فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

فرق بنزین سوپر و معمولی مسلما در خودروهای توربو شارژ به خوبی خودش را نشان می دهد و همانطور که می دانید بنزین سوپر و معمولی قیمت متفاوتی هم دارند. ما در این مقاله قصد داریم 3 نوع بنزین معمولی، بنزین سوپر و بنزین یورو 4 را با یکدیگر مقایسه کنیم و برای شما تفاوت بنزین معمولی و یورو 4 را توضیح خواهیم داد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بنزین سوپر و یورو 4 هم در جایگاه های سوخت عرضه می شود و تفاوت های این بنزین ها بیشتر در عدد اکتان خودش را نشان خواهد داد.

فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

بنزین معمولی چیست

بنزین معمولی همان بنزین رایجی است که در تمام پمپ بنزین ها در حال ارائه بوده از در حدود 15 درصد نفت خام تشکیل شده است و مناسب برای موتورهای احتراقی می باشد. بنزین معمولی را از روی رنگ قرمز و عدد اکتان 87 آن می شناسند و عدد اکتان، یکی از پارامترهای میزان متراکم‌ شدن سوخت در موتور پیش از شروع احتراق است.

 

مسلما فرق بنزین سوپر و معمولی هم در عدد اکتان آنهاست و زمانی که شما بنزین را به موتور خودرو می رسانید، هرچه اکتان سوخت بیشتر باشد زمان جرقه زنی کوتاه تر شده و آرام سوزی بنزین در موتور ماشین بهتر انجام می شود. بنزین معمولی اکتان پایین تری نسبت به بنزین سوپر دارد و اگر در موتور خودرویی که نیازمند بنزین سوپر است، از بنزین معمولی استفاده کنید به علت وجود قطرات ناهماهنگ تزریقی، موج انفجاری یکنواخت به وجود نخواهد آمد. دلیل آنهم این است که حجم مناسب بنزین با زمان بندی مرتب در محفظه احتراق تزریق نمی شود و موتور خودرو به مرور زمان آسیب خواهد دید.

 

استفاده از بنزین معمولی در موتورهای توربو موج احتراق مخرب تولید خواهد کرد که فشار زیادی به موتور وارد خواهد آمد و هدر رفت انرژی مکانیکی بیشتر خواهد بود. همچنین باید بدانید که بنزین معمولی از بنزین سوپر ارزان تر است و این سوخت در تمام پمپ بنزین های کشور در دسترس تر می باشد. همچنین از مضرات بنزین معمولی می توان به ایجاد رسوب در پیستون‌ها، ، ایجاد خرابی در شمع‌ها، ایجاد خام‌ سوزی بنزین در موتور، احتمال روغن‌سوزی، پوسیدگی و شکستن سوپاپ ها و آلودگی بیشتر نسبت به بنزین سوپر اشاره کرد.

فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

فرق بنزین سوپر و معمولی

بنزین معمولی با بنزین سوپر فرق دارد و مهمترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان آنهاست. همچنین اگرچه بنزین سوپر احتراق بالاتری دارد اما هیچ دلیل وجود ندارد که بگوییم بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است و هر کدام برای یک نوع موتور خودرو مناسب می باشد. همواره انتخاب نوع بنزین به خودروی شما بستگی دارد و اگر برایتان سوال شده است که پس فرق بنزین سوپر و معمولی چیست با ما همراه باشید.

 

برخی از رانندگان خودروهای سواری معتقدند که بنزین سوپر در موتور خودرویشان عملکرد بهینه تری دارد و به قول معروف می گویند ماشین من با بنزین سوپر شتاب بهتری دارد! اما می خواهیم ببینیم از نظریه چقدر درست است و آیا در همه خودروها بنزین سوپر عملکرد بهتری دارد؟! هر خودرویی ساز و کار خاص خود را دارد و طی زمان بندی مشخصی باید بنزین در پیستون آن محترق شود تا توان خروجی به شما تحویل دهد. بنابراین برای هر خودرو از بنزینی با اکتان مختص به همان خودرو باید استفاده کرد تا سوخت طبق زمان بندی موتور مشتعل شود.

 

در نهایت باید گفت که این عدد اکتان است که بنزین سوپر را از بنزین معمولی متفاوت می کند و خودروسازان با تولید هر خودرو یک دفترچه راهنما هم به مالک می دهند و شما باید برای انتخاب بنزین برای ماشین تان به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. لازم به ذکر است که رطوبت هوا باعث بالا رفتن اکتان بنزین می شود و نکته دیگر اینکه کاهش دمای هوا هم اکتان بنزین را افزایش خواهد داد.

 

نحوه تشخیص بنزین سوپر

• بنزین سوپر با معمولی چه فرقی دارد؟ اگر بخواهیم از تفاوت ها سخن بگوییم خوب مشخص است که بنزین سوپر رنگ سبز مایل به سفید دارد؛ اما بنزین معمولی قرمز رنگ است و این ساده ترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی است.

 

• یکی دیگر از راههای تشخیص بنزین سوپر و معمولی، بوی این بنزین هاست که اگر کمی بیشتر دقت کنید متوجه بوی بهتر بنزین سوپر خواهید شد. بنزین سوپر بوی خشک و بنزین معمولی بوی چربی دارد. (اکیدا توصیه می شود از بو کردن فرآورده های نفتی پرهیز کنید زیرا این مواد سرطان زا بوده و استنشاق بوی بنزین بسیار خطرناک بوده و موجب مسمومیت می شود)

 

• سومین راهکار در نحوه تشخیص بنزین سوپر، توجه به گازهای خروجی از باک خودرو است. اگر هنگام بنزین زدن گاز خشک از دهانه باک خودرو خارج شود یعنی بنزین سوپر است؛ اما اگر گازهای خروجی چرب باشد یعنی نوع بنزین معمولی می باشد. برای اینکه خشک یا چرب بودن بنزین را متوجه شوید می توانید در هنگام سوخت گیری دست خود را دور دهانه باک نگه دارید و در صورت چرب شدن پوست دست تان یعنی بنزین از نوع معمولی است.

 

• دیگر روش تشخیص بنزین سوپر از معمولی این است که معمولا بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی جهش بیشتری دارد و این هم نشانه خوبی برای تشخیص می باشد.

فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

تفاوت بنزین قرمز و سبز

اگر تا به حال هنگام سوختگیری دقت کرده باشید برخی از بنزین ها رنگ قرمز و برخی دیگر سبز مایل به سفید هستند. اگر رنگ بنزین قرمز بود یعنی از نوع معمولی است و اگر بنزین سبز رنگ بود یعنی سوپر است. این تفاوت بنزین قرمز و سبز است و رنگ نازل بنزین معمولی هم در پمپ بنزین ها قرمز می باشد و رنگ نازل بنزین سوپر به طور معمول سبز است.

 

بنزین سوپر به دلیل دارا بودن برخی افزودنی ها به رنگ سبز مایل به سفید در می آید و اگر خودروی شما نیازمند سوختی با اکتان بالاتر است باید از بنزین سبز (سوپر) استفاده کنید. همچنین بنزین قرمز برای برخی خودروهای مدل بالا قدرت کمی دارد و نمی تواند قدرت شتاب گیری لازم را برای چرخ ها فراهم آورد. افزودنی های موجود در بنزین سوپر باعث می شود تا رسوبات کربنی انژکتورها تمیز شوند و به مرور زمان عملکرد خودرو بهبود پیدا کند.

 

تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

یکی از بنزین های مناسب برای خودروهای ایرانی بنزین یورو 4 است که آلایندگی کمتری نسبت به بنزین یورو 2 (معمولی) دارد و در این بخش قصد داریم تفاوت بنزین معمولی و یورو 4 برایتان بیان کنیم. بنزین معمولی (یورو 2) مرغوبیت پایینی دارد و در طی سال های گذشته بنزین یورو 4 در بسیاری از شهرهای کشور جایگزین بنزین معمولی شده است. با توجه به اینکه میزان آلودگی هوا در همه نقاط رو به افزایش است باید از بنزین یورو 4 بیشتر استفاده کرد تا منجر به کاهش آلودگی هوای کلان شهرها شود.

 

اصلی ترین تفاوت بنزین معمولی و یورو 4 کاهش آلودگی های زیست محیطی آن است و  قوانین وضع شده برای بنزین یورو 4 به مراتب از بنزین معمولی شدیدتر شده است که هوای سالم تری داشته باشیم. بنزین یورو 2 یا همان بنزین معمولی از سطح آلایندگی بالایی برخوردار است و رفته رفته در تمام جایگاه های سوخت بنزین یورو 4 جایگزین بنزین معمولی خواهد شد.

فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

تفاوت بنزین سوپر و یورو 4

با توجه به گفته های رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت بنزین یورو 4 که اکنون در کشور در حال تولید است کیفیت بالاتری نسبت به بنزین سوپر بدون سرب دارد؛ اما به دلیل عدم اطلاع برخی رانندگان خودروهای لوکس و خارجی همچنان تمایل به استفاده از بنزین سوپر دارند. در سال های اخیر تفاوت بنزین سوپر و یورو 4 برای مردم بیشتر مشخص شده است و علت اصلی برتری بنزین یورو 4 نسبت به بنزین سوپر هم عدد اکتان آن است.

 

بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت می گوید: بنزین یورو 4 که در کلان شهرهای کشور در حال عرضه است دارای عدد اکتان 95 می باشد و از کیفیت بالاتری نسبت به بنزین سوپر برخوردار است اما ایشان توضیح داد که به دلیل عدم آگاهی مردم همچنان فکر می کنند بنزین سوپر بهتر است. همچنان ایشان از مضرات و صدمات مصرف بنزین سوپر در خودروها هم توضیحاتی داد و معقتد است درج نام بنزین سوپر در دفترچه راهنمای برخی خودروها رانندگان را گمراه کرده است و فکر می کنند بنزین سوپر سوخت پاک و مناسب تری برای خودرویشان است در صورتی که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و بنزین یورو 4 بسیار پاک تر و مناسب تر است.

 

نحوه تشخیص بنزین یورو 4

بنزین یورو 4 طبق استانداردهای سال 2005 به تصویب رسید و و کربن مونوکسید موجود در این سوخت به مقدار 1 گرم برای هر کیلومتر پیمایش خودرو می باشد. همچنین هیدروکربن موجود در بنزین یورو 4 به ازای هر یک کیلومتر مسافت طی شده به مقدار ۰.۱ گرم و اکسید نیتروژن آن ۰.۰۸ گرم است. نحوه تشخیص بنزین یورو 4 هم رنگ متفاوت آن است که اگر دقت کرده باشید بنزین معمولی رنگ صورتی مایل قرمز دارد اما در سوخت یورو 4 رنگ متفاوتی را مشاهده خواهید کرد. البته رنگ بنزین شاخص خوبی برای شناسایی سوخت خودروها نیست و هیچ نقشی در استاندارد آن ندارد. اساسا بنزین بدون رنگ است و پالایشگاه ها به بنزین تولیدی خود مقداری رنگ دانه اضافه می کنند و به همین دلیل رنگ بنزین یورو 4 متفاوت است. اصولا رنگ بنزین قراردادی میان تولید کننده ها می باشد و نشان دهنده کیفیت بالا یا پایین آن نیست.

فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

مخلوط بنزین سوپر و معمولی

ترکیب بنزین سوپر با بنزین معمولی پیشنهاد نمی شود اما انجام این کار تاثیر بسزایی روی موتور خودرو نخواهد داشت و بهتر است شما از یک نوع سوخت برای پر کردن باک بنزین خودروی خود استفاده کنید. مخلوط بنزین سوپر و معمولی باعث می شود که شما یک مخزن سوخت با اکتان ترکیبی داشته باشید. اگر بخواهید کمی اکتان بنزین معمولی را بالاتر ببرید می توانید از مکمل سوخت و یا مقداری بنزین سوپر هم علاوه بر بنزین معمولی در باک تان استفاده کنید. این کار باعث افزایش کیفیت بنزین معمولی شده و آسیبی به موتور خودرو شما وارد نخواهد آمد.

 

مزایای بنزین بدون سرب (سوپر)

علاوه بر مواردی که در ابتدای این مقاله بیان کردیم سایر مزایای بنزین بدون سرب یا همان بنزین سوپر را در این بخش به شما خواهیم گفت:

 

• استفاده از بنزین سوپر در خودروهایی که ضریب کمپرسی بالایی دارند؛ منجر به کاهش مصرف سوخت می‌دهد.
• احتراق بنزین بدون سرب، بهینه‌تر است و افزایش قدرت انفجاری، بهبود سرعت و عملکرد موتور را در پی دارد.
• استفاده از بنزین سوپر منجر به تولید صدای کمتری نسبت به نوع معمولی در ماشین می‌شود.
• این نوع سوخت، خطرات و آسیب‌های کمتری نسبت به بنزین معمولی یورو 2 به محیط زیست وارد می‌کند.
• لرزش خودرو با این نوع سوخت کمتر می‌شود.

 

بهترین نوع بنزین برای خودرو

بهترین سوخت برای ماشین شما همانی است که در کاتالوگ خودرو بیان شده است و نکته مهم و قابل توجه در خصوص عدد اکتان این است که عوامل بیرونی هم در میزان آن تاثیر دارد و منجر به کاهش یا افزایش این عدد می‌شود و شما می توانید بهترین نوع بنزین برای خودرو را با توجه به موقعیت تان انتخاب کنید:

 

• ارتفاع از سطح دریا: هر چقدر که ارتفاع خودرو از سطح دریا بالاتر باشد، نیاز به سوختی با عدد اکتان کم‌تر است؛ زیرا که بنزین، دیرتر دچار احتراق می‌شود و می توان از بنزین معمولی هم استفاده کرد.

 

• رطوبت: افزایش میزان رطوبت با بالا رفتن عدد اکتان رابطه مستقیمی دارد؛ به عبارتی با افزایش درجه رطوبت هوا، میزان عدد اکتان بنزین نیز بالا می‌رود.

 

• دمای هوا: افزایش میزان دمای هوا با بالارفتن اکتان رابطه کاملا برعکسی دارد؛ در واقع با کاهش دما، شاهد افزایش عدد اکتان سوخت خواهیم بود.

فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

نکته: با توجه به عاملیت ارتفاع از سطح دریا و دمای هوا که پیش‌تر به آن اشاره کردیم و اینکه تهران در سطح بسیار بالایی از سطح دریا قرار دارد؛ استفاده از بنزین معمولی در کلان شهر تهران توصیه می‌شود که هزینه کمتری هم دارد. البته در صورت استفاده از بنزین معمولی، بهتر است که در هر 3000 کیلومتر رانندگی برای تمیزی سوزن‌های انژکتور ماشین از مکمل سوخت استفاده کنید.

فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

تفاوت بنزین سوپر و معمولی را در این نوشتار به شما راننده عزیز توضیح دادیم و بنزین سوپر به هیچ وجه قدرت موتور خودروی شما را افزایش نخواهد داد و فقط به دلیل اکتان بالاتر گاها زمان شتاب گیری اولیه را کاهش میدهد. اما تفاوت بنزین معمولی و یورو 4 بسیار است و بهتر است از بنزین یورو 4 برای موتور خودروی خود استفاده کنید تا هم به حفظ محیط زیست کمک کنید و هم شاهد بهبود عملکرد موتور خودروی تان باشید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب