علت درد بيضه سمت راست | درمان درد بیضه سمت راست

علت درد بيضه سمت راست | درمان درد بیضه سمت راست

درد بيضه سمت راست در مردان ممکن است به دلایل مختلفی پدید آید اگر به دنبال علت درد بيضه سمت راست در مردان جوان هستید باید بدانید درد بيضه سمت راست می تواند ناشی از اوریون باشد. در این مقاله قصد داریم بهترین راههای درمان درد بيضه سمت راست را برایتان بیان کنیم.

 

علت درد بيضه سمت راست

علل درد بيضه سمت راست در مردان گوناگون است و ممکن است علل غیر مستقیمی مثل فشردگی اعصاب پشت، سنگ کلیه، سیاهرگ های واریسی طناب منوی از جمله مهمترین علت درد بيضه سمت راست در مردان باشد. درد بيضه سمت راست در کودکان و نوجوانان ممکن است در اثر پیچیده شدن طناب منوی متصل به بيضه به دور آن است. چیزی شبیه به این در کودکان بسیار شایع و کمتر جدی است (گرچه ممکن است دردناک باشد) که پیچ خوردگی جائی به نام زائدهٔ بيضه یا اپیدیدیم است. این پیچ خوردگی ها خودبه خود روی می دهد، گاهی در حال بازی و گاهی نیز در نیمه شب.

 

علت درد بيضه سمت راست چیست؟ همانطور که می دانید بیضه مردان،‌ یک اندام تخم مرغی شکل است که در داخل یک ساختار کیسه مانند به نام اسکروتوم (کیسه بیضه) قرار دارد. اگر به درد بیضه مبتلا شوید، ممکن است آن را در 1 یا هر 2 بیضه خود احساس کنید. درد بيضه سمت راست می‌تواند حاد (ناگهانی و کوتاه مدت) یا مزمن (تدریجی و طولانی مدت) باشد. اگر درد بیش از 1 ساعت طول بکشد یا خیلی شدید باشد، باید به اورژانس مراجعه کنید؛ چون این موضوع می‌تواند نشانه یک وضعیت اضطراری به نام پیچ خوردگی بیضه باشد؛ اما در شرایط عادی، از داروهای مسکن برای درد بيضه سمت راست در مردان استفاده می‌شود.

 

برای یک مرد چیزی دردناک تر از وارد آوردن ضربه ای به بيضه هایش نیست. اما همهٔ دردهای بيضه ناشی از ضربهٔ خارجی نیست. گاهی منشأ درد در خود آنها است. علت احتمالی درد بيضه سمت راست بستگی به سن شما دارد. درد بيضه سمت راست در بزرگسالان می تواند ناشی از التهاب اپیدیدیم در اثر عفونت آن باشد. (اپیدیدیم یا بربخ لوله ای پیچ خورده در پشت بيضه و داخل کیسهٔ آن است.) در اینجا نه تنها پوست بيضه درد می گیرد، بلکه احتمالاً احساس تورم یا برآمدگی در اپیدیدیم خواهید کرد.

علت درد بيضه سمت راست | درمان درد بیضه سمت راست

درد بیضه سمت راست نشانه چیست

درد بيضه سمت راست می‌تواند از یک مشکل جدی که به آن پیچ خوردگی بیضه می‌گویند، ناشی شود. در این حالت، بیضه طرف راست مردان پیچ خورده و خون رسانی به آن قطع می‌شود. این وضعیت می‌تواند به بافت بیضه آسیب وارد کند. پیچ خوردگی بیضه سمت راست یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود که باید فورا درمان شود. این بیماری بیشتر در مردان 20-10 ساله رخ می‌ دهد. درد در بیضه سمت راست به ندرت از سرطان بیضه ناشی می‌شود. سرطان بیضه توده‌ ای را در بیضه ایجاد می‌کند که غالبا بدون درد است. بسیاری از من می پرسند که درد بیضه سمت راست نشانه چیست؟ گرچه دلایل درد بیضه سمت راست تفاوت زیادی با بیضه چپ ندارد، با این حال سعی کردیم تا در این مقاله به مهمترین علت درد بيضه سمت راست اشاره داشته باشیم:

 

• آسیب دیدگی اعصاب کیسه بیضه به دلیل ابتلا به نوروپاتی دیابتی

 

• اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم) که از عفونت‌ های منتقله از طریق جنسی ناشی می‌شود (اپیدیدیم، لوله‌ای است که در ذخیره‌سازی و حمل اسپرم نقش دارد.)

 

• گانگرن یا مرگ بافت‌ها به دلیل پیچ خوردگی درمان نشده یا تروما (ضربه)

 

• هیدروسل یا آب آوردن بیضه که با تورم کیسه بیضه مشخص می‌شود

 

• فتق اینگوینال (فتق کشاله ران)

 

• سنگ کلیه

 

• اورکیت (التهاب بیضه)

 

• کیست بیضه یا اسپرماتوسل (مایع در بیضه)

 

• بیضه نزول نکرده

 

• واریکوسل

علت درد بيضه سمت راست | درمان درد بیضه سمت راست

عفونت

درد عفونت بيضه سمت راست: عفونت های باکتریایی یا مقاربتی معمولاً از باکتری ناشناخته، ولی گاهی ناشی از باکتری سوزاک یا کلامیدیا دردی ایجاد می کند که هر ساعت بیشتر می شود. گرچه بیشتر افراد مبتلا به عفونت بيضه از نظر جنسی فعالند، ولی تماس جنسی تنها علت عفونت درد بيضه سمت راست نیست. هر باکتری، مخصوصاً باکتری های آلوده کنندهٔ مجاری ادرار، می توانند باعث درد بيضه شوند. وقتی بيضه عفونی شود، برآمدگی در داخل پوست آن احساس می شود که قرمز و در تماس گرم است. ادرار کردن ممکن است دشوار و ترشح آلت تناسلی دیده شود.

 

التهاب اپیدیدیم مانند پیج خوردگی حال اورژانس ندارد. اما شدت درد ممکن است شما را بی درنگ نزد پزشک بفرستد. پزشک آن را با تجویز آنتی بیوتیک درمان می کند. خود نیز می توانید کارهائی برای کمک به آن انجام دهید. استراحت کنید. استراحت در تسریع درمان التهاب اپیدیدیم مؤثر است. بالا گرفتن بيضه درد را کمتر می کند. دراز کشیدن در وان آب گرم تورم و درد را کم کرده و جریان خون را بیشتر می کند. کمپرس بيضه با یخ نیز درد و تورم را کاهش می دهد. پوشیدن بيضه بند، استراحت مطلق به مدت چند روز، و گذاشتن یخ برای رفع درد ناشی از اوریون کافی است.

 

ارکیت

این بیماری باعث ایجاد التهاب در یک یا هر دو بیضه در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی می شود. برخی باکتری هایی که باعث ارکیت می شوند عبارتند از اشرشیاکلی، استرپتوکوک و استافیلوکوک. باکتری های مرتبط با بیماری های مقاربتی (مانند سوزاک، سفلیس و کلامیدیا) نیز می توانند باعث التهاب بیضه ها شوند. در پسران خردسال زیر 10 سال، ویروس اوریون علت اصلی بیماری ارکیت است که می تواند چهار تا شش روز پس از شروع اوریون، ایجاد شود.

 

سنگ کلیه

گاهی اوقات سنگ کلیه باعث انتشار درد به بیضه سمت راست می شود. یعنی  گاهی می توان علت درد بیضه سمت راست را وجود سنگ در کلیه سمت راست دانست (تشخیص پزشک الزامی است).

 

هیدروسل

هیدروسل به تجمع مایعات در اطراف کیسه بیضه گفته می‌شود که غالباً یکطرفه است. هیدروسل به صورت تورم نرم در غشای اطراف بیضه ظاهر می شود و اغلب دردناک نیست و به بیضه ها آسیب نمی رساند. در این بیماری معمولاً التهاب وجود ندارد، مگر درمواقعی که با اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم) رخ دهد و در این صورت بیضه‌ها ممکن است ملتهب و دردناک باشند.

 

علامت اصلی هیدروسل که بدون اپیدیدیمیت رخ می‌دهد ، تورم کیسه بیضه است. این بیماری در کودکان پسر، به ویژه نوزادان بسیار شایع است و معمولاً از بدو تولد و به صورت مادر زادی وجود دارد. این عارضه همچنین در حدود 1 درصد از مردان بالغ، را مبتلا می‌کند که به طور معمول در رنج سنی بالای 40 سال قرار دارند. طی مطالعات انجام شده، تاکنون در ابتلا به این بیماری بیضه، هیچ پیشینه ژنتیکی یا مواردی که به سبک زندگی مربوط باشد، دیده نشده است.

 

اغلب اوقات، هیدروسل بدون درمان، خود به خود برطرف می‌شود. اگرچه، با بزرگتر شدن هیدروسل، ممکن است تورم، درد و ناراحتی در کیسه بیضه ایجاد شود و این مسئله ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد. تحت عمل هیدروسلکتومی می‌توان مایعات تجمع یافته در فضای بین دو لایه تونیکاواژینالیس اطراف بیضه را خارج کرده و اندازه کیسه را به حالت طبیعی بازگرداند و متناسب با قبل از انباشته شدن مایع، جمع و کوچک نمود.

 

واریکوسل

به گروهی از ورید های بزرگ شده در نزدیکی بیضه سمت راست یا چپ، واریکوسل گفته می شود. واریکوسل یکی از علل اصلی ناباروری در مردان است که باید جدی گرفته شود.

 

بیضه تحریک پذیر

در برخی افراد عضلات طناب بیضه تحریک پذیر بوده و با کوچک ترین تحریکی اسپاسم پیدا کرده و بیضه به سمت بالا رفته که می تواند علت درد بیضه ها باشد.

 

پیچش طناب بيضه

درد بيضه سمت راست ناشی از پیچش بيضه خطرناک ترین علت درد بيضه سمت راست در آقایان می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بيضه به دور طناب آویز آن که شامل رگ های بيضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بيضه قطع می گردد و اگر در عرض چهار ساعت این گره باز نشود بيضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.

 

هر درد بيضه سمت راست از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بيضه ها شروع شود پیچش بيضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

 

در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بيضه سمت راست بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بيضه باشد وقت کافی ندارید.

 

دلایل پیچش طناب بيضه

۱- ضربه

۲- دوچرخه سواری

۳- اسب سواری

۴- درد بيضه سمت راست ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

 

تومور بيضه

تومور بيضه یا سرطان بيضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بیضه سمت راست گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بيضه سمت راست و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بيضه می باشد و لذا توصیه می شود:

 

هر از چند گاهی بيضه های خود را معاینه کنید.

 

در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بيضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

 

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بيضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بيضه سمت راست باید توسط جراحی بيضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بيضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بيضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود. اگر سرطان بيضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بيضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید.

 

تورم اپیدیدیمیت

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بيضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بيضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. اپیدیدیم یا همان لوله های در هم پیچیده ی انتقال اسپرم ممکن است دچار عفونت یا التهاب شده و ایجاد درد کند.

 

درد بيضه سمت راست ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 25 تا 35 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بيضه می شود. اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بيضه سمت راست شاکی است و در معاینه بيضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 

خود ارضایی

فضایی بین غدد هیپوفیز – آدرنال بیضه وجود دارد که وظیفه تولید اکسی توسین و تستوسترون را بر عهده دارد. اکسی توسین و تستوسترون خاصیت ضد التهابی دارند و استمناء بیش از حد منجر به کاهش تولید این ماده ضد التهابی می شود. بنابراین منجر به یک درد کشاله ران می شود که می تواند در بیضه ها گسترش یابد و به صورت مزمن ادامه یابد. در برخی موارد، فرد ممکن است در صورت تحریک جنسی و عدم انزال، دچار درد بیضه شود که البته طبیعی است. در صورتی که درد بیضه در اثر مقاربت جنسی ایجاد شود پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز می کند. این آنتی بیوتیک ها شامل زیتروماکس و دکسی سایکلین می شوند. کاهش درد بیضه سمت راست پس از 24 الی 48 ساعت قابل احساس است.

علت درد بيضه سمت راست | درمان درد بیضه سمت راست

علت درد بالای بيضه سمت راست

علت درد در بالای بیضه سمت راست چیست؟ در این حالت خود بيضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بيضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بيضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بيضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان درد بالای بیضه سمت راست استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بيضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بالای بيضه سمت راست فروکش می کند.

 

علت درد بیضه راست و زیر شکم

درد بیضه راست و زیر شکم در مردان، معمولا به خاطر عفونت در ناحیه تناسلی، ضربه، رابطه جنسی و … ایجاد می گردد که برای درمان باید به پزشک مراجعه نمود. عوامل دیگر درد بیضه سمت راست و زیر شکم می تواند واریکوسل، تصادف، سنگ کلیه، تورشن بیضه، عوارض برخی داروها و … باشد. گاهی دردی در بیضه راست و چپ و همچنین دردهایی در درون بیضه و یا اطراف آن حس می شود. گاهی منشا درد بیضه در ناحیه ی دیگری بجز بیضه مثل ناحیه کشاله ی ران یا زیر شکم می باشد ولی در یک یا هر دو بیضه لمس می شود. درد بیضه راست معمولا به خاطر عفونت در ناحیه تناسلی ایجاد شده و با رابطه جنسی محافظت نشده شدت می یابد. برای درمان درد بیضه راست و زیر شکم، می توان از درمان خانگی و مراقبت های روزانه بهره برد اما در صورت شدت یافتن درد، می بایست توسط پزشک معاینه شده و برای تشخیص دقیق، از آزمایش های لازم استفاده نمود.

علت درد بيضه سمت راست | درمان درد بیضه سمت راست

درمان درد بيضه سمت راست

روشهای درمان درد بيضه سمت راست طبق نظر پزشک متخصص اعلام شده است و گذراندن وقت برای درمان درد شدید بيضه سمت راست جایز نیست، چون اگر پیچیده شدن طناب منوی به دور آن علت درد شدید بیضه راست باشد فقط چهار تا شش ساعت تا مرگ بيضه در اثر نرسیدن خون فاصله هست. و وقتی به بیمارستان برسید، تشخیص اینکه درد ناشی از پیچیدگی بیضه، اپیدیدیم، یا فتق است فرقی ندارد. تمام اینها مثل هم دردناکند و تشخیص آن حتی برای پزشک دشوار است. بنابراین، درد حاد بيضه راست یا چپ را فوراً به پزشک اطلاع دهید، چون اگر ظرف چند ساعت درمان نشود، به از دست رفتن بيضه منجر می گردد.

 

بلند کردن بیضه سمت راست

بيضه سمت راست را بلند کنید. یک آزمایش ساده، ولی نه دقیق، این است که با گذاشتن بالشی در زیر لمبر، پوشیدن بيضه بند، یا تغییر وضعیت بیضهٔ متورم را بلند کنید. درد التهاب اپیدیدیم موقتاً تسکین می یابد، ولی درد پیچ خوردگی تشدید می شود. فرد دچار پیچ خوردگی ممکن است تهوع هم داشته باشد یا استفراغ کند.

 

چرخاندن بیضه

چرخاندن بيضه سمت راست را به پزشک بسپارید. پزشک ممکن است بتواند بيضه سمت راست را بدون جراحی نجات دهد، اما این کار اغلب بسیار دردناک است. معمولاً عمل جراحی اجتناب ناپذیر می شود. پزشک پیچ خوردگی را باز کرده و سپس آن را به درون پوست بيضه می دوزد تا دوباره گرفتار نشود. حتی اگر بدون عمل هم پیچ خوردگی باز شود، پزشک ممکن است عمل جراحی ثابت کردن بيضه سمت راست را لازم بداند. همانطور که متوجه شدید منظور از عنوان درد جنسی در مردان درد در آلت تناسلی و بيضه است که گاها برای کودکان و نوجوانان هم اتفاق می افتد. مشکلی که با بروز آن نگرانی ها آغاز می شود ترس از اینکه نکند بیماری جدی پشت این درد پنهان باشد و یا منجر به ناباروری گردد.

 

خنک نگه داشتن

اگر پزشک پیچ خوردگی زائدهٔ بيضه یا التهاب اپیدیدیم را تشخیص دهد، نیازی به جراحی نیست. این پیچ خوردگی گرچه دردناک است، اما خطرناک نیست. در این حالت، پزشک کمپرس یخ، بالاگرفتن پوست بيضه سمت راست و داروهای مسکن به مدت چند هفته تجویز می کند، گرچه درد به طور عادی ظرف دو یا سه روز فروکش می کند. با گذاشتن بالش در زیر لمبر یا پوشیدن شورت ورزشی بيضه ها را بالا بگیرید. اگر درد طول بکشد، عمل جراحی ممکن است لازم شود.

علت درد بيضه سمت راست | درمان درد بیضه سمت راست

زمان مراجعه به پزشک برای درمان درد بیضه سمت راست

درد شدید و ناگهانی بیضه سمت راست می تواند علامت پیچش بیضه باشد. به دلیل قطع جریان خون بیضه و خطر از دست رفتن بیضه، این حالت یک اورژانس پزشکی است و فرد بایستی سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند. پیچش بیضه در هر سنی می تواند رخ دهد گرچه در بچه ها در سن بلوغ شایع تر است. بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان درد بیضه سمت راست در موارد زیر است:

 

• درد شدید و ناگهانی بیضه
• درد بیضه که همراه با تب، لرز، تهوع یا بروز خون در ادرار باشد

• درد خفیف بیضه که بیشتر از چند روز ادامه یابد
• بروز برجستگی یا تورم در خود بیضه یا اطراف آن

 

علت درد بیضه سمت راست در مردان را در این مقاله به طور کامل بیان کردیم و مهمترین راههای درمان بیضه سمت راست را که توسط پزشک متخصص تجویز می شود در بالا خواندید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب