علائم خرابی رادیاتور خودرو + عیب یابی رادیاتور ماشین

علائم خرابی رادیاتور خودرو + عیب یابی رادیاتور ماشین

عیب یابی رادیاتور ماشین

عیب یابی رادیاتور خودرو کار بسیار ساده ای است و اگر فکر می کنید رادیاتور خودرو شما به خوبی کار نمیکند و یا اگر درب رادیاتور ماشین تان خرابی پیدا کرده باشد در این بخش مهمترین علائم خرابی رادیاتور خودرو را برایتان بیان خواهیم کرد. رادیاتور خودرو یکی مهمترین اجزاء خودروهای سواری ایرانی و خارجی است که در صورت عدم کارکرد درست مشکلاتی را برای موتور خودرو به وجود می آورد. رادیاتور ماشین کمک می کند تا قسمت های مختلف اتومبیل در دمای نرمال کار کنند. اگر رادیاتور ماشین به خوبی کار نکند قطعا ماشین شما آسیب می بیند. رادیاتور برای سیستم خنک کننده اتومبیل بسیار مهم و حیاتی است. هدف اصلی رادیاتور جلوگیری از داغ شدن بیش از حد قطعات است که این کار را با پمپاژ مداوم هوای سرد و آب به موتور انجام می دهد.

علائم خرابی رادیاتور خودرو + عیب یابی رادیاتور ماشین

علائم خرابی رادیاتور خودرو

همیشه ذهنیت ما درباره خراب شدن رادیاتور ماشین، حجم عظیمی از بخار است که از کاپوت بیرون زده و یک راننده مستاصل هم در تکاپو برای رفع این بخار است. در حالی که این آخرین مرحله برای از کار افتادن رادیاتور است و شما با دقت در چند نشانه ای که وجود دارد متوجه می شوید که رادیاتور ماشین با مشکل روبرو شده است. با ما باشید تا این نشانه ها را بررسی کنیم.

 

داغ شدن بیش از حد

وقتی که رادیاتور به درستی کار نکند موتور به خوبی خنک نمی شود و این گرما می تواند حتی به اتاق خودرو هم برسد. اگر احساس کردید که داخل ماشین شما بیش از اندازه و به طور غیرمعمول گرم است یا ساده تر از آن اگر دیدید که درجه آمپر به بالاتر از نصف رسیده است سریعاً ماشین را متوقف کرده و آن را چک کنید. داغ شدن بیش از حد قطعات موتور می تواند خسارت های شدیدی به ماشین وارد کند.

 

نشت آب رادیاتور

هر از چند گاهی زیر ماشین را نگاه کنید تا از عدم نشت مایعات موجود در خودرو مطمئن شوید. اگر در زیر ماشین قطرات زرد یا سبز دیدید حتما باید رادیاتور را در کوتاه ترین زمان تعمیر کنید.

 

روشن شدن چراغ آمپر آب

اگر چراغ مربوط به مایع خنک کننده رادیاتور در جلوی داشبورد روشن شد نشان دهنده آن است که ماشین شما از یک جایی در حال نشتی این مایع است. بنابراین سریعا خودرو را به یک مکانیک نشان بدهید.

علائم خرابی رادیاتور خودرو + عیب یابی رادیاتور ماشین

چسبناک شدن آب رادیاتور

وقتی رادیاتور ماشین به خوبی کار نکند غلظت مایع ضد جوش افزایش پیدا کرده و تبدیل به یک ماده چسبناک می شود که نمی تواند خودش را به موتور اتومبیل برساند و آن را خنک کند. این وضعیت می تواند علاوه بر موتور به گیربکس اتومبیل هم خسارت بزند.

 

از بین رفتن لوله های رادیاتور

خراب شدن رادیاتور می تواند باعث شکستن لوله های آن بشود. هر چند ممکن است که این لوله ها بدون این که برای رادیاتور مشکلی به وجود آمده باشد هم دچار شکستگی بشوند.

 

نشت بخار از رادیاتور

نشت بخار در اطراف کاپوت یا در زیر ماشین هم به دلیل خراب بودن رادیاتور است. در این شرایط ماشین را خاموش کنید و آن را به نزدیک ترین مکانیکی قابل اعتماد برسانید. ادامه دادن رانندگی در یان شرایط اصلا کار درستی و معقولی نیست.

علائم خرابی رادیاتور خودرو + عیب یابی رادیاتور ماشین

علائم خرابی درب رادیاتور خودرو

چگونه بفهمیم درب رادیاتور خراب است؟ درب رادیاتور از اجزای مهم آن است که باید به خوبی کار کند. به همین دلیل باید تست درب رادیاتور انجام شود. از آنجا که درب رادیاتور موتور سبب ایجاد تعادل و توازن در میزان فشار آب در سیستم خنک کننده می‌شود، لذا خراب بودن این درب یا وجود هر گونه مشکلی در کارکرد آن، سبب جوش آوردن خودرو خواهد شد لذا باید نسبت به تست درب رادیاتور به سرعت اقدام نمایید. درب رادیاتور شامل 2 عدد سوپاپ است و هدف از تعبیه آن، ذخیره مواد خنک کننده و اطمینان از ماندن سیستم رادیاتور تحت فشار است. فضای داخلی رادیاتور تحت فشار است و این فشار به کمک درب آن کنترل و نگهداری می‌شود. در غیر این صورت، ممکن است ماشین شما بیش از حد گرم شود و رادیاتور آن آسیب جدی ببیند. لذا علائم خرابی درب رادیاتور به شرح زیر هستند که شما می‌توانید با تست درب رادیاتور به راحتی مشکل را بررسی نمایید:

 

1. یکی از علائم خرابی درب رادیاتور، این است که مایع خنک کننده خیلی سریع آزاد شده که این سبب جوش آوردن و سرریز شدن مخزن می‌شود.

 

2. یکی دیگر از علائم خرابی درب رادیاتور، گرم شدن بیش از اندازه موتور است، چرا که نشان‌دهنده آن است که سیستم خنک کننده موتور به خوبی کار نمی‌کند. در این حالن ممکن است صدای فیس درب رادیاتور به گوش شما نیز برسد، اما پیشنهاد می‌کنیم اتومبیل خود را خاموش کرده و تا خنک شدن موتور و رادیاتور صبر نموده و بعد اقدام به بررسی تسب درب رادیاتور و رادیاتور نمایید.

 

3. اگر شاهد ردی از مایع خنک کننده و یا آب در نزدیکی رادیاتور بودید، بهتر است وجود نشتی در رادیاتور و یا درب رادیاتور فرسوده و خراب شده را بررسی نمایید.

 

4. اگر شلنگ رادیاتور خودرو از بین برود، ممکن است درب رادیاتور معیوبی داشته باشید. در این حالت خلاء توسط درپوش رادیاتور به درستی آزاد نمی‌شود و این سبب فروپاشی و از بین رفتن شیلنگ خواهد شد. به محض رویت این مشکل، درب رادیاتور را بررسی کرده و در صورت معیوب بودن، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

 

5. هنگامی که درپوش رادیاتور شما به درستی بسته نشود ، هوا به درون سیستم خنک کننده وارد می‌شود. این امر سبب گرم شدن بیش از حد موتور خواهد شد چرا که رادیاتور نمی‌تواند درجه حرارت مناسب را حفظ نماید.

علائم خرابی رادیاتور خودرو + عیب یابی رادیاتور ماشین

تعمیر رادیاتور خراب خودرو

در صورت بروز هریک از مشکلات بالا اولین کاری که به ذهن افراد می رسد این است که در کاپوت را باز کرده و رادیاتور را بررسی کنند. توصیه می کنیم که اصلا دست به چنین کاری نزنید چون قطعات خودرو در این شرایط بسیار داغ است. بنابراین ابتدا اجازه بدهید که ماشین در حالت خاموش کاملا خنک شود و سپس بررسی خودتان را انجام بدهید. مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم اصلی ترین نشانه های یک رادیاتور خراب است. بنابراین همیشه این علائم را گوشه ذهن تان داشته باشید تا بتوانید هزینه های تعمیری ماشین تان را تا حد امکان کاهش دهید.

 

در این مقاله به صورت کامل مشکلات و علائم خرابی رادیاتور و درب رادیاتور خودرو توضیح داده شد و امیدواریم توانسته باشیم کمکی به شما راننده محترم کرده باشیم.

جدیدترین مطالب