نحوه ترک متادون با قرص کلونیدین | بهترین داروی ترک متادون چیست

نحوه ترک متادون با قرص کلونیدین | بهترین داروی ترک متادون چیست

ترک متادون با قرص کلونیدین که یکی از داروهای ترک متادون است در مراکز ترک اعتیاد انجام می شود نحوه ترک متادون با کلونیدین و همچنین بهترین داروی ترک متادون را در ادامه برایتان بیان خواهیم کرد.

 

ترک متادون با قرص کلونیدین

ترک متادون با قرص کلونیدین یکی از روش‌های رفع اعتیاد به داروی متادون است که در مراکز ترک اعتیاد برای کاهش علایم و دردهای فرد در حال ترک استفاده می‌شود، چرا که گاهی خود متادون باعث ایجاد وابستگی در فرد می‌شود. معمولا برای کاهش درد و شدت علائم، پزشکان ترک متادون با قرص کلونیدین را تجویز می‌کنند که دوره ترک را کوتاه تر نموده و میزان درد بدن و علائم آن را کاهش می‌دهد. برای موفقیت بیشتر در ترک متادون با کلونیدین، بهتر است که سم زدایی بیمار در یک بیمارستان یا مرکز ترک اعتیاد معتبر انجام شود و تمام مراحل زیر نظر پزشک انجام گیرد.
در روش‌های معمول، پزشک دوز دارو را به تدریج کاهش می‌دهد که در نتیجه ترک تدریجی خواهد بود و می‌توان برای کمک به کاهش علائم ترک، برای بیمار قرص کلونیدین تجویز کرد.
علت بروز علائم ترک اعتیاد به متادون به این دلیل است که عملکرد طبیعی بدن مختل شده است و مدتی طول می‌کشد تا بدن به وضعیت عادی و عملکرد نرمال خود برگردد. همچنین بروز این علائم نیز واکنشی به عدم مصرف متادون است چرا که بدن به صورت فیزیولوژیکی به آن وابسته شده است.

نحوه ترک متادون با قرص کلونیدین | بهترین داروی ترک متادون چیست

بهترین داروی ترک متادون چیست

داروی ترک متادون با قرص کلونیدین امکان پذیر است. اگر به دنبال بهترین داروی ترک متادون هستید ترک متادون با کلونیدین را امتحان کنید. پزشک می‌تواند درمان‌هایی را برای تسکین علائم ترک متادون با قرص کلونیدین ارائه کند. این درمان‌ها احتمال بهبودی کامل را افزایش می‌دهند. بوپرنورفین، نالوکسون و کلونیدین بهترین داروهای ترک متادون هستند که به منظور کوتاه کردن فرایند ترک و تسکین برخی از علائم مرتبط با آن استفاده می‌شوند. ممکن است پزشک داروهای دیگری مانند بوپرنورفین یا کلونیدین را برای کمک به فردی که در حال ترک متادون است تجویز کند.

 

قرص کلونیدین در اصل به عنوان یک داروی ضد انعقاد ساخته شده بود و هم اکنون بهترین داروی ترک متادون است. بعد از مدتی پزشکان متوجه شدند که در درمان فشار خون بالا نیز تاثیر دارد و پس از آن این دارو برای همین منظور به طور عمده به بازار عرضه شد. پس از چند سال، پزشکان شروع به استفاده از این دارو برای سایر برنامه‌های کاربردی کردند و در نهایت عملکرد کلونیدین به عنوان بهترین دارو برای ترک متادون کشف شد.

اعتیاد یکی از معضلات و مشکلات هر جامعه‌ای است و فرد معتاد هم به سلامت جسمی و روحی خود و هم اطرافیانش آسیب می‌زند یکی از بهترین داروهای ترک اعتیاد به متادون، قرص کلونیدین است . اما اعتیاد پایان داستان نیست و امروزه با روش‌های مدرن و پیشرفت علم پزشکی امکان رهایی از این گرداب ممکن شده است و به همین علت است اعتیاد را یک بیماری می‌دانند که می‌توان آن را درمان و برطرف نمود.
اما ترک متادون با کلونیدین فرایندی است که نیاز به زمان و تحمل درد دارد. برای کمک به پیشگیری از این مشکلات، افراد اغلب از داروهایی مانند متادون استفاده می‌کنند تا علائم ترک را به حداقل برسانند. در عین حال گاهی برای کاهش میل به مصرف متادون از بهترین داروی ترک متادون مثل قرص کلونیدن استفاده می‌شود.

نحوه ترک متادون با قرص کلونیدین | بهترین داروی ترک متادون چیست

نحوه ترک متادون با کلونیدین

ترک متادون با کلونیدین می‌تواند علائم و درد ناشی از ترک متادون و همچنین میل مصرف بیمار به متادون را کاهش دهد. از جمله نشانه‌های سم زدایی بدن نسبت به مصرف ماده متادون، که توسط کلونیدین کاهش می‌یابند عبارتند از:

اضطراب و تحریک پذیری بالا
تعریق
آبریزش بینی
گرفتگی شکم و عضلات

 

به نظر می‌رسد که ترک متادون با کلونیدین بر سیستم‌هایی تاثیر می‌گذارد که باعث بروز واکنش و مبارزه با میل به مصرف مواد در بدن می‌شود و این پاسخ‌ها را آرام می‌کند و به همین دلیل است که علائم بالا را در ترک متادون با کلونیدین کاهش می‌دهد. یکی از کاربردهای قرص کلونیدین که اهمیت بیشتری دارد، کمک به سم زدایی بدن از مواد مخدر در زنان و مردان است. همانطور که توسط یک مطالعه در مجله پزشکی و علوم درمانی توضیح داده شده است، رایج‌ترین مورد مصرف ترک متادون با کلونیدین در زنان و مردان معتاد به متادون است، مصرف متادون در دوران بارداری خطراتی مانند اثراگذاری روانی در نوزاد تا هنگام بزرگسالی خواهد داشت. با این حال به طور کامل روشن نیست که متادون چه تاثیری بر روی یک جنین در حال رشد دارد و در حال حاضر متادون به عنوان یک درمان مطمئن برای ترک اعتیاد در دوران بارداری محسوب می‌شود که حتما باید توسط پزشک برای زنان باردار تجویز گردد. به دلیل این خطرات ناشناخته برخی از زنان ترجیح می‌دهند از جایگزین دیگری مثل ترک متادون با کلونیدین برای ترک اعتیاد به جای متادون استفاده کنند، و کلونیدین به عنوان یک جایگزین مناسب برای کمک به سم زدایی متادون شناخته می‌شود.

نحوه ترک متادون با قرص کلونیدین | بهترین داروی ترک متادون چیست

خطرات ترک متادون با کلونیدین

خطر اصلی ترک متادون با کلونیدین، به طور بالقوه، در زمینه برگشت مجدد به سمت مصرف مواد مخدر است. طبق گزارش یک مجله پزشکی، این خطرات و مشکلات شامل موارد زیر است:

اثرات متنوع، به ویژه در مورد سوء مصرف مواد مخدر برای افرادی که مدت زیادی اعتیاد سنگین داشته‌اند.
تداخل با داروهای دیگر
اختلالات بر اساس مشخصات سلامتی هر فرد

 

این خطرات ترک اعتیاد به متادون با قرص کلونیدین وقتی افزایش می‌یابد که فرد بدون نظارت یک متخصص مجرب به طور شخصی تلاش می‌کند تا بدن خود را سم زدایی کند. به همین دلیل، درمان مبتنی بر نظارت یک پزشک گزینه‌ای است که احتمال موفقیت ترک اعتیاد مواد مخدر را افزایش می‌دهد. یکی از نگرانی‌های مداوم که در مورد سم زدایی مواد مخدر برای ترک اعتیاد وجود دارد، ترس از علائم ترک است. بدن درد، حالت تهوع، بی‌خوابی و سایر علائم می‌تواند موجب شود که فرد معتاد از اینکه به سمت ترک و پاکسازی بدن خود از مواد مخدر برود، وحشت داشته باشد. متادون، یکی از داروهایی است که توسط متخصصین ترک اعتیاد برای کاهش علائم ناشی از سم زدایی بدن از مواد مخدر استفاده می‌شود و برای کسانی که در معرض سوء مصرف مواد مخدر هستند نیز فرصتی بهتری برای دستیابی به بهبودی را فراهم می‌کند.

نحوه ترک متادون با قرص کلونیدین | بهترین داروی ترک متادون چیست

متادون یکی از داروهای بسیار پر مصرف و شناخته شده برای ترک اعتیاد است و معمولا در درمان اعتیاد موثر و مفید واقع می‌شود. اما خود متادون نیز یک ماده مخدر است و ممکن است فرد در حین ترک اعتیاد به مواد مخدر، به مصرف متادون وابستگی پیدا کند. در این صورت برای ترک متادون باید از بهترین داروی ترک متادون با کلونیدین استفاده کرد. علائم ترک متادون نیز مانند سایر مواد مخدر اما با شدت کمتر است. از جمله علائم آن شامل:

 

تب و لرز بدن درد
مشکلات بی خوابی
افزایش ضربان قلب
اسهال و استفراغ
درد شکم
افسردگی
اختلالات رفتاری
و…

بوده و هرچه که اعتیاد فرد به متادون بیشتر باشد، شدت علائم نیز افزایش خواهد یافت و دوره ترک متادون با داروی کلونیدین طولانی‌تر خواهد شد. این علائم حدود یک روز پس از آخرین مصرف شروع می‌شوند. فرد در حال ترک احتمالا روزانه چندین ساعت این علائم را تجربه خواهد کرد و هرچه شدت اعتیاد وی بیشتر باشد، مدت و شدت علائم نیز بیشتر خواهد بود. شدیدترین و سخت‌ترین دوره ترک در یک الی دو هفته اول خواهد بود و پس از آن به تدریج علائم کاهش خواهند یافت.

نحوه ترک متادون با قرص کلونیدین | بهترین داروی ترک متادون چیست

روش ترک متادون با کلونیدین

مصرف‌ قرص کلونیدین برای ترک اعتیاد به متادون حتی‌ در صورت‌ احساس‌ بهبودی‌ باید زیر نظر پزشک ادامه‌ یابد.

مراجعه‌ به‌ پزشک‌، قبل‌ از قطع‌ مصرف‌ دارو ضروری‌ است‌، زیرا ممکن‌ است‌ کاهش‌ تدریجی‌ مقدار مصرف‌ برای‌ جلوگیری‌ از بروز زیادی‌ واجهشی‌ فشارخون‌ لازم‌ باشد.

به‌ علت‌ احتمال‌ بروز خواب‌ آلودگی‌ هنگام ترک متادون با قرص کلونیدین، از رانندگی‌ و کارکردن‌ با وسایلی‌ که‌ نیاز به‌ هوشیاری‌ دارد، خودداری‌ شود.

هنگام مصرف داروی کلونیدین برای ترک متادون از مصرف‌ سایر داروها، بخصوص‌ داروهای‌ مقلد سمپاتیک‌ که‌ نیاز به‌ نسخه‌ ندارند، باید خودداری‌ شود.

نحوه ترک متادون با قرص کلونیدین | بهترین داروی ترک متادون چیست

عوارض ترک متادون با کلونیدین

خشکی‌ دهان‌، تسکین‌، افسردگی‌، احتباس‌ مایعات‌، برادی‌ کاردی‌، پدیده‌ رینود، سردرد، سر گیجه‌، احساس‌ سرخوشی‌، بیقراری‌ شبانه‌، تهوع‌، یبوست‌ و بندرت‌ کاهش‌ توانایی‌ جنسی‌ از مهترین عوارض ترک متادون با کلونیدین گزارش‌ شده‌ است‌. قرص کلونیدین‌ از راه‌ خوراکی‌ بخوبی‌ جذب‌ می‌شود. پیوند این‌ دارو به‌ پروتئین‌ کم‌ تا متوسط است‌ (40 ـ 20درصد). متابولیسم‌ این‌ دارو کبدی‌ است‌. نیمه‌ عمر قرص کلونیدین‌ برای ترک متادون در افراد با کلیه‌ سالم‌ حدود 16 ـ 12 ساعت‌ می‌باشد. زمان‌ شروع‌ اثر کاهش‌ فشارخون‌ 60 ـ 30 دقیقه‌ پس‌ ازمصرف‌ خوراکی‌ است‌. اوج‌ اثر دارو پس‌ از4 ـ 2 ساعت‌ ظاهر می‌شود. طول‌ اثر دارو از راه‌ خوراکی‌ تا 8 می‌باشد. 60 ـ 40 درصد دارو از راه‌ کلیه‌ طی‌ 24 ساعت‌ به‌ صورت‌ تغییر نیافته‌ دفع‌ می‌شود.

نحوه ترک متادون با قرص کلونیدین | بهترین داروی ترک متادون چیست

1 ـ به‌ منظور جلوگیری‌ از بروز بحران‌ زیادی‌ فشارخون‌، مصرف‌ داروی کلونیدین باید بتدریج‌ قطع‌ شود.

2 ـ قرص کلونیدین برای ترک اعتیاد به متادون در موارد زیر باید با احتیاط مصرف‌ شود: سندرم‌ رینود یا سایر بیماریهای‌ انسدادی‌ عروق‌ محیطی‌، سابقه‌ افسردگی‌ و پورفیری‌ (در این‌ مورد عدم‌ مصرف‌ دارو ترجیح‌ داده‌ می‌شود).

3 ـ در صورت‌ وجود عیب‌ کار کلیه‌، کاهش‌ مقدار مصرف‌ داروی کلونیدین برای ترک متادون ضروری‌ است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب