برگ سنا برای یبوست خوبه؟ | روش مصرف برگ سنا برای رفع یبوست شدید

برگ سنا برای یبوست خوبه؟ | روش مصرف برگ سنا برای رفع یبوست شدید

برگ سنا برای یبوست خوبه؟ این سوال بسیاری از افراد است که از یبوست شدید و مزمن رنج می برند اگر می خواهید بدانید که برگ سنا برای رفع یبوست شدید خوب است یا نه در ادامه با ما همراه باشید. همچنین در اینجا طریقه مصرف برگ سنا برای رفع یبوست نیز بیان خواهد شد.

سنا گیاهی است که معمولا به شکل بوته‌ای رشد می‌کند و از خانواده نخود است. برگ این گیاه خاصیت دارویی دارد. سنا بیشتر به صورت وحشی و در آفریقا و هندوستان وجود دارد. این گیاه را در مناطق جنوبی ایران و در کنار خلیج فارس می‌توان یافت. گیاه سنا در شکل ظاهری آن تنوع وجود دارد. گونه خارجی این گیاه با گونه ایرانی اش در ظاهر متفاوت است، اما از نظر خواص خاصیت مشابهی دارد.

 

برگ سنا برای یبوست خوبه

از آن‌جایی که برگ سنا یک ملین است، برای کاهش یبوست تاثیر زیادی دارد. این دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA به عنوان یک داروی بدون نسخه برای درمان یبوست تایید شده‌است. برگ سنا عضلات روده بزرگ را تحریک می‌کند تا مدفوع سریع‌تر از روده‌ها عبور کنند. این گیاه بر روی دیواره‌ی روده تاثیر می‌گذارد و انقباضاتی ایجاد می‌کند که منجر به حرکت روده می‌شوند. این گیاه دارویی به روده‌ی بزرگ کمک می‌کند که آب جذب کند و به این ترتیب مدفوع را نرم می‌کند. برگ سنا حتی می‌تواند موارد شدید یبوست را درمان کند. گلیکوزیدهای موجود در آن به حمل الکترولیت‌ها کمک می‌کنند و در طی ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف باعث تحریک روده می‌شوند. برگ سنا را می‌توان به عنوان یک داروی بدون نسخه (OTC) برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۲ ساله خریداری کرد.

برگ سنا برای یبوست خوبه؟ | روش مصرف برگ سنا برای رفع یبوست شدید

خواص برگ سنا برای یبوست

اگر به دنبال یک درمان موثر گیاهی برای تمیز کردن روده یا همان نواحی هستید، یا درمانی برای از بین بردن یبوست می‌خواهید، پس برگ سنا احتمالا پاسخ به خواسته‌های شما است! بیشتر آدم‌ها چیزی در مورد این گیاه نشنیده‌اند در حالی که برخی دیگر اغلب آن را با حنا اشتباه می‌گیرند. اما برگ سنا یک گیاه نادر و مفید است که مزایای متعددی را به بدن‌تان می‌رساند. قبل از این‌که به سراغ مزایای مختلفی که این گیاه برای سلامتی، پوست و موی شما دارد، برویم، بیایید با هم در مورد این گیاه بیش‌تر بدانیم. این نوشتار به خواص برگ سنا برای سلامتی و درمان می پردازد.

 

همانطور که گفتیم، برگ سنا برای یبوست و درمان آن مفید است. این گیاه روده‌ها را تمیز کرده و حرکت را در روده تسهیل می‌بخشد. اثرگذاری این گیاه بر روی روده موجب انقباض آن می‌شود و سبب حرکت آن می‌شود. این گیاه آب جذب می‌کند و به همین دلیل موجب نرمی مواد دفعی بدن می‌شود. دمنوش برگ سنا به لاغری و چربی سوزی کمک می‌کند. این دمنوش با دفع سموم بدن به پاک سازی کمک شایانی می‌کند.

برگ سنا را می‌توانید آسیاب کنید و به شکل پودر دربیاورید. سپس آن را با مقداری آب مخلوط کنید. این ترکیب برای مشکلات پوستی مانند خارش پوست، اگزما، برطرف کردن لکه‌های قهوه‌ای و سفید پوست، رفع شقاق دست و پا، بهبود زخم‌های کهنه و مشکلات قارچ کاربردی است.

این گیاه به درمان انواع تومور روده بزرگ و کوچک، تومور و سنگ کیسه صفرا، سرطان مثانه کمک می‌کند و موجب خروج سموم از بدن می‌شود.

‌می‌توان پودر آن را با حنا مخلوط کرده و به صورت خمیر در آورده و بر روی سر خود قرار دهید. خاصیت آن مو‌ها را نرم می‌کند و از ریزش جلوگیری می‌کند.

برگ سنا برای یبوست خوبه؟ | روش مصرف برگ سنا برای رفع یبوست شدید

برگ سنا چیست

برگ سنا اساسا یک گیاه گلدار از تیره باقلا‌سانان است. سنا گل‌های زرد، سفید و صورتی دارد. این گیاه بوته‌ای ریشه در شمال افریقا، خاورمیانه و برخی از مناطق آسیا دارد. در آسیا، برگ سنا را بیش‌تر می‌توانید در مناطق معتدل هند و چین پیدا کنید. برگ سنا به علت داشتن ترکیباتی به نام آنتراکینون‌ها، یک ملین قدرتمند محسوب می‌شود. مشتقات آنتراکینون گلیکوزیدها به عنوان گلیوکوزیدهای سنا یا سنوسایدها شناخته می‌شوند که به دلیل گونه سنا این نام را گرفته‌اند. اشکال مختلف این گلیکوزیدها به نام‌های A، B، C و D شناخته می‌شود.

 

تقریبا تمام بخش‌های این گیاه ارزش دارویی دارد و هزاران سال در طب گیاهی در هند استفاده شده‌اند. برگ‌های آن در طب سنتی چینی به عنوان ملین گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای استفاده منظم نامناسب هستند. برگ سنا در عطاری‌ها و فروشگاه‌های مود غذایی به صورت خشک‌شده یا در قالب کپسول و قرص، دمنوش کیسه‌ای و عصاره‌های مایع در دسترس است. ریشه خشک‌شده‌ی این گیاه نیز موجود است. غلاف‌های این گیاه نیز دارای خواص ملین هستند، اما تاثیر آنها کم‌تر از برگ گیاه است. خوب حالا می‌خواهید بدانید که برگ سنا چه فواید و کاربردهایی دارد؟ پس با ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید!

برگ سنا برای یبوست خوبه؟ | روش مصرف برگ سنا برای رفع یبوست شدید

برگ سنا برای روده بزرگ

برگ‌سنا به علت خواص ملینی که دارد به عنوان یک گیاه دارویی پاک‌کننده شناخته شده‌است. این گیاه در طب سنتی چینی برای پاک کردن گرمای انباشته‌شده در روده‌ی بزرگ استفاده می‌شود، و به بدن کمک می‌کند که از شر مواد غذایی راکد که در معده انباشته شده‌اند، خلاص شود. امروزه از این گیاه دارویی به طور گسترد‌ه‌ای برای پاکسازی روده قبل از کولونوسکوپی و سایر انواع عمل‌های جراحی کولون استفاده می‌شود.

 

روش مصرف برگ سنا برای یبوست

یبوست، یک بیماری گوارشی است که در اثر آن مواد دفعی بدن سفت شده و با درد وسختی از بدن دفع می‌شود. یبوست شدید موجب بسته شدن روده خواهد شد. در نتیجه به سرعت باید آن را درمان کرد. برای رفع این مشکل یک راه حل ساده به نام برگ سنا وجود دارد. این گیاه به دلیل خاصیت ملین کنندگی اثربخشی بالایی در درمان یبوست دارد.

 

برگ سنا به دلیل خاصیت ملین کنندگی گزینه مناسبی برای مشکل یبوست است. در سال‌های اخیر از برگ این گیاه در صنایع داروسازی به طور گسترده‌ای استفاده شده است. امروزه قرص‌هایی نیز از این تهیه شده که برای مشکل یبوست به دستور پزشک تجویز می‌گردد.

 

دمنوش برگ سنا، طعم آن به دلیل ترکیباتش تلخ است. مقدار ۰.۵ تا ۱ گرم از برگ سنا را با یک فنجان آب در حدود ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس آن را از صافی رد کرده و مصرف کنید. شما می‌توانید به دلیل تلخی آن را با نبات یا عسل میل کنید، اما تلخی آن به طور کامل برطرف نمی‌شود. بهترین زمان مصرف آن شب‌ها است. این مقدار برای افراد بزرگسال در نظر گرفته شده است. در مصرف سنا زیاده روی نکنید؛ چون استفاده زیاد از آن موجب اسهال شدید می‌شود. استفاده طولانی مدت از آن هم موجب تنبلی روده می‌شود. بهتر است بعد از ۱-۲ هفته، استفاده از آن را قطع کنید.

 

گیاه سنا با خواص اثرگذاری در دستگاه گوارش امروزه در همه دنیا کاربرد دارد، بنابراین برگ سنا برای یبوست ممکن است مفید واقع شود. این گیاه به صورت دمنوش برای مشکل یبوست استفاده می‌شود و از دیگر خواص آن برای مشکلات پوستی، مو و لاغری کاربرد دارد.

از بیشتر گونه‌های آن جهت درمان یبوست استفاده می‌ کنند. برگ همه ی گونه‌ها به خاطر وجود ترکیباتی به نام”انتراکینون‌ها” تلخ می‌ باشد.

با وجودی که گونه ‌ای از سنا در جنوب ایران و در حوالی خلیج ‌فارس می‌ روید، ولی به دلیل نیاز زیاد به این گیاه، عمده ی آن وارداتی است. گرچه گونه ی ایرانی و نوع وارداتی از نظر گیاه‌شناسی با هم متفاوت می ‌باشند، ولی از نظر خواص ضد یبوست مشابه هستند.

برگ سنا برای یبوست خوبه؟ | روش مصرف برگ سنا برای رفع یبوست شدید

مقدار مصرف برگ سنا برای یبوست

میزان مصرف روزانه ی برگ سنا برای افراد بزرگسال، بین نیم تا یک گرم است که می‌ توان بر روی آن حدود یک استکان آب ریخت و 10 دقیقه جوشاند، سپس صاف کرد و میل نمود.

 

زمان مصرف برگ سنا برای رفع یبوست

بهترین زمان مصرف شب هنگام است. گرچه می‌ توان این محلول تلخ را با نبات یا عسل شیرین کرد، ولی تلخی آن کاملاً از بین نمی‌رود.

در مصرف سنا نباید زیاده‌ روی کرد، چرا که ممکن است باعث اسهال شدید گردد. همچنین نباید از سنا به‌ طور ممتد و طولانی استفاده کرد، چون باعث تنبلی روده می‌ گردد. بهتر است پس از دو هفته استفاده، یک یا دو هفته مصرف آن را قطع نماییم.

نکته قابل توصیه دیگر این است که سنا نباید در افراد کمتر از ده سال مصرف شود.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر برای رفع یبوست از سنا به‌ طور وسیع در جهان استفاده می ‌شود، صنایع داروسازی قرص آن را تهیه نموده که در داروخانه‌های ایران موجود می ‌باشد.

قرص سنا را می ‌توان بین 2- 1 عدد در روز مصرف کرد که از نظر مزه، شبیه به جوشانده ی این گیاه نیست.

برگ سنا برای یبوست خوبه؟ | روش مصرف برگ سنا برای رفع یبوست شدید

طریقه مصرف برگ سنا برای رفع یبوست

گیاه سنا به عنوان مسهل و ملین و تصفیه کننده حون است . اثرش بیشتر بر روی روده بزرگ است و حالت انقباضی (حرکات دودی) روده بزرگ را تحریک و تقویت می کند و به تخلیه ان کمک می کند .ویژگی گیاه سنا این است که مستقیما و بدون واسطه دستگاه گوارش را تحریک نمی کند بلکه آن را به تجدید فعالیت انداخته و تخلیه روده را آسان تر می کند . سنا نباید در افراد کمتر از ده سال مصرف شود .

 

درمان یبوست شدید با دمنوش سنا

بهترین گیاه برای درمان یبوست است. این گیاه اثر مسهلی نسبتا قوی داشته و برای تخلیه روده در اعمال جراحی و یا عکسبرداری از روده ها استفاده می شود. بهتر است سنا از فرآورده های صنعتی آن که به شکل قرص است مصرف شود اما نیم تا یک گرم از برگ سنا به صورت دم کرده یا جوشانده با یک لیوان آب در روز نیز می تواند استفاده شود که محلول تهیه شده بسیار تلخ است.

 

مصرف برگ سنا در زنان باردار و کودکان

مصرف بیش از حد این گیاه می تواند سبب دردهای شکمی، دل پیچه و تنبلی روده ها را در پی داشته باشد؛ برای جلوگیری از تنبلی روده ها و عوارض طولانی مدت سنا بهتر است پس از یک یا دو هفته مصرف آن قطع شود. سنا در حاملگی و شیردهی منع مصرف دارد چرا که مدارکی مبنی بر اثرات موتاژنیک و ژنوتوکسیک گزارش شده است. همچنین میوه سنا برای کودکان مناسب است و اثری ملایم تر از برگ دارد و مقدار مصرف آن همانند برگ سنا است. مصرف این گیاه در زنان باردار یا شیرده و نیز کودکان زیر12 سال ممنوع می باشد.

برگ سنا برای یبوست خوبه؟ | روش مصرف برگ سنا برای رفع یبوست شدید

موارد منع مصرف برگ سنا برای یبوست

از نوشیدن سنا بمدت بیشتر از 7 روز متوالی خودداری کنید. گذشته از این مصرف این گیاه در زنان باردار یا شیرده و نیز کودکان زیر12 سال ممنوع می باشد. سنا یک ملین نسبتا قوی می باشد، از اینرو می بایستی تنها به هنگام نیاز و به میزان متعادل مصرف شود. مصرف مدوام سنا می تواند موجب وابستگی به آن شود، بنابراین نمی بایستی آنرا به شکل روزانه مصرف کرد. این نکته را بخاطر داشته باشید که یبوست های شدید نیازمند مراقبت های پزشکی می باشند. در آخر لازم به ذکر است که نمی بایستی از سنا به منظور پیشگیری از بروز یبوست استفاده کرد.

این گیاه به هیچ عنوان بدون اجازه پزشک برای کودکان زیر ۱۰ سال استفاده نشود. همچنین در دوران بارداری و شیردهی نیز باید از مصرف آن خودداری شود.
مصرف سنا برای افراد مبتلا به انسداد روده، بیماری هموروئید یا زخم معده ممنوع است.
اگر سابقه بیماری قلبی دارید و از دارو‌های قلبی استفاده می‌کنید حتما قبل از مصرف از این گیاه با پزشک خود مشورت کنید. زیرا امکان تداخل دارویی بین آن‌ها وجود دارد.
مصرف همزمان گیاه سنا با دارو‌های ادرارآور ممنوع است، زیرا منجر به دفع بیش از حد پتاسیم از بدن می‌شود.

 

مصرف سنا در برخی از شرایط ممنوع می باشد. افراد مبتلا به انسداد روده، بیماری کرون، کولیت لولسراتیو، هموروئید یا زخم معده می بایستی از مصرف سنا خودداری کنند.در صورت مصرف داروهای قلبی، قبل از مصرف سنا حتما با پزشک خود مشورت کنید، چرا که امکان بروز تداخلات دارویی وقوع اختلالات قلبی وجود دارد.مصرف همزمان سنا با داروهای ادرارآور ممنوع می باشد چرا که این امر می تواند منجر به دفع بیش از حد پتاسیم از بدن شود.گاهی اوقات مصرف سنا با اسهال همراه می باشد، از اینرو بهتر است که به منظور آگاهی از نحوه واکنش بدن به تاثیرات این ماده مصرف آن را با دوزهای پایین آغاز کنید.

 

برگ سنا برای درمان یبوست

برگ سنا گیاهی است که بیشتر به شکل بوته ای بوده، برگ آن خواص دارویی فراوانی دارد. این گیاه بومی آفریقا و هندوستان بوده و به صورت وحشی و کشت شده یافت می شود، گونه ای از گیاه سنا در جنوب ایران و در حوالی خلیج فارس میروید، ولی به دلیل نیاز زیاد به این گیاه، عمده آن وارداتی است.

گرچه گونه ایرانی و نوع وارداتی از نظر گیاه شناسی با هم متفاوت می باشند، ولی از نظر خواص مشابه هستند. گیاه سنا با خاصیت نیرومند ضد یبوست خود، روده ها را تمیز کرده و حرکات آن ها را تسهیل می کند. خمیر تهیه شده از پودرِ برگ سنا می تواند برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، رفع شقاق دست و پا، درمان خارش پوستی، برطرف کردن لکه های سیاه و سفید پوست، بهبود زخم های کهنه و مشکلات قارچی، بر روی موضع مورد نظر قرار داده شود.

از ترکیبات آن در روز‌های تعطیل یا زمانی که بیشتر در خانه هستید استفاده کنید، زیرا در صورت مصرف بیش از حد این گیاه، قولنج، بروز درد‌های شکمی و دل پیچه نصیبتان می‌شود. برای کاستن عوارض جانبی توصیه می‌شود، آن را با گشنیز، دارچین، زنجبیل، انیسون و هل مخلوط نموده و مصرف کنند. به طور کلی مصرف برگ سنا در دوز مناسب، تقریبا بی خطر بوده و هیچ گونه نگرانی درباره مصرف آن وجود ندارد.

 

درمان بواسیر با برگ سنا

برگ سنا در درمان زخم‌های مقعدی و هموروئید موثر است زیرا به کاهش تورم کمک می‌کند و باعث تسریع فرآیند بهبودی می‌شود. علاوه بر این، از آن‌جایی که این گیاه دارویی مدفوع را نرم می‌کند، سبب از بین رفتن ناخالصی‌ها در اختلالات پاتولوژیک مانند شکاف‌های مقعدی می‌شود. چنین تاثیری به خاطر این واقعیت است که پس از مصرف خوراکی این گیاه دارویی، ترکیبات موجود در برگ سنا جذب دستگاه گوارش می‌شوند و به به جداسازی مواد غیر قندی در روده‌ها کمک می‌کنند. این اجزای غیر قندی توسط تحریک دستگاه گوارش، باعث افزایش حرکات لوله‌ی گوارش می‌شوند. به این ترتیب، عبور مدفوع از دستگاه رودگانی سرعت بیش‌تری پیدا می‌کند.

 

درمان کرم روده با برگ سنا

خواص ملین برگ سنا برای از بین بردن کرم‌های موجود در معده و روده‌ی بزرگ مفید است.

 

برگ سنا برای یبوست خوب است

در مورد پروفایل ایمنی برگ سنا بسیاری از چیزها هنوز مشخص نیست. توصیه می‌شود که آن را به مدت کوتاهی استفاده کنید، زیرا مصرف طولانی مدت با چند عارضه‌ی جانبی همراه است.

– این گیاه دارویی ممکن است باعث اسهال شود، و در نتیجه سبب بروز کم آبی و عدم تعادل الکترولیتی شود.
– بعضی از افراد ممکن است به برگ سنا آلرژی داشته باشند که به صورت تغییر رنگ ادرار مشخص می‌شود. در چنین مواردی، استفاده از این گیاه باید بلافاصله متوقف شود تا بدن به حالت عادی برگردد.
– استفاده‌ی طولانی مدت از آنتراکینون‌ها با رشد توسعه‌ی کولورکتال و سرطان همراه است. دیگر عوارض جانبی این گیاه دارویی که کم‌تر شایع هستند، عبارتند از تهوع و استفراغ.
– استفاده‌ از این گیاه به مدت طولانی نیز می‌تواند خطر ضعف عضلانی، بروز اختلال در عملکرد قلب و آسیب کبدی را افزایش دهد.
– مصرف بیش از حد دمنوش برگ سنا می‌تواند برای کبد شما سمی باشد.
– حتی استفاده‌ی کوتاه مدت از آن می‌تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، اسهال و گرفتگی شکم را ایجاد کند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب