تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

رانندگی در باران نیازمند کمی مهارت است که از سر خردن خودرو جلوگیری شود تکنیک های رانندگی در باران برای هر راننده ای مهم است و رانندگی در جاده خیس با رانندگی در هوای آفتابی و جاده خشک تفاوت های بسیاری دارد در ادامه سعی شده است مهمترین نکات رانندگی در جاده بارانی و لغزنده به شما راننده عزیز آموزش داده شود.

 

تکنیک های رانندگی در باران

رانندگی در باران سخت است روش صحیح رانندگی در جاده بارانی کاهش سرعت و زیاد کردن فاصله اتومبیل با سایر خودروهاست. اگر این موارد را به طور کامل رعایت کنید، شما راننده خوبی برای راندن در جاده بارانی خواهید بود. مهارت ها و نکات بسیار مهم و ریزی برای رانندگی در باران وجود دارد که به جلوگیری از اتفاقات و خطرات به هنگام رانندگی در جاده بارانی کمک می کند، که این موارد شامل مهارت های رانندگی در جاده بارانی و لغزنده، تست و سلامت خودرو و تمام اجزا، قدرت بینایی و دید و بسیاری نکات دیگر می شود که مهم ترین آن ها شامل تطابق دادن خود با شرایط جوی و رانندگی ایمن می شود که همه را در این مطلب سماتک برای شما ذکر خواهیم کرد. شرایط نا مساعد جاده وقتی با بی احتیاطی و نا آگاهی رانندگان در مورد چگونگی راندن در این شرایط همراه می شود، می‌تواند حوادث و سانحه های بسیاری ایجاد کند.

 

هرساله با رسیدن به فصل پاییز، شاهد آغاز بارندگی ها در شهرها و جاده های کشور هستیم، رانندگی در جاده بارانی ابدا موضوع سرگرم کننده ای نیست، در این شرایط غالبا دید رانندگان و عابرین بسیار ضعیف تر از حالت عادیست و سطح جاده ها و خیابان ها نیز لغزنده است، و آنچه اکثریت میخواهند، این است که زودتر به مقصد خود برسند… اما رانندگی در باران، انطور که بنظر می‌رسد هم ترسناک نیست، چرا که با دانستن نکات ایمنی و رعایت چند نکته ساده، می توانید سفری آسوده و ایمن را تجربه کنید.

 

هرچند همچنان باید به این نکته اشاره کنیم که شما هرچقدر هم به اصول رانندگی در باران آشنا باشید و آنهارا به درستی رعایت کنید، اما خطر دیگر رانندگان نا آگاه که بدون احتیاط لازم می رانند، همواره وجود داشته و ممکن است بی احتیاطی آن ها برای شما دردسر ساز شود، بنابر این تغییر زمان سفر به زمانی که اوضاع جوی مساعد تر باشد، همواره بهترین انتخاب است. اما در صورتی که چاره ای جز رانندگی در جاده بارانی وجود نداشته باشد به طور کلی مجموعه الزامات سفر در جاده بارانی به دو دسته کلی تقسیم می شوند، اول آماده بودن خودرو و تجهیزات آن و بعد، آگاهی و آمادگی راننده.

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

نکات رانندگی در جاده بارانی

رانندگی در جاده بارانی با رعایت احتیاط و عدم اعتماد به نفس کاذب ایمن خواهد بود نکات رانندگی در جاده بارانی که در اینجا آورده شده است را به خوبی رعایت کنید در این مطلب تصمیم گرفتیم تا در کنار یکدیگر به مرور تمام نکاتی که لازم است در شرایط جوی نامناسب و جاده بارانی برای داشتن سفری امن و پر آرامش رعایت کنیم بپردازیم…، شاید بعضی از توصیه های نوشته شده در این مقاله در نظر بسیاری از شما، مواردی بدیهی و پیش پا افتاده بنظر برسند، یا برخی از شما هنگامی که تا اواسط این مطلب را مطالعه کردید، از طولانی بودن آن خسته شده و صفحه را ببندید! اما فراموش نکنیم دانستن و از آن مهم تر رعایت کردن تک تک این موارد، گاه می‌تواند شما و همسفرانتان را از خطرات بزرگ مالی و جانی مصون دارد، پس تا پایان ما را همراهی کرده و در آخر، نکاتی را که احتمالا از دید نویسنده پنهان مانده، در قسمت نظرات مطرح کنید…

 

تمیز کردن شیشه های در هوای بارانی

دید کافی و کامل داشتن کلید بسیار مهمی برای جلوگیری از خطرات است و این موضوع زمانی که در زیر باران هستید اهمیت چند برابر پیدا می کند. شما راننده عزیز باید بدانید کوچک ترین لکه ها که در شرایط معمول چندان به چشم نمی آیند به راحتی و با کوچکترین بارندگی، دید شما را به شدت کاهش می دهند و شما بدون اینکه متوجه این موضوع شوید و با این تصور که این کاهش دید تنها به دلیل بارندگی است، با دید کم و با خطر بالا به رانندگی خود ادامه می دهید. حال آنکه به راحتی اگر پیش از بارندگی شیشه ها را تمیز کنید، دید چند برابر بهتری خواهید داشت. برخی نکات برای تمیز کردن شیشه ها به شکل زیر است.

همیشه و به طور منظم هم از داخل و هم از خارج شیشه های خودرو را از آلودگی، لکه، دود، جرم و … تمیز کنید.
به هنگام بخار کردن داخل خودرو که به دلیل تفاوت دمای داخل و بیرون خودرو ایجاد شده است، شما راننده عزیز باید بلافاصله اقدام به روشن کردن فن و یا کولر کنید تا این تفاوت دمای داخل و بیرون را از بین ببرید. درصورت مجهز بودن خودروی شما به آپشن های مختلف نیز شما می توانید از گرم کننده شیشه ها و یا از بین برنده بخار شیشه ها استفاده کنید. در نهایت در صورت در دسترس نبودن هیچ یک مقداری شیشه ها را پایین بدهید.

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

گرفتن فرمان با دو دست در جاده بارانی

به صورت معمول و استاندارد دستان شما باید به صورت ساعت ۹ و ۳ ای ساعت، روی فرمان خودرو رقرار بگیرید. با در اختیار داشتن هر دو دست در هنگام رانندگی مطمئنا سرعت عمل شما در مواجه با خطرات و سوانح افزایش میاید و سریع تر واکنش نشان می دهید. حال که ریسک اتفاق افتادن این سوانح چند برابر می شود پس استفاده و به کار بردن هر دو دست به هنگام رانندگی امری اجتناب نا پذیر برای رانندگی ایمن است.

جالب است بدانید به گفته برخی افراد نگه داشتن دستان به صورت عقربه ساعات ۱۰ و ۲ بر روی فرمان در صورت باز شدن ایربگ احتمال وجود صدمه را بیشتر میکند هرچند این مورد به صورت تجربی است و علمی ثابت نشده است.

 

تنظیم چراغ های خودرو برای رانندگی در باران

کمتر کسی پیدا می شود که تا پیش از از بین رفتن و یا قطع شدن چراغ ها به متخصص برای تنظیم چراغ ها مراجعه کند. اما باید بدانید که در اثر گذر زمان و حرکات و لرزش ها، جهت لامپ ها از جهت درستی که برایشان در نظر گرفته شده است خارج می شوند و حال به نقطه ای که باید بتابند، نمی تایند. همچنین این مورد از اذیت کردن و مختل کردن دید راننده هایی که از روبه رو رانندگی می کنند هم جلوگیری می کند. برای سفر در زمان بارندگی، از عملکرد صحیح و استاندارد بودن چراغ های خودرو خود مطمئن باشید، ضمنا این نکته را فراموش نکنید که پرتاب نور بیشتر الزاما به معنی دید بهتر در زمان بارندگی نیست، نور چراغ های زنون و هد لایت که این روزها طرفداران زیادی میان جوانان پیدا کرده اند، در غالب موارد سفید رنگ است و نور سفید، با وجود قدرت پرتاب بیشتر، موجب کاهش دید در زمان بارندگی خواهد شد، چرا که میزان بازتاب نور سفید رنگ بسیار بالاست….

چنانچه هر یک از چراغ های خودرو از چراغ جلو و عقب گرفته تا هشدار و چراغ راهنما، با هر گونه قطعی مواجه هستند در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن ها اقدام کنید.
تمیز نگه داشتن کاور و قاب چراغ ها نقش بسزایی در قدرت روشنای دارد. پس باید آن ها را به صورت مرتب تمیز و نظافت کرد.

 

میزان آج تایر برای رانندگی در باران

مهم تر از دو مورد قبلی ذکر شده تایر ها هستند که نقشی بسیار مهم تر و جدی تر در جلوگیری از سوانح، به خصوص در جاده های لغزنده دارند. با از بین رفتن شیار ها و آج تایرها شما شانس اندکی برای کنترل خوب خودروی خود در شرایط بارندگی دارید. تایرها، قسمتی از خودرو هستند که جاده بارانی و جاده خیس، بیشترین تاثیر را در عملکرد آنها می‌گذارد، وظیفه اصلی لاستیک خودرو حفظ اصطکاک و کشش کافی میان خودرو و سطح جاده است و در صورت لغزندگی جاده، کار تایر برای انجام این وظیفه سخت تر می شود.

قطر و زخامت آج در تایر و لاستیک های مختلف متفاوت است، ولی به صورت میانگین و استاندارد هر تایر چیزی حدود ۱۰/۳۲ یک اینچ ضخامت آجش است که در صورتی که این ضخامت به کمتر از ۴/۳۲ یک اینچ برسد باید تایر تعویض شود و ضخامت کمتر از ۲/۳۲ یک اینچ یک خطر جدی برای رانندگی در هر شرایطی به حساب می آید.
از تنظیم باد لاستیک ها هر گز غافل نشوید و باید بدانید که فشار و یا باد تایر ها در شرایط دمایی مختلف متفاوت است که با تغییر فصول باید تغییر کند.

 

ویژگی های تایر مناسب برای رانندگی در باران

– به نظر نگارنده، مدت زمانی که از تولید لاستیک گذشته، گاه می‌تواند مهم ترین مورد باشد، معمولا برخی لاستیک ها با گذشت زمان طولانی از تاریخ تولیدشان، خشک تر شده و چسبندگیشان مخصوصا در زمانی که جاده لغزنده است کاهش می یابد، بنابراین همواره حواستان به تاریخ تولید لاستیک خودرو باشد.

– مورد مهم بعدی، 4 فصل بودن تایر هاست، متاسفانه اکثر تایر های وارداتی موجود در بازار ما، تایرهای تابستانی هستند و نوع طراحی آج لاستیک های آنها به گونه ایست که نمی توانند به راحتی آب روی جاده را شکافته و به سمت خارج هدایت کنند.

بنابراین هنگام خرید لاستیک، به شکل آج و شیار های روی تایر نیز دقت کنید(هنگام خرید، به گفته های فروشنده اکتفا نکرده و حتما خودتان مشخصات تایر مورد نظر را از سایت سازنده چک کنید)

– مساله بعدی نیز میزان کارکرد لاستیک ها و مقدار آج لاستیک است، اگر آج لاستیک شما کم باشد، آب روی جاده به راحتی کنار نمیرود و باعث کاهش چسبندگی لاستیک به سطح زمین خواهد شد.

– مورد آخر، از مناسب بودن فشار جاده تایرها اطمینان حاصل کنید، کم یا زیاد بودن فشار هوا لاستیک نیز تاثیر مهمی در چسبندگی لاستیک و توانایی های آن در جاده بارانی دارد…

میزان فشارهوا و همچنین اندازه و سلامت آج لاستیک لاستیک خودرو را به صورت ماهیانه و منظم بررسی کنید.

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

برف پاک کن برای رانندگی در باران

پا به پای تمیز شدن شیشه ها باید برف پاک کن های خودرو را نیز تمیز کرد. همچنین با این کار شما از سلامت آن ها نیز اطلاع کامل پیدا خواهید کرد که در صورت هر گونه مشکل از قبیل ترک و یا چسبندگی در لاستیک برف پاک کن یا اتصالات آن پیش از مواجه با شرایط استفاده از آن، هر یک را برطرف کنید. سیستم برف پاک کن خودرو نقش مهمی در تامین دید مورد نیاز راننده در جاده بارانی دارد، قبل از تصمیم به سفر در فصول بارندگی، از سلامت موتور های برف پاککن، شیشه شور و تیغه ها اطمینان حاصل کنید.
به صورت منظم تیغه های برف پاک کن خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

به پیشنهاد کارشناسان خودرو شما باید هر سال اقدام به تعویض برف پاک کن ها کنید، چرا که به مرور زمان و با استفاده مکرر از آن ها و البته خاصیت خورندگی باران در جاده ها کارای لازم آن ها از بین خواهد رفت.
به هنگام تهیه لاستیک این برف پاک کن ها بهتر است از نوع hydrophobic یا آبگریز آن تهیه کنید و یا اسپرای که این کار را برای شما انجام میدهد کمک بگیرید تا دید بهتری در بارندگی داشته باشید.

 

فاصله ایمن با خودروها هنگام رانندگی در باران

در شرایط جوی معمول و به صورت استاندارد شما میبایست فاصله سه الی چهار ثانیه ای با خودروی جلوی خود داشته باشید که به هنگام رانندگی در زیر بارش باران این عدد به ۵ ثانیه افزایش پیدا میکند. با این کار علاوه بر داشتن زمان کافی برای عکس العمل در جاده لغزنده از پاشیده شدن آب جاده بر روی خودروی شما هم که موجب حادثه میشود، جلوگیری به عمل می آید.

برای اینکه متوجه فاصله زمانی خود با خودروی جلویی شوید با دقت یک تابلوی جاده ای را نشان گذاشته و به محض اینکه آن خودرو آن تابلو را رد کرد شروع بع شماردن کنید تا خود به آن علامت یا تابلو برسید. این فاصله زمانی شماست.
نکته مهم اینجاست که به هنگام ترافیک های سنگین همیشه فضا برای فرار از خطرات برای خود متصور شوید. به عنوان مثال همیشه سعی کنید در سمت خالی و باز شانه جاده به ادامه مسیر ادامه دهید و چیزی حدود نیم الی یک متر با خودروی جلویی فاصله داشته باشید تا در صورت بروز حادثه هایی مثل آتشسوزی و غیره برای خود موقعیت فرار از محل حادثه داشته باشید.

 

روشن کردن چراغ های خودرو در جاده بارانی

جالب است بدانید که در بسیاری از ایالات آمریکا و برخی دیگر کشور های خاموش بودن چراغ ها به هنگام رانندگی در باران جرم محسوب می شود و شما جریمه خواهید شد. اما هدف از روشن کردن چراغ ها چیست؟

در ابتدا روشن بودن چراغ ها با کاهش دید تمام رانندگان باعث بهتر دیده شدن شما در زیر باران می شود.
ار شوی دیگر معمولا به هنگام بارش شاهد مه و کاهش دید بیشتر هستیم که با روشن شدن چراغ ها دید خود شما نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

روش صحیح توقف در جاده بارانی

هرگز ترس از کنار زدن ایمن خودرو و توقف خودروی خود در شرایط بحرانی نداشته باشید. در صورت مواجهه با هر یک از موارد زیر برای نجات جان خود و جلوگیری از حوادث به صورت ایمن و بارعایت نکات به آرامی در مکانی ایمن خودرو را متوقف کنید.

در صورتی که بارنگی به حدی شدید است که برف پاک کن ها توانای ایجاد دید مناسب را ندارند.
در صورتی که به هر دلیل دیگری ازجمله مه با کاهش دید شدید مواجه شدید.
هرگاه احساس کردید بنا به هر دلیلی توانایی کنترل خودروی خود را به صورت معمول ندارید.
حتما به هنگم توقف از راهنما استفاده کنید واین کار را با دقت انجام دهید

 

اصول ترمز زدن هنگام رانندگی در باران

روش ترمز زدن به هنگام رانندگی در باران بسیار مهم است. در هنگام بارندگی از زدن ترمز های انفجاری و ناگهانی جدا پرهیز کنید و همچنین از ترمز های پشت سر هم و کوتاه هم بپرهیزید. در هر دو مورد با توجه به خیس شدن لنت ها، احتمال ضعف در عملکرد بیشتر می شود. در زمان بارندگی، همواره چسبندگی تایر ها کمتر از دیگر مواقع است، همچنین احتمال خیس شدن دیسک و لنت های ترمز نیز وجود دارد، بنابراین احتمال قفل شدن چرخ ها، یا بالعکس، کاهش قدرت ترمز وجود دارد اما در صورتی که سیستم ترمز و ABS خودرو عملکرد ایده آل خود را داشته باشند، می‌توان امیدوار بود تاثیرات مضر بارندگی بر قدرت ترمز خودرو، به حداقل ممکن برسد.

 

ترمز با شدت و آنی در جاده‌ای خیس و لغزنده، به شدت شما را به لیز خوردن و انحراف از مسیر نزدیک خواهد کرد. به خصوص اگر خودروی شما به سیستم های ABS و EBD مجهز نباشد، پس با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا مجبور نباشید برای توقف کامل ماشین‌تان ترمز ناگهانی بزنید. از لنت های استاندارد و با کیفیت استفاده کنید، روغن ترمز خودرو را نیز در موعد مقرر در دفترچه راهنمای خودرو تعویض نمایید. به صورت کلی در بارش باران به جای ترمز زدن سعی کنید با برداشتن پا از روی پداگال گاز خودروی خود را کنترل کنید.

 

حفظ تمرکز هنگام رانندگی در هوای بارانی

به هنگام بارندگی باید تمام حواس و دقت خود را برای در کنترل داشتن کامل خودرو به کار ببرید چرا که حال با کاهش دید، لغزندگی و سایر موارد که در اثر بارندگی حاصل شده است، احتمال ایجاد سانحه چند برابر بیشتر شده است. حال این شما نیستید که ممکن است موجب ایجاد سانحه شوید بلکه باید توانایی کنترل خودروی خود به هنگام مواجه با دیگر سوانح را نیز داشته باشید.

تمام توجهتان به چاده باشد.
مدام حرکات و خودرو های اطراف خود را زیر نظر داشته باشید.
رادیو و .. را خاموش و برای مدتی از گوشی و گجت ها فاصله بگیرید.
بهتر است از بحث های بی مورد در این مواقع پرهیز شود.
از خوردن، خواندن و یا هر مورد دیگری که باعث حواس پرتی شود باید اجتناب کرد

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

سرعت مطمئنه برای رانندگی در جاده بارانی

اولین قدم و عکس العمل در مواجه با هر شرایط آب هوایی یا شرایط غیر معمول دیگر، کاهش سرعت خودرو است. همیشه سرعت خودرو با شرایط محیطی باید تطبیق داشته باشد. شک نکنید با کاهش سرعت به هنگام رانندگی در آغاز بارندگی، رانندگی شما مورد تحسین سایر رانندگان حرفه ای قرار خواهد گرفت. پس با افزایش سرعت به هنگام بارش شما شجاعت و یا مهارتی را به رخ هیچ کسی نمی کشید.

با کاهش سرعت علاوه بر کاهش ریسک سر خوردن خودرو همچنین شما تایم بیشتری برای عکس العمل مناسب در هنگام مواجه با سوانح خواهید داشت.
به اعتقاد کارشناسان شما در هنگام تغییر شرایط جوی به صورت معمول تا یک سوم سرعت خودرو را باید کاهش دهید.
نتنها در بارنگی بلکه حتی با خیس شدن کف جاده هم با ترکیب آب و مواد شیمیایی تایر و البته کف جاده خاصیت لغزندگی شدید ایجاد میشود که باید این مورد را هم با دقت در نظر داشت.
در هنگام رانندگی با سرعت بالا در هنگام باش خاصیتی با نام hydroplaning به وجود می آید که سطح تماس تایر با جاده بسیار کاهش پیدا میکند و به راحتی کاهش توانایی کنترل خودرو را در پی خواهد داشت.

جاده‌های خیس یک از عوامل مهم سوانح رانندگی هستند اما به کار گیری تکنیک‌های رانندگی ایمن می‌تواند مانع از آن شود که سرنوشت‌تان ماشین‌تان به برخورد با نرده‌های کنار جاده یا خدای ناخواسته به سقوط از دره‌ها ختم شود…

 

اصول رانندگی در باران و مسیر لغزنده

– آرام و بااحتیاط رانندگی کنید، به خصوص سر پیچ‌ها.
– فاصله زیادی را با ماشین جلویی حفظ کنید. در زمان بارش باران، قدرت ترمز گیری خودرو به شدت کاهش می یابد، بنابراین در رعایت فاصله طولی با خودروهای جلویی دقتی دوچندان صرف نمایید، همچنین همیشه فرض کنید خودرویی که در کنار شما در حال حرکت است، دارای راننده ای کاملا مبتدی است که ممکن است هر لحظه برای شما نیز خطر ایجاد کند، پس از سبقت های پر ریسک و…. خودداری کنید.
– هنگامی که لازم است توقف کنید یا سرعت‌تان را کم کنید، به آرامی و ملایمت ترمز کنید.
– هرگز یکباره پایتان را روی ترمز نزنید.
– اگر ماشین‌تان شروع به لغزیدن کرد، به آهستگی پای‌تان را از روی گار بردارید و فرمان را در جهتی که می‌خواهید جلوی ماشین حرکت کند، بپیچانید.
– از چاله‌‌های آب باران دوری کنید.
– در همان مسیری که ماشین‌های جلویی‌تان حرکت می‌کنند، رانندگی کنید.
– بلافاصله از لحظه شروع باران تا زمانی که جاده مرطوب است، سرعتتان را کم، یکنواخت و در حد کنترل نگه دارید. در پیچ ها از سرعتتان بکاهید و به هیچ عنوان به طور ناگهانی ترمز نکنید.

– در جاده بارانی، به دلیل اختلاف دمای بیرون و داخل خودرو و نیز افزایش رطوبت هوا، شیشه های خودرو به راحتی پوشیده از بخار خواهند شد و استفاده بجا از بخار زدای شیشه و سیستم تهویه مطبوع خودرو، نقش مهمی در حفظ دید لازم راننده دارند. بنابر این همیشه گرم کن شیشه عقب خودرو را روشن نگه دارید، برای پاک شدن شیشه جلو و شیشه های کناری نیز از سیستم بخار زدا استفاده کنید. در خودروهایی که فاقد سیستم بخار زدا هستند، به منظور کاهش رطوبت داخل کابین، سیستم تهویه هوا را روشن کنید(دمای تنظیم شده می‌تواند گرم یا سرد باشد…)همچنین سیستم گردش هوا داخل کابین را خاموش کرده و خروجی باد را نیز به سمت بالا (شیشه ها) تنظیم کنید. افزایش سرعت فن تهویه نیز به افزایش سرعت خشک شدن بخار شیشه ها کمک خواهد کرد.

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

توصیه های قبل از حرکت خودرو در جاده بارانی

برای داشتن سفری با خیال راحت نکات زیر را قبل از سفر فراموش نکنید:

1- قبل از آغاز سفر، لازم است بازدیدهایی را از خودرو خود به عمل آورید. بنابراین پیش از حرکت و روشن کردن موتور، ابتدا فشار باد لاستیک ها را کنترل کرده و دقت کنید لاستیک ها ترک، خرابی و یا ساییدگی نداشته باشند(حتی تایر زاپاس).
2- نشت روغن، بنزین، آب و مایعات دیگر را به دقت مورد بازدید قرار دهید. از سالم بودن و کار کردن چراغها، اطمینان کامل حاصل نمایید. همراه داشتن آچار چرخ و جک، ضروری است. میزان آب رادیاتور و شیلنگ های مربوطه در قسمت جلویی رادیاتور را بازدید کنید که مسدود نشده باشد. میزان بودن آب باتری، روغن ترمز و کلاج، وضعیت تسمه پروانه و نشت لوله های بنزین را کنترل کنید.
3- بعد از روشن کردن موتور، از صحت کار سرعت سنج و سایر وسایل اندازه گیری اطمینان حاصل کنید. از ترمزها و صحت کار آنها، در محل امنی مطمئن شوید. به صداهای غیرعادی و اضافی موتور، توجه کنید. در صورتی که عیب یا نقص مشاهده نمودید، حتماً نسبت به رفع آن اقدام نمایید و چنانچه همه قسمتهای خودرو، درست کار می کردند، با اطمینان و آسودگی خاطر، از سفر خود لذت ببرید.

 

آموزش رانندگی کردن در جاده های بارانی

رانندگی در آزادراه ها هنگام بارش باران قواعد ایمنی خاص خودش را دارد. بنابراین اگر در مسیرتان از آزادراه می گذرید، این موارد را با خود مرور کرده یا به سرنشینان خودرو یادآوری کنید.

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

1- اطمینان از سلامت وسیله نقلیه (لاستیک ها، چراغ های راهنما، ترمز و…)
2- خود و دیگر سرنشینان را به استفاده از کمربند ایمنی عادت داده و کودکان را به ضرورت استفاده از کمربند ایمنی به هنگام رانندگی، آموزش دهید.
3- پس از قرار گرفتن در خط عبور آزاد راه، با توجه به سرعتهای مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (کندرو و تندرو)، در خط تعیین شده حرکت کنید.
4- در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل، از چراغ راهنما و آیینه استفاده نمایید.
5- از بیرون نبودن اعضای بدن سرنشینان خودرو در هنگام حرکت، اطمینان حاصل کنید و حواستان متمرکز رانندگی باشد.
6- سعی کنید در هنگام رانندگی، با سرنشینان خودرو و تلفن همراه صحبت نکنید.
7- در هنگام نزدیک شدن به محل اخذ عوارض، ضمن امتحان ترمز و کاهش سرعت با توجه به آیینه وسیله نقلیه بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی؛ در مسیری که قبلاً پیش بینی کرده اید، قرار گیرید.
8- در پشت فرمان خودرو، نگهبان جان خود و همسفران باشید و با سرعت مناسب و اعصابی آرام، رانندگی کنید.
9- جاده همیشه تسلیم راننده و راه باز، وسوسه انگیز است، پس با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید.
10- هنگام سفر، کنار آزاد راه توقف نکنید. با کمی حوصله به نزدیکترین پارکینگ (توقفگاه) می رسید و در صورت ضرورت و نیاز به توقف؛ خودرو را به شانه خاکی راه هدایت کنید.
11- از پاک نمودن شیشه ها و چراغ های خودروی خود غفلت نکنید.
12- از بین خطوط، رانندگی کنید و خط سبقت را برای مدت طولانی اشغال نکنید.

13 – حدود 30 دقیقه بارش مداوم لازم است تا جاده شسته شده و از روغن پاک شود. بنابراین در زمانی که بارش تازه شروع شده رانندگی نکنید و این کار را به نیم ساعت تا یک ساعت بعد از آغاز بارش باران موکول نمایید.

14 – هنگامی که به پیچ ها نزدیک میشوید، طوری عمل کنید تا قبل از ورود به پیچ به سرعت مد نظر خود دست یافته باشید….

15 – زرنگ بازی را فراموش کنید! بارها دیده ایم هنگامی که آب گرفتکی باعث بسته شدن قسمتی از مسیر و ایجاد ترافیک شده است، برخی رانندگان که خود را تافته جدا بافته و اصطلاها ” زرنگ” تصور می‌کنند، خط شکنی کرده و به دل آب می زنند!

16 – محدودیت ها و حداکثر توانایی حرکتی خودرو (لیمیت ها)، همواره جزو مهم ترین نکاتی است که راننده باید به آنها اشراف داشته باشد، اما باید بدانید که در زمان بارندگی، تمام لیمیت هایی که از خودرو خود می شناسید متفاوت خواهند شد، بنابراین هرچقدر هم که برای رسیدن به مقصد خود عجله دارید، سعی کنید هرگز به آزمودن محدودیت های (لیمیت ها) خودرو خود فکر نکنید.

17 – بارندگی و وجود قطرات باران، علاوه بر کاهش دید شما نسبت به محیط پیرامون، دید دیگر خودروها و عابرین پیاده به شما را نیز کاهش می دهد، با روشن کردن چراغ های خودرو(نورپایین!) علاوه بر اینکه دید بهتری به جاده و ترافیک روبرو پیدا می‌کنید، به دیده شدن خود توسط عابرین دیگر نیز کمک خواهید کرد. استفاده از نور بالا ممکن است به خاطر انعکاس نور به سمت خودتان، دیدتان را کاهش دهد.

 

توصیه رانندگی در باران

به داخل حجم زیاد آب جمع شده نروید در صورتی که در جاده یا خیابان ها با آب های جمع شده مواجه شدید با رعایت نکات ایمن سعی کنید از داخل ان رد نشوید. این کار دلایل مختلفی دارد که از این موارد می توان به:

خیس شدن قطعات حساس همچون لنت ها و یا سایر قطعات الکترونیکی خوردو و آسیب به آن ها
مزاحمت و پاشیده شدن آب بر روی سایر خودرو ها و ایجاد سانحه
از دست دادن کنترل خودرو در مواجه با حجم زیاد آب های روان و ساکن

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

عکس العمل صحیح راننده در جاده بارانی

این مشکل را برای شما رانندگان توضیح دادیم و گفتیم که در این حالت و با رانندگی سریع در باران سطح تماس تایر با جاده بسیار کاهش پیدا می کند و به راحتی کاهش توانایی کنترل خودرو را در پی خواهد داشت. این مشکل حتی در سرعت های ۵۰ الی ۶۰ کیلومتر در ساعت هم می تواند اتفاق بیفتد، که توانایی کنترل خودرو بسیار کاهش میابد در این حالت معمولا با کوچکترین حرکت فرمان کنترل عقب خودرو از دست میرود و خودرو شروع به چرخیدن می کند، در هنگام مواجه با این شرایط:

 

از چرخاندن فرمان خودرو ممانعت کنید
پای خود را از روی پدال گاز بردارید
به آرامی و آهستگی و با آرامش و نرمی و به صورتی که کم کم کنترل را در دست بگیرید خیلی آرام شروع به فشردن پدال گاز کنید.
خونسردی امری مهم در هنگام مواجه به این شرایط است.

تکنیک های رانندگی در باران و جاده خیس | نکات رانندگی در جاده بارانی

نکات مهم هنگام سر خوردن ماشین در باران

علاوه بر مشکل بالا لیز و لغزنده بودن جاده بارانی به راحتی باعث لیز و سُر خوردن ماشین می شود که شراط دلهره آوری را پدید می آورد، به هنگام مواجه با این مشکل باید نکات و عکسالعمل های زیر را انجام دهید:

 

خونسردی و آرامش کلید موفقیت شما برای خروج از این وضعین است
پای خود را از روی پدال گاز بردارید
هرگز ترمز نزنید
به آرامی فرمان را به سمت مکانی که میخواهید خودرو را متوقف کنید بچرخانید
به هیچ عنوان ترمز های کوتاه و سبک نزنید
برای جلوگیری از سُر خوردن خودرو همیشه پیش از رسیدن به پیچ ها از سرعت بکاهید و ترمز بزنید

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب