علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

زخم شدن پوست آلت تناسلی مردان به دلایل متعددی ممکن است اتفاق بیفتد یکی از علت زخم شدن آلت تناسلی مردان، بیماریهای پوستی است در اینجا راه درمان زخم پوست آلت مرد را توضیح خواهیم داد.

 

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان

علت زخم آلت تناسلی مردان در هر فردی متفاوت است و زخم‌ پوست آلت تناسلی مردان ممکن است در افراد مختلف با اشکال و اندازه‌های متفاوت باشد. زخم پوست آلت تناسلی مردان عارضه ای است که می تواند برای فرد ایجاد نگرانی و استرس کند. آشنایی با علت زخم شدن آلت تناسلی مردان و تشخیص و درمان زخم پوست آلت مرد می تواند باعث کاهش استرس و بهبود سریع تر زخم شود. در اولین برخورد با زخم روی آلت مردان می بایست به بیماری های منتقله از راه جنسی مشکوک شد که مهمترین آنها عبارتند از سیفلیس، هرپس تناسلی، شانکروئید، لنفوگرانولوم ونروم و گرانولوم اینگوئینال می‌باشد.

 

زخمی شدن آلت تناسلی مرددان می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد اما چیزی که در انواع این زخم‌ها با علل متفاوت وجود دارد این است که خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون اچ‌آی‌وی را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد. پس نسبت به زخم پوست آلت تناسلی بی توجه نباشید و در پی بررسی علت زخم شدن آلت تناسلی مردان زیر نظر پزشک متخصص باشید. در ادامه سایت سماتک به عواملی که می‌تواند علت زخم شدن آلت تناسلی مردان باشد پرداخته‌ایم.

هر کدام از این بیماری ها می توانند باعث ایجاد زخم آلت تناسلی شوند که با توجه به سایر علایم از یکدیگر افتراق داده می شوند. البته سایر علل از جمله مشکلات پوست آلت تناسلی هم می توانند علت زخم آلت تناسلی مردان باشند ولی با توجه به شیوع بالاتر بیماری های جنسی بهتر است حتما به پزشک مراجعه نمایند. زخم پوست آلت تناسلی مردان علل متفاوت عفونی یا غیرعفونی دارد که شامل موارد زیر است.

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

دلایل ایجاد زخم پوست آلت تناسلی مردان

زخم شدن پوست آلت تناسلی مردان باید جدی گرفته شود و حتما به دنبال دلیل زخم پوست آلت مردان باشید. اگر بعد از یک کار سخت یا دویدن روی دست یا پایتان تاولی دیده شود، چیز مهمی نیست. البته کمی ناراحتتان می‌کند، ولی آن را می‌شوئید، باندپیچی می‌کنید، و بعد خوب می‌شود. اما اگر زخمی روی پوست اندام تناسلی مرد پیدا شود، به‌ این سادگی نمی‌توانید آن را خوب کنید. و اگر آسیبی برساند بسیار شدید خواهد بود. ممکن است التیام آن زیاد طول بکشد و شاید نیز بدون درمان صحیح از بین برود. و چون زخم شدن آلت تناسلی مردان تقریباً همیشه نشانهٔ یک بیماری آمیزشی – جنسی است، نه تنها شخص مبتلا باید درمان شود، بلکه همسر او نیز باید تحت درمان قرار گیرد. تنها راه برای فهمیدن اینکه زخم شدن آلت تناسلی مرد، علامت تبخال یا سیفلیس است انجام آزمایش خون و بافت است. حتی پزشکان مجرب نیز ممکن است در تشخیص بثورات ترشح‌دار یا تاول از مثلاً خارش کشالهٔ ران اشتباه کنند. زخم روی پوست آلت مرد به اشکال و اندازه‌های مختلف هستند.

 

علل غیر عفونی

بیماری های خود ایمنی
اگزما

فعالیت جنسی
دیابت
داروها
ضایعات بدخیم یا پیش بدخیم
گزش حشرات

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

عوامل عفونی

سیفلیس
تبخال تناسلی (هرپس ژنیتال)
زگیل تناسلی
مولوسکوم
شانکروئید
گرانولوم اینگوئینال

لنفوگرانولوم ونروم
سل
دیگر عفونت های قارچی و باکتریال

 

علل غیر عفونی زخم شدن آلت تناسلی مردان

از علل غیر عفونی که ممکن است باعث زخم تناسلی شوند عبارتند از:

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

بیماری های خود ایمنی

از جمله بیماریهای غیر عفونی که باعث زخم شدن آلت تناسلی مردان می شوند می توان به لوپوس، سندروم بهجت، آرتریت روماتوئید و پسوریازیس اشاره کرد. معمولا این بیماری ها زمینه خودایمنی یا منشا ژنتیکی دارند.

 

اگزما

اگزما و درماتیت ضایعات التهابی پوست بوده که می تواند به علت خشکی پوست آلت مرد، تماس مالشی آلت تناسلی یا آلرژی ایجاد شود.

 

فعالیت جنسی

تماس جنسی شدید، خشک و یا طولانی مدت، چه در ارتباط با شریک جنسی و چه بصورت خودارضایی می تواند باعث بروز زخم پوست آلت تناسلی مرد گردد.

 

دیابت

در موارد دیابت کنترل نشده یا مزمن و طولانی مدت ممکن است زخم آلت تناسلی مردان نمایان شود.

 

داروها

حساسیت به برخی داروها می تواند منجر به بروز زخم زخم پوست آلت تناسلی مردان شود که اصطلاحا به آن Fixed Drug Eruption می گویند. رنگ این ضایعات بنفش یا قرمز تیره هست و می تواند با تاول همراه باشند.

 

ضایعات بدخیم

این ضایعات غالبا به رنگ قرمز بوده و معمولا رشد آهسته ای دارند و برای تشخیص قطعی نیاز به نمونه برداری است.

 

گزش حشرات

گاه گزش حشرات می تواند باعث قرمزی، تاول و در نهایت ایجاد زخم روی پوست آلت مرد شود.

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

بیماریهای عفونی عامل زخم شدن آلت تناسلی مرد

بیماریهای عفونی یکی از مهمترین عوامل و علت زخم شدن آلت تناسلی مردان است. علل عفونی بوجود آورنده زخم آلت تناسلی غالبا از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و غیر ایمن با فرد آلوده ایجاد می شوند. گاه عفونت در اثر اصلاح با تیغ آلوده یا شنا در آب آلوده رخ می دهد. برخی از اسامی این عفونت ها برای عامه مردم نا آشنا می باشد ولی اطلاع اجمالی از آن ها باعث می شود تا بیمار برای تشخیص و درمان زخم شدن آلت تناسلی، سریع تر به پزشک ارولوژی مراجعه کند. عفونت هایی که ممکن است با زخم شدن پوست آلت تناسلی مردان همراه باشند عبارتند از:

 

سیفلیس

عت زخم آلت تناسلی مردان اگر سیفلیس باشد ۱۰ تا ۹۰ روز بعد از تماس جنسی با فرد آلوده رخ می دهند و به آن شانکر گفته می شود. این زخم های آلت تناسلی سفت و بدون درد بوده با اندازه ی بین ۵ تا ۱۵ میلی متر بوده و حاشیه واضحی دارد. اغلب موارد همراه با بزرگ شدن غدد لنفاوی ناحیه کشاله ران می باشد.

 

تبخال تناسلی (هرپس ژنیتال)

در بیماری تبخال تناسلی ،زخم ها ۲ تا ۱۲ روز بعد از تماس جنسی با فرد آلوده بروز می کند و به شکل دونه های ریز یا تاول های کوچک در زمینه قرمز رنگ پدید می آیند و بعد از چند روز تاول ها ترکیده و زخم می شود و بعد از حداکثر یک دوره دو هفته ای بتدریج بهبود می یابند ولی ممکن است مجدد عود کنند.

 

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی برجستگی قارچ مانند هستند که در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. بهترین درمان زگیل تناسلی مردان و زنان استفاده از لیزر زگیل تناسلی است. اگر زگیل تناسلی در زنان درمان نشود، در نوع پیشرفته می تواند سبب ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

 

مولوسکوم

بصورت جوش های کوچک با مرکز فرو رفته روی آلت تناسلی دیده می شوند که بعد از مدتی زخم شده و بهبود می یابند.

 

شانکروئید

زخم آلت تناسلی ۳ تا ۱۰ روز بعد از تماس جنسی با فرد آلوده بروز می کند زخم ها چرکی، عمقی و با درد همراه هستند. ابتدا بصورت دونه های ریزی به نام پاپول بوده و بعد به زخم پوست آلت تناسلی تبدیل می شوند. مردان ختنه شده کمتر در معرض ابتلا به این عفونت هستند. بزرگی و التهاب غدد لنفاوی کشاله ران نیز در این بیماری دیده می شود.

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

گرانولوم اینگوئینال

این بیماری نیز باعث زخم اندام تناسلی مردان می شود و بیشتر در کشورهای آفریقایی و برزیل و هند دیده می شود. زخم ها ۵۰ روز بعد از تماس با فرد آلوده بروز می کنند. زخم ها بدون درد بوده و به آهستگی گسترش می یابند. علیرغم اسم آن ، کشاله ران مبتلا نمی شود. زخم ها به رنگ قرمز گوشتی هستند. امکان درگیری دهان هم وجود دارد.

 

لنفوگرانولوم ونروم

زخم ها ۵ تا ۲۱ روز بعد از تماس جنسی بروز می کنند و بدون درد بوده و خودبخود برطرف می شوند. غدد لنفاوی کشاله ران متورم و دردناک شده و در نهایت چرکی گشته و باعث زخم شدن آلت تناسلی مردان می شوند. معمولا همراه با تب و لرز هست.

 

سل

در موارد نادری ممکن است در اثر برخورد خلط و آب دهان آلوده به باسیل که(عامل ایجاد بیماری سل) با ناحیه تناسلی منجر به زخم پوست آلت تناسلی مرد شود.

 

عفونت های قارچی و باکتریال

برخی از عفونت های قارچی و باکتریال نیز می توانند باعث بروز زخم در ناحیه تناسلی مردان گردند.

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

انواع زخم آلت تناسلی مردان

زخم‌ آلت تناسلی ممکن است در مردان مختلف با اشکال و اندازه‌های متفاوت باشد:

 

– گاهی به بزرگی یک سکه و گاهی به کوچکی سر سوزن هستند.

– ممکن است پر از مایع یا خشک باشند.

– شاید تک یا به‌صورت خوشه باشند.

– در هر جای ناحیهٔ تناسلی، روی آلت تناسلی، روی پوست بیضه، یا بین دستگاه تناسلی و مقعد، دیده می‌شود.

– ممکن است این زخم‌ها همراه با درد یا بدون درد باشند.

این ویژگی‌ها در تشخیص و درمان باید مورد توجه قرار گیرد.

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

علائم تشخیص علت زخم شدن آلت تناسلی مردان

مدت زمانی که زخم روی پوست آلت تناسلی مرد ایجاد شده است بعبارتی حاد یا مزمن بودن زخم
خشک یا مرطوب بودن زخم آلت تناسلی
دردناک بودن یا نبودن زخم اندام تناسلی
وجود خارش یا سوزش پوست در محل زخم شده
سابقه رابطه جنسی بدون کاندوم
سابقه ضربه به آلت مرد حین بازی، ورزش، نزاع
سابقه تماس با مواد شیمیایی (آلودگی شغلی) یا آرایشی – بهداشتی بر روی ناحیه تناسلی
سابقه استفاده از دارو
دائمی بودن زخم آلت تناسلی یا داشتن دوره های بهبود و عود زخم پوست ناحیه تناسلی
خروج ترشح از زخم آلت تناسلی مردان
سفت یا نرم بودن زخم آلت تناسلی
ثابت ماندن یا پیشرفت اندازه زخم روی پوست آلت مرد با گذشت زمان

علت زخم شدن آلت تناسلی مردان | درمان زخم پوست آلت مرد

درمان زخم پوست آلت مرد

زخم شدن پوست آلت تناسلی مرد باید سریعا و فوری درمان شود. در اینجا راههای درمان زخم پوست آلت مرد را بیان خواهیم کرد اگر راه درمان زخم آلت تناسلی تان را نمی دانید بررسی شکل ظاهری زخم روی پوست آلت مرد به همراه گرفتن آزمایش خون، تنها راه تشخیص و درمان زخم شدن آلت تناسلی مردان است.

 

درمان زخم پوست آلت تناسلی مرد باید توسط پزشک انجام شود و دستکاری و خود درمانی زخم روی آلت ممنوع است. بدترین کاری که می‌کنید خود درمانی و استفاده از داروهای خانگی یا تجویز شده توسط دوستان است. این کار علائم زخم ناحیه تناسلی را مخفی کرده و پزشک را در یافتن علت برای درمان زخم پوست آلت مرد گمراه می‌کند. همچنین به گزارش سماتک مصرف آنتی‌بیوتیک و داروهای دیگر برای درمان خودسرانه زخم آلت تناسلی مرد بر آزمایش خون و بافت تأثیر گذاشته و نتایج آنها را تغییر می‌دهد.

 

هرچه دیرتر برای درمان زخم پوست آلت مردان به پرشک مراجعه کنید، تشخیص علت و درمان زخم شدن آلت تناسلی مردان سخت تر می‌شود. پس به محض دیدن زخم روی اندام تناسلی تان نزد پزشک بروید. همچنین اگر مردی هستید که دچار زخم آلت شده اید باید فوری همسرتان را نیز برای معاینه نزد پزشک ببرید. استفاده از کاندوم فقط انتقال عفونت از ناحیه تناسلی را مانع می‌شود و هنوز امکان انتقال آن از نواحی دیگر بدن مرد وجود دارد. بنابر این احتمال اینکه همسر شما نیز به بیماری پوستی مبتلا شده باشد بالا است.

 

علت زخم آلت اندام تناسلی مردان در اینجا به صورت کامل بیان شده است و توصیه می شود به محض مشاهده زخم شدن اندام تناسلی مردان به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان زخم روی آلت تناسلی دیر نشود.

جدیدترین مطالب