شب دهم محرم متعلق به کیست + مناسبت شب دهم محرم

شب دهم محرم متعلق به کیست + مناسبت شب دهم محرم

شب دهم محرم متعلق به کیست

شب دهم محرم بنام کیست؟ مناسبت شب دهم ماه محرم (شب عاشورای حسینی) را در این بخش از سایت سماتک برای شما کاربر گرامی و عزاداران حسینی شرح خواهیم داد و در صورتی که می خواهید بدانید مناسبت شب دهم محرم متعلق به کیست در ادامه این پست همراه ما باشید. شب و روز دهم ماه محرم عاشورا برای امام حسین علیه السلام است.

 

حضرت آقا اباعبدالله الحسین (ع) الگوی شهامت، بردباری، تسلیم، ایثار، فروتنی، شجاعت و پایداری هستند و اگر این قیام چنین درون مایه ارزشمندی از فضایل انسانی را نداشت، این گونه بر پیشانی تاریخ نمی درخشید. عاشورا این گونه توانست حصار زمان و مکان را درهم شکند و تاریخ را درنوردد. به همین منظور شب دهم محرم بنام حسین بن علی (ع) نامگذاری شده است.

شب دهم محرم متعلق به کیست + مناسبت شب دهم محرم

مناسبت شب دهم محرم

در منابع نقل شده است که امام و یاران وفادارشان در شب دهم محرم تا سحر به نماز و دعا و استغفار مشغول بودند. چیزی که در شب و روز عاشورا بیش از هر چیز دیگر جلوه گر و نمایان است طمانینه حسین، اطمینان حسین، آرامش و استقامت ایشان است. به مناسبت شب دهم محرم در ادامه توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد.

 

دهمین روز ماه محرم به روز معرفت، حماسه و سوگ، روز محاصره و عطش و شمشیر، شوق و عشق است که از افق کربلا دمید. مسافران تهجد و شب‌ زنده‌ داری، آزادگان و وارستگان از هر چه بند و اسارت و تردید، آماده شدند.

 

نه در چشم‌ها نشانی از خستگی بود و نه در چهره‌ها نشان تشویش و پریشانی و شکستگی. عطر نفس‌های عاشقان بوی نیایش شبانه داشت و قلب شان روشنایی ذکر و محبت و ایمان.

 

وقتی فجر فواره زد، صدای دلنشین اذان علی‌ اکبر علیه‌ السلام چهارسوی دشت بی‌تاب را فراگرفت تا زیباترین نماز صبح عالم برپا شود. بنا به روایت‌های مستند، چهار‌ هزار فرشته با پرچم سپید به یاری آمده بودند و امام حسین (ع) حضورشان در کربلا را به پس از شهادت خود و یاران خبر داده بودند. با سرانگشت یارانی را به هم نشان می‌ دادند که کل تاریخ، پاک تر، وفادارتر و بهتر از آنان ندیده بود.

شب دهم محرم متعلق به کیست + مناسبت شب دهم محرم

شب دهم محرم بنام کیست

در بالا درباره اینکه شب دهم محرم برای کیست توضیحاتی ارائه گردید و اهمیت این روز برای شیعیان به‌ دلیل واقعه کربلا در روز ۱۰ محرم سال ۶۱ قمری است. امام حسین (ع) در روز عاشورا به همراه یارانش در کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد به شهادت رسیدند. شیعیان در شب و روز عاشورا برای زنده‌ نگه داشتن نام و یاد شهدای دشت کربلا به سوگ می‌نشینند و عزاداری می کنند.

 

در عصر روز عاشورا و پس از شهادت حضرت و یارانش، لشکر عمر بن سعد به خیمه‌ های اهل بیت ایشان یورش بردند و به غارت و آتش زدن خیمه‌ها پرداخته و همه زنان و کودکان را به اسارت گرفتند و جنازه شهدا را نیز زیر سم اسبان لگدکوب کردند.

شب دهم محرم متعلق به کیست + مناسبت شب دهم محرم

شب دهم محرم متعلق به امام حسین (ع) است و این شب برای مسلمانان بسیار مهم تلقی می شود و عاشورا مهمترین روز عزاداری در فرهنگ شیعیان است. در هر جایی که گروهی از شیعیان حضور داشته باشند مراسم سوگواری برگزار می‌شود. کشورهای شیعه‌ نشین در این روز تعطیل رسمی هستند و بازارها و کسب و کارها نیز تعطیل می باشند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب