کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان کار مشکلی است و به دلیل سرمای هوا شما باید بتوانید بستن زنجیر چرخ را در 3 دقیقه انجام دهید در اینجا با آموزش نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و در کوتاهترین زمان آشنا خواهید شد.

 

نحوه بستن زنجیر چرخ در برف

بستن زنجیر چرخ در برف و سرما را در اینجا یاد خواهید گرفت زنجیر چرخ به زنجیری گفته می‌شود که به دور تایر خودروها کشیده می‌شود تا از لیز خوردن آنها بر روی برف و یخ جلوگیری کند. زنجیر چرخ در زمستان یکی از وسایل ضروری است که بایستی به هنگام بارش برف روی لاستیک های عقب یا جلو سوار کنند تا از لیز خوردن چرخ ها در برف یا به اصطلاح رانندگان بکسوات جلوگیری کنند. به هنگام یخبندان زنجیر چرخ هم چندان مؤثر نبوده و دقت راننده و راندن بسیار آهسته را می‌طلبد. در واقع بستن زنجیر چرخ در برف برای خودرو همان کاری را می‌کند که یخ‌شکن‌ها برای پیادگان می‌کنند. زنجیر چرخ در تمامی خودروها موجود میباشد اما بسیاری از افراد بستن زنجیر چرخ را در مواقع اضطراری بلد نیستند یا نمیدانند که روی کدام یک از چرخ ها باید زنجیر را بست . بنابراین اولین قدم برای بستن زنجیر چرخ در برف دانستن نوع خودرو و دیفرانسیل آن میباشد . نحوه بستن زنجیر چرخ در برف در تمامی ماشین ها اعم از : ال ۹۰ ، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ ، پراید ، پارس و غیره یکی میباشد و شما فقط باید اصول آن را بلد باشید .

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ

نحوه بستن زنجیر چرخ به صورت جفتی به چرخ هایی که خودرو را به حرکت درمی‌آورند بسته می‌شوند تا در شرایط نامساعد یخ، برف یا گل در جاده خودرو حرکت کند. قرار گرفتن در سرما و یخبندان به خصوص زمانی که در اظطراب و نگرانی به سر میبرید، فرصت هر گونه آزمون و خطا را از شما میگرد و دیگر نمی توانید به راحتی زنجیر چرخ ها را از ماشین خارج کنید و با آرامش و خونسردی شروع به تست کردن راه های بستن زنجیر چرخ کنید، حال چنانچه مهارت و تمرین لازم در این زمینه را قبلا داشته اید میتوانید به راحتی از پس آن بر بیایید و حتما کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان را مشاهده کنید.

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

زنجیر چرخ به کدام چرخ بسته میشود

به گفته کارشناسان بهتر است تمام چرخ ها را زنجیر چرخ نبندید. اگر نمی دانید که زنجیر چرخ به کدام چرخ بسته می شود ابتدا محل قرار گرفتن دیفرانسیل ماشین تان را شناسایی کنید اما برای اینکه شما رانندگان عزیز بدانید کدام چرخ ها را زنجیر ببندید باید بدانید که اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو است باید به دو چرخ جلو زنجیر چرخ ببندید و اگر دیفرانسیل عقب است به دو چرخ عقب، پس لزوما نباید تمام چرخ ها را زنجیر چرخ بست. بدین ترتیب شما می توانید چرخ های عقب و جلو را برای بستن زنجیر چرخ در برف مشخص کنید.

 

چه تعداد از چرخ ها نیاز به زنجیر چرخ دارند و روی کدامیک از چرخ باید زنجیر چرخ بست ؟ اصولا استفاده از زنجیر چرخ در هر ۴ لاستیک نتیجه بهتری میدهد اما در صورتیکه :

 

خودروی شما محرک جلو ( دیفرانسیل جلو ) باشد میتوانید فقط روی لاستیک های جلو زنجیر چرخ ببندید .

خودروی شما محرک عقب ( دیفرانسیل عقب ) بود میتوانید روی لاستیک های عقب ببندید .

اگر ۴ چرخ محرک ( ۲ دیفرانسیل ) بود باید بر روی هر ۴ چرخ بسته شود .

 

بیشتر خودروهای امروزی محرک جلو هستند مثل : پراید ، سمند ، پژو ، پارس ، ال ۹۰ ، ۴۰۵ و باید زنجیر چرخ روی چرخ های جلو بسته شود .

در فصول سرد سال و ایامی که در جاده ها با برف و یخبندان سر و کار داریم مطمئنا بستن زنجیر چرخ جزء لاینفک رانندگی در جاده های داخل و مخصوصا خارج از شهر به حساب می آید، چه بسیار مواقعی که داشتن اطلاعات، مهارت و دانش کافی در این زمینه می تواند جان بسیاری را در جاده های دور از شهر ها نجات دهد. برای آموختن این آموزش کاربردی و مهم با ما همراه باشید.

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

نکات بستن زنجیر چرخ

قبل از اقدام به بستن زنجیر چرخ، از دیفرانسیل جلو یا عقب بودن خودروی خود مطلع شوید، زنجیر بر روی چرخی بسته می شود که نیروی محرک خودرو به آن منتقل می شود. اکثرا خودروهای تولید داخل دیفرانسیل جلو هستند، زنجیر چرخ بر روی خودروهای پراید، ۲۰۶، تندر ۹۰ (L90)، سمند که دیفرانسیل جلو هستند بر روی لاستیک جلو بسته می شود اما در پیکان، آر دی، مزدا۲۰۰۰، لامبورگینی، فراری زنجیر چرخ بر روی چرخ عقب بسته می شود.

 

تشخیص محل دیفرانسیل برای بستن زنجیر چرخ

مشاهده زیر خودرو (دیفرانسیل عقب کاملا مشخص است).
در عمل تیکاف، چرخ هایی که درجا می چرخند و یا بکسوات می کنند بیانگر نوع دیفرانسیل برای بستن زنجیر چرخ هستند.
قرارگیری موتور در خودروهای دیفرانسیل عقب مطابق شکل (موازی با طول خودرو) عمودی و دیفرانسیل جلو موازی با عرض خودرو (افقی) است).
دقت کنید برخی خودروها دیفرانسیل جلو و عقب هستند.

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

بهترین مکان توقف برای بستن زنجیر چرخ در برف

حواستان باشد که حتی اگر در جاده ای متروکه هستید کنار جاده و در مکانی امن توقف کنید و تمام جوانب خطر را در نظر بگیرید. بهتر است این مکان با فاصله نسبت به حاشیه جاده و مکانی کاملا صاف باشد تا شما هنگام بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان به مشکل نخورید.

 

برای بستن زنجیر چرخ ، زنجیرها را روی زمین باز کنید

زنجیر چرخ را بر روی زمین کامل باز کنید و تمام پیچ خوردگی ها و گره ها را با دقت باز کنید تا موجب آسیب به تایر و شکستگی زنجیر نشود. نکته مهمی که باید بدانید اینجاست که حتما قسمت یخ شکن و یا خار دار زنجیر باید به سمت به بیرون باشد چرا که قرار است با یخ در تماس باشد. اگر زنجیر را برعکس ببندید و دندانه ها و یخ شکن ها به سمت تایر باشند به راحتی به تایر اسیب خواهید رساند. به سرعت مجاز روی زنجیر چرخ دقت نمایید بیشتر زنجیر چرخ ها تا ۴۸ کیلومتر سرعت را میروند . ماشین خاموش و ترمز دستی بالا باشد .

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

روش بستن زنجير چرخ پرايد

حال شما از دو روش برای بستن زنجیر چرخ پراید و خودروهای سواری میتوانید استفاده کنید:

 

1. نخست به این صورت که برای بستن زنجیر چرخ پراید و پژو با رعایت اصول ذکر شده در مرحله سه پشت تایر و چرخ بر روی زمین باز کنید و سپس خودرو پراید را روشن و کمی بر روی زنجیر چرخ بیایید و این کار را تا میانه زنجیر ادامه دهید. مقدار کمی به جلو حرکت کنید تا بتوانید قفل زنجیر را ببندید . ماشین را روشن کنید و مقداری به جلو بروید سپس فرمان را به سمت بیرون خودرو بچرخانید .

 

2. روش بستن زنجیر چرخ بدین صورت است که با رعایت اصول مرحله سوم زنجیر را بر روی بالای تایر انداخته و سپس مابقی را در زیر چرخ قرار دهید و سپس به آرامی خودرو را جلو و یا عقب ببرید

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

برای بستن زنجیر چرخ تاب ها و گره ها را باز کنید

حال که قسمتی از زنجیر چرخ به زیر چرخ هاست مجدد با دست تمامی گره ها و یا پیچ خوردگی ها را باز و زنجیر را دقیق و منظم بر روی تایر قرار دهید.

 

نحوه بستن قفل زنجیر چرخ

نحوه بستن قفل زنجیر چرخ بسیار مهم است و نباید از بستن قفل زنجیر چرخ ها غافل شوید حال از هر کدام از دو روش بستن زنجیر چرخ در مرحله چهار که استفاده کردید قسمتی از زنجیر به زیر تایر و یا چرخ خودرو است و حال شما میبایست سر و ته چرخ و قلاب را ببندید، به زیر خودرو بروید و هر دو قلاب را محم به داخل زنجیر ها بیندازید و ببندید. قفل زنجیر چرخ ها را ببندید . اول قفل های داخل زنجیر چرخ سپس قفل های بیرون زنجیر چرخ را ببندید .

ممکن است بسته به نوع زنجیر چرخ با بست و قفل های مختلف با روش های مختلفی برای بستن قفل زنجیر چرخ مواجه شوید، ولی به طور معمول با این نوع قفل آن را از داخل خانه زنجیر رد و سپس مجدد به عقب بر میگردانیم و به داخل خانه مورد نظر میندازیم تا محکم شود.

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

قفل های زنجیر چرخ را محکم کنید

اگر زنجیر چرخ شما از نوعی است که قفل های محکم کننده دارد، آچار را به داخل آن ها انداخته و یک دور بچرخوانید تا خوب محکم شوند. این کار را برای تک تک قفل ها تکرار کنید. قفل هایی در زنجیر چرخ وجود دارند که با چرخاندن آنها ، زنجیر چرخ به لاستیک محکم می شود ، این کار را توسط آچار مخصوص زنجیر چرخ انجام دهید؛ آچار مخصوص (پیچ گوشتی دوسو) را در محل بیضی شکل قرار دهید و حلقه ای از زنجیر که در سوراخ بست ثابت است  را در جهت منحنی بست بچرخانید (در هنگام جدا سازی زنجیر این قفل ها را به حالت اولیه خود برگردانید)

 

بستن کش زنجیر چرخ

حال میبایست کش زنجیر چرخ مخصوص که برای ثابت نگه داشتن زنجیر روی تایر است را با دقت و قدرت بر روی زنجیر و تایر ببندید. ۲ کیلومتر رانندگی کنید سپس زنجیر چرخ و کش ها را دوباره سفت کنید . اینکار برای جلوگیری از شل شدن و تصحیح ( رگلاژ ) زنجیر چرخ میباشد .

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

آموزش بستن زنجیر چرخ خودروهای سواری و وانت

زنجیر چرخ یکی از ملزومات سفر در جاده های برفگیر زمستانی است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر اهل مسافرت هستید از همین حالا تا پایان زمستان زنجیر چرخ خود را در صندوق عقب ماشین قرار بدهید. حتی در مسافرت های نوروزی هم به دلیل احتمال تغییرات جوی ممکن است این وسیله به درد شما بخورد. با این حال برای بستن زنجیر چرخ ابتدا باید وضع ظاهری زنجیر چرخ را کنترل کرده و پیچ خوردگی های آن را باز کنید. سپس آن را روی تایر قرار دهید به طوری که سر قلاب های زنجیر های عرضی به زیر قسمت جلو تایر بوده و چفت ها به سمت عقب لاستیک بیفتد. بعد نخستین زنجیر عرضی را به زیر قسمت جلو تایر قرار داده، خودرو را به طرف جلو حرکت دهید تا موقعی که از طرف عقب سر چفت و بست ها به ارتفاع تیوبی چرخ برسد.

 

پس از این کار باید زنجیر های عرضی را روی تایر مرتب کرده و دو سر انتهای رشته زنجیر های طولی را بلند کرده تا نزدیکی چفت بیاورید. دقت کنید کدام یک از حلقه ها باید چفت قلاب شود. پس از آن اول رشته خارجی را انداخته و بعد داخلی را محکم ببندید و با محکم کردن رشته داخلی زنجیر خارجی را دوباره بکشید و به حلقه مناسب محکم کنید. فراموش نکنید پس از بستن زنجیر به هیچ عنوان نباید حلقه های اضافی روی لاستیک بماند. باید آنها را طوری محکم کرد که به لاستیک صدمه نزند.

کلیپ نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان در 3 دقیقه

راهنمای خرید زنجیر چرخ

هنگام خرید زنجیر چرخ از سالم بودن بست ها و حلقه ها اطمینان پیدا کنید، زنجیر چرخ را کامل خریداری کنید (برخی دارای آچار هستند)، زنجیر را مطابق با سایز چرخ خودرو انتخاب کنید (ممکن است یک زنجیر چرخ برای چند سایز متناسب باشد)، می توانید از فروشنده سوال کنید اما بهتر است شما نیز از سایزهای لاستیک اطلاعاتی داشته باشید:

 

خودرویی مانند پراید سایز تایر استاندارد ۱۳، پژو ۲۰۶ سایز ۱۴، تندر ۹۰ (L90)، زانیتا، سمند سایز ۱۴، ۱۵ ماکسیما ۱۶، آزرا و سوناتا ۱۷ و آی ایکس ۳۵ هیوندا (ix35) سایز تایر ۱۸ دارند، برای تشخیص بر روی تایر چرخ علائمی وجود دارد که تاریخ، سایز، مقدار بار، سرعت، ترکیب، شرکت سازنده و … درج شده، سایز لاستیک به نوبه خود شامل سری علائمی در کنار یکدیگر است به عنوان مثال P۱۸۵/۶۰R۱۳ نشان دهنده P سواری، ۱۸۵ پهنای تایر، ۶۰ ارتفاع دیواره به پهنا، R رادیال و ۱۳ قطر رینگ بر حسب اینچ (سایز عامیانه تایر) است. (جالب است بدانید هر چند شماره تایر گفته شده ۱۳ و مناسب پراید است، اما بدلیل اینکه پهنای آن ۱۸۵ گفته شده احتمال برخورد به گلگیر وجود دارد پس ۱۶۵ و ۱۷۵ آن مناسب تر است. (لاستیک مناسب میتواند بسیار موثر بر رانندگی مخصوصا در پیچ ها، لرزش و.. باشد) لاستیک ها دارای کارکرد یا عمر مفید متفاوت هستند و در مجموع تایر بر اساس معیارهای مختلف، قیمت متفاوت دارد.

جدیدترین مطالب