اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

گریه بدون اشک نوزاد در نخستین روزهای تولد امری طبیعی است اگر مادری هستید که می خواهید بدانید اشک نوزاد از چند ماهگی می آید در این مقاله علت گریه بدون اشک نوزاد و همچنین نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند بیان خواهد شد. بسیاری از نوزادان در روزهای اول زندگی شان هنگام گریه اشک نمیریزند که جای نگرانی نیست.

 

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید

زمان شروع اشک نوزاد در همه نوزادان یکی نیست و برخی از نوزادان دیرتر شروع به اشک ریختن در زمان گریه می کنند. اگر متوجه شده باشید، نوزاد تازه متولد شده، بدون اشک گریه می‌کند. از دیدن گریه بدون اشک نوزاد نگران نشوید، زیرا این اتفاق در میان نوزادان کاملا طبیعی است. از هفته دوم تولد به بعد، مجاری اشکی به تدریج باز می‌شوند و اشک نوزاد حدودا از یک ماهگی می آید. گاهی اوقات نوزادان تا سه ماهگی گریه بدون اشک دارند، اما این نیز طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد.

 

اگر اشک نوزاد پس از یک ماهگی نیاید در برخی موارد آن انسداد مجاری اشکی نوزادان است؛ بنابراین اگر درباره گریه بدون اشک نوزاد خود، نگران هستید تا چند هفته پس از تولد صبر کنید (این زمان برای برخی از نوزادان تا یک ماهگی است). در صورت ادامه یافتن این شرایط، مساله را با پزشک کودک در میان بگذارید تا اطمینان حاصل کند که مجاری اشکی نوزاد باز است و مشکل دیگری در میان نیست که مانع تولید اشک نوزاد بعد از یک ماهگی شود. اوج گریه نوزاد تقریبا 46 هفته بعد از زایمان است به عبارت دیگر در 9 ماهگی نوزاد به شدت گریه می کند و اشک میریزد و بعد از 3 ماه اغلب طوفان گریه نوزاد فروکش می‌کند.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

نوزادان حدود دو تا سه هفتگی و قبل از یک ماهگی شروع به گریه کردن می‌کنند اما اشک گریه نوزاد تا حدود یک ماهگی نمایان نمی‌شود. گریه بدون اشک نوزاد ممکن است تا سه ماهگی نوزاد ادامه یابد. اگر گریه بدون اشک نوزاد تا پس از سه ماهگی ادامه پیدا کرد، ممکن است انسدادی در مجاری اشکی وجود داشته باشد یا مشکل دیگری در میان باشد. گریه بدون اشک نوزاد تا یک ماهگی پس از تولد، تا زمانی که مجاری اشک نوزاد به طور کامل رشد کند، کاملا طبیعی است. اگر در حالت چشم نوزاد خود متوجه مساله خاصی شدید، یا هر گونه نگرانی در مورد گریه بدون اشک نوزاد پس از یک ماهگی دارید، بهتر است شرایط را برای پزشک توضیح دهید تا شما را راهنمایی کند.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

بسیاری از نوزادان در حالی به دنیا می‌آیند که مجرای اشکی آنها بسته است و بعد از یک ماهگی خیلی کم اشک میریزند. به این حالت انسداد مادرزادی مجرای اشکی گفته می‌شود. در اغلب موارد مجرای اشکی نوزادان بیش‌ از حد باریک است و یا شبکه‌ی بافتی در آن قرار دارد که موجب می‌شود مایع اشک به خوبی از مجرا خارج نشود و یا به راحتی مسدود شود. اما در اغلب مواد تا قبل از شش ماهگی، این مشکل به خودی خود حل می‌شود. برای یک نوزاد تازه متولد شده که هنوز به سن یک ماهگی نرسیده است، گریه بدون اشک کاملا طبیعی است. زیرا مجاری اشکی نوزاد هنوز تکامل پیدا نکرده اند، از این رو او قادر به تولید اشک نیستند. هنگامی که کودک رشد می‌کند، توانایی تولید اشک را پیدا می‌کند. وقتی مجاری اشکی نوزاد باز شد، اشک‌های او نیز راه می‌افتد.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

اشک نوزاد از چند ماهگی شروع میشود

همانطور که در بالا توضیح داده شده است اشک نوزاد از یک ماهگی شروع میشود و زمانیکه نوزاد یک ماهه گریه می‌کند اما اشک از چشمش خارج نمی‌شود، به دلیل عدم تشکیل غده اشک است و همین مسئله مهمترین علامت بسته یا تنگ بودن مجرای اشک نوزاد به شمار می‌رود. تنگی یا بسته بودن مجرای اشک یکی از شایع‌ترین عارضه‌های چشمی در نوزادان به شمار می‌رود و دلیل گریه بدون اشک نوزاد پس از یک ماهگی است که قابل درمان است. به عنوان پدر و مادر، شما همواره سعی می‌کنید تا نیاز‌های نوزاد را در اولین فرصت پاسخ گویید و او را در بهترین حالت نگهداری کنید. اما گاهی اوقات نوزاد شما گریه می‌کند و تلاش‌های شما برای آرام کردن او بی فایده است. کودک شما ممکن است همیشه به خاطر درد یا ناراحتی گریه نکند، گاهی اوقات دلیل گریه او تنها جلب توجه شماست.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

حتی گاهی اوقات گریه نوزاد بدون اشک است، اما شما معمولا متوجه آن نمی‌شوید. آیا گریه بدون اشک نوزاد خود را دیده اید و تا چند ماهگی این موضوع طبیعی است؟ اگر دیده اید، احتمالا گریه بدون اشک نوزاد را به عنوان نشانه از گریه بی جهت و بهانه جویی در نظر گرفته اید، اما همیشه اینطور نیست و اشک نوزاد از یک ماهگی میریزد. گریه بدون اشک نوزاد دلایل متفاوتی دارد. وجود برخی شرایط در چشم نوزاد می‌تواند مانع از تولید اشک پس از یک ماهگی شود. سایر علل انسداد مجرای اشکی، خصوصاً در کودکانی با سن بالاتر به ندرت رخ می‌دهند. برخی از نوزادان پولیپ بینی دارند. پولیپ بینی یک توده‌ی بافتی اضافه است که در بینی و انتهای مجرای اشکی رشد می‌کند. انسداد مجرای اشکی همچنین می‌تواند بر اثر کیست یا توموری در بینی باشد اما این مورد نیز در کودکان به ندرت رخ می‌دهد. در ادامه ۷ دلیل عمده گریه بدون اشک نوزاد بعد از چند ماهگی را بررسی می‌کنیم:

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

ورم ملتحمه (Conjunctivitis)

قی کردن چشم نوزاد یا التهاب ملتحمه ممکن است به علت سوزش، عفونت یا انسداد مجاری اشکی رخ دهد. در این حالت چشم نوزاد قرمز یا تورم می‌شود و بر روی توانایی تولید اشک نوزاد بعد ماه اول تولد تأثیر می‌گذارد.

 

مسدود شدن مجاری اشکی نوزاد (Dacryostenosis)

یکی از رایج‌ترین دلایل گریه بدون اشک نوزاد، مسدود شدن مجاری اشکی است. مجرای اشکی یک کانال ضروری برای خروج مایعات است. از طریق این مجراها، آبی که سطح چشم را مرتباً خیس می‌کند، خارج می‌شود. در صورتی که مجرای اشکی نوزاد مسدود شود، قطرات اشک نمی‌توانند به صورت عادی از چشم نوزاد خارج شوند و در چشم تجمع پیدا می‌کنند که موجب اشک‌آلود شدن، خیس شدن و التهاب چشم نوزادان می‌شود. بسیاری از نوزادان در حالی به دنیا می‌آیند که مجرای اشکی آنها به طور کامل رشد پیدا نکرده است که این مشکل می‌تواند موجب مسدود شدن مجرای اشکی، اشک ریختن زیاد از چشم و عفونت چشم شود. انسداد مجرای اشکی در بین نوزادان بسیار شایع است و در حدود یک‌سوم از نوزادان در بدو تولد دچار انسداد مجرای اشکی هستند و به همین دلیل بعد از 4 هفتگی اشک نمیریزند. خوشبختانه بیش از 90 درصد با انجام درمان های ساده یا حتی بدون نیاز به درمان اشک نوزاد از چند ماهگی شروع میشود.

 

تنبلی چشم (lazy eye)

تنبلی چشم در کودکان منجر به بروز مشکلات جدی بینایی می‌شود. راه درمان این مشکل تنظیم بینایی چشم ضعیف با قطره و پچ چشمی (محافظ چشمی) برای مطابقت با بینایی چشم قوی است. تنبلی چشم همچنین ممکن است زمان شروع اشک نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

استابریسم یا چشم چپ (Strabismus or Crossed Eyes)

گاهی اوقات به علت ضعف عضلات چشم یا دوربینی، تولید اشک در نوزادان یک ماهه به بالا با مشکل مواجه می‌شود. با این حال، در بیشتر موارد، با رشد نوزاد، این وضعیت به خودی خود بهتر می‌شود. دوربینی به مرور با بزرگ شدن قطر چشم در کودکی کاهش یافته و ناپدید می شود که می تواند حتی به نزدیک بینی (میوپی) تبدیل شود مسیر خروج اشک از چشم نوزاد که از کانال هایی به داخل بینی راه دارد، در تولد تکامل یافته ولی ممکن است این مسیر خوب باز نباشد و اشک در چشم باقی بماند ولی به علت ترشح نشدن اشک در ماه اول تولد ممکن است به این امر توجه نشود و در ماه های بعد از تولد متوجه گریه بدون اشک نوزاد شویم. والدین می توانند با مالش این مسیر خروجی اشک نوزاد که از فضای بین چشم و بینی از بالا به پایین به طرف بینی پیش می رود، با مالیدن انگشت یا که از بالا به پایین به باز شدن و به جریان افتادن این مسیر خروجی اشک نوزاد پس از یک ماهگی کمک کنند.

 

آب مروارید در نوزادان (Cataract)

نوزادان نیز دچار آب مروارید می‌شوند. گاهی اوقات نوزادان با این شرایط متولد می‌شوند و با گذشت زمان شدت آن بیشتر می‌شود. در هر صورت برای درمان این مشکل جراحی ضروری است. آب مروارید در نوزادان موجب گریه بدون اشک می‌شود.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

رتینوبلاستوما (Retinoblastoma)

نوعی از سرطان است که بر روی شبکیه تاثیر می‌گذارد. در این شرایط، هنگامی که چشمان نوزاد با انداختن نور در آن‌ها معاینه می‌شود، شبکیه به رنگ صورتی یا سفید دیده می‌شود. از نشانه‌های دیگر این بیماری نادر مشکلات بینایی، قرمزی و درد است. این نوع از سرطان چشم تولید اشک در نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

 

گلوکوم (Glaucoma)

گاهی اوقات گلوکوم در هنگام تولد وجود دارد و در برخی موارد ممکن است بعدا رشد کند. علائم این بیماری خطرناک حساسیت به نور، دید مبهم و مه گرفته است. اگر هر یک از این نشانه‌ها را در نوزاد خود مشاهده کردید، بایستی به سرعت به پزشک مراجعه کنید. عدم درمان به موقع این بیماری آسیب دائمی به اعصاب بینایی و در برخی موارد نابینایی است. این بیماری تولید اشک در نوزادان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

علائم انسداد مجرای اشک نوزاد

علائم معمولاً تنها در یکی از چشم های نوزاد ایجاد می‌شود. علائمی که ممکن است بروز کنند عبارتند از:

 

ریختن اشک زیاد: ممکن است چشم‌ها تمام مدت اشک‌آلود باشند و یا حتی مرتباً بعد از یک ماهگی اشک از چشم سرازیر شود.
تشکیل جرم سفیدرنگ یا زردرنگ در گوشه‌ی چشم: ممکن است پلک‌ها به هم بچسبند.
قرمزی و تورم در اطراف چشم یا بینی: این تورم می‌تواند ناشی از عفونت سیستم تخلیه اشکی در چشم باشد. در موارد وخیم، ممکن است این عفونت تا پلک‌ها نیز گسترش پیدا کند. عفونت شدید می‌تواند موجب تب، درد، افزایش قرمزی و تورم و وجود چرک و مخاط در چشم شود.
کودکانی که دچار انسداد مجرای اشکی هستند معمولاً بین چند روز تا چند ماهگی پس از تولد، این علائم را خواهند داشت. در صورتی که کودک دچار بیماری‌های عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی یا سینوزیت شود، علائم انسداد مجرای اشکی نیز وخیم‌تر می‌شوند.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

درمان گرفتگی مجرای اشک نوزاد

اشک نوزاد از یک ماهگی می آید و اگر می خواهید مطمئن شوید که اشک نوزاد از چند ماهگی می آید به پزشک مراجعه کنید اما باید بدانید که نوزادان از یک ماهگی هنگام گریه اشک میریزند و گریه بدون اشک نوزاد بعد از یک ماهگی نیاز به درمان گرفتگی مجرای اشک نوزاد دارد.

 

استفاده از قطره چشمی

اگر نوزاد شما بر اثر گرفتگی مجرای اشک دچار عفونت شود، پزشک برای درمان عفونت، قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. لازم است در نظر داشته باشید که قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک نمی‌تواند گرفتگی مجرا را درمان کند. بعد از این که عفونت چشم برطرف شد شما می‌توانید به روند ماساژ دادن چشم طبق دستور پزشک ادامه دهید.

 

کمپرس گرم

شما همچنین می‌توانید برای کمک به خارج شدن اشک از مجرا پس از یک ماهگی، روی چشم او کمپرس گرم قرار دهید. هر چند ساعت یک‌بار، زمانی که اشک در چشم نوزاد جمع می‌شود، طبق دستور پزشک یک پارچه‌ی نخی یا حوله را با آب گرم خیس کنید و با کمک آن به آرامی چشم نوزاد را تمیز کنید.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

ماساژ چشم نوزاد طبق دستور پزشک

در اغلب موارد می‌توان گرفتگی مجرای اشک نوزادان را در خانه درمان کرد. احتمالاً پزشک به شما توصیه می‌کند که تا چند ماهگی، چشمان کودک خود را روزی چند بار ماساژ دهید. هدف از انجام دادن ماساژ وارد کردن فشار بر غدد اشکی نوزاد است تا با تولید اشک و فشار بر مخاطی که انتهای مجرا را مسدود کرده است، این گرفتگی را برطرف کند و اشک نوزاد شروع به ریختن کند.

 

اتساع، سونداژ و تزریق مایع

در صورتی که مجرای اشک نوزاد به خودی خود باز نشود زمان شروع اشک نوزاد هنگام گریه کردن به تعویق بیفتد، عمل اتساع، لوله‌گذاری یا سونداژ و تزریق مایع توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. برای نوزادان، این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در ابتدا از وسیله‌ی مخصوصی برای بزرگ کردن مجرای اشکی استفاده می‌شود و یک لوله‌ی بسیار باریک از طریق سوراخ اشکی وارد مجرا می‌شود و سپس از مجرای بینی خارج می‌شود. سپس مایع سالین در مجرا تزریق می‌شود تا هرگونه بافت اضافه که موجب گرفتگی شده است را شست‌وشو دهد و از مجرا خارج کند.

 

کارگذاری لوله در مجرا

اگر سونداژ موفقیت‌آمیز نباشد و مجدداً مجرای ریزش اشک نوزاد بسته شود و یا اگر نوزاد در چند ماهگی اش گریه بدون اشک داشته باش و میزان انسداد زیاد باشد، جراح انجام دادن عمل گسترده‌تری را تجویز می‌کند. در این جراحی یک لوله‌ی سیلیکونی در محل مجرای اشکی کار گذاشته می‌شود تا آن را باز نگه دارد. این لوله‌ها تا 6 ماه در چشم باقی می‌مانند و سپس طی یک عمل جراحی جزئی برداشته می‌شوند. این جراحی ساده است و بسته به نوع لوله مورد استفاده، حتی ممکن است در مطب پزشک انجام شود.

اشک نوزاد از چند ماهگی می آید | نوزادان از چند ماهگی هنگام گریه اشک میریزند

اتساع مجرای اشکی با بالون

این روش برای مواردی به کار می‌رود که مجرای اشک نوزاد باریک شده است و یا بر اثر التهاب یا تشکیل بافت زخمی دچار گرفتگی شده است. برای انجام این جراحی از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. یک لوله‌ی باریک همراه با یک بالون خالی در سر آن، از طریق مجرای بینی که به مجرای اشکی می‌رسد، وارد می‌شود. سپس پزشک با استفاده از یک پمپ مخصوص بالون را باد می‌کند و دوباره خالی می‌کند و لوله را در طول مجرای اشکی حرکت داده و این کار را تکرار می‌کند. ممکن است یک هفته طول بکشد تا علائم بیمار بهبود پیدا کنند. بعد از جراحی برای نوزاد شما پماد یا قطره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود و پزشکتان به شما خواهد گفت که چگونه باید از آن استفاده کرد.

 

هر پدر و مادری باید بداند که اشک نوزاد از چند ماهگی می آید و اگر پس از یک ماه پس از تولد، نوزاد گریه بدون اشک میریزد باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا معاینه دقیق روی چشمان نوزاد انجام شود و پزشک به شما می گوید اشک نوزاد از چند ماهگی شروع میشود.

جدیدترین مطالب