سحری چی بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم

سحری چی بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم

سحری چی بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم

سحری خوردن در ماه مبارک رمضان باید درست و اصولی باشد و از غذاهایی برای وعده سحری تان استفاده کنید که عطش زا و کم کالری نباشد. بسیاری از روزه داران پرسیده اند که سحری چه بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم در این مقاله سعی کرده ایم بهترین غذاها و خوراکی ها برای سحری را به شما عزیزان روزه دار در ماه مبارک رمضان آموزش دهیم. خوردن مواد مغذی مناسب در هنگام سحر موضوع بحث بر انگیزی در ماه رمضان است. تحقیقات نشان داده است که گرسنگی روزه دار در ماه رمضان می تواند منجر به سردرد، کم آبی، کاهش قند خون، سرگیجه و خستگی شود. با این وجود می توانید هنگامی که روزه هستید، در سحر و افطار غذاهای سالم بخورید و در طول روز انرژی داشته باشید.

 

برای سحری چی درست کنم

اگر می خواهید در طول روزهای ماه رمضان و در حین روزه داری گرسنه و تشنه نشوید باید بهترین غذاها و نوشیدنی های مناسب برای وعده سحر درست کنید که در ادامه به شما خواهیم گفت که برای سحری چی درست کنید. برای سحری چی درست کنم تا گرسنه و تشنه نشویم؟ برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی روزه داران در ماه رمضان، فرد روزه دار باید از تمام گروه های اصلی غذایی و به طور مساوی در دو وعده سحر و افطار، غذا مصرف کند. گروه های اصلی غذا عبارتند از:

 

میوه ها و سبزیجات
نان
غلات
سیب زمینی
گوشت
ماهی
مرغ
محصولات لبنی مانند شیر و پنیر
غذاهای حاوی چربی و قند

سحری چی بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم

سحری چی بخوریم که گرسنه نشویم

سحری چه بخوریم که تا افطار گرسنه نشویم؟ سحری باید یک غذای سالم باشد که در طول روز انرژی طولانی مدت بدن را تامین کند تا روزه داران گرسنه نشوند. غذاهایی که انرژی طولانی مدت را تامین می کنند، کربوهیدرات های پیچیده و غذاهای با فیبر بالا هستند. سعی کنید در مجموع برای سحری ماه مبارک رمضان مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده را به حداقل برسانید. از پلو و خورش‌ها کم روغن و کم‌نمک، مرغ و گوشت و ماهی آب‌پز و بخار‌پز حداکثر دو بار در هفته و انواع سبزیجات خام و پخته برای سحری ماه رمضان استفاده کنید. انواع غذاهای آب‌پز جز بهترین غذاهای افطاری و سحری ماه رمضان هستند. مصرف برنج زیاده‌روی نکنید. اگر برنج قهوه‌ای و کینوا را جایگزین برنج معمولی کنید هم زودتر سیر می‌شوید و هم سالم‌تر می‌مانید و هم گرسنه نمیشیم. این غلات پر خاصیت از جمله بهترین خوراکی ها برای سحری در ماه رمضان به شمار می‌روند. کربوهیدرات های پیچیده غذاهای غنی از انرژی هستند اما این انرژی را به آرامی در طول روز آزاد می کنند. مانند کلوچه، جو، لوبیا و برنج.

 

در سحر چه بخوریم که گرسنه نشویم

برای سحری باید غذایی بخورید که پر از فیبر باشد که تا افطار گرسنه نشوید. فیبر موجود در غذا سبب می‌شود تا شما ساعات طولانی‌تری از روز را گرسنه نشوید به همین دلیل سعی کنید در وعده سحری از سبزیجات و حبوبات به صورت سوپ‌های سبک و شوربا استفاده کنید. غذاهایی که غنی از فیبر هستند و به آرامی هضم می شوند شامل میوه (خام و پوست نکنده) و سبزیجات هستند. علاوه بر این غذاهایی که فیبر دارند از یبوست جلوگیری می‌کنند، به این ترتیب به خاطر عدم مصرف آب از سحر تا افطار دچار مشکل یبوست نمی‌شوید. مواد غذایی سرشار از فیبر عبارتند از:

 

بامیه، کدو، کنگر‌فرنگی، کلم بروکسل، حبوبات به ویژه انواع لوبیا، لوبیا چیتی و لوبیا سیاه، نخود، لپه، عدس، آجیل و مغزها (برای این‌که تشنه نشوید آجیل بدون نمک مصرف کنید)، تخم کتان( پودر کنید و روی سالاد بریزید یا خالی بخورید)، کینوآ (یا خاویار گیاهی، یک خوراکی مفید و سرشار از فیبر که جایگزین بسیار خوبی برای برنج است)، انواع میوه به خصوص آووکادو، انواع توت و بری، انجیر، انگور و نارگیل از جلمه بهترین مواد غذایی برای سحری ماه رمضان هستند.

سحری چی بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم

برای سحری چی بخوریم که گرسنه نشویم

غذاهایی مثل تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمرو با روغن بسیار کم و رژیمی و انواع لبنیات مثل شیر، ماست کم‌چرب، پنیر کم‌نمک برای وعده سحری و جلوگیری از گرسنگی تا افطار هم خوارکی‌هایی سالم و مفید هستند و هم مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارند. به همین دلیل این غذاهای ساده از جمله بهترین افطاری و سحری ماه رمضان محسوب می‌شوند. مصرف غذاهای چرب و سنگین و پرادویه مثل انواع کباب، کتلت، کوکو، ماهی، ماکارونی و پلوهای سنگین در وعده سحری هم برای بدن مضر است و هم احساس گرسنگی و تشنگی را بیشتر می‌کنند. علاوه بر این به غذاهای چرب و سرخ‌شده دلیل دیر‌هضم بودن سبب مشکلات گوارشی و ناراحتی معده می‌شوند. در مجموع سعی کنید هر سه گروه غذایی فیبر، کربوهیدرات و پروتئین را در وعده سحری قرار دهید. اگر در برخی وعده های سحری می‌خواهید پلو بگنجانید سبزی‌پلو، لوبیا‌پلو و عدس پلو یا ماش‌پلو کم‌چرب و کم‌نمک انتخاب‌های خوبی هستند برای آن دسته از روزه داران که پرسیده اند برای سحری چی بخوریم که گرسنه نشویم.

 

بهترین وعده سحری برای کاهش گرسنگی در ماه رمضان

مقادیر غذایی و مایع مصرفی بین دوره های ناشتا بسیار مهم است. به منظور جلوگیری از تجزیه عضلات، وعده سحری روزه داران در ماه رمضان باید حاوی مقادیر مناسب غذاهای غنی از انرژی، از جمله کربوهیدرات ها و چربی باشد. بهترین وعده سحری برای کاهش گرسنگی در ماه رمضان یک رژیم متعادل غنی از مقدار زیادی مواد مغذی، نمک و آب است. در نهایت، تمرکز نباید به طور کامل بر وزن بدن باشد، بلکه باید توجه خود را بر روزه و نحوه سحری خوردن متمرکز کنیم. این می تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند. این یک شیوه زندگی است که می تواند حتی پس از گذشت ماه رمضان نیز ادامه داشته باشد. بهترین سحری در ماه رمضان برای کاهش گرسنگی شدید تا لحظه افطار، مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده در وعده سحر هستند. کربوهیدرات‌های پیچیده نه تنها برای بدن مضر نیستند بلکه در حقیقت بمب انرژی برای بدن هستند به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات برای وعده سحری در ماه مبارک رمضان امری ضروری است تا در طول روز انرژی کافی برای انجام فعالیت داشته باشید و گرسنگی نکشید.

سحری چی بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم

سحری چه بخوریم که گرسنه نشویم

غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده یا کربوهیدرات خوب که برخلاف کربوهیدرات‌های ساده، حاوی نشاسته و فیبر هستند برای خوردن سحری در ماه مبارک رمضان بهترین انتخاب هستند. انواع نان سبوس‌دار، نان گندم کامل، غلات، موز، کلم بروکلی، برنج قهوه‌ای، هویج، ذرت، کرفس، بلغور جود دوسر، سیب‌زمینی، شیر‌سویا، دانه‌سویا، اسفناج، جوانه گندم، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، آلو سیاه، قارچ، ماکارونی، ماست کم‌چرب، کاهو و بادمجان منبع غنی از کربوهیدرات‌های خوب هستند. علاوه بر این پروتئین‌های حیوانی و گیاهی راحت و سریع‌الهضم مثل مرغ آب‌پز یا کبابی و تخم‌مرغ آب‌پز شما را سیر و پرانرژی نگه می‌دارد و از گرسنه شدن در ساعات روزه داری جلوگیری می کند.

 

بهترین سحری برای جلوگیری از گرسنه شدن روزه دار

برای جلوگیری از گرسنگی شدید در ماه رمضان می توانید پس از صرف غذا در وعده سحر فقط چند عدد خرما بخورید. حرما کالری زیادی دارد و از گرسنه شدن در طول روز جلوگیری می نماید و بهترین گزینه برای وعده سحری در کنار غذا است. همچنین باز کردن روزه و افطار کردن با خرما هم سبب تنظیم قند‌خون و کاهش مواردی مثل سردرد و سرگیجه می‌شود و هم باعث می‌شود در خوردن شام زیاده روی نکنید پس به عنوان بهترین سحری برای جلوگیری از گرسنه شدن شدید روزه داران در ماه رمضان روی آنها حساب کنید. برخی عادت دارند به جای خرما با زولبیا و بامیه و چای افطار می‌کنند که به دلیل قند و چربی بالایی که دارد، روشی غلط و ناسالم است و علاوه بر این سبب نفخ معده می‌شود. توت‌خشک، انواع میوه خشک کشمش و مویز و انگور یا یک قاشق عسل به همراه یک لیوان شیر گرم هم گزینه‌های مناسبی علاوه بر خرما هستند.

سحری چی بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم

سحری چی بخوریم که تشنه نشویم

جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان را می توانید با خوردن برخی از غذاها و نوشیدنی ها انجام دهید. اکثر شما عزیزان سوال کرده اید که سحری چی بخوریم که تشنه نشویم که باید جواب این سوال را اینجا بخوانید. برای وعده سحری میل کردن انواع نوشیدنی‌ های خنک و خانگی مثل تخم شربتی، شربت کاسنی و گلاب، شربت سکنجبین و خاکشیر و شربت آبلیمو و نعنا کم‌شکر برای رفع عطش تا افطار مناسبند. علاوه بر این خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس ترکیب آن با عسل نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان است. مصرف مایعات مهم را فراموش نکنید زیرا سطح آب و نمک را در بدن حفظ می کنند و باعث می شود تا شما تشنه نشوید. آب و مایعات به همراه ویتامین ها مانند آب میوه های تازه باید جایگزین نوشیدنی های کافئین دار در وعده سحر ماه مبارک رمضان شوند. مصرف غذاهای سالم و مفید برای سحری ماه مبارک رمضان برای سپری کردن یک ماه پر‌برکت و البته از نظر علمی مفید برای سلامت بدن و جلوگیری از تشنه شدن، امری لازم و ضروری است.

 

برای رفع تشنگی سحر چی بخوریم

برای رفع عطش و تشنگی در وعده سحر چی بخوریم و چی نخوریم؟ چگونه در ماه رمضان می‌توانیم یک تغذیه سالم داشته باشیم؟ در این نوشتار به شما می‌گوییم چگونه در ماه رمضان سالم و اصولی غذا بخورید تا هم تناسب اندام‌تان حفظ شود و هم بدن‌تان دچار کمبود مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و فعالیت و همچنین گرسنه و تشنه نشوید. استفاده از انواع سس سفید، مایونز، سالسا، فلفل و کچاب در وعده سحری ممنوع است چرا که شما را در طول روز تشنه می‌کند. به همین دلیل سعی کنید غذاهای سحر را ساندویچی انتخاب نکنید. برای سس سالاد از روغن زیتون، لیمو‌ترش و آب‌نارنج و آب‌غوره استفاده کنید. برای جلوگیری از تشنگی در طول روز تا می توانید از نور خورشید فاصله بگیرید و حتی‌ الامکان در مناطق سایه دار و خنک بایستید. در ادامه به شما خواهیم گفت سحری چه بخوریم که تا افطار تشنه نشویم با ما همراه باشید:

 

از مقدار مناسبی سبزی‌های مختلف خصوصا کاهو مصــرف کنید.
از غذاهای آب پز شده، خورشت‌های آبدار و کم‌نمک استفاده کنید.
برای مسواک زدن بعد از خوردن سحری از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.
از کربوهیدرات‌هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس‌دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید.
مصرف لیموترش در پیش‌گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است.
از غذاهایى که داراى قندهاى مرکب هستند مثل میوه جات بیشتر استفاده کنید.
از غذاهاى حاوى فیبر مثل سبزیجات و میوه جات بیشتر استفاده کنید.
از غلات و حبوبات به میزان دلخواه در غذاى سحرى استفاده کنید.
هنگام سحر به جای آب از عرق کاسنی استفاده کنید.
شربت گلاب معطر و خوش طعم است و می توانید از آن به عنوان نوشیدنی وعده سحری و افطاری استفاده کنید.
برای کاهش عطش و تشنگی، در ایام روزه داری 14 عدد آلو بخارا را در یک پارچ آب بریزید و یک قاشق غذاخوری خاکشیر و نصف لیوان لیموترش را در آن حل و میل کنید.

سحری چی بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم

در سحر چه بخوریم که تشنه نشویم

دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد.
مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چربی، دوغ بدون نمک برای سحری به تعادل آب و الکترولیت‌های بدن در هنگام روزه‌داری کمک می کند.
با فاصله یک ساعت بعد از افطار تا سحر سعی کنید 8 لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب بنوشید و حتی ‌الامکان از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ ها، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از کافئین و شکر خودداری کنید چرا که این مایعات باعث از دست رفتن سریع‌تر آب بدن می‌شوند.
میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه و خربزه نیز نقش مهمی در تأمین مایعات بدن دارند و توصیه می‌شود در نیمه شب تا هنگام وعده سحری این میوه‌ ها مصرف شوند.

 

سحری چی بخوریم که تا افطار تشنه نشویم

اگر می خواهید در ماه رمضان تا وقت افطار تشنگی را حس نکنید باید برای سحری سبزیجات را به صورت سالاد و در کنار غذا در وعده غذایی سحر بگنجانید. سالاد سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر است که هم شما را سیر نگه می‌دارد و هم سبب می‌شود که در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید و به این ترتیب از جمله بهترین افطاری و سحری ماه رمضان محسوب می‌شود. اگر به جای گوشت، قارچ میل کنید هم دیرتر تشنه و گرسنه می‌شوید و هم یک قدم بزرگ در راه سلامتی برداشته‌اید. قارچ سرشار از فیبر و پروتئین گیاهی است که شما را ساعت طولانی سیر نگه می‌دارد. همچنین سعی کنید در وعده سحری چای ننوشید یا در نوشیدن آن زیاده‌روی نکنید. چای حاوی کافئین است و در نتیجه ادرار‌آور است. هر چه بیشتر چای بنوشید دفعات بیشتری ادرار می‌کنید و در نتیجه بیشتر تشنه می‌شوید. مصرف آب در وعده سحر به همراه کمی لیموترش تازه احساس تشنگی را در طول روز کاهش می‌دهد.

 

غذاهای ممنوعه برای سحری

غذاهای سرخ شده و حاوی قند بالا و پر چرب
شیرینی جات
غذاهای پخته شده با چربی
کره های چرب و شیرینی های چرب
سیب زمینی کبابی و آب پز
گوشت کبابی
مرغ
ماهی
کافئین و در واقع نوشیدنی های سرد، چای و قهوه دیورتیک هستند و باعث از دست دادن سریعتر آب از طریق ادرار می شوند که می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

سحری چی بخوریم که گرسنه و تشنه نشویم

نوشیدنی های ممنوعه برای سحری

در ماه مبارک رمضان بهتر است از غذاهای سرخ شده و پرچرب استفاده نشود.
نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می‌کند.
خوردن چای مخصوصا چای پر رنگ، دفع مکرر کلیه را در بر دارد.
از مواد غذایى سرخ شده پرچرب و شیرین در هنگام سحری پرهیز کنید.
مصرف بیش از حد گوشت در سحرى توصیه نمى گردد.
مصرف آب قبل از شروع سحرى و در بین وعده هاى غذایى توصیه نمى شود.
مصرف ادویه جات و غذاهایى مثل کله پاچه، سیرابى و… در سحرى توصیه نمى شود.
شروع افطارى همراه با نوشیدنى هاى خنک نباشد، بلکه حتما باید ولرم باشد. سوپ انتخاب خوبی است.
مصرف بیش از حد مواد غذایى پُرچرب و شیرین در افطار سبب تشنگى و به دنبال آن مصرف زیاد آب مى شود، در نتیجه با کاهش غلظت اسید و آنزیم هاى گوارشى موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذایى مى شود.
بهتر است روزه داران در وعده سحری از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، کباب و جوجه کباب و… خودداری کنند.
مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس نیز باعث بروز مشکلات گوارشی و بروز تشنگی می شود.
در وعده سحری به هیچ وجه ماهی نخورید.
در وعده سحری به هیچ وجه ماست نخورید.

 

برای سحری خوردن باید وقت بگذارید و اگر خوردن سحری تان حدود 30 دقیقه طول بکشد مغز انسان تا موقع افطار آلارم گرسنگی شدید نخواهد داد. در این مقاله به شما گفتیم که برای سحری چی بخوریم و چی نخوریم که تا لحظه افطار گرسنه نشویم و تشنه نشیم.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب