نماز امام موسی بن جعفر در روز چهارشنبه + نماز حاجت موسی بن جعفر (ع)

نماز امام موسی بن جعفر در روز چهارشنبه + نماز حاجت موسی بن جعفر (ع)

نماز امام موسی بن جعفر در روز چهارشنبه بسیار مجرب بوده و خواندن آن برای رفع حاجت توصیه شده است. خواندن این نماز مستحبی همانند بسیاری دیگر از ادعیه ها توسط بزرگان برای رفع حوائج توصیه شده و بسیار مقرب می باشد. همچنین خواندن نماز حاجت موسی بن جعفر علیه السلام در تمام روزهای سال به خصوص روزهای چهارشنبه و جمعه و روز ولادت این امام بزرگوار توصیه شده است.

 

نماز امام موسی بن جعفر در روز چهارشنبه

نماز امام موسی کاظم در مفاتیح الجنان آمده است و برای حاجت گرفتن از هفتمین امام شیعیان ادعیه های ویژه ای در کتب دینی درج شده است که می توانید بخوانید. این امام معصوم که به باب الحوائج معروف می باشند پدر گرامی امام رضا علیه السلام هستند و علت انتساب این لقب به ایشان طولانی بودن مدت زمان اسارت در زندان هارون عباسی بوده است.

 

این امام بزرگوار در روزهای اسارت در زندان همواره با خداوند متعال راز و نیاز می کردند و مشغول دعا و مناجات بودند. به همین جهت حاجت گرفتن از امام کاظم علیه السلام بسیار مجرب بوده و نماز امام موسی بن جعفر در روز چهارشنبه برای برآوردن هر حاجتی توصیه شده است و به منظور حاجت گرفتن از امام موسی کاظم (ع) می باشد.

نماز امام موسی بن جعفر در روز چهارشنبه + نماز حاجت موسی بن جعفر (ع)

نماز حاجت موسی بن جعفر

نماز باب الحوائج امام موسی کاظم دو رکعت می باشد و به جهت برآورده شدن حاجات و توسل به این حضرت خوانده می شود.

 

دو رکعت نماز حاجت موسی بن جعفر (ع) خوانده می شود، در هر رکعت بعد از حمد دوازده مرتبه سوره توحید قرائت می شود. بعد از نماز صد مرتبه صلوات بفرستید و بعد به سجده بروید و دوازده مرتبه بگویید:

 

“اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِحَقَّ الْمَحْبُوسِ فی سِجْنِ هارُونَ اَنْ تَقْضِیَ حاجَتی”

 

اکنون خالصانه و از صمیمیم قلب از پروردگار جهانیان بخواهید که حاجت روایتان کند.

 

منابع شیعه و سنی، علم، عبادت، بردباری و بخشندگی حضرت موسی بن جعفر (ع) را ستوده‌ و او را کاظم و عبد صالح لقب داده‌اند. بزرگان اهل سنت به امام هفتم شیعیان به عنوان یک عالم دینی احترام می‌گذاشته و همچون شیعیان به زیارت قبر ایشان می روند.

 

در مورد اینکه کیا از نماز موسی بن جعفر حاجت گرفتن روایت بسیاری وجود دارد و مجرب بودن آن در همه جا نقل شده است. همچنین خواندن این نماز طبق توصیه مفاتیح الجنان و سایر کتب شیعه، آثار و برکات فراوانی به همراه دارد.

 

نحوه خواندن نماز موسی بن جعفر (ع)

نماز امام موسی کاظم برای حاجت روا شدن است و سید بن طاووس در جمال الاسبوع طریقه خواندن نماز موسی بن جعفر چهارشنبه را آورده است. این نماز دو رکعتی است، و در هر رکعت بعد از حمد دوازده مرتبه سوره توحید قرائت می‌شود و پس از آن دعای کوتاهی که در مفاتیح الجنان آورده شده، خوانده می‌شود:

نماز امام موسی بن جعفر در روز چهارشنبه + نماز حاجت موسی بن جعفر (ع)

دعای بعد از نماز حضرت موسی بن جعفر (ع)

“إِلٰهِى خَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لَكَ، وَضَلَّتِ الْأَحْلَامُ فِيكَ، وَ وَجِلَ كُلُّ شَىْءٍ مِنْكَ، وَهَرَبَ كُلُّ شَىْءٍ إِلَيْكَ، وَضَاقَتِ الْأَشْيَاءُ دُونَكَ، وَمَلأَ كُلَّ شَىْءٍ نُورُكَ، فَأَنْتَ الرَّفِيعُ فِى جَلَالِكَ، وَأَنْتَ الْبَهِىُّ فِى جَمَالِكَ، وَأَنْتَ الْعَظِيمُ فِى قُدْرَتِكَ، وَأَنْتَ الَّذِى لَايَؤُودُكَ شَىْءٌ، يَا مُنْزِلَ نِعْمَتِى، يَا مُفَرِّجَ كُرْبَتِى، وَيَا قَاضِىَ حَاجَتِى، أَعْطِنِى مَسْأَلَتِى بِلَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، آمَنْتُ بِكَ مُخْلِصاً لَكَ دِينِى، أَصْبَحْتُ عَلَىٰ عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَبُوءُ لَكَ بِالنِّعْمَةِ، وَأَسْتَغْفِرُكَ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِى لَايَغْفِرُها غَيْرُكَ، يَا مَنْ هُوَ فِى عُلُوِّهِ دَانٍ، وَفِى دُنُوِّهِ عَالٍ، وَفِى إِشْرَاقِهِ مُنِيرٌ، وَفِى سُلْطَانِهِ قَوِيٌّ، صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ.”

 

“خدایا، آواها در آستانت کوتاه و آهسته گشته و اندیشه ها در شناسایی ات سرگردان شده و هر چیز از بلندای هیبتت ترسان است و همه آفریدگان به درگاهت گریزان، در برابر هستی ات، هستی هر آفریده ای در تنگنای نیستی است و همه چیز را نور هستی تو آکنده است، پس تو والائی در بزرگی ات و فروزنده ای در زیبایی ات و بزرگی در توانایی ات و تویی آن که هیچش درمانده نسازد، ای فرو بارنده ی نعمتم، ای گشایشگر اندوهم و ای برآورنده ی نیازم، خواهشم را به حق یگانگی ات روا ساز، به تو ایمان آوردم ایمانی خالص، بر پیمان وعده ات صبح کردم تا توان دارم، با عطایت به سویت آیم و از تو آمرزش می جویم از گناهانم که جز تو آنها را نمی آمرزد، ای آنکه در اوج بلندای خویش به آفریده ها نزدیک است و در کمال نزدیکی به آنان فراتر از همگان است و در تابشش پرتوافشان و در پادشاهی اش بس نیرومند است، بر محمّد و خاندانش درود فرست.”

 

ذکر سجده نماز امام موسی بن جعفر

امام موسی کاظم (ع) از عابدترین افراد زمانه خود شناخته می‌شدند که زمان زیادی را به دعا و مناجات می‌پرداختند، به خصوص زمانی که به دست عباسیان در زندان بودند. ایشان دعای خاص خود را در سجده‌های نماز می‌خواندند که به ذکر سجده نماز موسی بن جعفر مشهور است، این ذکر عبارتست از:

 

“عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ.”

“گناه بنده‌ات بزرگ است، پس گذشت تو نيك باشد.”

 

در کتاب الارشاد فی معرفه حجج ا… علی العباد، جلد 2، صفحه 232، درباره حالات روحی امام کاظم (ع) آمده است که همواره این دعا را در روز می خواندند: بار خدایا! راحتی و آسودگی هنگام مرگ و عفو و گذشت هنگام حساب را، از تو درخواست می کنم.

نماز امام موسی بن جعفر در روز چهارشنبه + نماز حاجت موسی بن جعفر (ع)

وقت نماز موسی بن جعفر

نماز حاجت موسی بن جعفر علیه السلام معمولا در همه ایام سال خوانده می شود و قرائت آن در روز چهارشنبه هم توصیه شده است. همچنین در برخی روایات خواندن این نماز در روز جمعه هم ذکر شده است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب