خواص زغال اخته + بهترین زمان مصرف زغال اخته

خواص زغال اخته + بهترین زمان مصرف زغال اخته

زغال اخته یک میوه قرمز رنگ و ترش مزه است که طرفداران زیادی دارد و در این مقاله خواص زغال اخته را برایتان بیان خواهیم کرد. زغال اخته بیشتر در اروپا و در جنوب غربی آسیا در کشورهایی مثل ارمنستان و ایران یافت می‌شود. طبع زغال اخته و ترکیبات موجود در آن، این میوه خوشمزه را به یک داروی درمانی برای بسیاری از عارضه‌ها در طب سنتی تبدیل کرده است.

 

علاوه بر مصرف نوبرانه و تازه زغال اخته، افراد می‌توانند از چای و دمنوش زغال اخته نیز برای بهره بردن از خواص درمانی آن استفاده کنند. به دلیل طعم دلپذیر و رنگ زیبایی که زغال اخته دارد، از آن در انواع کیک‌ها و دسرها نیز می‌توان استفاده کرد. اما از آن جایی که زغال اخته دارای طبع سردی است، افراد سرد مزاج نباید بیش از اندازه این میوه را مصرف کنند؛ زیرا منجر به مسمومیت غذایی می‌شود.

 

خواص زغال اخته

زغال اخته آنتی اکسیدان ها، عوامل ضد التهاب، اسیدهای آلی و ترکیبات پلی فنولیک، همراه با مقادیر زیاد ویتامین ث و فیبر رژیمی، دارد. این ترکیبات فعال زیستی با هم بدن را از فشارهای مختلف التیام می بخشند. چه چیز ویژه ای در مورد این میوه وجود دارد که آن ها را به رژیم غذایی شما اضافه می کند؟ اگر به دنبال پاسخ هستید، اولین آن، درمان عفونت ادراری است و علاوه بر آن خواصی قابل توجه است که در ادامه این مقاله خواهید خواند. زغال اخته انبار کوچکی از ویتامین ها است که برای همه شناخته شده است که بینایی را بازیابی می کند. اما علاوه بر تأثیر مثبت بر ساختار چشم، دارای مواد مفید زیادی است که بسیاری از فرآیندها را در بدن ما بهبود می بخشد.

 

1. بهبود سلامت چشم و بینایی

زغال اخته برای چشم مفید است و این مربوط به ماده‌ای به نام آنتوسیانوسید است. این ماده خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد، بنابراین باعث بهبود جریان خون در مویرگ‌ها شده و به سازگاری چشم با تغییرات نور کمک می‌کند. همچنین نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زغال اخته نقش موثری در کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از اختلالات چشمی مربوط به افزایش سن مانند آب مروارید و شب کوری دارد. به دلیل داشتن آنتوسیانین بالا، خاصیت جلوگیری از کاهش بینایی را دارد. می تواند از چشم شما در برابر آب مروارید، نزدیک بینی، خشکی و حتی عفونت محافظت کند.

 

2. درمان اسهال

یکی از انواع اسهال، اسهال ناشی از عفونت دستگاه گوارشی است و خواص زغال اخته برای معده اثبات شده است. در این بیماری بدن به شدت دچار کم آبی می‌شود؛ زیرا مدفوع به شکل مایع در آمده و به تعداد دفعات زیاد باید انجام شود. مصرف زغال اخته یک درمان خانگی عالی برای بیماریهای دستگاه گوارش است. با مصرف این میوه بافت‌ های بدن منقبض شده و در نتیجه دفع به صورت مایع، کاهش پیدا می‌ کند. این میوه لذیذ یک منقبض کننده یا قابض قوی است. این خاصیت به دلیل مقادیر فراوان ماده‌ای به نام تانن در زغال اخته است، که در طب سنتی برای درمان سریع اسهال استفاده می‌شود.

خواص زغال اخته + بهترین زمان مصرف زغال اخته

3. کمک به کاهش وزن در بارداری

فیبر موجود در زغال اخته به درمان یبوست دوران بارداری کمک می‌کند. همچنین مصرف زغال اخته به کاهش وزن در بارداری کمک می‌کند. البته فراموش نکنید قبل از مصرف زغال اخته در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

4. تامین مواد مورد نیاز بدن در دوران شیردهی

زغال اخته یک منبع غنی از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و کربوهیدرات است و مصرف این میوه در دوران شیردهی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

 

5. جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در زغال اخته، پلاک‌های دندانی را کاهش داده و باعث جلوگیری از بیماری‌های مربوط به لثه می‌شود. همچنین این ترکیبات از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد باکتری‌ها به دندان‌های شما بچسبند. در نتیجه به سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما کمک می‌کند.

 

6. بهبود سلامت قلب

آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های موجود در زغال اخته، باعث افزایش سلامت قلب می‌ شود. در واقع پلی فنول‌ها کلسترول بد خون را کاهش داده و با این کار از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. همچنین ماده‌ای به نام آنتوسیانین در این میوه به وفور یافت می‌شود که بخصوص در خانم‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

 

زغال اخته خشک، محتوای فیبر و سایر مواد مغذی است که مصرف آن با کاهش کلسترول بد، سلامت قلب و عروق همراه است. در حالی که سایر غذاها نیز به سلامت قلب کمک می کنند، زغال اخته یکی از بهترین غذاها برای سلامت قلب است.

 

گنجاندن زغال اخته در رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی دارد. اکثر پزشکان قلب توصیه می کنند که افراد از رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنند.

 

اگرچه همه ما عاشق میوه های تازه هستیم، اما وقتی به گزینه خشک شده روی می آورید، می توانید از بسیاری از فواید مشابه بهره مند شوید.به هر حال، میوه تازه همیشه در دسترس نیست. هنگام مسافرت یا خارج از فصل، میوه های خشک مانند زغال اخته خشک انتخابی سالم و جذاب است.

 

7. جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

ترکیبات مغذی آن افزایش و تقویت حافظه و تمرکز را در پی دارد و با محافظت از عملکرد مغز، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. همچنین ترکیبات موجود در آب زغال اخته میزان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در این میوه خوشمزه و ترش، رادیکال‌های آزادی که می‌خواهند به دی ان ای بدن آسیب بزنند و در مغز التهابات خطرناک ایجاد کنند را از بین می‌برد.

 

مطالعات نشان می دهد افرادی که زغال اخته خشک می خورند کمتر به بیماری پارکینسون و سایر بیماری های مشابه مغز مبتلا می شوند. همچنین کسانی که زغال اخته خشک مصرف می کنند، سیستم عصبی سالم تری دارند زیرا فلاونوئیدها استرس اکسیداتیو در سلول های عصبی را کاهش می دهند.

 

اگر زغال اخته خشک شده بخشی منظم از رژیم غذایی شما باشد، از عملکرد بهتر مغز بهره مند خواهید شد. زغال اخته خشک دارای موادی است که باعث بهبود حافظه می شود. همچنین بیماری های شناختی که با افزایش سن مرتبط هستند را کاهش می دهد.

 

اگر در مورد بیماری آلزایمر یا زوال عقل نگران هستید، یا فقط می خواهید تیز باشید، زغال اخته به شما کمک می کند. فلاونوئیدها، از جمله آنتوسیانین های موجود در زغال اخته، از اتصالات بین نورون ها محافظت و تقویت می کنند و ارتباط آنها را آسان تر می کنند. در یک مطالعه اخیر، افراد مسنی که روزانه به آنها عصاره زغال اخته و انگور غنی از آنتی اکسیدان داده می شد، بعد از شش ماه حافظه و مهارت های یادگیری آنها بهبود یافت.

 

8. کنترل قند خون

مصرف زغال اخته به طور منظم باعث بهبود وضعیت قند خون شده و از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می‌کند. برای بهره‌مند شدن از این خاصیت زغال اخته، می‌توانید آن را به صورت تازه یا خشک یا آبمیوه بدون شکر افزوده، نوش جان کنید.

 

زغال اخته خشک برای افرادی که از مقاومت به انسولین و دیابت رنج می برند بسیار توصیه می شود. زغال اخته خشک به تنظیم قند خون و کنترل چاقی کمک می کنند. زغال اخته خشک دارای شاخص گلیسمی پایینی است. به عبارت دیگر مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بدن آنها را هضم و جذب کند.

 

به همین دلیل، زغال اخته خشک باعث افزایش کمتر و کندتر سطح قند خون می شود. همچنین زغال اخته خشک، باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. اینکه سطح قند خون خود را یکنواخت نگه دارید، بسیار مهم است. به خصوص اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید.

 

زغال اخته خشک برای افرادی که در معرض خطر چاقی، بیماری قلبی و سرطان هستند توصیه می شود. با زغال اخته خشک شما منبع خوبی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی دارید.زغال اخته خشک شده سرشار از فیبر غذایی است. آنها به هضم آسان کمک می کنند.

خواص زغال اخته + بهترین زمان مصرف زغال اخته

9. کلاژن سازی پوست

این میوه خوش رنگ و لعاب، دارای مقادیر فراوانی از انواع آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن است، که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. وجود رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس در پوست و بدن می‌شود. همچنین زغال اخته یک محرک عالی برای کلاژن سازی پوست است. کلاژن پروتئینی است که عامل اصلی سفتی پوست و خاصیت کشسانی بالای آن است.

 

با توجه به مواد موجود در زغال اخته خشک، می توان گفت مصرف آن می تواند به علائم آهسته پیری کمک کند. همه ما می دانیم که پیری اجتناب ناپذیر است، اما اگر بتوانید این روند را کاهش دهید چه می شود. ترکیبات موجود در زغال اخته ممکن است به طور طبیعی به این فرآیند کمک کند، خیلی راحت تر از محصولات یا روش های گران قیمت.

 

ترکیبات موجود در زغال اخته مانند آنتوسیانین ها، فلاونول ها و سایر آنتی اکسیدان ها برخی از مواد اصلی مبارزه با پیری هستند. آنها نه تنها این روند را کند می کنند، بلکه در داخل بدن و برای اعضای داخلی بدن، نیز مفید هستند و باعث می شود اندام های سالمی در طول زندگی داشته باشید. با گذشت زمان، سلول‌ها پیر می‌شوند و شروع به تجزیه می‌کنند.

 

این فرآیند به دلیل استرس اکسیداتیو رخ می دهد، اما مزایای زغال اخته می تواند به کاهش این آسیب در طول زمان کمک کند. زمانی که می خواهید با افزایش سن، سلامت و شادابی خود را حفظ کنید، زغال اخته خشک یک گزینه فوق العاده است.

 

10. سم زدایی بدن

بر اساس طب سنتی چینی، زغال اخته یک میوه ادرارآور است. به این معنی که تولید ادرار را تحریک کرده و با این کار عملکرد کلی کلیه را بهبود می‌بخشد. همچنین با این کار باعث کاهش فشار خون بالا و سم زدایی در بدن می‌شود.

 

11. کاهش وزن

زغال اخته علاوه بر فیبر فراوان، دارای کالری پایینی است. ۱۰۰ گرم زغال اخته دارای ۴۶ کالری است. بنابراین افرادی که نگران تناسب اندام خود یا دارای اضافه وزن هستند، می‌توانند با خیال راحت از این میوه به مقدار فراوان استفاده کنند. همچنین رژیم غذایی سرشار از چربی معمولا منجر به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، التهاب و سایر بیماری هایی می شود که اغلب با چاقی همراه هستند. با داشتن زغال اخته خشک در رژیم غذایی خود، در نهایت اثرات نامطلوب گنجاندن غذاهای چرب بیش از حد در رژیم غذایی خود را کاهش می دهید و به کاهش وزن مطلوب خواهید رسید.

 

12. درمان سرطان روده

زغال اخته منبعی سرشار از فیبر است. به طوری که هر ۱۰۰ گرم از این میوه تازه، بیش از ۴.۶ گرم فیبر دارد که حدود ۱۸% نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. فیبرها علاوه بر کمک به هضم غذا، به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده نیز کمک می‌کنند.

خواص زغال اخته + بهترین زمان مصرف زغال اخته

13. بهبود عملکرد کبد

تحقیقات انجام شده نشان داده است مصرف منظم انواع توت‌ها مانند زغال اخته، به صورت قوی از کبد محافظت کرده و عملکرد کبد را نیز بهبود می‌بخشد. مصرف زغال اخته به مدت ۳ الی ۴ هفته می‌تواند به رفع فیبروز کبدی کمک کند. مصرف مداوم زغال اخته تاثیر قوی بر کبد دارد. نوشیدن آب زغال اخته و خوردن زغال اخته تازه و خشک، هر دو روشی مفید برای کبد هستند.

 

14. ضد التهاب قوی

زغال اخته حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین C است که خاصیت ضد التهابی قوی دارد. به همین دلیل به از بین بردن انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کرده و یک میوه عالی برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزاست. البته برای بهره بردن از این مزیت زغال اخته، باید حتما آن را بصورت خام مصرف کنید.

 

15. جلوگیری از عفونت ادراری

تمام نام و شهرتی که زغال اخته به خاطر توانایی التیام و جلوگیری از عفونت ادراری به دست آورده اند. فلائونید باکتری ها را از چسبیدن به غشا سلول داخلی مجاری ادراری جلوگیری می کند. از آنجا که باکتری ها نمی توانند بدون اتصال به سطح (چسبندگی) در بدن رشد کنند، از بین می روند.

 

16. درمان شب ادراری کودکان

شب ادراری یکی از مشکلات شایع در میان کودکان، به ویژه کودکان زیر ۶ سال است. گفته می‌شود زغال اخته می‌تواند شب ادراری کودکان را درمان کند. برای درمان این مشکل ۳۰ گرم برگ زغال اخته را در ظرفی ریخته و یک لیتر آب به آن اضافه کنید، این ترکیب را به قدری بجوشانید تا یک سوم آب آن بخار شود، سپس آن را صاف کرده و مقداری شکر به آن اضافه کنید. هر شب قبل از خواب یک فنجان از این جوشانده به کودکتان بدهید.

 

17.  تقویت سیستم ایمنی بدن

زغال اخته، پادشاه غذاهای حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی بیوتیک ها با عفونت مبارزه می کنند. با این حال، ممکن است آنتی بیوتیک ها عوارض جانبی نیز داشته باشند، به خصوص زمانی که آنها را به طور مکرر مصرف می کنید. بنابراین، بهتر و ساده تر این  است که یک سیستم ایمنی قوی به عنوان اولین خط دفاعی خود در برابر تهدید عفونت ها داشته باشید.

 

وقتی زغال اخته خشک می خورید، توانایی طبیعی خود را برای دفع بیماری ها افزایش می دهید. زغال اخته خشک سرشار از پتروستیلبن است، یک ترکیب غذایی مفید که سیستم ایمنی را تقویت می کند. زغال اخته خشک همچنین حاوی فلاونوئیدها است – مواد شیمیایی گیاهی یا فیتونوترینت های طبیعی با خواص ضد التهابی قوی که خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش می دهد.

 

18. درمان یبوست

ساختار فیبر متراکم در محتوای زغال اخته باعث آرامش سیستم گوارشی می شود. به لطف فیبر از مشکل یبوست جلوگیری می کند. به همه این دلایل، زغال اخته به عنوان یک غذای مفید برای گوارش تعریف می شود.

 

19. کمک به سلامت استخوان ها

ویتامین K، منیزیم، فسفر، منگنز، آهن و روی موجود در زغال اخته خشک بلوک های ساختمانی بسیار مهمی برای سلامت استخوان ها هستند. استفاده از این مواد سازنده که در ساختار طبیعی استخوان نیز وجود دارد، با مصرف زغال اخته به تقویت استخوان های ما و عملکرد سالم آنها برای سالیان متمادی کمک می کند.

 

20. کاهش فشار خون بالا

زغال اخته ممکن است فشار خون را کاهش می دهد. به نظر می رسد زغال اخته فواید قابل توجهی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد که یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است. در یک مطالعه هشت هفته ای، افراد چاق که در معرض خطر بالای بیماری قلبی بودند، پس از مصرف 50 گرم زغال اخته در روز، 4 تا 6 درصد کاهش فشار خون را مشاهده کردند.

 

خواص هسته زغال اخته

هسته زغال اخته به درمان افسردگی، استرس، بی خوابی و سایر ناراحتی‌های عصبی کمک می‌کند. برای استفاده از هسته زغال اخته ابتدا هسته چند عدد میوه را جدا کنید و آن‌ها را به مدت ۴ الی ۶ ساعت در آب بخیسانید. سپس آن‌ها را در یک پارچه تمیز قرار دهید و بکوبید. درنهایت هسته‌های خرد شده را کاملا آسیاب کنید. برای درمان ناراحتی‌های عصبی هر روز صبح و شب هنگام شام نصف قاشق سوپخوری از این پودر را به همراه مقداری آب مصرف کنید.

 

ارزش غذایی

زغال اخته تازه تقریبا 90 درصد آب هستند در حالی که خشک آنها عمدتا از کربو هیدرات ها و فیبرها تشکیل شده است. 100 گرم زغال اخته خام دارای:

 

کالری 46
آب % 87
پروتئین 0.4 گرم
کربوهیدرات 12.2 گرم
شکر 4 گرم
فیبر 4.6 گرم
چربی 0.1 gگرم
اشباع شده 0.01 گرم
تک غیر اشباع 0.02 گرم
امگا 3 0.02 گرم
امگا 0.03 گرم
کربوهیدرات و فیبر

خواص زغال اخته + بهترین زمان مصرف زغال اخته

زغال اخته خشک

زغال اخته تازه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ث، کربوهیدرات ها، آب و پتاسیم هستند. در مقابل، زغال اخته خشک این ها را ندارد، اما مقادیر بالایی شکر و کربو هیدرات ها دارند. زغال اخته خشک، شیرین تر از تازه است، اما باید به مقدار کم به خاطر محتوای قند آن ها مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اگر به دنبال میان وعده ای مغذی هستید زغال اخته تازه بهترین انتخاب است زغال اخته تازه را می توان طعم دهی سالاد، سس، کلوچه ها، اضافه کرد. گزینه دیگر نوع منجمد آن است. پروتئین های منجمد بیش ترین مواد مغذی را دارد. آن ها همچنین حاوی شکر، فیبر و افزودنی های اضافی مانند خشک نیستند.

 

بهترین زمان مصرف زغال اخته

بهترین مقدار مصرف روزانه نصف فنجان در نظر گرفته شده است. این مقدار زغال‌اخته را می‌‌توانید به تنهایی مصرف کنید، با میوه های دیگر‌‌ یا ماست مخلوط کرده و میل کنید و‌‌ یا با صبحانه بخورید.

 

روش مصرف زغال اخته

روش های مصرف زغال اخته، بسته به علایق و سلیقه‌های مختلف متفاوت است. همه‌چیز به ترجیح و صلاحدید خود شما بستگی دارد. در ایران با زغال اخته چیزی شبیه به آلبالوی خشک درست می‌کنند و آن را در رب‌های مختلف می‌خوابانند. این فراورده طرفداران زیادی هم دارد. بهترین روش نگهداری زغال اخته خشک کردن آن است. وقتی زغال اخته را خشک می کنید، به سادگی محتوای آب آن را حذف می کنید. چیزی که باقی می ماند یک درمان پرقدرت با آنتی اکسیدان ها، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی و غیره است.

 

• بعضی میوه ی زغال اخته را دوست دارند و آن را همین طور که هست می خورند؛

 

• بعضی افراد با زغال اخته مربا درست می کنند؛

 

• برخی افراد هسته ی زغال اخته را جدا می کنند و بعد آن را با پرتقال و شکر می پزند؛ از سسی که درست می شود، می توان برای ریختن روی بستنی یا خوراکی های دیگر استفاده کرد؛

 

• تعدادی هم زغال اخته را مثل آلبالو، خشک و بعد استفاده می کنند؛

 

• در بعضی از کشورها مانند آذربایجان، ارمنستان و آلبانی از زغال اخته برای تهیهٔ انواع نوشیدنی استفاده می شود؛

 

• ساکنان بعضی از نقاط ایران و ترکیه زغال اخته را به‌همراه نمک در میان وعده می خورند؛ همین طور از آن برای تهیهٔ نوشیدنی های خنک استفاده می کنند.

 

کلام پایانی

پیشینیان ما از خواص زغال اخته در طب سنتی استفاده های بسیاری می کردند و با آن بیماریهای مختلف را درمان می کردند. کالری این ماده مغذی بسیار کم است و شما هیچ گونه قند و چربی وارد بدن تان نخواهید کرد. زغال اخته خشک یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند و بسیار طعم خوبی دارد. همچنین مصرف آب زغال اخته از شما در برابر سرطان ها و پیری زودرس محافظت خواهد کرد.

جدیدترین مطالب