آموزش رانندگی در سیل و عبور از سیلاب با خودرو

آموزش رانندگی در سیل و عبور از سیلاب با خودرو

آموزش رانندگی در سیل و عبور از سیلاب با خودرو

رانندگی در سیل با خودرو بسیار سخت و مشکل است و هر لحظه امکان دارد که کنترل خودرو از دست راننده خارج شود و خودرو به طرف جریان سیل برود. در این بخش آموزش رانندگی در سیل با خودروهای سواری و وانت را بیان کرده ایم. اگر خودرو شما در سیل گیر کرده است و می خواهید نحوه عبور از سیلاب با خودرو را بدانید با ما همراه باشید.

 

آموزش رانندگی در سیل

نحوه رانندگی در سیل و بارش شدید باران بطور کلی فرق دارد. بارش باران های شدید و سیل آسا به همراه برگهای افتاده بر روی زمین، میتواند سیلاب های ناگهانی ایجاد کند و ممکن است برای رانندگان دردسر ساز باشد. اگر بدترین اتفاق افتاد و ماشین شما در آب عمیق سیل گیر کرد، همانجا بمانید و برای کمک رسانی تماس بگیرید. از ماشین خارج نشوید و کاپوت را باز نکنید. چرا که اینکار میتواند آسیب را بدتر کند. سعی نکنید دوباره استارت بزنید و ماشین را روشن کنید چرا که اینکار باعث میشود آب وارد موتور شود.

آموزش رانندگی در سیل و عبور از سیلاب با خودرو

انتخاب مسیر دیگر

هرگز از میان آب سیلی که عمیق است و جریان تندی دارد، عبور نکنید یا در صورت امکان از عبور از جاده های سیلابی اجتناب کنید. سعی کنید از چاله‌های پر از آب عبور نکنید و حتی المقدور از جاهایی که تجمع آب وجود دارد دور باشید! اگر در هنگام رانندگی در سیل فرمان زیر دست تان شل شد، نترسید و صرفا گاز خود را کم کنید و صبر کنید که خودرو عملکرد مناسب‌تری داشته باشد و متعادل گردد. بهتر است ۱۰-۱۵ دقیقه به مسیرتان اضافه شود تا اینکه ریسک نابودی قطعات الکتریکی موتور ماشین را بجان بخرید. حتی ممکن است وسیله نقلیه بطور کامل خراب شود.

 

سنجش میزان عمق آب

اگر شما یک جفت چکمه ضد آب دارید، میتوانید در آب راه بروید تا ببینید عمق آب چقدر است و سپس اقدام به رانندگی در سیل کنید. ( یک چراغ قوه قوی برای بعد از تاریک شدن هوا در ماشین داشته باشید). یا اینکه میتوانید کنار جاده توقف کنید و اجازه دهید ابتدا سایر وسایل نقلیه عبور کنند. مگر اینکه ماشین شما ۴ چرخ متحرک باشد. حداکثر عمق که به طور استاندارد به شما پیشنهاد میشود، ۱۰cm است. ماشین های جدید عموماً کیپ هستند و مانع عبور آب به داخل میشوند و میتوانند از آبی به عمق ۳۰cm عبور کنند. پیشنهاد می‌کنیم هرگز آب‌های کم عمق را دست کم نگیرید. بر اساس یک دستورالعمل خاص توسط اداره مدیریت اضطراری؛ خطر طبیعی منتشر شده ۱۵ سانتیمتر آب می‌تواند به شکستن فرمان کمک کند و کنترل ماشین را برای شما بسیار دشوار کند. در همین حال، ۳۰ سانتیمتر آب،به طرز شگفت‌انگیزی می‌تواند اتومبیل‌ها را به تدریج از بین برده و شناور کند. در نهایت، ۵۷ لیتر آب برای جابجایی وسایل نقلیه سریع و حتی خودروهای بزرگی مانند SUV، کامیون و وانت کافی است. به محض این که ماشین با آب سیل احاطه شد، شما حق دارید که نگران باشید. اما هرگز نترسید و صبر نکنید تا سیل به سطح مهلکی برسد.

آموزش رانندگی در سیل و عبور از سیلاب با خودرو

آموزش رانندگی در سیل

 

رانندگی در سیل از کنار سایر خودروها

صبر کنید تا وسایل نقلیه در حال عبور، قبل از اینکه وارد آب سیل شوید، رد شوند خصوصاً اگر خودروهای بزرگی باشند و یا سریع عبور کنند. چرا که آنها میتوانند خودرو شما را خیس کرده و باعث خرابی خودرو شوند. همچنین استفاده از نور بالا در جاده‌های دو طرفه یعنی صدور حکم تصادف خودتان! در جاده‌های لغزنده و خیس و در هنگامی که باران می‌بارد، به هیچ وجه از نور بالا استفاده نکنید تا همگی دید مناسب‌تری داشته باشند. البته اگر جاده یک طرفه است می‌توانید برای دید بهتر اقدام نمایید.

 

در امتداد بالاترین نقطه جاده حرکت کنید

اغلب جاده ها در هر ۲ طرف، کم ارتفاع میشوند. بنابراین هدف، راندن در وسط جاده است. این دلیل دیگری است که شما باید صبر کنید تا خودروهای عبوری از جاده سیلابی بگذرند قبل از اینکه تلاش کنید تا از سیلاب رد شوید.

 

هنگام رانندگی در سیل توقف نکنید

اگر چه شما باید به آرامی در سیل حرکت کنید اما این مهم است که نگذارید ماشین به هنگام عبور از آبهای عمیق، بایستد. زیرا این امر باعث میشود که آب وارد لوله اگزوز شده و آسیب زیادی وارد کند. همچنان دور موتور را بالا نگه دارید و اگر لازم بود کلاچ را کمی نگه دارید تا این کار را انجام دهد. البته این درخصوص ماشین های گیربکس دستی است. اگر ماشین گیربکس اتوماتیک می رانید، پایین ترین دنده ممکن را انتخاب کنید و پای خود را روی پدال گاز نگه دارید.

 

رعایت فاصله با خودرو جلویی

هنگام رانندگی در سیل فاصله خود را از اتومبیل جلویی حفظ کنید و در صورت امکان اجازه دهید اتومبیل جلویی به سمت مقابل برسد و بعد شما وارد منطقه آب‌گرفته شوید. فاصله خودرو را با خودروهای کناری هم حفظ کنید! در جاده‌های خیس و سیلاب هیچ خودرویی اطمینان کامل از استقرار خود ندارد و هر لحظه امکان خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده وجود دارد! البته این بدین معنی نیست که از عبور دیگر خودروها وحشت کنید، صرفا حواستان باشد شما دلیل تصادف و اتفاقات ناگوار نباشید!

 

8. کمربند را باز کنید

شما باید از هر محدودیتی در داخل ماشین، مانند کمربند ۱۰۰٪ آزاد باشید. زمانی که ماشین شما در سیل شناور است، هرگز تصور نداشته باشید که کمربند، شما را می‌تواند امن نگه دارد. زمانی که آب سیل را اطراف خودرو خود مشاهده می‌کنید، ماشین را متوقف کرده و بلافاصله خود را از کمربند آزاد کنید، همچنین از باز بودن قفل همه در‌های خود اطمینان حاصل کنید به دلیل آن که اگر کسی در نزدیکی شما باشد می‌تواند به راحتی در را باز کرده و شما را نجات دهد.

آموزش رانندگی در سیل و عبور از سیلاب با خودرو

آموزش رانندگی در سیل

 

سرعت مطمئنه برای رانندگی در سیل

سعی کنید برای رانندگی در سیل که نهایتا چیزی در حدود 10 الی 20 کیلومتر سرعت داشته باشید و از کم و زیاد شدن سرعت خودروی جلوگیری کنید چرا که در صورت نزدیک شدن به صفر عملا منجر به خاموشی خودرو و مشکلات بعدی خواهد شد و در صورت بیشتر شدن سرعت نیز ایجاد موج کرده و خودتان یا سایرین را دچار مشکل می‌نماید. اگر تند بروید نه تنها موج ایجاد میکنید که دیگران را خیس میکند بلکه خطر اینکه تماس لاستیک ها با جاده از بین برود نیز افزایش می یابد. اگر این اتفاق افتاد، ترمز نکنید فقط پایتان را از روی پدال گاز برداشته و فرمان را مستقیم نگه دارید و صبر کنید تا تماس مجدد لاستیکها با سطح جاده ایجاد شود. اگر سطح آب جاده زیاد است و یا سرعت عبور آب بالاست، سرعت تان را متعادل نگه دارید و از کم و زیاد کردنش بپرهیزید. تا حد امکان از توقف بپرهیزید و حتی المقدور با حداقل سرعت حرکت کنید و طبیعی است که حرکت شما باید با دنده سنگین باشد و به هیچ وجه از دور موتور نکاهید!

آموزش رانندگی در سیل و عبور از سیلاب با خودرو

نکات مهم بعد از رانندگی در سیل

رانندگی در سیل را تجربه کردید و اکنون باید اقدامات لازم برای حفظ سلامت خودرویتان را انجام دهید. حوادث طبیعی مانند سیل همیشه تهدیدی برای انسان و البته خودرو‌ها بوده است. همه ما می‌دانیم که حادثه خبر نمی‌کند و به سوی فصلی از سال می‌رویم که در آن بارش باران‌های مکرر ممکن است باعث جمع شدن آب در خیابان‌ها شده و در زمانی کوتاه سیل به وجود می‌آید؛ از همین رو بهتر است نکات مهم بعد از رانندگی در سیل را بدانید:

 

ترمز ماشین را خشک کنید

وقتی از سیلاب خلاص شدید، در زمان کوتاهی، چند بار پدال ترمز را فشار دهید. اینکار را در یک مکان امن انجام دهید. بدینوسیله ترمزها را خشک کنید و مطمئن شوید که آنها بطور مؤثر پاسخ میدهند. جاده خیس یعنی زمان توقف طولانی‌تر و این یعنی شما برای ترمز کردن باید دقت بیشتری نمایید! به طور مثال اگر در حال عادی و با دیدن مانع در 20 متری اقدام به ترمز می‌کنید و این ترمز کردن شما به آرامی صورت می‌گیرد و بدون مشکل قبل از مانع توقف می‌کنید، در جاده خیس این فاصله باید حداقل در 40 متری رخ داده و اگر مثل روزهای عادی بخواهید اقدام به رانندگی کنید قطعا رانندگی پرخطری خواهید داشت!

 

خودرو را ترک کنید

وقتی در زمان رانندگی به سیل برخورد می‌کنید و یکباره آب اطراف خودرو را فرا می‌گیرد، اولین اقدامی که باید انجام دهید خاموش کردن موتور اتومبیل و خارج شدن از آن است. این نکته را در نظر بگیرید که در زمان سیل، کابین اتومبیل‌ها به هیچ وجه مکان مناسبی نیست و اگر حجم آب بسیار زیاد باشد، به شکلی که درب خودرو باز نشود، می‌توانید از شیشه‌های خودرو را شکسته و بر روی سقف اتومبیل پناه ببرید.

آموزش رانندگی در سیل و عبور از سیلاب با خودرو

آموزش رانندگی در سیل

 

خشک کردن موتور خودرو

بعد از کاهش حجم آب جمع شده در زمان سیلاب تا خشک شدن کامل خودرو به هیچ وجه موتور اتومبیل را روشن نکنید، زیرا این امر می‌تواند آسیب‌های جدی به سیستم‌های داخلی اتومبیل شما وارد کند. پس از آنکه حجم آب جمع شده کم شد، می‌توانید از یک متخصص بخواهید که خودرو شما را معاینه کند و اگر از خشک بودن سیستم‌های داخلی اتومبیل اطمینان حاصل پیدا کردید، می‌توانید آن را روشن کنید.

اگر برایتان امکان پذیر نیست که از متخصصان و کارشناسان کمک بگیرید، می‌توانید کاپوت خودرو را بالا زده و با یک پارچه نرم و تمیز تمام سطوح را خشک کنید، البته بهتر است قبل از خشک کردن سیستم‌های داخلی خودرو، ارتباط باطری را از قطع کنید.

پس از خشک کردن قسمت‌های مختلف موتور و سیم‌کشی‌ها، به سراغ اجزای داخل کابین اتومبیل بروید و سعی کنید با بهره‌گیری از یک سشوار تمام سطوح را در داخل کابین خودرو خشک کنید.

رطوبت به‌وجود آمده در زمان سیل، قادر است روکش صندلی‌ها و داشبورد شما را دچار پوسیدگی کند، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پس از سیلاب حتما قطعات داخل خودرو را خشک کنید؛ البته فرایند خشک کردن نیز می‌تواند به قطعات فایبرگلاس و چرم داخل خودرو نیز آسیب برساند، از همین سو می‌توانید از واکس‌های مخصوص خودرو استفاده کنید و اجزای داخلی خودرو را در برابر باد گرم سشوار مقاوم سازید.

 

تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن خودرو

پس از وقوع سیل، قبل از اینکه با اتومبیل‌تان رانندگی کنید بهتر است فیلتر هوا و فیلتر روغن خودروتان را بررسی کنید زیرا در اغلب موارد آب و مواد خارجی دیگر در میان پره‌های فیلتر‌های هوا و روغن خودرو جمع شده‌اند، به همین دلیل بهتر است فیلتر هوا و فیلتر روغن خودرو را پس از وقوع سیل تعویض کنید.

آموزش رانندگی در سیل و عبور از سیلاب با خودرو

نظافت خودرو بعد از رانندگی در سیل

رانندگی در سیل با خودرو فقط آب به همراه ندارد و معمولا آلودگی‌ها و مواد شیمیایی بسیاری در زمان سیلاب به بدنه اتومبیل برخورد می‌کنند و بسیاری از این آلودگی‌ها جزء مواد شیمیایی و اسیدی هستند که می‌توانند به بدنه اتومبیل آسیب جدی وارد کنند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پس از رانندگی در سیل، بدنه خودرو خود را با شوینده‌های مخصوص و آب به خوبی تمیز کنید.

 

حتی المقدور از رانندگی در سیل با خودرو اجتناب کنید زیرا خطرات جانی و مالی رانندگی در سیل غیر قابل جبران است و ممکن است جان خود را از دست بدهید.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب