مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

هیواندی یکی از زیباترین خودروها در ایران می باشد و دارای بدنه زیبا با طراحی فوق العاده ای است خودرو هیوندا در ایران بسیار طرفدار دارد بخصوص هیوندای توسان که در سال 2016 وارد بازار شده است یک شاسی بلند زیبا و فوق العاده است چراغ های مه شکن این خودرو مشهور می باشد و دی لایت های کاملا از خودرو توسان یک سانتافه کوچک ساخته است نمای داخلی این خودرو بسیار شیک و مدرن می باشد در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

شکی نیست که هیوندای توسان و کیا اسپورتیج از محبوب ترین کراس اوورها و یا حتی به طور کلی جزو محبوب ترین خودروهای وارداتی بازار ایران محسوب می شوند. تاکنون 3 نسل از این برادران ناتنی کره ای وارد کشور ما شده که هر سه به فروش قابل توجهی دست یافته اند. اکنون چند ماه است که پای نسل جدید توسان به بازار ایران باز شده و نسل جدید اسپورتیج نیز به زودی پا به خیابان های کشور خواهد گذاشت. از طرفی نیسان نیز کراس اوور سایز کوچک خود یعنی جوک را در 3 تیپ روانه بازار ایران کرده که تیپ اسپرت جوک از لحاظ قیمتی رقیب مستقیم توسان و اسپورتیج محسوب شده و از طرفی از نظر دینامیک رانندگی حرف های بسیاری را برای گفتن دارد. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو به بررسی و مقایسه نیسان جوک اسپرت با هیوندای توسان و کیا اسپورتیج خواهیم پرداخت.

 

هیوندای توسان TL

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

نسل جدید هیوندای توسان که از سال 2016 و با کد TL روانه بازارهای جهانی شده، در طراحی ظاهری، پیش از هر چیز وامدار برادر بزرگترش یعنی سانتافه است. وجود مواردی همچون جلو پنجره، درب موتور، چراغ های مه شکن و دی لایت ها، کاملا از توسان یک سانتافه کوچک شده می سازند. به علاوه هیوندای سعی کرده تا طراحی این نسل از توسان اسپرت تر و لوکس تر از نسل قبل باشد که می توان گفت این امر تحقق یافته، به گونه ای که طراحی بیرونی خودرو، کاراکتری اسپرت و جوانانه تر از قبل داشته و در مقابل، کابین توسان، چهره ای نسبتا لوکس را از این کراس اوور کوچک اندام هیوندای در ذهن بیننده متبادر می سازد.

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

از نظر فنی اما این بار توسان ضعیف تر از همیشه در بازار ایران ظاهر شده و با دارا بودن یک پیشرانه 2 لیتری با حداکثر قدرت 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 196 نیوتن متر، شتاب صفر تا صد 10.6 ثانیه و حداکثر سرعت 193 کیلومتر بر ساعت را ثبت می کند. مصرف سوخت توسان با این پیشرانه و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز 8.6 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی اعلام شده است.

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

آنچه که مسلم است این است که پیشرانه توسان به هیچ وجه قدرتمند نبوده و قادر به برآورده کردن انتظارات دوستداران لذت رانندگی نیست؛ هر چند که نرمی سواری آن برای یک کراس اوور شهری، کاملا راضی کننده است. از لحاظ سطح امکانات و آپشن نیز توسان همانند هر خودروی کره ای دیگر، در سطح بسیار خوبی قرار داشته است و روی نمونه های شرکتی آن می توان امکاناتی همچون سقف پانوراما، آینه میانی الکتروکرومیک، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی 10 حالته، روکش چرمی صندلی ها و فرمان، سیستم کمکی کنترل حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کمکی کنترل حرکت در شیب (DBC)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم هشدار دهنده نقاط کور، سنسورهای پارک جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب دی لایت، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، کیلس استارتر، گرمگن و سردکن صندلی های جلو به همراه گرمکن فرمانۀ کول باکس، ترمز پارک برقی، 6 عدد ایربگ و … را یافت که البته تعدادی از نمونه های غیرشرکتی با تجهیزات بیشتر نیز در بازار یافت می شوند که روی آنها امکاناتی همچون اتوپارک، چراغ شور و سیستم هشداردهنده حرکت بین خطوط نصب شده و بعضا تفاوت قیمتی 15 میلیون تومانی با نمونه های دیگر دارند.

 

کیا اسپورتیج QL

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

نسل جدید کیا اسپورتیج که با کد QL شناسایی می شود، چندی پیش در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران به صورت رسمی رونمایی شد و به زودی پا به خیابان های کشور خواهد گذاشت. این نسل از اسپورتیج از نظر طراحی تا حد زیادی پایبند به نسل قبل خود است و این پایبند بودن به خوبی در نماهای کناری و پشت خودرو قابل مشاهده است اما در نمای جلو شاهد تغییرات بنیادین نسبت به نسل قبل هستیم که البته همین تغییرات نیز بیشترین انتقادات را روانه نسل جدید اسپورتیج کرده و به نظر می رسد که مدتی زمان لازم است که چشم ها به این سبک طراحی عادت کند.

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

در درون کابین نیز اوضاع به همین منوال است و اگرچه طراحی داشبورد اسپورتیج از نظر ارگونومی مطلوب است اما کمی ساده و کسل کننده به نظر می رسد. از لحاظ فنی اما اسپورتیج سرحال تر از گذشته به نظر می رسد و برخلاف نسل های قبل که شاهد یکسان بودن قوای فنی اسپورتیج با توسان بودیم، این بار اسپورتیج با یک پیشرانه 2.4 لیتری (GD) با حداکثر قدرت 181 اسب بخار و حداکثر گشتاور 237 نیوتن متر، روانه ایران می شود که پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 8.5 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا 100 حدود 10 ثانیه و حداکثر سرعت 209 کیلومتر بر ساعت را برای این کره ای خوش فروش به ارمغان می آورد.

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

آنچه که مسلم است این است که اسپورتیج با توجه به بهره گیری از پیشرانه نسبتا پرقدرت، دینامیک رانندگی مناسبی را (علی الخصوص نسبت به هیوندای توسان) ارائه می دهد اما کماکان در سر پیچ ها حسی از ناپایداری به راننده القا می کند که این حس بیشتر به دلیل نحوه طراحی صندلی های خودرو است تا مسائل فنی. نرمی سواری اسپورتیج نیز در سطح خوبی قرار داشته و خستگی چندانی را در سواری های طولانی مدت به سرنشینان تحمیل نخواهد کرد. از لحاظ سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز اسپورتیج در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته و کاملا مشابه با توسان است که به دلیل عدم تکرار از نام بردن تک تک این تجهیزات در اینجا خودداری می کنیم.

 

نیسان جوک اسپرت

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

به نیسان جوک می توان به چشم یک گزینه کاملا متفاوت نگاه کرد چرا که طراحی خاص و عجیب و غریب این خودرو، آن را از هر خودروی دیگری در خیابان متمایز کرده و کاملا حالت صفر و یکی دارد؛ یعنی افراد با دیدن آن در لحظه یا به شدت آن را دوست خواهند داشت و یا از آن متنفر خواهند بود و کمتر کسی است که نگاهی بینابین به طراحی آن داشته باشد.

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

در نمای جلو جوک، نحوه طراحی و جانمایی چراغ های اصلی و وجود چراغ های برجسته در طرفین درب موتور، کاراکتری کاملا متفاوت به خودرو داده است و در نماهای جانبی و عقبی نیز اگرچه طراحی متداول تری را نسبت به نمای جلوی خودرو شاهد هستیم اما باز هم طراحان نیسان کوشیده اند که جوک یک خودروی متفاوت باشد و نتیجه آن را می توان در مواردی همچون نحوه طراحی شیشه های جانبی و چراغ های عقب مشاهده کرد.

مقایسه نیسان جوک با هیوندا توسان و کیا اسپورتیج

طراحی کابین جوک نیز گرچه به اندازه طراحی بقیه خودرو متفاوت نیست اما باز هم مواردی همچون به کارگیری رنگ های شاد در کنسول میانی و رودری های خودرو به سرنشینان اعلام می کند که درون یک خودروی خاص نشسته اند و از لحاظ فنی نیز نیسان جوک با دو پیشرانه مختلف به بازار ایران عرضه می شود که تیپ مورد بحث ما یعنی اسپرت، از پیشرانه قوی تر یعنی 1.6 لیتری توربوشارژر بهره مند است. پیشرانه مذکور با حداکثر قدرت 190 اسب بخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر، با اتصال به نسل جدید گیربکس های اتوماتیک ضریب متغیر (CVT-XTronic)، ضمن مصرف 6.5 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 8.4 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را برای این سامورایی اسپرت پوش به ارمغان می آورد که این عملکرد برای خودرویی در این کلاس، بسیار خوب بوده و با توجه به ابعاد نسبتا کوچک خودرو، می توان در مانورهای سخت روی هندلینگ مناسب آن حساب باز کرد.

 

سطح امکانات رفاهی و ایمنی نیز لیست بلندبالایی را شامل شده و به هیچ عنوان مقابل رقبای کره ای خود کم نمی آورد. از جمله مهم ترین امکانات جوک می توان به این موارد اشاره کرد؛ کنیلس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل به همراه لیمیتر سرعت، سقف پانوراما، دی لایت، سنسور نور، سنسور باران، گرمکن صندلی های چراغ جلو، چراغ های جلو زنون مجهز به چراغ شور، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم خودکار ارتفاع چراغ های جلو، مانیتور چند منظوره با قابلیت نمایش لحظه ای مرکز ثقل خودرو، سیستم هشدار فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل دینامیکی نیسان (NDCS)، رادار هشدار دهنده خروج از خط (LDW)، رادار هشدارهای نقاط کور (BSW)، رادار شناسایی اشیای متحرک (MOD)، دوربین دید 360 درجه (AVM)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، 6 عدد ایربگ و …

 

شاید تنها نقطه ضعف جوک در برابر رقبای کره ای را بتوان فضای کم صندلی عقب و صندوق آن توصیف کرد که مسافرت های خانوادگی را تا حدی با چالش مواجه می کند.

 

جمع بندی و سخن پایانی

در پایان مطلب اگر برگشته و نگاهی اجمالی به هر یک از 3 خودروی مورد بحث داشته باشیم، می توان گفت که هیوندای توسان خودرویی با ظاهر عامه پسند، سطح کامل تجهیزات رفاهی، سواری نرم، بازار دست دوم مناسب و البته پیشرانه ای ضعیف است که اگر دینامیک رانندگی جزو اولویت های شما در خرید خودرو نباشد، گزینه ای مطلوب محسوب می شود.

 

هم اکنون آسان موتور، توسان TL را با قیمت 194 میلیون و 950 هزار تومان (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) به فروش می رساند. در بازار آزاد نیز می توان توسان صفر کیلومتر را بسته به سال ساخت (2016 یا 2017) و سطح تجهیزات با رقمی بین 155 تا 205 میلیون تومان خریداری کرد.

 

کیا اسپورتیج نیز با توجه به داشتن پلت فرم مشترک با توسان، از بسیاری جهات کاملا مشابه با توسان است با این تفاوت که پیشرانه قوی تری دارد. بنابراین اگر به توسان علاقه مند هستید اما قدرت پیشرانه آن را کافی نمی دانید، می توانید به سراغ اسپورتیج بروید. هنوز نمونه های شرکتی کیا اسپورتیج تحویل مشتریان نشده اند و اطلبس خودرو فعلا قیمت علی الحساب آن را با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 189 میلیون تومان اعلام کرده است.

 

البته تعداد محدودی اسپورتیج صفر کیلومتر (عموما با سطح تجهیزات نیمه فول) در بازار آزاد موجود است که بین 175 تا 185 میلیون تومان قیمت می خورند. در نهایت به نیسان جوک اسپرت می رسیم که می توان گفت اگر در خرید خودرو، دینامیک و لذت رانندگی برای تان یک اولویت است و در عین حال مشکلی با ظاهر متفاوت و فضای کوچک نیسان جوک ندارید، جو اسپرت تجربه ای بسیار عالی و لذت بخش را برایتان رقم خواهد زد. قیمت در نظر گرفته شده برای نیسان جوک اسپرت از سوی جهان نوین آریا 172 میلیون تومان است.

 

منبع:  bartarinha.ir

جدیدترین مطالب