علت کم شدن خون پریود | علت کم بودن خون قاعدگی

علت کم شدن خون پریود | علت کم بودن خون قاعدگی

علت کم شدن خون پریود

علت کم بودن خون قاعدگی چیست؟ علت کم شدن خون پریود برای بسیاری از خانم ها ممکن است نگران کننده باشد و در این مقاله مهمترین دلیل کم بودن خون پریود در دوران قاعدگی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. عموما خانم‌ها اگر شکایتی از دوره‌های ماهانه خود داشته باشند، این شکایت در مورد دوره‌های سنگین، نفخ، گرفتگی، خستگی و درد است. اما اگر شما یک پریود سبک و خفیف که معمولا هیپو منوره (hypo menorrhea) نامیده می‌شود، داشته باشید، احتمالا احساس رضایت می‌کنید؛ در حالی‌ که این حالت می‌تواند نشانه یک ناراحتی یا مشکل در بدن شما باشد. (البته یک دوره سنگین با خونریزی شدید هم می‌تواند موجب نگرانی شود.)

 

خواندن این مقاله در سایت سماتک را ادامه دهید تا به علت کم شدن خون پریود در دوران عادت ماهانه پی ببرید. داشتن یک دوره قاعدگی سبک تر و کم بودن خون قاعدگی، عادی است و نیازی به نگرانی ندارد ولی تغییرات را نادیده نگیرید و چندین ماه حواستان به پیگیری این تغییرات باشد و اگر به حالت عادی برنگشتند بهتر است که با متخصص زنان مشورت نمایید.

 

در حالیکه در هر دوره بین 30 تا 50 میلی لیتر خون ایجاد می‌شود، این مقدار برای فردی با هیپو منوره، به طور قابل توجهی کمتر از 30 میلی لیتر است. البته اندازه گیری مقدار خون پریود شما خیلی سخت است و این اعداد صرفا فقط به عنوان یک مرجع ارائه شده اند. لینا آکوپینس (Lina Akopians) متخصص غدد درون ریز تولید مثل در این خصوص می‌گوید: علت کم شدن خون پریود شما به طور قابل توجهی، می‌تواند مشکلات هورمونی یا ساختاری (مشکل در یک عضو بدن) باشد.

علت کم شدن خون پریود | علت کم بودن خون قاعدگی

علت کم بودن خون قاعدگی

علت کم شدن خون پریود چیست؟ زنان در هر سنی ممکن است دچار پریودهای سبک شوند و باید نسبت به علت کم بودن خون قاعدگی کنجکاو بود. بسیاری از عوامل بر روند جریان قاعدگی یک فرد تاثیر می گذارند و ممکن است مدت زمان پریود را کم کنند. افراد اغلب تغییر در دوران قاعدگی خود را، ماه به ماه تشخیص می دهند و در بعضی از ماه ها نسبت به ماه های دیگر، مقدار خونریزی به طور طبیعی کمتر است.

 

در طول یک دوره طبیعی قاعدگی، افراد به طور متوسط، حدود 2 تا 3 قاشق غذا خوری، خون از دست می دهند. با این حال، تفاوت های زیادی بین افراد وجود دارد و اگر خونریزی کمی نسبت به مقدار طبیعی دارند، باید به این موضوع توجه کنند. فرد می تواند میزان خون قاعدگی خود را هر ماه با استفاده از پیمانه قاعدگی اندازه گیری کند. کم بودن خون قاعدگی، می تواند برخی از علائم زیر را به دنبال داشته باشد:

 

* داشتن خونریزی به مدت کوتاه تری نسبت به مقدار همیشگی

* احتیاج به تعویض پد یا تامپون کمتری نسبت به حد معمول

* معمولا در یکی دو روز اول، خونریزی شدید نیست و روند کمی دارد

* خونریزی به جای اینکه مداوم باشد، به مدت چند روز شبیه لکه بینی است

علت کم شدن خون پریود | علت کم بودن خون قاعدگی

1. کم شدن خون پریود در دوران شیردهی

اگر به نوزاد خود شیر می دهید، خونریزی پریود ممکن است فورا پس از زایمان شما برنگردد و کم شدن خون پریود در دوران شیردهی کاملا طبیعی است. هورمون تولید شیر مانع تخمک گذاری می شود و بازگشت قاعدگی شما را به تاخیر می اندازد. در صورتی که شیر بدهید، بازگشت قاعدگی شما ممکن است تا چندین ماه پس از زایمان رخ ندهد و یا حتی با کاهش خونریزی پریود در دوران شیردهی مواجه خواهید شد. حتی اگر پریودهای شما بازنگشته باشند، در حین شیردهی احتمال بارداری شما وجود دارد. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که تخمک گذاری دو هفته قبل از پریود شما رخ می دهد. اگر رابطه جنسی بدون پیشگیری در حین شیردهی داشته اید و بعد از آن دچار لکه بینی شده اید، بهتر است که تست بارداری بدهید تا مطمئن شوید که این لکه بینی ناشی از لانه گزینی جنین نباشد.

 

2. کم بودن خون قاعدگی بعد از زایمان

از نظر دکتر آکوپینس کم بودن خون قاعدگی بعد از زایمان بسیار نادر است. از دست دادن مقداری زیادی خون از بدن باعث می‌شود که بدن شما از اکسیژن محروم شود و در نتیجه به غده هیپوفیز آسیب وارد شده و وضعیتی به نام سندرم شیهان ایجاد شود. این به نوبه خود، به طور چشمگیری تولید هر نوع هورمون، از جمله آن‌هایی که چرخه قاعدگی شما را کنترل می‌کنند، را کاهش می‌دهد. این تولید هورمون نه تنها بر چرخه قاعدگی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند سایر قسمت‌های بدن مانند تیروئید را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر پزشک به این شرایط مشکوک شود، احتمالا شما را برای تشخیص و درمان به یک متخصص غدد درون ریز ارجاع خواهد داد.

علت کم شدن خون پریود | علت کم بودن خون قاعدگی

3. کم شدن خون پریود به دلیل بافت زخمی در رحم

بیشتر زنانی که عمل جراحی گسترش دهانه رحم یا کورتاژ دارند،‌ بدون هیچ عوارضی بهبود می‌یابند. اما گاهی زخم‌ های شدید بر دیواره‌های رحم با هم یکی شده و باعث ایجاد سندرم آشرمن (Asherman) می‌شوند و همین موضوع مهمترین علت کم شدن خون پریود در دوران قاعدگی است. اگر بعد از کورتاژ یا عمل گسترش دهانه رحم، پریود شما خیلی کم شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای برداشتن بافت زخمی به جراحی نیاز باشد.

 

4. تنگی دهانه رحم عامل کم بودن خون قاعدگی

تنگی دهانه رحم یک مشکل نادر، اما آزاردهنده است و یکی از دلایل کم بودن خون قاعدگی در دوره عادت ماهیانه می باشد. دکتر آکوپینس می‌گوید این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که دهانه رحم باریک شده یا به طور کامل بسته شود. این حالت ممکن است بعد از جراحی‌های مرتبط با رحم اتفاق بیافتد. تنگی دهانه رحم ممکن است به علت کم بودن میزان استروژن در دوران حاملگی نیز ایجاد شود و نتیجه آن کاهش خونریزی پریود است. در نتیجه، خون در رحم به دام افتاده یا تنها می‌تواند به آرامی عبور کند. اگر علی رغم جریان کم خون در دوره پریود، گرفتگی شدیدی دارید، حتما با دکتر صحبت کنید.

علت کم شدن خون پریود | علت کم بودن خون قاعدگی

5. کم شدن خون پریود به دلیل یائسگی

زمانی که یک بیمار به کم شدن خون پریود خود اشاره می‌کند، اولین چیزی که پزشک به آن توجه می‌کند، سن بیمار است. یائسگی می‌تواند اصلی ترین علت کم شدن خون پریود باشد. گاهی افزایش سن می‌تواند موجب تغییر چرخه شود، ولی توجه داشته باشید این لزوما نشانه‌ی ناباروری نیست. کسی که در دهه 20 و اویل دهه 30 زندگی خود در دوران پریودی خونریزی زیادی دارد،‌ ممکن است بعد از 30 سالگی خونریزی کمتری را تجربه کند.

 

6. کم بودن خون قاعدگی به دلیل مصرف قرص ضد بارداری

یکی از دلایل رایج کم بودن خون قاعدگی استفاده از قرص‌های هورمونی ضد بارداری است. بعضی از دکتر‌ها دقیقا به همین دلیل این قرص را به خانم‌هایی که پریود شدید و سنگینی دارند، تجویز می‌ کنند. اگر شما اخیرا مصرف این را قرص را شروع کرده اید، یا حلقه یا IUD هورمونی دریافت کرده‌اید، طبیعی است که چرخه سبک یا دوره‌های افت و خیزی و یا مقدار کمی خون روشن یا تیره داشته باشید.

علت کم شدن خون پریود | علت کم بودن خون قاعدگی

7. کم شدن خون قاعدگی به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یک موقعیتی است که در آن تخمدان‌ ها به طور غیر طبیعی مقدار زیادی از آندروژن‌ها (هورمون‌های جنسی مردانه) تولید می‌کنند و این موضوع باعث کم شدن خون پریود در دوران قاعدگی خواهد شد. بعضی از زنان مبتلا به PCOS، در تخمدان کیست یا کیسه‌ های کوچک پر از مایع دارند. این تغییرات هورمونی می‌توانند یک زن را از تخمک گذاری نرمال باز داشته و موجب عواقب ناخوشایندی مانند جوش صورت، چربی پوست، افزایش وزن و افزایش موی بدن شود. از علائم دیگر تخمدان پلی کیستیک از دست دادن یا دوره‌ های نامنظم پریودی است. زمانی که زنان پریود می‌شوند ممکن است دوره‌ی آنها سنگین‌ تر یا کم‌ تر از حد معمول باشد. هر کدام از این علائم را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

8. کم بودن خون پریود به دلیل پر کاری غده تیروئید

پرکاری تیروئید که تحت عنوان hyperthyroidism شناخته می‌شود، باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید شده که این می‌تواند مشکلاتی برای قلب، فشار خون، ماهیچه‌ها و … ایجاد کند و عاملی برای کاهش خون پریود می باشد. همچنین می‌تواند علت کم شدن خون پریود یا از دست دادن دوره عادت ماهیانه شود. اگر چنین علائمی دارید بهتر است سریع به پزشک مراجعه کنید.

علت کم شدن خون پریود | علت کم بودن خون قاعدگی

9. استرس علت اصلی کم شدن خون قاعدگی

در صورتی که استرس داشته باشید، تنظیم ترشح هورمون‌های بدن به هم می‌ریزد و این موضوع می‌تواند سبب کم شدن خون قاعدگی شود. بعد از اتمام دوره استرس زا معمولا دوره‌‌های قاعدگی منظم شده و میزان خونریزی طبیعی خواهد شد. استرس می‌تواند باعث آشفته شدن بدن شما به روش‌های مختلف شود. ناراحتی‌های معمول روزمره برای آسیب زدن به هورمون‌ها کافی نیستند. دکتر چوی (Choi) می‌گوید که عوامل استرس زا مانند غم و فشار بیش از حد و رنج بردن از افسردگی در این امر بیشتر دخیل هستند. او همچنین بیان می‌دارد که ورزش بیش از حد و غیر معمول نیز به دلیل فشار و استرسی که به طور فیزیکی بر بدن وارد می‌کند، می‌تواند دوره شما را بر هم بزند.

 

10. کم شدن خون پریود با تغییر وزن

وزن و میزان چربی بدن می‌تواند بر کم شدن خون پریود در دوره قاعدگی اثر بگذارد. در صورتی که دچار کم وزنی یا پر وزنی باشید چرخه قاعدگی نامنظم و میزان خونریزی متغیر می‌شود زیرا هورمون‌ها به درستی کار نمی‌کنند. وزن متغییر می‌تواند چرخه قاعدگی شما را بر هم بزند و آن را کوتاه‌تر یا کم‌تر بکند. به این خاطر که وقتی وزن اضافه می‌کنید، چربی بیشتری که در بدن شما ذخیره می‌شود می‌تواند روی سطح هورون‌های شما تاثیر بگذارد و آن‌ها را از تعادل خارج کند. حال وقتی که وزن کم می‌کنید، محدود بودن کالری می‌تواند بدن شما را در حالت استرس قرار دهد و باعث عدم تعادل هورمون‌ها شود. دکتر آکوپینس (Dr. Akopians) بیان می‌کند برای آنکه بدن شما بتواند به طور نرمال عمل کند باید بین میزان پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ویتامین‌ها در بدن شما یک توازن سالم وجود داشته باشد.

علت کم شدن خون پریود | علت کم بودن خون قاعدگی

11. بارداری علت کاهش خون پریود

جانت چوی (Janet Choi) متخصص زنان می‌گوید: در حالیکه یکی از نشانه‌های واضح بارداری نداشتن پریود است، بعضی از زنان مقداری خونریزی یا یک دوره پریود کم را در حالی که باردار هستند، تجربه می‌کنند و حاملگی علت کاهش خون پریود است. او بیمارانی داشته است که بعد از یک دوره کم خونریزی متوجه شده اند که باردار هستند. کم بودن خون قاعدگی و لکه بینی می‌ تواند از نشانه‌های حاملگی خارج از رحم نیز باشد. این وضعیت بسیار خطرناک است و فرد باید سریعا از نظر حاملگی مورد بررسی قرار بگیرد. برخی زنان حتی در دوران بارداری نیز پریود می‌شوند اما کم بودن خون پریود بسیار آشکار خواهد بود. دلیل لکه بینی و خونریزی اندک، لانه گزینی رویان در دیواره رحم است. این نوع خونریزی 2 روز یا کمتر ادامه دارد.

 

در این پست 11 علت کم شدن خون پریود زنان و دختران را برایتان بیان کردیم و بهتر است اگر علت کم بودن خون قاعدگی در دوران عادت ماهیانه را نمی دانید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده تا علت کاهش خونریزی پریود به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

جدیدترین مطالب