درمان سريع اسهال سگ بالغ و توله سگ | غذای مناسب برای اسهال سگ

درمان سريع اسهال سگ بالغ و توله سگ | غذای مناسب برای اسهال سگ

اسهال سگ خانگی باید خیلی سریع و فوری درمان شود برای درمان سریع اسهال سگ نیاز به انجام چند کار ساده دارید و مهمترین آنها دادن غذای مناسب برای اسهال سگ است و همچنین باید از غذاهای ممنوعه برای اسهال سگ پرهیز کرد با ما همراه باشید.

 

درمان سريع اسهال سگ

درمان اسهال سگ بسته به نوع عامل ایجاد کننده متفاوت خواهد بود. در بیشتر موارد، به مدت ۲۴ ساعت حیوان منع غذا می‌شود (off feed) و با مقدار کمی آب به‌صورت متناوب و در مدت‌های زمان‌های مشخ به حیوان خورانده می‌شود. بعدازآن از غذاهای له شده مثل گوشت آبپز و برنج در مقدار کم استفاده می‌شود. اگر اسهال قطع شد، می‌توان به آرامی و به‌تدریج غذای همیشگی حیوان را در اختیار او قرار داد.

 

خیلی سخت میشود سگی را پیدا کرد که از پنیر و بستنی خوشش نیاید ، اما بستنی ، پنیر و دیگر محصولات لبنی سگ را دچار مشکلات گوارشی از جمله اسهال میکند . دلیل مشکل گوارشی این است که سگ نمیتواند به اندازه کافی لاکتوز جهت هضم لبنیات تولید کند . پنیر کاتیج و ماست به مقدار کم برای سگ مضر نیستند .

اسهال یکی از مشکلات رایج در سگ ها میباشد . بیشتر علت های اسهال جدی نیستند و با مراقبت و درمان خانگی خوب میشوند ، اما در بعضی موارد حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید . در ادامه مقاله به توضیح تمامی موارد خواهیم پرداخت .

 

اسهال همیشه نشانه خطرناکی در سگ نمیباشد . در بعضی از اوقات با تغییر کوچکی در رژیم غذایی سگ اسهال درمان خواهد شد . بعضی از غذاها برای انسان مفید هستند اما برای سگ ها مضر میباشند و به این بستگی ندارد که سگها چقدر آن غذا را دوست داشته باشند . در برخی موارد اسهال، غذای حیوان باید به‌طور دائم تغییر کند، برخی از غذاها را می‌توان به حیوان داد و برخی را نباید داد؛ باید به غذای حیوان فیبر افزود، چربی غذا را کاهش داد و قابلیت هضم غذا را کاهش داد. اگر انگل‌های روده‌ای موجب اسهال شده باشند، ضدانگل مناسب باید تجویز شود. تعداد کمی از ضد انگل بر روی تمام انگل‌های روده‌ای اثر کشندگی دارد، به همین دلیل باید ضد انگل مناسبی انتخاب شود. در بیشتر موارد نیاز به تکرار ضد انگل به‌صورت یک بار و یا بیشتر در طول چند هفته و حتی ماه‌ها می‌باشد. بسیار مهم است که تخم انگل‌های موجود در محیط نیز پاک‌سازی و از بین برده شوند. در تست مدفوع تخم‌های انگل مشاهده می‌شوند و اگر تخم انگل حضور نداشته باشد آزمایش مدفوع منفی خواهد بود، درصورتی‌که انگل بالغ در روده وجود دارد. به همین دلیل اگر حتی تست مدفوع منفی باشد، ضد انگل باید تجویز شود.

 

درمان اسهال سگ بالغ

اگر حیوان به دلیل اسهال دچار کم آبی شده است، باید مایع درمانی به‌صورت تزریق وریدی و یا زیر جلدی انجام شود. تجویز خوراکی مایعات به دلیل آنکه به سرعت از دستگاه گوارش عبور می‌کنند و فرصت برای جذب آنها کم می‌باشد، برای درمان اسهال سگ مؤثر نخواهند بود. درمان آنتی بیوتیکی نیز در موارد اسهال باکتریایی انجام می‌شود. همچنین در مواقعی که زخم روده وجود داشته باشد (وجود خون در مدفوع) و احتمال نفوذ باکتری‌ها به جریان خون و ایجاد بیماری‌های شدید وجود دارد، باید آنتی بیوتیک تجویز شود.

درمان سريع اسهال سگ بالغ و توله سگ | غذای مناسب برای اسهال سگ

غذای مناسب برای اسهال سگ

دادن پروبیوتیک به سگ . پروبیوتیک یک نوع باکتری است که به درمان اسهال کمک زیادی خواهد کرد . میتوانید از مواد غذایی مخصوص سگ که دارای پروبیوتیک هستند یا از پروبیوتیک مخصوص سگ استفاده نمایید . پروبيوتيك ها ، باكتري هاي مفيدي هستند كه به هضم غذا كمك ميكنند و سرعت بهبودي از اسهال را افزايش ميدهند . باكتري هاي مفيد ممكن است در اثر اسهال و دفع شديد از بدن خارج شده باشند و زمان ميبرد تا جمعيت باكتري ها دوباره زياد شود و عمل هضم به بازده كامل برسد . يك مكمل از پروبيوتيك ها ، جمعيت باكتري ها را بالا ميبرد . بطور كلي ، پروبيوتيك ها هر ٥ روز يكبار به غذاي سگ ميچسبند ( براي هضم ) . باكتري هاي طبيعي در روده ي سگ متفاوت با باكتري هاي روده انسان است ، پس هرگز پروبيوتيك هاي انساني را به سگها ندهيد . انواع پروبيوتيك هاي سگ بدون نسخه از دامپزشك ، داروساز ، يا فروشگاهرهاي بزرگ حيوان خانگي در دسترس هستند.

 

دامپزشک شما به‌طور کامل حیوان را معاینه می‌کند که شامل دمای بدن، ضربان قلب، تعداد تنفس، معاینه محوطه دهانی، لمس ناحیه شکمی، چک کردن کمی بدن حیوان و معاینه مقعدی می‌باشد. در برخی موارد نیز داروهایی برای کاهش حرکات روده تجویز می‌شود. این داروها را نباید در موارد مسمومیت و یا عفونت‌های باکتریایی تجویز کرد. به همین دلیل لازم است قبل از درمان علت اسهال سگ تشخیص داده شود.

 

بند اوردن اسهال سگ

از ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از اسهال به سگ غذا ندهید . اینکار باعث برگشتن سیستم گوارش سگ به حالت عادی خواهد شد . حضور غذا در روده باعث انقباضات ديواره روده ميشود تا غذا را به سمت جلو هل دهد ، اما اگر سگ اسهال داشته باشد ، اين انقباضات ميتواند شدت يافته وبسيار سريع و با فشار غذا را در روده حركت دهند. راهكار اين است كه براي ١٢ تا ٢٤ ساعت از غذا دادن خودداري كنيد تا به روده ي بيش از حد حساس شده اجازه دهيد آرام شود و به صورت طبيعي عمل كند.

 

میزان مصرف آب برای درمان اسهال سگ

در صورت داشتن اسهال آب بدن سگ کاهش میابد ، بنابراین حتما به سگ خود آب کافی بدهید . در طول دوره ي عدم غذادهي اجازه دهيد سگ شما به آب آشاميدني تازه و تميز دسترسي پيدا كند . ظرف آب را كنترل كنيد تا مطمئن شويد سگ انرا مينوشد . اگر سگ شما به خوبي آب ميخورد ، خطر كم آبي ( دهيدراته شدن ) كاهش مي يابد .

 

چه غذایی برای اسهال سگ خوبه

 بعد از گذشت زمان گفته شده به سگ غذای همیشگی را ندهید و بجای آن از غذاهایی با شرایط زیر استفاده نمایید .

از دادن غذای چرب و گوشت قرمز به سگ خودداری نمایید .
به سگ گوشت مرغ بدون پوست بدهید . گوشت مرغ را با برنج پخته شده یا ماکارونی قاطی کرده و به سگ بدهید .
از دادن شیر و مواد لبنی به سگ خودداری نمایید .

 

کاهش حجم غذا برای درمان اسهال سگ

مقدار کلی غذای سگ در روز را کم نکنید ، بلکه همان غذا را در وعده های بیشتر به سگ بدهید . اینکار باعث کمتر تحریک شدن معده سگ خواهد شد . وعده هاي كوچكتر باعث تحريك كمتر روده به اسپاسم ميشوند. وقتي سگ شما دوره ي ناشتايي را تمام كرد ، همان ميزان غذا در روز را به عنوان رژيم غذايي معمول خود به او تغذيه كنيد . با اين حال آن را به ٤بخش كوچكتر تقسيم كنيد و وعده هاي غذايي را در طول روز پخش كنيد . اين كار از برگشت اسهال جلوگيري ميكند .

 

رژیم غذایی مناسب برای درمان سریع اسهال سگ

بعد از درمان شدن اسهال سریعا غذای سگ را به غذای همیشگی تغییر ندهید . تا ۲ روز بعد از قطع اسهال رژیم غذایی گفته شده را رعایت کنید بعد از آن تا ۲ روز به شکل زیر به سگ غذا داده و بعد از آن غذای همیشگی را به سگ بدهید .پس از دوره ي ناشتا ، سگ را مستقيما بر روي رژيم غذايي معمول خود قرار ندهيد . به جاي آن غذايي ارائه دهيد كه در معده اش باشد و به راحتي هضم شود . يك رژيم غذايي مطلوب عاري از غذاهاي چرب و غني و گوشت قرمز ميباشد . به سگ خود مرغ ( گوشت واقعي) دهيد و از مرغ طعم دار شده استفاده نكنيد و فقط از گوشت مرغ استفاده كنيد و از پوست مرغ استفاده نكنيد . به همراه مرغ از برنج سفيد پخته شده ، ماكاروني يا سيب زميني پخته شده استفاده كنيد . از دادن شير و محصولات لبني به سگ خود اجتناب كنيد ، زيرا دربسياري از سگ ها بخاطر عدم تحمل لاكتوز ( قند شير ) باعث اسهال ميشود. پس در پخت سيب ميني هم نبايد از كره استفاده كنيد. اين غذاي ملايم باعث توليد حجم كمي مدفوع در سگ شما ميشود وكمرنگ است . پس انتظار نداشته باشيد كه مدفوع سگ شما كاملا طبيعي باشد . آنچه كه شما دنبال آن هستيد مدفوعي است كه ميتواند به عنوان نشانه اي كه او درحال بهبودي و درمان است ، برداشته شود.

 

روز اول : مخلوط کردن ۲/۳ غذای گفته شده با ۱/۳ غذای همیشگی .
روز دوم : ۱/۳ غذای گفته شده با ۲/۳ غذای همیشگی .
روز سوم : برگشتن به رژیم غذایی همیشگی سگ .

 

داروهای مضر برای اسهال سگ

با روش گفته شده در بالا میتوانید به راحتی انواع زیادی از اسهال های سگ را درمان کنید . قرص های اسهال انسان ها باعث بروز خطرات جدی برای سگ خواهند شد . در صورت خوب نشدن اسهال سگ تا ۳ روز ، نیاز به مراجعه به دامپزشک میباشد . اسهال اگر خفيف باشد، به مراحل بالا حتما پاسخ ميدهد. دادن دارو به سگ شما باعث كاهش حركات روده شده و شايد يك مشكل جدي را قبل از اينكه خيلي دير شده باشد ، حل كند . اگر علايم اصلي بعد از ٢ تا ٣ روز با روش هاي گفته شده در بالا حل نشد، سگ شما نياز به معاينه دامپزشك خواهد داشت.

درمان سريع اسهال سگ بالغ و توله سگ | غذای مناسب برای اسهال سگ

بهترین زمان مراجعه به دامپزشک برای درمان اسهال سگ

اگر ميدانيد كه سگ شما خوب به غذاي آماده شده در خانه پاسخ نميدهد ، از دامپزشك خود بخواهيد كه يك غذاي تجويزي براي بهبودي معده سگ خود به شما پيشنهاد دهد . رژيم هاي غذايي مانند Hills ID و purina EN ثابت كرده اند كه زمان بهبودي را از اسهال افزايش ميدهند . اگر اسهال در سگ شما دارای نشانه های گفته شده در زیر میباشد ، سگ شما وضعیت خوبی ندارد و نیاز به دامپزشک دارد .

 

1. اگر چیز سمی خورده باشد و شما بدانید . تعيين كنيد كه سگ شما چيز خطرناكي خورده است؟ اسهال معمولا به دليل خوردن چيزي غير معمول و چيزي را كه نبايد سگ بخورد ، بوجود مي آيد . در بسياري موارد سگ بهتر خواهد شد وقتي كه بدن آن مواد مضر را از بين ببرد. با اين حال اگر متوجه شديد كه سگ شما ماده اي سمي يا مواد پاك كننده خانگي مصرف كرده ، فورا آنرا نزد دامپزشك ببريد .

 

2. اگر تب دارد . ۳۷ تا ۳۹ درجه سانتی گراد طبیعی میباشد . يك اسهال ساده و معمولي به ندرت با تب همراه است. اگر سگ شما تب داشته باشد ، احتمالا از يك نوع عفونت رنج ميبرد. براي گرفتن دماي بدن سگ خود ، از دوست خود بخواهيد كه با قراردادن بازوي خود زير شكم سگ ، انرا نگه دارد و پاهاي سگ را روبروي سينه ي خود بكشد. دوست شما بايد دست ديگر خود را زير چانه ي سگ بگذارد . درصورتي كه نگران هستيد كه شمارا طي اين مراحل گاز بگيرد ، يك پوزه بند براي سگ استفاده كنيد .

 

الف) دماسنج را روغني كنيد ، سپس دم را بالا ببريد و به آرامي انرا داخل مقعد سگ كنيد . در سگ ماده مطمئن شويد كه دماسنج را داخل واژن نكرده ايد ( كه زير مقعد قرار دارد)
ب) دماسنج را به آرامي قراردهيد و فشار ندهيد ، چون ممكن است به سگ خود آسيب بزنيد
ج) صبر كنيد تا دماسنج بوق بزند كه به شما اطلاع ميدهد كه خواندن تمام شده است
د) دماي معمول و نرمال بين ٣٨ تا ٣٩ درجه سانتيگراد ميباشد
ح) هر دماي ٤٠ درجه و بالاتر ، تب در نظر گرفته ميشود.

 

3. اگر اسهال با استفراغ همراه باشد . اسهال و استفراغ باهم يك تركيب خطرناك است ، زيرا سگ مايعات بدن را از هر ٢ طرف ( دهان و مقعد ) از دست ميدهد . اين واقعه ، سگ را در خطر دهيدراته شدن ( كم آبي ) قرا ميدهد . اين موضوع وقتي نگران كننده است كه سگ نتواند چيزي بنوشد و مايعات بدن را پايين نگه دارد . در چنين مواردي مراقبت هاي فوري دامپزشكي نياز است.

 

4. اگر اسهال با خون باشد . اگر در اسهال خون مشاهده كرديد ، ممكن است بخاطر التهاب يا خونريزي باشد . در حاليكه التهاب ناخوشايند است ، خونريزي بالقوه خطرناك است . شما نميتوانيد تفاوت راتشخيص دهيد ، پس به محض اينكه در مدفوع سگ خود ، خون مشاهده كرديد ، به دامپزشك مراجعه كنيد .

 

5. دهيدراته شدن ( كمبود آب) در سگ را كنترل كنيد : اساسا اسهال ، مدفوعي است كه شامل مقدار زيادي مايع است. اگر سگ اسهال زيادي دارد و مايعات از دست رفته را جايگزين نميكند ، دچار كم آبي ( دهيدراته شدن ) ميشود . دهيدراسيون( از دست دادن آب بدن) خونرساني به اندام هاي بدن مانند كبد و كليه ها را كاهش ميدهد كه به طور بالقوه باعث آسيب ميشود. براي آزمايش دهيدراسيون ( كم آبي) سگ را از ناحيه كتف بلند كنيد و سپس رها كنيد . پوست كاملا هيدراته ( حاوي آب فراوان) به طور كامل به حالت قبل برميگردد. اما پوست سگ دهيدراته شده ( كم اب) ، خاصيت الاستيك كمتري دارد وممكن است چند ثانيه يا بيشترطول بكشد تا به محل خود برگردد.

 

6. اگر سگ شما خسته و ضعیف شده باشد . يك سگ با اسهال خفيف ، هميشه آگاه ، هشيار و چشمان براقي دارد . اگر سگ شما چشمان براقي دارد و پرانرژي است اما اسهال دارد اورا به دقت براي توسعه ي علايم بالا كنترل كنيد . بهتر است خودتان مشكل را حل كنيد ، با اين حال اگر سگ شما ، انرژي نداشته باشد و بي توجه باشد و يا بدتر از آن غش كند ، حتما به دامپزشك مراجعه كنيد .

درمان سريع اسهال سگ بالغ و توله سگ | غذای مناسب برای اسهال سگ

غذاهای ممنوعه برای اسهال سگ

بعضی از سگها با غذاهای کنسرو شده مشکل دارند ، سعی کنید آنها را به غذای خشک عادت دهید . از دادن غذای جدید که تا الان به سگ نداده اید در زمان اسهال خودداری کنید . اسهال آبکی در توله سگ ها بسیار خطرناک میباشد و نیاز به دامپزشک دارد .

 

شیر و لبنیات

خیلی سخت میشود سگی را پیدا کرد که از پنیر و بستنی خوشش نیاید ، اما بستنی ، پنیر و دیگر محصولات لبنی سگ را دچار مشکلات گوارشی از جمله اسهال میکند . دلیل مشکل گوارشی این است که سگ نمیتواند به اندازه کافی لاکتوز جهت هضم لبنیات تولید کند . پنیر کاتیج و ماست به مقدار کم برای سگ مضر نیستند .

 

محصولات حیوانی خام

محصولات حیوانی خام و گوشت حیوان خام برای سگ مناسب نمیباشند .

 

تخم مرغ خام

باکتری سالمونلا که در تخم مرغ خام وجود دارد باعث اسهال در سگ میشود .

 

گوشت خام

گوشت تازه و دست نخورده خام برای سگ مشکلی ندارد ، اما تمام گوشت ها تقریبا دست خورده هستند بنابراین گوشت خام به سگ ندهید .

 

استخوان خام

استخوان دارای مقدار زیادی چربی میباشد که در هضم غذا مشکل ایجاد میکند و باعث بوجود آمدن اسهال در سگ خواهد شد .

 

غذای چرب

اسهال چرب بهترین مشخصه این نوع اسهال میباشد . غذاهایی با چربی بالا مخصوصا چربی های اشباع مانند لبنیات باعث بوجود آمدن اسهال در سگ میشوند .

 

غذای مانده و فاسد

حس بویایی سگ بسیار قوی میباشد و امکان دارد به سراغ سطل آشغال رفته و چیزی از آنجا بخورد ، که نتیجه آن قطعا مریضی و اسهال در سگ خواهد بود . سطل آشغال خود را در مکانی دور از دسترس سگ قرار دهید .

 

غذاهای مضر و خطرناک برای اسهال سگ

بعضی از غذاها برای سگ سمی و مضر میباشند و به هیچ وجه نباید به سگ داده شوند . غذاهای ممنوعه سگ عبارتند از:

شکلات

فندق استرالیایی

انگور و کشمش

سیر و پیاز

آووکادو

الکل

گوجه مخصوصا برگ گوجه

غذاهای حاوی کافئین و زایلیتول

این غذاها در صورت استفاده کم میتوانند باعث ایجاد اسهال سگ و استفراغ در سگ بشوند ، اما در صورت استفاده زیاد حتی ممکن است که باعث مرگ سگ بشوند .

درمان سريع اسهال سگ بالغ و توله سگ | غذای مناسب برای اسهال سگ

درمان اسهال توله سگ

اسهال در توله سگ های کوچکی که به تازگی به دنیا آمده اند نه تنها ناخوشایند است، که خطرناک نیز هست. در این مقاله متوجه خواهیم شد که چه کاری باید برای مبارزه با بی آبی بدن این توله های کوچک انجام دهیم و چه عواملی باعث بروز این بیماری در چنین سنین پایینی میگردند .

در سگ های جوان، اسهال ممکن است به علت ابتلا به ویروس های مختلف و یا انگل ها اتفاق افتاده باشد. در این مواقع، یک نمونه گیری از مدفوع و بررسی آن توسط دامپزشک جهت بررسی ابتلا به کوکسیدیا (Coccidia)، ژیاردیا (Giardia)، تریکوموناس (Trichomonas) یا دیگر بیماری ها، می تواند بسیار مفید باشد. علت ابتلا به اسهال در توله سگی که دو هفته سن دارد می تواند وجود کرم های انگلی باشد. معمولاً سگ ها تا پیش از 3 هفتگی کرم زدایی نمی شوند ولی اگر لازم باشد این کار انجام می شود. زمانی که کرم ها در بدن سگ مشغول فعالیت شوند، نتیجه آن می تواند ابتلا به اسهال باشد.

 

علائم اسهال توله سگ

مدفوع زرد رنگ برای تولۀ تازه متولد شده امری عادی محسوب می شود. بروز تغییرات در گوارش حیوان بعد از خوردن غذاهای مکمل به وجود می آید. اسهال را زمانی در تولۀ تازه متولد شده شدید میدانیم که دفعات تخلیۀ شکم زیاد و همراه با بوی تند یا کف باشد. در دورۀ شیردهی، که از سینۀ سگ مادر شیر می خورند، مدفوع نباید بوی خاصی داشته باشد. معمولاً هم سگ مادر، توله هایش را با لیس زدن همیشه تمیز نگه میدارد و بوی آنها جلب توجه نمی کند.

 

” نکته ! معمولاً وزن گیری یکی از راههای تشخیص بیماری یا سایر مشکلات دیگر محسوب می شود . حتی به دنبال کوچکترین اسهال نیز توله ها سریعاً وزن از دست می دهند؛ چرا که در کنار از دست دادن وزن بدن، مقدار زیادی از آب بدن را نیز از دست می دهند.”

 

یکی از نشانه های اسهال، بوی بد و تند آن است بطوریکه حتی بعد از لیسیدن توله ها توسط سگ مادر هم از بین نمی رود. شما حتی ممکن است به اشتباه تصور کنید که این بو از سگ مادر است. بسیار مهم است که نشانه ها را اشتباه نکنید.

 

برای اینکه اطمینان حاصل کنید، بایستی سگ مادر را وارسی کنید؛ به گوشهایش، حفرۀ دهانی و غشاء مخاطی آن دقت کنید . درصورتیکه تغذیۀ سگ مادر و دفعش طبیعی باشد بایستی نظارتی ویژه بر روی توله ها داشته باشید. مشکل اینجاست که بدن توله های کوچک تازه متولد شده سریعاً آب از دست می دهند و ظرف تنها 3 تا 4 ساعت در شرایط خطرناکی قرار گیرند (البته به شدت اسهال آنها بستگی دارد).

 

یکی دیگر از نشانه های اسهال، ضعف و بی اشتهایی است. در صورتیکه مشاهده کردید که یک یا چند تا از توله ها از مادر شیر نمی خورند، بایستی جای آنها را از بقیه جدا کرده و در جایی گرم به همراه مراقبت و نظارت قرار دهید.

 

علت اسهال سگ یک ماهه

اسهال سگ یک ماهه به چه علت است. توله سگ های یک ماهه که فقط از شیر مادر تغذیه شوند، به ندرت اتفاق میفتد که اسهال شوند. حساسیت به شیر مادر هم بسیار به ندرت اتفاق می فتد که آن هم بایستی توسط دامپزشک تشخیص داده شود. در صورتیکه توله سگ یک ماهه با شیری غیر از شیر مادر تغذیه می گردند، احتمال حساسیت زیاد است. در رابطه با اسهال توله سگ یک ماهه، مشکل اینجاست که اولین نشانه های حساسیت قابل رؤیت نیستند.

 

به منظور پیشگیری از هر نوع بیماری و بزرگتر شدن مشکل، بایستی روزانه توله ها را وارسی و وزن گیری کرد. در طول همین وارسی ها دقت ویژه ای به غشاء مخاطی و پوست اطراف و در تماس با آن داشته باشید . معمولاً اگر حساسیتی وجود داشته باشد، واکنشی که نشان داده می شود خارش است اما از آنجائیکه توله ها قادر به خارش نیستند، پوست آنها شروع به قرمز شدن می کند. قورت دادن غشاء مخاطی دهان و افزایش تراوش بزاق و اشک نیز نشانۀ آلرژی و حساسیت است.

 

بروز حساسیت به شیرهایی غیر از شیر مادر را نیز از روی مدفوع هر توله می توان تشخیص داد. معمولاً نوع غذای توله هایی که حساسیت دارند را تغییر می دهند؛ به عنوان مثال مارک پودر شیر مصرفی را تغییر می دهند، یا از شیر بز که با آب جوش رقیق شده است استفاده می کنند.
اسهال ممکن است در نتیجۀ مکمل ها به وجود آید. این شرایط معمولاً وقتی به وجود می آید که سگ مادر، توله های زیادی به دنیا آورده باشد و به تنهایی قادر به شیر دادن آنها نباشد و صاحب سگ مادر چاره ای جز این ندارد که توله ها را با شیر خشک تغذیه کند.

 

بلافاصله پس از تولد، توله ها از آغوز مادر که سرشار از باکتریهای مفید است، تغذیه می شوند. شیر آغوز میکروفلورهای مفید را به رودۀ توله منتقل می سازد و به دنبال آن رودۀ حیوان برای هضم غذاها مطابقت لازم را پیدا می کند.
چنانچه تولۀ تازه متولد مجبور به هضم شیر گاو باشد، در مراحل اولیه، و مادامیکه روده عادت کند ، اسهال یک واکنش طبیعی محسوب می شود. اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که اسهال طولانی نشود و به بی آبی بدن تبدیل نگردد.

 

یکی دیگر از عوامل آن می تواند پرخوری باشد. در صورتیکه سگ شما در یک زایمان تنها 2 یا 3 توله به دنیا آورده باشد و شیر کافی هم داشته باشد، توله ها پرخوری خواهند کرد. زیاده روی در تغذیه نه تنها هضم آن را به دنبال نخواهد داشت بلکه باعث فساد آن میگردد. روده نیز که دچار استرس و فشار زیاد می شود تنها راه حمایتی را ترشح بیشترِ مخاط روده ای می داند.

 

” نکته ! اسهال سبز رنگ در توله های تازه متولد نشانۀ روند فاسد شدن غذایی و زهرزدگی در بدن است که می تواند به دنبال عوامل ویروسی یا انگلی به وجود بیاید. به هر حال، زهرزدگی برای توله های تازه متولد خطر مرگ به همراه دارد ! بنابراین برای تماس با دامپزشک معطل نکنید! “

درمان سريع اسهال سگ بالغ و توله سگ | غذای مناسب برای اسهال سگ

درمان اسهال توله سگ یک ماهه

تجارب نظری و عملی در رابطه با مراقبت و درمان اسهال در سگ های بالغ در رابطه با توله های تازه متولد تقریباً اصلاً کارایی ندارند. هرچه توله کوچکتر باشد، شدت بیماری بیشتر خواهد بود. اولین اقدام چیست ؟ در صورت کمترین شک به بیماری در یکی از توله ها، اولین کاری که باید انجام دهید اینست که از سایر توله ها جدایش کنید و در جایی گرم و تحت نظارت و مراقبت قرار دهید.

 

در صورتیکه تخلیۀ شکم 3-2 بار در ساعت باشد، رنگ آن سبز و یا بویی تند و زننده داشته باشد حتماً بایستی از راههای درمانی استفاده شود.
چنانچه مشاهده کنید مدفوع تولۀ کوچک زرد است بوی خاصی نمی دهد اما رنگ آن روشن تر شده و یا با کف بیرون روی دارد بایستی اقدامات اولیه را انجام دهید. بسیار مهم است بدانید که خود درمانی ها منجر به فوت وقت می گردد که در رابطه با ابتلا به بیماریهای ویروسی بسیار اهمیت دارد.

 

“مهم ! برای توله های کوچک تازه متولد بایستی داروهایی را انتخاب کنید که منع مصرف و عوارض جانبی به دنبال نداشته باشند من جملۀ این داروها : SMECTA, ENTEROSGEL,ACTIVATED CHARCOAL در دوز پایین می باشد”

 

آزمایش تشخیص اسهال سگ

درر بیشتر موارد اسهال، دامپزشک شما آزمایش مدفوع برای حیوان انجام خواهد داد. تست مدفوع برای وجود بیماری‌های انگلی و ژیاردیا انجام می‌گیرد. اگر مشکوک به بیماری‌های باکتریایی باشد در این صورت کشت مدفوع و آزمایش حساسیت آنتی بیوتیک انجام خواهد گرفت. در مورد برخی بیماری‌های ویروسی مثل پارو ویروس ممکن است آزمایش‌های دیگری بر روی مدفوع انجام شود.

 

اگر سگ شما علائم بیماری نشان دهد، شمارش کلی سلول‌های خونی و آزمایش شیمیایی خون انجام خواهد شد. اگر به بیماری خاصی مشکوک بود در این صورت آزمایش‌های خونی خاصی انجام خواهد شد. از رادیوگرافی نیز برای تشخیص تومور، اجسام خارجی و مشکلات آناتومیکی استفاده می‌گردد. از دیگر وسایل کمک تشخیصی مثل سونوگرافی و آندوسکوپی و کلونوسکوپی نیز می‌توان برای تشخیص دقیق استفاده نمود. در برخی موارد گرفتن بیوپسی و بررسی میکرسکوپی تنها راه تشخیصی می‌باشد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب