چرا سنی ها بدون مهر نماز می خوانند | چرا اهل سنت بر مهر سجده نمیکنند

چرا سنی ها بدون مهر نماز می خوانند | چرا اهل سنت بر مهر سجده نمیکنند

سنی ها و اهل سنت همانطور که می دانید بدون مهر نماز می خوانند در اینجا علت بدون مهر نماز خواندن سنی ها را بیان خواهیم کرد اگر می خواهید بدانید که چرا سنی ها بدون مهر نماز می خوانند با سماتک همراه باشید.

 

چرا سنی ها بدون مهر نماز می خوانند

سنی ها برای سجده در نماز از مهر استفاده نمی کنند و بدون مهر نماز می خوانند سنی ها سجده کردن روی هر چیز را جایز می‏دانند و حتما خاک (مهر) یا سنگ یا آنچه از زمین بروید را برای نماز خواندن شرط نمی‏دانند و روی فرش هم سجده می‏کنند. مهر نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلکه ملاک همان سجده بر خاک است و مهر وسیله‏ اى است که سجده بر خاک را در هر جا و هر مکان سهل و آسان می ‏سازد.

 

اما به عقیده شیعیان سجده باید بر خاک و سنگ و شن و ماسه و دیگر چیزهایی که معدنی، خوراکی و پوشاکی نباشد، انجام گیرد. به عبارت دیگر سجده بر زمین و آنچه که از زمین است باشد، به غیر از معدنیات و خوردنی‏ ها و پوشیدنی ‏ها.(توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 1076.)البته برای سجده در نماز بهتر از هر چیز خاک (مهر) است.

طبق آنچه که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و بزرگان دین به ما رسیده، باید سجده بر خاک و سنگ و شن و ماسه و دیگر چیزهایی که معدنی، خوراکی و پوشاکی نباشد، انجام گیرد.

چرا سنی ها بدون مهر نماز می خوانند | چرا اهل سنت بر مهر سجده نمیکنند

نماز خواندن سنی ها بدون مهر

 

از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: فاذا سجدت فمکّن جبهتک من الارض؛{ وسائل الشیعه، ج 4، ص 684، روایت 18}. هنگامی که سجده میکنی، پیشانیت را بر زمین قرار ده.

 

در روایت دیگر فرمود: جعل لی الارض مسجداً و طهوراً{ بحارالأنوار، ج 16، ص 316.}

یا در تعبیر دیگر فرمود: جعلت لی الارض طهوراً و مسجداً؛{ همان، ص 308} زمین برای من محل سجده و موجب طهارت (تیمم) قرار داده شده است.

هشام بن حکم از امام صادق (علیه السلام) پرسید: بر چه چیزهایی سجده نماز جائز است؟ حضرت فرمود: السجود لا یجوز الا علی الأرض أو ما أنبتت الأرض الا ما أکل أو لبس؛ سجده جائز نیست مگر بر زمین (مهر) یا بر آنچه که از زمین بروید مگر خوردنیها و پوشیدنیها.

 

چرا باید در نماز بر مهر سجده کنیم؟

شیعیان می گویند، پیامبر فرموده بر زمین، لذا همیشه باید قطعه‌ای از زمین همراه ما باشه یا بر خود زمین بدون واسطه سجده کرد، لذا اگر فرش یا موکت یا … مانع باشد، زمین محسوب نمیشه، پس باید مهر گذاشت تا زمین صدق کنه، اما سنی میگه نه زمین است.

 

هشام پرسید علت سجده کردن در نماز بر مهر چیست؟ حضرت فرمود: لأنّ السجود هو الخضوع لله عزّوجلّ فلا ینبغی أن یکون علی ما یؤکل و یلبس لأنّ أبناء الدنیا عبید ما یأکلون و یلبسون و الساجد فی سجوده فی عبادة الله تعالی فلا ینبغی أن یضع جبهته علی معبود أبناء الدنیا الذین اغترّوا بغرورها؛ چون سجده نماز برای خضوع و خشوع در برابر خدا است، پس سزاوار نیست که بر خوردنیها و پوشیدنیها که مورد علاقه و توجه اهل دنیا است، سجده شود. { محمدی ری شهری، میزان الحکمة، عنوان 1749، به نقل از علل الشرایع، ج 1، ص 341}. بنابراین بنا به عقیده شیعه باید سجده بر زمین و آنچه که از زمین است مثل مهر باشد، به غیر از معدنیات و خوردنیها و پوشیدنیها.

چرا سنی ها بدون مهر نماز می خوانند | چرا اهل سنت بر مهر سجده نمیکنند

چرا اهل سنت مهر نمیگذارند

 

چرا اهل سنت بر مهر سجده نمیکنند

علت اصلی اینکه سنی ها از مهر استفاده نمی کنند و بدون مهر نماز می خوانند، این است که آنها (البته بیشتر وهابیون چنین اعتقادی دارند) سجده در نماز بر مهر را شرک می دانند و اهل سنت، شیعیان را هم بخاطر سجده بر مهر در نماز، مشرک معرفی می کنند. در پاسخ به این اتهام بی اساس اهل سنت باید گفت شیعیان بر خاک سجده می کنند نه برای خاک، توضیح مطلب این که:

 

سجده بر مهر که همان خاک است ازجمله کارهایی است که بالاترین حد خضوع و فروتنی انسان در مقابل کس یا چیزی را نشان میدهد، استدلال بت پرستان برای توجیه سجده ‏شان در مقابل بتها این بود که چون خدای خالق جهان دیده نمی شود نمیتوان او را عبادت نمود پس باید بتهایی را که دیدنی و محسوس هستند پرستش کرد و به همین جهت در مقابل بتها کرنش و سجده میکردند و به آنها که ساخته دست خودشان بودند احترام میگذارند.

 

ولی تفکر شیعه آن است که تنها وجود شایسته عبادت خداوند یکتا است و اگر چه دیده نمیشود و کنه ذات او در محدوده فهم و درک محدود انسان نمی گنجد ولی عبادت او امری ممکن است و خودش کیفیت این عبادت را آموخته و باید او را به همان نحوی که فرموده است عبادت کرد.

سجده نماز بر خاک مهر و ساییدن پیشانی بر آن که نشانی از پایین‏ترین چیزهاست علامت نهایت ذلت و کوچکی انسان و اعتراف به عظمت خالق است (سبحان ربی الاعلی و بحمده) و تفاوت این عمل و فکر بت پرستان از زمین تاآسمان است و هیچ ربطی به تفکر اصیل شیعه ندارد.

چرا سنی ها بدون مهر نماز می خوانند | چرا اهل سنت بر مهر سجده نمیکنند

بنابراین ، اتهام شرک به یکی از دو وجه است.

الف) شیعه تراب و مهر را میپرستند در حالی که باید فقط خدا را پرستید. در اینجا خلط میان دو مفهوم «مسجود له» و «مسجود علیه» شده است. اگر شیعه تراب را مسجود له قرار میداد یعنی برای خاک (مهر) سجده میکرد مشرک بود، اما اگر برای خدای یکتا سجده کند اما محل سجده خود را به امر الهی ارض قرار دهد، عین اطاعت و توحید است.

 

ب ) شیعه برای تراب و مهر یک اثر مستقلی در برابر قدرت خداوند قایل است، یعنی برای تراب قدرتی الهی قایل است. این اشکال بیشتر درباره تربت حسینی مطرح شده است. اما این نسبت به شیعه درست نیست زیرا شیعه برای هیچ کس و هیچ چیزی قدرت الهی مستقلی قائل نیست.

 

به اتفاق تمام مسلمانان از تمام فرق و مذاهب،سجده بر خاک مهر صحیح می باشد و طبق روایاتی که از پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) وارد شده است، سجده در نماز بر خاک دارای فضیلت بیشتری می باشد، و همه این را هم میدانند که مهری که شیعیان از آن هنگام سجده نماز استفاده می کنند، در واقع همان خاک می باشد و چون شرط است که محل سجده باید از هر نجاستى پاک باشد و سجده بر زمین نجس جایز نیست، بدین جهت شیعیان قطعه اى از خاک پاک (مهر) را به همراه خود دارند،‌ تا هر وقت خواستند نماز بخوانند،‌ بر آن خاک پاک (مهر) سجده کنند. زیرا نمى دانند هر خاک و زمینى که بر آن مى خواهند سجده کنند، پاک است یا نه، بدین جهت یک قطعه خاک پاک (مهر) را که یقین به طهارتش دارند، انتخاب مى کنند و در نماز بر آن سجده مى کنند.

 

نتیجه اینکه:

سجده بر خاک که همان مهر است قطعاً صحیح است، مهر هم خاک است.

چرا سنی ها بدون مهر نماز می خوانند | چرا اهل سنت بر مهر سجده نمیکنند

چرا باید روی مهر نماز بخوانیم

در حدیثی از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) داریم که ما باید در نماز بر زمین سجده کنیم؛ این حدیث بین شیعه و سنی مشترک است؛ اما اشکال از اونجا شروع شده که شیعه میگه همیشه باید بر زمین سجده کرد نه بر فرش و موکت و … لذا علمای شیعه فتوا دادن بر زمین و آنچه از زمین می‌روید که خوردنی و پوشیدنی نباشد، سجده جایز است؛ اما اهل سنت میگن نه همه چیز زمینه لذا سجده بر فرش و موکت و … جایز است.

 

1. بنا بر روایات بسیارى – که شیعه و سنى نقل نموده‏اند – پیامبر(ص) بر خاک سجده می کردند و در تابستان که بر اثر هواى عربستان خاک و ماسه‏ هاى کف مسجد النبى(ص) بسیار گرم و سوزان مى‏شد، بر حصیر سجده مى‏کردند.

 

2. عبادت توقیفى است و در اجزا و شرایط آن باید براساس قول و فعل شارع عمل کرد؛ چنان که خود پیامبر(ص) نیز فرموده‏اند: «صلّوا کما رأیتمونى اصلى؛ همانطور که مى‏بینید من نماز مى‏خوانم، شما نیز نماز بخوانید». بنابراین از نظر فقهى بر غیر آنچه که پیامبر(ص) بر آن سجده کرده ‏اند، سجده جایز نیست.

 

3. اساس سجده در نماز، بریدن از دنیا و متعلقات آن و خضوع و خشوع کامل در پیشگاه خدا است و در روایت است که انسان به خوردنى‏ها و پوشیدنى‏هاى خود تعلق بسیار دارد. پس بر این گونه امور سجده روا نیست و جبهه برخاک ساییدن بیشترین کرنش و تواضع و دورى جستن از تعیّنات و تعلقات را در پى دارد.

 

4. مهر نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلکه ملاک همان سجده بر خاک است و مهر وسیله ‏اى است که سجده بر خاک را در هر جا و هر مکان سهل و آسان مى‏سازد.

 

5. عالمان برجسته و عارفان اهل سنت نیز سجده نماز بر خاک مهر را تأکید کرده‏ اند؛ هم‏چنان که امام‏ محمد غزالى در کتاب «احیاءالعلوم» بر این مسأله انگشت نهاده است. بنابراین مخالفت برخى از اهل سنت با این مسأله، از روى ناآگاهى و تعصبات جاهلانه است و از نظر منابع فقهى و عالمان برجسته اهل تسنن نیز سجده بر خاک افضل است و اگر اشکالى هست در این است که چرا برخلاف سنت پیامبر(ص) سنی ها بر هر چیزى حتى فرش و… سجده می کنند.

چرا سنی ها بدون مهر نماز می خوانند | چرا اهل سنت بر مهر سجده نمیکنند

نماز بدون مهر اهل سنت

 

خلاصه کلام آن که شیعه با اعتقاد به ولایت و وصایت ائمه هدی(ع) معتقد است که احکام فقهی مربوط به هر بخشی از زندگی از جمله نماز و وضو با هدایت اهل بیت معصوم رسول گرامی(ع) همان است که تاکنون باقی مانده است، این مطلب را منابع اهل سنت هم تأیید می کند. به عنوان مثال ، حذف «حی علی خیر العمل» در اذان صبح، دست بستن در حال قیام و قرائت نماز و یا تحریم ازدواج موقت، از اموری که اهل تسنن هم قبول دارند که برخلاف سنت رسول خدا (ص) در عصر خلافت خلیفه دوم (عمر) و با سلیقه او به وجود آمده است.

 

از این رو باید گفت، سنی ها به دلیل پشت کردن به امامت امیر مؤمنان و فرزندان معصومین(ع) دچار تحریفات جدی در امر عقیده و عمل اسلامی شده اند که در جای خود برای اهل تحقیق روشن و آشکار است. در این باره مطالعه کتاب 11 جلدی الغدیر مرحوم علامه امینی و یا کتاب «المراجعات» مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین که به فارسی هم برگردانده شده است (ترجمه محمد جعفر امامی) مفید خواهد بود.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب