مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک از فروردین ۱۴۰۱ باید قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک توسط فروشنده پرداخت شود و برای تعویض پلاک باید به صورت اینترنتی از سایت نوبت دهی تعویض پلاک نوبت بگیرید و این مهم تنها در صورتی امکان پذیر است که آنرا پرداخت کرده باشید.

 

لینک پرداخت مالیات در سایت نوبت دهی تعویض پلاک موجود است و می توانید به صورت آنلاین مالیات خودرو را پرداخت کنید. در ادامه می توانید به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک مراجعه و نوبت بگیرید. در حال حاضر این موضوع که مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک با خریدار است یا فروشنده، به یک مشکل اساسی در هنگام معامله خودرو تبدیل شده است؛ تا جایی که برخی از افراد به خاطر همین مبلغ، قید فروش خودروی خود را می‌زنند یا هزینه آنرا را روی مبلغ خودرو می‌ کشند که کار غیر قانونی است.

 

بر اساس قانون، پرداخت هزینه مالیات بر عهده فروشنده است. مالک خودرو پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، باید مالیات، عوارض سالیانه شهرداری و خلافی‌های آن را تمام و کمال پرداخت کند. همچنین باید گفت که فقط مالیات نقل و انتقال خودرو که برای تعویض پلاک اخذ می شود با فروشنده است و سایر هزینه های تعویض پلاک با خریدار است.

 

این امکان هم وجود دارد که خریدار و فروشنده با هم توافق کنند و به‌ موجب آن، هزینه مالیات نصف‌ به نصف پرداخت شود. شاید هم بنابر توافق انجام گرفته، خریدار و فروشنده به این نتیجه برسند که این مالیات را خریدار بپردازد. به‌ عبارت دیگر، از نظر قانونی وظیفه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو با فروشنده است اما امکان توافق‌ کردن بر سر این موضوع میان دو طرف معامله هم وجود دارد.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

مالیات نقل و انتقال خودرو صفر به عهده کیست

آنچه در بخش اول این مقاله بیان شد مربوط به خودروهای کارکرده می باشد و حال می خواهیم بدانیم که مالیات نقل و انتقال خودرو صفر به عهده کیست؟ باید بدانید که سال تولید خودرو در نحوه محاسبه مالیات تعویض پلاک آن تأثیرگذار است و به همین دلیل مالیات خودروی صفر از خودروی کارکرده بیشتر است.

 

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو صفر کیلومتر به دو صورت است و اگر شما خودروی خود را از کارخانه یا نمایندگی تحویل بگیرید که این هزینه در فاکتور فروش خودرو درج می شود و یا توسط خودروساز پرداخت می شود. اما اگر شما قصد خرید خودرو صفر کیلومتر از شخص حقیقی را دارید باید بدانید که در این مواقع بنابر توافق میان مالک و خریدار، یک نفر از آنها باید مالیات مذکور را پرداخت کند.

 

برخی فروشنده ها می گویند من هنوز خودرو را سوار نشده ام و مالیات بر عهده خریدار است که هیچ استناد قانونی پشت این حرف نیست و طبق قانون مالیات با فروشنده است اگرچه که خودرو صفر کیلومتر باشد؛ و برخی مالکین دیگر هم خودشان آنرا پرداخت می کنند که بازهم نیاز مبرم به توافق طرفین دارد و بهتر است این مورد که مالیات تعویض پلاک خودرو صفر بر عهده چه کسی است در مبایعه نامه خرید خودرو درج شود.

 

بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، مالیات نخستین نقل و انتقال خودرو شامل تولید کارخانجات داخلی یا مونتاژ از سوی واردکننده‌ها بر عهده شرکت‌ های خودروساز، مونتاژ کننده یا وارد کننده است. اما اگر خریداری بخواهد خودروی صفر کیلومتر خود را بفروشد، باید مالیات را جداگانه بپردازد. همچنین نرخ مالیات خودروی صفر نسبت به کارکرده بیشتر است.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

خودروهای معاف از مالیات تعویض پلاک

صاحبان تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها باید در هنگام فروش، مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک را بپردازند؛ فقط در موارد زیر از پرداخت این مالیات معاف هستند و نیازی به پرداخت برای خودروهای زیر نیست:

 

• راهسازی
• معدنی و کشاورزی
• کارگاهی
• شناورها

 

جدای از ارزش هر خودرو که سالانه توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود، عواملی مثل نوع خودرو، مدل و سال تولید آن نیز بر نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو تأثیر می‌گذارند. یکی از نقاط ضعف این لیست که توسط سازمان امور مالیاتی منتشر می‌شود، نحوه ارزش‌گذاری قیمت خودرو است. در این کتابچه ارزش تمامی خودروهای داخلی (با برند و مدل یکسان) که سال ساخت آن‌ها پایین‌تر از ۱۳۹۶ است، فرقی با یکدیگر ندارد. این مشکل در مورد خودروهای خارجی قدیمی‌تر از سال ۲۰۱۷ نیز وجود دارد.

 

محاسبه مالیات خودروهای کارکرده

برای خودروهای داخلی معادل ۱ درصد ارزش خودرو و برای خودروهای خارجی، معادل ۲ درصد ارزش روز آن باید مالیات داد. در صورتی‌ که از زمان تولید خودرو ۶ سال بگذرد، از مبلغ مالیات تعویض پلاک ماشین ۱۰ درصد کم می‌شود. همچنین مالیات نقل و انتقال خودرو کارکرده با عمر بیشتر از ۶ سال نیز ۴۰ درصد کمتر از خودروی صفر است. کسر این اعداد از مبلغ مالیات خودرو کارکرده، ربطی به خارجی یا داخلی بودن خودرو ندارد.

 

جدول محاسبه مالیات خودرو

جدول محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به نحوه محاسبه مالیات خودروهای مختلف بدست بیاورید. برای آگاهی از نحوه محاسبه این مالیات به جدول‌ زیر برای خودروهای تولید داخل و خارج دقت کنید.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

با در نظر گرفتن درصد تعیین‌ شده برای تعیین مالیات خودروهای خارجی و داخلی به ارزش‌ شان هم برای محاسبه مالیات دقت می‌شود. محاسبه مبلغ مالیات بر اساس قیمت خودرو به شکل زیر است:

 مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

مهلت پرداخت

در سال‌های اخیر، روند پرداخت مالیات اینترنتی شده است و شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری مالیات خودروی خود را پرداخت کنید. همچنین در گذشته، می‌توانستید پرداخت مالیات را تا سند زدن خودرو به تعویق بیاندازید. اما طبق تغییرات جدید قوانین مالیاتی کشور، دیگر قبل از پرداخت مالیات نقل و انتقال نمی‌توانید پلاک خودرو را تعویض کنید.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو ۱۴۰۲

۱. امکان پرداخت مالیات خودرو به صورت اینترنتی وجود دارد. برای محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو ۱۴۰۲ باید به سامانه به‌ نشانی cartransfer.tax.gov.ir مراجعه کنید.

 

۲. روش دوم هم برای پرداخت این مالیات و مراجعه به سایت فوق در نظر گرفته شده است. برای نوبت دهی تعویض پلاک نیاز به پرداخت آن می باشد. زمانی که به سایت نوبت‌دهی برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنید (nobatdehi.epolice.ir)، در صفحه نخست آن هم میان‌ بری برای ورود به سامانه مالیات و عوارض خودرو و وسایل نقلیه وجود دارد. روش پرداخت این نوع مالیات در ادامه شرح داده شده است:

 

روش پرداخت

مراحل پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بسیار ساده است و گام به گام در سامانه پرداخت مالیات خودرو جلو خواهیم رفت:

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

۱. ابتدا وارد سایت اینترنتی این سازمان به نام سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو (cartransfer.tax.gov.ir) شوید. سپس از میان سه گزینه مودی مالیاتی (فروشنده)، همکار سازمان و استعلام پرداخت مالیات، مودی مالیاتی را انتخاب کنید.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

۲. در قسمت ورودی روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. در صفحه جدید باید مشخصات خود را وارد کنید. این مشخصات شامل کد ملی، شماره همراه، تاریخ تولد و وارد کردن عبارت موجود در تصویر است. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه باید فعال و مطابق با کد ملی شما باشد. سپس با توجه به این موضوع که شخصیت حقیقی هستید یا حقوقی، روی گزینه ثبت نام اشخاص حقیقی/حقوقی کلیک کنید.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

۳. بعد از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در بخش قبل یک کد احراز هویت ۶ رقمی برای شما ارسال می‌شود. این کد را در کادر بالا وارد و گزینه ورود به سامانه را بزنید. بعد از وارد کردن کد احراز هویت به سامانه پرداخت مالیات وارد می‌شوید. سپس از میان گزینه‌های موجود در صفحه، گزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو را انتخاب کنید.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

۴. در ادامه به صفحه دیگری مانند آنچه در بالا مشاهده کردید، وارد می‌شوید. در این بخش از منوی سمت راست موجود در صفحه، باید گزینه درخواست نقل و انتقال را انتخاب کنید. سپس شماره همراه خود را وارد نمایید و دکمه ثبت را بزنید. سپس در مرحله بعد شماره ملی خود را نیز وارد کنید و دکمه ادامه را بزنید. در این مرحله یک کد برای شما پیامک می‌شود که بعد از وارد کردن آن، وارد صفحه زیر می‌شوید.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

۵. در صفحه جدید، اطلاعات خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، جنسیت، کلمه عبور و تکرار آن و کد امنیتی است.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

۶. با توجه به اینکه خودرو دارای پلاک ملی یا فاقد آن است، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. سپس شماره پلاک خودرو را وارد نمایید. بعد از وارد کردن شماره پلاک، مجدداً از شما خواسته می‌شود که کد ملی و تاریخ تولدتان را وارد کنید و سپس روی گزینه ثبت کلیک کنید.

 

در پایان در صورتی که اطلاعات وارده شده در بخش قبل با اطلاعات مالک خودرو مطابقت داشته باشد، امکان پرداخت مالیات تعویض پلاک ۱۴۰۲ برای شما فراهم می‌شود. سپس متناسب با نوع و مدل خودرو، مبلغ مورد نیاز را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنید.

مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک بر عهده کیست

نکات مهم

• همان‌ طور که گفتیم، از ابتدای سال ۱۴۰۱ پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو قبل از نوبت گرفتن برای تعویض پلاک اجباری شده است؛ با این حال افرادی که این مالیات را در گذشته پرداخت نکرده‌اند توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی می‌شوند و به عنوان بدهکار مالیاتی، حق خروج از کشور را ندارند.

 

• تحت هیچ شرایطی امکان گرفتن نوبت تعویض پلاک بدون پرداخت مالیات نقل‌ و انتقال خودرو وجود ندارد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب