طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود را در این نوشتار به شما عزیزان آموزش خواهیم داد و باید بدانید این غذای خیابانی یکی از محبوب ترین فست فودهای جنوب ایران است که طرفداران زیادی هم دارد و یک غذای سالم محسوب می شود. در صورتی که شما خانم های کدبانوی ایرانی قصد دارید در منزل این غذای سریع و خوشمزه را درست کنید. ما در این پست طرز تهیه فلافل ساده برای 4 نفر را آموزش خواهیم داد و از شما دعوت می کنیم همراه سماتک باشید.

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

فلافل غذای جنوبی معروف و پرطرفدار است که بیشتر در شهرهای اهواز و آبادان تهیه و طبخ می شود و اگر یک سفر به خوزستان سفر کنید خواهید دید که در اکثر خیابان ها مردم مشغول خرید این ساندویچ خوشمزه هستند. از آنجایی که فلافل خیلی سریع درست می شود شما می توانید از آن برای مواقعی که تایم کمی دارید استفاده کنید و طرز تهیه فلافل ساده خانگی با نخود به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید از غذا را در منزل طبخ و در کنار خانواده نوش جان کنید. در سالهای اخیر این غذای جنوبی به قدری مورد استقبال مردم قرار گرفته که اکثر ساندویچی های تهران، مشهد، اصفهان و دیگر شهرهای ایران هم آن را در منوی خود موجود کرده اند.

 

مواد لازم

ما در ادامه مواد لازم برای تهیه فلافل ساده برای 4 نفر را بیان کرده ایم که شما باید همه آنها را تهیه کرده و سپس کارتان را شروع کنید:

 

نخود ۵۰۰ گرم
نان ساندویچی خشک شده 1 عدد
پیاز بزرگ ۲ عدد
سیر ۳ حبه
زردچوبه ۲ قاشق چای خوری
فلفل به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
جوش شیرین نصف قاشق چای خوری
پودر زیره سیاه ۱ قاشق چای خوری (اختیاری)
پودر پاپریکا یک قاشق مرباخوری
پودر جوز هندی ۱ قاشق چای خوری
بیکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
روغن سرخ‌ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

دستور پخت

بیشتر ساندویچی ها فلافل را با نخود خام درست می کنند و بهتر است در طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود به هیچ وجه نخود را نپزید. این غذای سالم اگر در خانه طبخ شود تضمین سلامت آن بیشتر هم خواهد شد زیرا شما در خانه از روغن سرخ کردنی باکیفیت استفاده می کنید و طعم بهتری هم خواهد شد. این دستور پخت مثل همان طرز تهیه فلافل ساندویچی ها در بازار است و هیچ تفاوتی ندارد. جالب است بدانید این غذا در بسیاری از کشورهای عربی با فلفل زیاد طبخ می شود و جنوبی ها هم آنرا به شدت تند می کنند؛ اما شما می توانید بر حسب ذائقه تان از فلفل کمتری استفاده کنید.

 

مرحله اول:

پای ثبات فلافل نخود است و ابتدا باید نخود را پاک کنید و سپس بشویید و بعد از آن نوبت به خیساندن نخود می رسد. یک ظرف بزرگ آب کنید و نخودها را درون آن بریزید  و نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را هم درون آب نخودها بریزید و بگذارید نخود استراحت کند. بهتر است حدود 12 ساعت صبر کنید تا نخودها به خوبی خیس بخورند و در این مدت 2 یا 3 بار آب نخودها را عوض کنید. هر چقدر نخود بیشتر خیس خورده شود نرم تر خواهد شد و فلافل بهتری به شما می دهد.

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

مرحله دوم:

پیاز را پوست کنده و با چاقو به چند قسمت تقسیم کنید و پوست سیر را هم بگیرید.

 

مرحله سوم:

حالا باید نخودها را از آب خارج کرده و همراه با نان ساندویچی خشک شده به همراه پیاز و سیر داخل چرخ گوشت بریزید و با هم چرخ کنید. شما می توانید به جای اینکه نان ساندویچی خشک شده را درون چرخ گوشت بریزید، ابتدا آنرا آسیاب کرده و به صورت پودر شده در بیاورید و پس از چرخ کردن نخودها آنرا هم به مواد اضافه کنید. برای بهتر مخلوط شدن پیاز و سیر با نخود و همچنین نرم تر شدن نخود بهتر است 2 بار چرخ کنید.

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

مرحله چهارم:

حالا نوبت به اضافه کردن ادویه مخصوص فلافل می رسد که اگر این ادویه را در دسترس ندارید می توانید به جای آن از نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر پاپریکا، زردچوبه، جوز هندی، بیکینگ پودر و زیره سیاه استفاده کنید. استفاده از زیره اختیاری است و من خودم طعم زیره را در غذا دوست ندارم و بیشتر فلافل های بازاری هم زیره سیاه ندارند.

 

مرحله پنجم:

پس از اضافه کردن ادویه فلافل باید با دست به خوبی و به مدت 5 دقیقه همه مواد را ورز دهید و پس از اینکه مایه فلافل کاملا منسجم و یکدست شد باید روی ظرف را با سلفون بپوشانید و یک ساعت درون یخچال بگذارید.

 

مرحله ششم:

پس از گذشت یک ساعت مواد را از درون یخچال خارج کنید و روغن سرخ کردنی را داخل ماهیتابه کوچک بریزید تا به خوبی داغ شود. به دلیل اینکه روغن باید روی قرص های فلافل را بپوشاند اگر ماهیتابه کوچک باشد نیاز به روغن کمتری خواهید داشت. شعله را کم کنید تا روغن حسابی داغ شود.

 

مرحله هفتم:

اگر مایع فلافل تان خیلی سفت شده است باید مقداری آب به آن اضافه کرده و با یک قاشق یا دست مواد را با هم مخلوط کنید. فقط یادتان باشد اگر آب به مواد اضافه کردید باید دوباره مقدار کمی نمک هم به موادتان بزنید.

 

مرحله هشتم:

یک کاسه آب کنار دست تان بگذارید و یک قاشق غذا خوری از مواد را کف دست تان بریزید و به شکل قرص فلافل در بیاورید و سپس درون روغن بیندارید و اجازه دهید با حرارت ملایم مغز پخت شوند. بهتر است از قالب فلافل زن استفاده کنید تا شکل بهتری پیدا کند.

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

مرحله نهم:

در پایان فلافل خانگی ساده با نخود که درون روغن سرخ شده را درون توری فلزی بریزید تا روغن اضافی آن خارج شود.

 

مرحله دهم:

برای تزیین از کاهو، گوجه فرنگی،‌ جعفری مخلوط با پیاز خرد شده و سس مخصوص فلافل در نان باگت استفاده کنید.

 

طرز تهیه سس فلافل

برای تهیه سس فلافل نیاز به سس مایونز و سس گوجه فرنگی دارید. برای درست کردن سس سفید فلافل باید سس مایونز را با نوشابه زرد کمی شل کنید و مقداری سس گوجه فرنگی تند یا ساده هم به آن اضافه کنید و بهم بزنید. بهتر است مقداری فلفل قرمز و آویشن هم به سس تان بیفزایید و از طعم بی نظیر سس فلافل بازاری لذت ببرید.

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

نکات مهم

• فلافل ها در هنگام سرخ شدن باید در روغن شناور باشند و سطح روغن تان نباید کم باشد و باید روی قرص ها را بپوشاند.

 

• جوش شیرین را فقط به نخود در حال خیس خوردن بزنید و به هیچ وجه آنرا به مایع فلافل تان اضافه نکنید.

 

• برای پف کردن و ترد شدن فلافل خانگی می توانید از بیکینگ پودر در مایع تان استفاده کنید.

 

• نخود را به هیچ وجه پخته نکنید و اصلا از سیب زمینی برای درست کردن فلافل خانگی ساده استفاده نکنید. اگر می خواهید در موادتان سیب زمینی بریزید توصیه می کنیم فلافل خوزستانی را بپزید.

 

• حرارت بالا باعث می شود فلافل سریع طلایی شود و مغز آن خام بماند و به دلیل اینکه فلافل ضخامت زیادی دارد، باید حرارت زیر ظرف کم باشد تا کاملا مغز پخت شود.

 

• برای گرفتن روغن اضافی فلافل می توانید از یک دستمال حوله ای استفاده کنید. حتما باید روغن فلافل ها را پس از سرخ شدن بگیرید تا ترد و کریپسی شوند.

 

• می توانید به جای چرخ گوشت از مخلوط کن برای له کردن نخود و مخلوط کردن با پیاز و سیر استفاده کنید.

 

طرز تهیه فلافل خانگی با نخود را در این نوشتار به شما سروران گرامی آموزش دادیم و شما می توانید این غذای پرخاصیت و کم هزینه را برای وعده شام هم درست کرده و نوش جان کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب