان باید با احتیاط باشد و کودکان نسبت به بزرگسالان به مقدار بیشتری از این دارو نیاز دارند. در کودکانی که تا 16 سال سن دارند و اخیراَ تحت درمان با فرآورده های حاوی تئوفیلین نبوده اند، معادل mg/kg 6 – 5 تئوفیلین مصرف می شود.

 

در کودکانی که اخیراَ فرآورده های حاوی تئوفیلین مصرف کرده اند، در صورت امکان، باید بلافاصله غلظت سرمی تئوفیلین تعیین شود. مقدار حمله ای دارو بر این اساس تعیین می شود که هر 0.5 میلی گرم تئوفیلین به ازای هر کیلوگرم وزن بدون چربی (وزن مطلوب) بدن موجب افزایش mcg/ml 1 (بین 0.5-1.6) در غلظت سرمی تئوفیلین خواهد شد.

 

اگر امکان تعیین سرمی غلظت سرمی تئوفیلین وجود نداشته و بیمار به درمان فوری نیاز داشته باشد، در صورتی که نشانه های مسمومیت با تئوفیلین وجود نداشته باشد، می توان یک مقدار واحد معادل mg/kg/ 2.5 تئوفیلین مصرف کرد.

شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه + مقدار و طریقه مصرف

مقدار مصرف در شیردهی

مصرف قرص یا شربت تئوفیلین جی در دوران شیردهی ممنوع است زیرا این دارو از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و باعث اختلال خواب نوزاد، بی قراری و گریه های شدید می شود. در مواردی که مادر مجبور است این دارو را مصرف کند باید شیر دهی به نوزاد را قطع شود.

شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه + مقدار و طریقه مصرف

مقدار مصرف تئوفیلین جی در بزرگسالان

• بزرگسالان جوانی که سیگار می کشند:معادل mg/kg 4 تئوفیلین هر شش ساعت مصرف می شود.

 

• بزرگسالان سالمی که سیگار نمی کشند:معادل mg/kg 3 تئوفیلین هر هشت ساعت مصرف می شود.

 

• بیماران سالخورده و بیماران مبتلا به بیماری قلبی ریوی (Cor Pulmonale) :معادل mg/kg 2 تئوفیلین هر هشت ساعت مصرف می شود.

 

• بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب (CHF) یا نارسایی کبدی:معادل mg/kg 2 تئوفیلین هر 12 ساعت مصرف می گردد.

 

توجه: برای دستیابی به مقدار مصرف درمانی مطلوب تئوفیلین و به حداقل رساندن خطر مسمومیت، پیگیری غلظت سرمی تئوفیلین و پاسخ بیمار توصیه می شود.

 

• در بیماران مبتلا به بیماری قلب ریوی، CHF، یا نارسایی کبدی، مقدار مصرف نباید از معادل mg/day 400 تئوفیلین تجاوز کند ، مگر آنکه غلظت سرمی تئوفیلین هر 24 ساعت اندازه گیری شود.

 

• درمان طولانی مدت: ابتدا، معادل mg/kg/day 8 – 6 تا حداکثر mg/day 400 تئوفیلین ، در سه یا چهار مقدار منقسم، در فواصل 8 ـ 6 ساعت مصرف می شود. در صورت تحمل دارو، مقدار مصرف ممکن است به میزان 25 درصد در فواصل 3 ـ 2 روز تا حداکثر معادل mg/kg/day 13 یا mg/day 90 تئوفیلین (هر کدام که کمتر است) افزایش یابد، بدون آنکه به تعیین غلظت سرمی دارو نیاز باشد.

 

توجه: در درمان طولانی مدت، اگر از حداکثر مقدار مصرف ذکر شده یا بیش از آن استفاده گردد، تعیین غلظت سرمی تئوفیلین توصیه می شود. تنظیم نهایی مقدار مصرف براساس تعیین غلظت سرمی تئوفیلین و پاسخ بیمار خواهد بود.

 

تداخلات دارویی

سایمتیدین، سیپروفلوكساسین، اریترومایسین، داروهای ضدبارداری خوراكی، پروپرانولول و تیابندازول، فنی توئین، كاربامازپین، باربیتورات‌ها و ریفامپیسین، کتامین، سیگار و تنباکو است. این دارو باعث شل شدن عضلات می شود و حساسیت مرکز تنفسی به CO2 در بصل النخاع را افزایش می دهد. همچنین از خستگی عضلانی نیز پیشگیری می کند. بعد از مصرف این دارو باید علائم حیاتی بیمار و سایر علائم جسمی در نظر گرفته شود.

شربت تئوفیلین جی برای چی خوبه + مقدار و طریقه مصرف

طریقه مصرف شربت تئوفیلین جی

1. شربت تئوفیلین جی را در ساعات منظمی از شبانه روز مصرف کنید.

 

2. در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو، به محض به خاطر آوردن نوبت فراموش شده آن را مصرف کرده و نوبت‌های‌ باقی‌مانده‌ در آن‌ روز را با فواصل‌ مساوی‌ مصرف‌ کنید.

 

3. اگر در دوران بارداری هستید و یا قصد باردار شدن دارید، بدون مشورت پزشک از این دارو استفاده نکنید.

 

4. در صورت تغذیه نوزاد با شیر مادر، از این دارو استفاده نکنید.

 

5. چنانچه به ترکیبات این دارو حساسیت دارید، آن را مصرف نکنید.

 

6. دارو را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید و بدون مشورت با وی، دارو را قطع نکنید.

 

7. چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این ها نشانه های حساسیت شما به این داروست.

 

8. طی درمان با این دارو، سیگار نکشید.

 

9. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

 

10. در صورت سابقه هر نوع حساسیت دارویی یا غذایی، قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید.

 

11. بطور منظم‌ به‌ پزشكتان‌ مراجعه‌ كنید تا بتواند بهبودتان‌ را زیر نظر داشته‌ باشد.

 

12. در صورتیکه مبتلا به مشکلاتی نظیر زخم معده یا مشکلات گوارشی، صرع یا تشنج، بیماری قلبی، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، تب بالا (102 درجه یا بالاتر)، اختلال تیروئید، بیماری کبد (به خصوص سیروز کبدی یا هپاتیت)، بیماری کلیوی، عفونت، بزرگی پروستات یا مشکلات مربوط به ادرار هستید، قبل از اینکه مصرف دارو را آغاز کنید در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

 

13. مصرف ین دارو برای افراد زیر ۱۸ سال، توصیه نمی‌شود.

 

14. احتمال بروز عوارض جانبی شدید در افراد سالمند، بیشتر است.

 

15. این دارو می‌تواند نتایج آزمایشات پزشکی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین قبل از اقدام به انجام هرگونه آزمایش، پزشک را از مصرف این دارو آگاه سازید.

 

16. توصیه می‌شود طی درمان با این دارو، مقادیر زیاد فراورده‌ها یا نوشابه‌های حاوی گزانتین مصرف نشود.

 

17. مصرف بیش از حد تئوفیلین، موجب تشنج، مرگ و یا آسیب دائمی مغز می‌شود.

 

18. یک ساعت قلب و بعد از مصرف این دارو، از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید.

 

19. طی درمان با این دارو، برای انجام فعالیت‌هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارد، احتیاط کنید.

 

20. در صورتیکه با مصرف این دارو دچار علائمی مثل استفراغ شدید، تپش قلب، تشنج، سردرد، تشنگی شدید، افزایش قند خون و خشکی دهان شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

 

21. در صورت بروز تحریک گوارشی، بهتر است دارو با غذا یا بلافاصله پس از آن مصرف شود.

 

دوره درمان با شربت تئوفیلین جی باید به صورت کامل طی شود و در صورتی که یک وعده مصرف آن فراموش شد حتما به محض یاد آوری باید مصرف شود مگر اینکه زمان مصرف وعده بعدی نزدیک باشد که در این صورت باید تا وعده مورد نظر صبر کرد. مصرف داروی تئوفیلین جی را دو برابر نکنید و آن را در فاصله های زمانی معین مصرف کنید. در صورتی که علائمی مانند اختلال در کار دستگاه گوارش مشاهده کردید، دارو را بعد از غذا یا همراه آن میل کنید. در صورت مشاهده علائم جدی مسمومیت مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب