برای کبد چرب چه بخوریم | برای کبد چرب چه چیزی خوب است

برای کبد چرب چه بخوریم | برای کبد چرب چه چیزی خوب است

برای کبد چرب چه بخوریم

برای کبد چرب چه چیزی خوب است؟ کبد چرب یکی از بیماریهای خطرناک است که ابتلا به آن باعث فیبروز کبدی و نهایتا مرگ می شود و در مورد اینکه برای کبد چرب چه بخوریم در ادامه برایتان توضیحاتی را بیان خواهیم کرد. خوردن غذای مفید برای کبد چرب و درمان چربی کبد بسیار مهم است. غذاهای زیادی ممکن است برای کبد چرب مفید باشد، اما برخی غذاها تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت کبد دارند. امروزه روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری ارائه شده و یکی از آنها استفاده از گیاهان به عنوان بهترین دارو برای کبد چرب می‌باشد که به طب سنتی مشهور است. استفاده از گیاهان دارویی روشی کم‌ هزینه و بی‌ خطر برای درمان انواع بیماری‌ ها به شمار می‌ رود و عوارض جانبی هم ندارد. بهترین داروهای گیاهی برای کبد چرب عبارتند از:

 

ریشه گیاه باباآدم
گیاه خار مریم
چای سبز
گل بنفشه
دارچینگل گاوزبان
تخم گشنیز
عرق شاطره
رزماری
زعفران
ترنجبین
خارخاسک
کاسنی
زنجبیل
زردچوبه
زنبق

برای کبد چرب چه بخوریم | برای کبد چرب چه چیزی خوب است

لیمو ترش

لیمو ترش میوه‌ای خوشمزه و پرطرفدار در فصل تابستان است که سرشار از ویتامین C و دارای آنتی اکسیدان بوده و در هضم مواد غذایی بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. از این میوه در درمان کبد چرب نیز استفاده می‌شود. نوشیدن یک لیوان آب به همراه عصاره لیمو ترش در طول روز یا ابتدای صبح دارویی موثر در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب می‌باشد. مصرف آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ به رفع کبد چرب کمک می کند. آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد. همچنین استفاده از آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک کرده و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

 

لبو

آب لبو در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و درمان فشار خون موثر بوده و به عنوان یکی از روش‌های کاربردی در درمان کبد چرب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این‌ها تنها گوشه‌ ای از فواید آب لبو است. آب لبو در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، کم‌خونی و سرطان خون نیز موثر است. حال که از فواید بسیار این میوه خوشمزه آگاه شدیم، بهتر است با نحوه مصرف آن نیز آشنا شویم. لبو را به صورت حلقه‌ای خورد کرده و روی بخاری یا شوفاز قراردهید تا خشک شود. پس از اینکه خشک شد، آن را پودر کرده و مانند زعفران دم کنید. سپس آب لبو را در قالب یخ بریزید تا ببندد. از قالب‌های یخ‌زده لبو برای تزئین پلو، رنگ دسر یا فرنی و … استفاده کنید.

 

توت

توت یکی از میوه‌ های خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان است که در ترمیم کبد چرب بسیار موثر می‌باشد. توت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که باعث دفع چربی از سلول‌های کبدی می‌شوند.

 

انگور

نوشیدن یک لیوان آب انگور یا خوردن یک خوشه انگور در طول روز یکی از روش‌های مفید و کاربردی و در عین حال ساده برای درمان کبد چرب می‌باشد. اگر تحت درمان هستید، پیش از مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنید.

 

سیر

سیر به دلیل داشتن آلیسین و سلنیوم در پاکسازی کبد بسیار موثر است و از کبد در برابر سموم محافظت می‌کند. علاوه بر اینها سیر باعث کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید بدن شده و در ارتقای سلامت کبد نقش مهمی را ایفا می‌کند. به جای پودر سیر از سیر تازه در پختن غذاها استفاده کنید. سیر به عنوان چاشنی نه تنها به غذای شما عطر و طعم خوبی می دهد، بلکه تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد مصرف پودر سیر در افراد دارای بیماری کبد چرب سبب کاهش وزن و چربی شده است.

برای کبد چرب چه بخوریم | برای کبد چرب چه چیزی خوب است

چغندر

چغندر بدلیل دارا بودن بتاکاروتن و فلانوئید یکی دیگر از مواردی است که برای پاکسازی کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمینه بهبود و درمان کبد چرب بسیار موثر عمل می‌کند. از دیگر مزایای استفاده از چغندر می‌توان به تصفیه خون نیز اشاره کرد. مصرف چغندر یا آب چغندر را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید. اگر خوردن چغندر را به صورت خام یا خالی دوست ندارید، آن را به شکل سالادی که طرز تهیه آن را آموزش می‌دهیم، تهیه کنید. یک فنجان چغندر خورد یا رنده شده به همراه ۲ قاشق روغن زیتون و آب نصف یک لیمو را باهم مخلوط کنید و در طول هفته هرروز، هر دوساعت یکبار به اندازه دو قاشق میل نمائید.

 

آووکادو

آووکادو بدلیل داشتن مواد شیمیایی به عنوان روشی کاربردی در کاهش آسیب‌ های کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه دارای گلوتاتیون می‌باشد که در رفع سموم کبد بسیار موثر است. اگر در طول چند ماه هفته‌ای ۱ تا ۲ آووکادو مصرف کنید در روند بهبودی‌ کبد چرب تاثیرات چشمگیری را مشاهده خواهید کرد. برای حفاظت از کبد، آووکادو مصرف کنید. آووکادو حاوی چربی های خوب می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این مواد شیمیایی سبب کاهش آسیب های کبدی می شوند. همچنین آووکادو حاوی مقدار زیادی فیبر است که به کنترل وزن بدن کمک شایانی می کند. پیشنهاد می کنیم سالاد آووکادو تازه و قارچ را حتما امتحان کنید.

 

سیب

مصرف روزانه یک سیب اثرات مثبت زیادی بر بدن ما می‌گذارد که یکی از اینها افزایش میزان سلامت کبد است. سیب بدلیل داشتن پکتین، یک فیبر محلول محسوب می‌شود که سموم سیستم گوارش خون را کم می‌کند و کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از کار کردن زیاد کبد جلوگیری می‌نماید. سیب دارای پکتین (Pectin) است که به دفع فلزات سنگین در بدن کمک می کند. دفع این فلزات توسط پکتین کار کبد را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی کبد آن را بالا می برد.

 

کلم بروکلی

کلم بروکلی بدلیل داشتن فیبر بالا در بهبود روند فعالیت دستگاه گوارش موثر است. هم‌چنین کلم بروکلی سرشار از ویتامین E بوده که به عنوان یکی از آنتی اکسیدان‌های مهم برای فعالیت کبد شناخته می‌شود. خوردن یک فنجان بروکلی در طول هفته به سلامت کبد شما کمک می‌کند.

 

گیاه قاصدک

گیاه قاصدک از دیگر مواردی است که بدلیل سم زدایی و افزایش سوخت و ساز چربی‌های کبد برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک قاشق چای‌ خوری ریشه گیاه قاصدک را در آب گرم حل کنید و می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن به آن یک قاشق عسل اضافه کنید. از این معجون روزی سه بار در هفته استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از برگ این گیاه در تهیه سالاد خود بهره ببرید یا پس از پختن آن را مصرف کنید.

برای کبد چرب چه بخوریم | برای کبد چرب چه چیزی خوب است

برای کبد چرب چه چیزی خوب است

یکی از اصلی ترین روش‌های درمان کبد چرب، بدون در نظر گرفتن نوع آن، رژیم غذایی کبد چرب می باشد. همانطور که از اسم آن مشخص است، این بیماری نشان دهنده وجود چربی زیاد در رژیم غذایی افراد می باشد. در بدن افراد سالم، کبد به عمل سم زدایی و تولید صفرا بعنوان یک پروتئین گوارشی کمک می کند. بیماری کبد چرب سبب آسیب به کبد شده و کبد قادر به انجام فعالیت های خود نخواهد بود. بطور معمول رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر می باشد:

 

مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد؛
مصرف گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و غلات؛
کم کردن میزان مصرف شکر، نمک، چربی های اشباع، کربوهیدرات های تصفیه شده و عدم مصرف الکل؛
رژیم غذایی کم کالری و کم چرب؛

 

رژیم غذایی کم کالری و کم چرب به شما کمک می کند تا مقدار زیادی از وزن خود را کم کنید. این کار در نهایت خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. در حالت ایده آل، اگر دارای اضافه وزن هستید بهتر است حدود 10 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.

 

قهوه

مصرف قهوه به کاهش سطح آنزیم های غیر طبیعی کبد کمک می کند. مطالعات نشان می دهد افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود از نوشیدنی قهوه استفاده می کنند، آسیب کمتری نسبت به افراد دارای همین بیماری ولی بدون مصرف نوشیدنی های کافئین دار، به کبد خود وارد می کنند. به نظر می رسد مصرف کافئین سبب کاهش حجم آنزیم های کبدی غیر معمول در افراد در معرض خطر کبد چرب می شود.

 

توفو – Tofu

توفو (Tofu) چیست؟ توفو یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید. توفو جهت کاهش ساخته شدن چربی بسیار مفید است. مطالعات انجام گرفته در دانشگاه ایلینویز (Illinois) بر روی موش ها نشان داد، پروتئین سویا که از لحاظ مواد تشکیل دهنده مشابه توفو می باشد می تواند سبب کاهش ساخته شدن چربی در کبد شود. لازم به ذکر است که توفو کم چرب بوده ولی دارای پروتئین زیاد می باشد.

 

لبنیات کم چرب

مطابق با تحقیقات انجام گرفته در سال 2011 بر روی موش ها، لبنیات حاوی میزان بالای پروتئین می باشند که می توانند آسیب های وارده به کبد را کاهش دهند.

 

ماهی

مصرف ماهی جهت کاهش تورم و تنظیم چربی مفید است. ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین، تونا و قزل آلا منبع غنی از اسید های چرب امگا3 می باشند.اسیدهای چرب امگا3 سبب کاهش سطح چربی کبد و کاهش تورم می شوند.

برای کبد چرب چه بخوریم | برای کبد چرب چه چیزی خوب است

بلغور جو دوسر

جهت کسب انرژی بلغور جو دوسر استفاده کنید. کربوهیدرات های بدست آمده از دانه هایی همانند جودوسر سبب افزایش انرژی بدن می شوند. فیبر موجود در آن سبب احساس سیری در شما می شود که به حفظ وزن مطلوب شما کمک می کند.

 

گردو

مصرف گردو می تواند به بهبود وضع کبد کمک کند. دانه های گردو منبع غنی امگا3 محسوب می شوند. تحقیقات نشان داده است که افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود گردو مصرف می کنند، عملکرد کبدی بهتری را در آزمایشات نشان می دهند.

 

دانه آفتابگردان

از دانه آفتابگردان بعنوان آنتی اکسیدان قوی استفاده کنید. این دانه های معطر حاوی مقدار زیای ویتامین E هستند. ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان جهت حفاظت از کبد در برابر آسیب های بیشتر عمل می کند.

 

روغن زیتون

یکی از روش های کنترل و درمان کبد چرب، کنترل و کاهش وزن است که با مصرف روغن زیتون می توانید وزن خود را کنترل کنید. سالم ترین روغن، روغنی است که حاوی میزان بالایی از اسیدهای چرب امگا3 باشد. روغن زیتون برای پخت و پز سالم تر و بهتر از روغن های نباتی، کره و روغن ترد کننده شیرینی می باشد. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.

 

چای سبز

چای سبز جهت کاهش جذب چربی بسیار مفید است و می تواند بیماری کبد چرب را بهبود ببخشد. اطلاعات نشان می دهند که مصرف چای سبز می تواند مانع جذب چربی توسط بدن شود اما این نتایج هنوز قطعی نشده اند. همچنین مطالعاتی در حال انجام است که نشان می دهد مصرف چای سبز سبب کاهش ذخیره چربی در کبد و بهبود عملکرد آن خواهد شد.

برای کبد چرب چه بخوریم | برای کبد چرب چه چیزی خوب است

برای کبد چرب چی بخوریم و چی نخوریم

درمان بیماری کبد چرب نیازمند داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌باشد که در آن از هر گروه‌ مواد غذایی به میزان معین و لازم استفاده شود. رعایت موارد زیر در بهبود و درمان کبد چرب بسیار موثر است.

 

حذف چربی‌های اشباع شده از لیست مواد غذایی
پرهیز از مصرف شیر و ماست پرچرب
مصرف گوشت مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز
استفاده از روغن با چربی اشباع نشده یا ماگارین به جای کره و روغن‌های حیوانی
کاهش مصرف روغن در پختن غذاها
پرهیز از خوردن جگر، مغز، قلوه و کله پاچه
مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌ها و دوری از تنقلات

 

متاسفانه سبک زندگی ماشینی امروز بشر بسیاری از ما را تنبل کرده و فعالیت های روزمره‌مان بسیار محدود شده است. نتیجه این اتفاق ابتلا به امراض و بیماری‌های مختلفی می‌باشد که با بی‌توجهی به آنها، مشکلات و خطرات بزرگتری را متوجه خود می‌کنیم. شما می توانید با انتخاب یک سبک زندگی سالم، بسیاری از بیماری‌های سخت و تهدید برانگیز را از بدن خود دور نمایید و سبب افزایش طول عمر و شادابی اندام بدن شوید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب