پودر سوربیتول برای یبوست خوب است؟ | دستور مصرف پودر سوربیتول برای یبوست

پودر سوربیتول برای یبوست خوب است؟ | دستور مصرف پودر سوربیتول برای یبوست

پودر سوربیتول برای یبوست مزمن می تواند موثر واقع شود به شرطی که دستور مصرف پودر سوربیتول برای یبوست به درستی رعایت شود اگر می خواهید بدانید که پودر سوربیتول برای یبوست خوب است یا نه با ما همراه باشید. پودر سوربیتول برای یبوست کودکان و بزرگسالان فقط باید با تجویز و دستور پزشک مصرف گردد.

 

پودر سوربیتول برای یبوست

پودر سوربیتول برای یبوست خوب است و از داروهای ملین است که برای برطرف کردن یبوست شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه چنین داروهایی به هنگام بروز یبوست می‌توانند مفید واقع شوند اما توجه داشته باشید که مصرف مداوم پودر سوربیتول برای یبوست در کار روده‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین این دارو باید تا زمانی که عادت‌های روده، به حالت عادی بازگردد، استفاده شود. معمولا فرآورده‌های ملین همچون پودر سوربیتول برای یبوست را باید تنها برای درمان کوتاه مدت (کمتر از یک هفته) بکار برد. لازم به ذکر است که پودر سوربیتول به صورت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد و با مصرف مداوم میوه و سبزیجات تازه می‌توان از بروز یبوست تا حد زیادی، پیشگیری کرد.

 

از آنجایی که یبوست از مشکلات بسیار شایع است؛ متخصصین طب سنتی برای برطرف شدن آن راهکارهایی ارائه کرده‌اند. بر هیمن اساس، علاوه بر مصرف داروی سوربیتول برای برطرف شدن یبوست، می‌توان از جایگزین‌های طبیعی آن استفاده کرد. ماده سوربیتول به صورت طبیعی در میوه‌هایی مثل آلوسیاه، سیب، گلابی و هلو وجود دارد. علاوه بر این، خاکشیر را هم می‌توان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای رفع یبوست دانست. پودر سوربیتول در میان بدنسازان به عنوان یک داروی پاکسازی کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این افراد بعد از مصرف دوره‌های داروی استروئیدی، برای پاکسازی کبد خود از پودر سوربیتول همراه با عرق کاسنی استفاده می‌کنند.

پودر سوربیتول برای یبوست خوب است؟ | دستور مصرف پودر سوربیتول برای یبوست

دستور مصرف پودر سوربیتول

میزان دقیق مصرف پودر سوربیتول برای یبوست باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان یبوست مزمن در بزرگسالان ۳۰ الی ۱۵۰ میلی‌لیتر (محلول ۷۰ درصد) مصرف می‌شود. پودر سوربیتول بنا به صلاح دید پزشک می‌تواند به صورت خوراکی و یا از طریق رکتوم مصرف شود. یبوست از بیماری‌های شایعی است که لقب مادر بیماری‌ها به آن داده شده است. این بیماری بیشتر در اثر تغذیه نادرست ایجاد می‌شود. پودر سوربیتول یا گلوسیتول یک قند الکلی است که در بدن انسان به آهستگی متابولیزه می شود. سوربیتول به صورت پودر به عنوان ملین و درمان کننده یبوست استفاده می شود. سوربیتول از کاهش گلوکز حاصل می شود، با جابه جایی گروه هیدروکسیل به جای گروه آلدهید. سوربیتول در آلو سیاه، سیب، گلابی و هلو وجود دارد. مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر تا حد زیادی می‌تواند مانع بروز این عارضه باشد. با این وجود در صورت بروز یبوست باید به فکر درمان بود چراکه بسیاری از بیماری‌های پوستی در نتیجه داشتن یبوست درمان نشده ایجاد می‌شوند. علاوه بر درمان‌های طبیعی و خانگی (که در انتهای مقاله به آن‌ها اشاره شده است)، می‌توان از داروهای برطرف‌کننده یبوست استفاده کرد. یکی از این داروها پودر سوربیتول برای یبوست است .

پودر سوربیتول برای یبوست خوب است؟ | دستور مصرف پودر سوربیتول برای یبوست

موارد مصرف پودر سوربیتول برای یبوست

پودر سوربیتول برای یبوست با تحریک موضعی خود در روده موجب کشیده شدن آب از بافت ها به داخل مدفوع شده و در نتیجه تخلیه مدفوع را تحریک می کند. اثر مسهل این دارو با مصرف مقادیر بسیار زیاد آن (g/day 25) حاصل می شود. جذب پودر سوربیتول برای یبوست از مجرای گوارش بسیار ضعیف است. این ماده در کبد متابولیزه شده و به فروکتوز تبدیل می شود. بخشی از ماده سوربیتول نیز به گلوکوز متابولیزه می شود. سوربیتول در بیماران مبتلا به عدم تحمل ارثی فروکتوز یا در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه یا آسیب شدید کبد نباید مصرف شود.

 

الف) تخلیه روده.

بزرگسالان : مقدار 120 میلی لیتر از محلول 30-25 درصد از راه رکتوم مصرف می شود.

 

ب) به عنوان داروی کمکی همراه با سدیم پلی استیرن سولفونات برای جلوگیری از یبوست.

مقدار 15 میلی لیتر از محلول 70 درصد از راه خوراکی تا بروز اسهال در بزرگسالان، مصرف می شود، و یا 100-20 میلی لیتر از محلول آن به عنوان حامل خوراکی همراه با رزین مصرف می شود. راه دیگر، مصرف مقدار 120 میلی لیتر از محلول 30-25 درصد از راه رکتوم است.

پودر سوربیتول برای یبوست خوب است؟ | دستور مصرف پودر سوربیتول برای یبوست

عوارض جانبی پودر سوربیتول برای یبوست

اسهال، استفراغ، گرفتگی معده، سرگیجه، ضعف، مدفوع سیاه، سوزش سر دل، نفخ شکم از مهمترین عوارض پودر سوربیتول در درمان یبوست است. پودر سوربیتول درمان کننده یبوست می تواند مانند سایر داروها عوارض جانبی در پی داشته باشد. شما ممکن است هیچکدام از این عوارض پودر سوربیتول برای یبوست را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند. پزشک شما به این دلیل این دارو را برایتان تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف سوربیتول از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است .

 

در صورتی که با مصرف پودر سوربیتول برای یبوست هرگونه علائمی از آلرژی و حساسیت در خود مشاهده کردید مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. علائم حساسیت به پودر سوربیتول عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، خشکی دهان و گلو ، تورم لب و زبان ، گرفتگی گوش ، تنگی نفس و …

 

در صورتی که عوارض جانبی زیر به مدت طولانی و با شدت زیاد بوجود آمد ، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

گرفتگی شدید معده / درد معده / سوزش سر دل / تهوع و استفراغ
اسهال شدید / شکم درد / مدفوع خونی / مدفوع بسیار سیاه
نفخ / تحریک رکتوم
و…

 

پودر سوربیتول برای یبوست خوب است؟ | دستور مصرف پودر سوربیتول برای یبوست

مصرف پودر سوربیتول برحسب اندیکاسیون

مصرف محلول سی درصد سوربیتول به عنوان آلترناتیو گلوکز در تغدیه وریدی ( عدم مصرف بین مـنظور بـه دلیل خطر بروز اسیدوز لاکتیک ) . مصرف خوراکی یا رکتال سوربیتول با دوز بیست تا پنجاه گرم به عنوان مـلین اسموتیک و موثر در درمان یبوست . مصرف محلول های سی درصد سوربیتول به عنوان ماده شستشو دهنده در اقدامات جراحی ترانس یورترال . مصرف به عنوان ماده شیرین کننده فرآورده های غذایی بیماران دیابتیک . مصرف به عنوان جایگزین سوکروز در محصولات فاقد شکر برای کـاهش احـتمال پوسیدگی دنـدان هـا. مصرف در فرآورده های آرایشی و نیز خمیردندان به عنوان ثابت کننده.

پودر سوربیتول برای یبوست خوب است؟ | دستور مصرف پودر سوربیتول برای یبوست

نحوه مصرف پودر سوربیتول

اگر همراه با یبوست، به مشکلات دیگری نظیر تهوع و استفراغ مبتلا هستید، قبل از مصرف پودر سوربیتول، موارد را به اطلاع پزشک برسانید.
اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، به پزشک خود بگویید.
پودر سوربیتول برای یبوست را دقیقا طبق دستورالعملی که پزشک داده است، استفاده کنید.
در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت از پودر سوربیتول برای درمان یبوست، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
طی درمان با این دارو، از مصرف دیگر مسهل‌ها، پرهیز کنید.
فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
چنانچه با مصرف پودر سوربیتول برای یبوست دچار علائم حساسیت مثل تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را ادامه نداده و به اورژانس رجوع کنید.
افراد سالمند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به اثرات پودر ملین سوربیتول، داشته باشند.

پودر سوربیتول برای یبوست خوب است؟ | دستور مصرف پودر سوربیتول برای یبوست

مصرف پودر سوربیتول برای کودکان، ممنوع است.
از این دارو برای مدت بیش از یک هفته بدون مشورت پزشک، استفاده نکنید.
پودر سوربیتول در بیماران مبتلا به عدم تحمل ارثی فروکتوز یا در بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی یا آسیب شدید کبد، نباید مصرف شود.
پودر سوربیتول خاصیت پایدار کننده و مرطوب کننده نیز دارد و در محصولات آرایشی و دارویی مختلف، مانند خمیردندان، استفاده می شود.
پودر سوربیتول به عنوان یک داروی شیرین کننده نیز عمل می کند. این دارو به مقدار کم به عنوان منبع کربوهیدرات در فرآورده های غذایی بیماران مبتلا به دیابت و در فرآورده های بدون شکر برای جلوگیری از فساد دندان ها استفاده می شود.
پودر سوربیتول به صورت طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد و به طور تجارتی از احیای گلوکز تهیه می شود.
قدرت شیرین کنندگی ماده سوربیتول نصف ساکاروز است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب