سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

سوغات شهرستان خرم آباد یکی از زیباترین شهرهای ایران را در ادامه معرفی خواهیم کرد سوغات محلی خرم آباد تعدادشان زیاد است و سوغات مخصوص خرم آباد بسیار خوشمزه است.

 

سوغات مخصوص خرم آباد

سوغات خرم آباد بیشتر از سایر شهرهای ایران است و برای خرید سوغات مخصوص خرم آباد ابتدا باید ببنید به دنبال چه نوع از سوغات خرم آباد هستید سوغات مخصوص خرم آباد لرستان را که بسیاری از شما طرفدار آن هستید در این پست از سایت سرگرمی سماتک بیان کرده ایم. خرم آباد ، مرکز استان لرستان است که در فاصله 453 کیلومتری تهران قرار گرفته است. جمعیت این شهر حدود 550 هزار نفر است. بهترین زمان سفر به شهرستان خرم آباد ، فصل بهار و پاییز است. در خرم آباد شما می‌توانید آثار تاریخی مهمی مانند قلعه فلک الافلاک، مناره آجری، پل شاهپوری، گرداب سنگی و دریاچه کیو را مشاهده کنید. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، این شهر دارای صنایع دستی و سوغاتی‌های خاص خود نیز هست که با خرید آن‌ها می‌توانید سفر خود را تکمیل کنید. در ادامه بهترین سوغات خرم‌ آباد و همچنین سوغات مخصوص خرم آباد لرستان را به شما معرفی خواهیم کرد.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

شیرینی کاک سوغات لرستان خرم آباد

کاک یکی از شیرینی‌های خاص و قدیمی لرستان و خرم آباد است که با ظاهر کاک های امروز متفاوت است. کاک نام نوعی شیرینی است که در استان‌های مختلفی از جمله لرستان تهیه می‌شود. این شیرینی لذیذ در لرستان نیز با آرد، روغن حیوانی و زعفران تهیه و تزیین می شود و به دلیل کیفیت بالا و طعم دلپذیر و عدم استفاده از مواد افزودنی مضر و نگهدارنده، یکی از بهترین سوغاتی‌های این استان است. کاک لرستان چهارگوش بزرگ است و بر روی آن شیره انگور و عسل ریخته می‌شود. کاک یکی از شیرینی‌هایی بود که درگذشته در ایام خاص ازجمله عید نوروز تهیه می‌شد. یکی از معروف‌ترین مغازه‌هایی که امروز در خرم آباد کاک می‌پزد، «منوچهر تقی زاده» است که شهرت زیادی دارد و اگر روزی به خرم آباد سفر کردید حتماً کاک های این شیرینی پز را امتحان کنید. در تهیه کاک از روغن حیوانی، شکر، زعفران و آرد تازه استفاده می‌شود.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

سوغات خوراکی خرم آباد

برساق یک نان سنتی و از جمله سوغات خوراکی خرم آباد است که در منطقه غرب کشور مانند استان‌های لرستان، کرمانشاه و کردستان تهیه می‌شود. این نان بیشتر توسط زنان روستایی پخته می‌شود و بهترین سوغات خوراکی خرم آباد بوده و به همین دلیل است که عطر و بوی فوق‌العاده خاصی دارد. برساق نوعی شیرینی خشک لرستانی است که طرفدارهای زیادی دارد و در بیشتر شیرینی فروشی های لرستان و خرم آباد به‌سادگی پیدا می‌شود. برای تهیه برساق سوغات خوراکی و مخصوص خرم آباد از آرد، شکر، رازیانه، تخم‌مرغ و شیر استفاده می‌شود. گاهی در این ترکیب از گردو، دارچین، گلاب و هل هم استفاده می‌شود. در تهیه برساق از آرد، شکر، شیر، تخم مرغ، رازیانه، زعفران، نمک، گردو و روغن محلی استفاده می‌کنند. خوردن برساق سوغات خوراکی خرم آباد در وعده صبحانه در کنار کره، پنیر و شیر محلی حال شما را به شدت خوب خواهد کرد.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

عسل بهترین سوغات محلی شهر خرم آباد

پوشش گیاهی متنوع منطقه باعث شده تا عسل‌های بسیار باکیفیتی در منطقه لرستان و خرم آباد تهیه و تولید شود. ازجمله فرآورده‌های جانبی عسل می‌توانیم به معجون، موم اشاره‌کنیم که در این منطقه در دسترس است. همین مراتع سرسبز لرستان سبب شده تا کندو داری نیز در این استان رونق بگیرد و به یک شغل همیشگی برای مردم محلی آن تبدیل شود. پس این مژده را می‌توان به شما داد که امکان خرید یک اصل کاملاً طبیعی و درجه ۱ در خرم آباد برای شما فراهم است. در بیشتر خیابان‌های این شهر می‌توانید فروشگاه‌های مواد غذایی سنتی از جمله عسل را پیدا کنید. یکی از لذیذترین نعمات الهی، عسل است که علاوه بر طعم بی‌نظیر، خواص دارویی و درمانی متعددی دارد. از این رو، این ماده‌ی طبیعی می‌تواند بهترین انتخاب به عنوان سوغات باشد. استان لرستان به دلیل داشتن طبیعت بکر، مراتع و جنگل‌های انبوه، بهترین منطقه برای پروش زنبور و تولید عسل است. عسل این منطقه بسیار باکیفیت است. این استان در حال حاضر رتبه‌ی هفتم کشور را در تولید عسل و رتبه‌ی نخست کشور را در مرغوبیت آن دارد. در شرایط مساعد تولید عسل این استان از مرز ۱۶۰۰ تن می‌گذرد.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

گلونی سوغات خرم‌ آباد و لرستان

معروف‌ترین سوغات خرم‌ آباد و شاید کل استان لرستان روسری‌های مخصوصی است که به آن‌ها گلونی می‌گویند. این روسری‌های بلند که نوعی سربند محسوب می‌شوند را می‌توانید روی سر بیشتر زنان مسن، عشایر یا حتی زنان شهری خرم آباد ببینید. این گلونی‌ها عمدتاً در رنگ مشکی با گل‌های مخصوص قرمز دیده می‌شود. این پوشش قدیمی آن قدر از جایگاه مهمی در میان اقوام لر برخوردار است که یک روز خاص در تاریخ ۲۶ اردیبهشت را به عنوان روز ملی گلونی تعیین کرده‌اند. در این تاریخ تمامی زنان و دختران در جشنواره‌های خاص در لرستان و دیگر شهر‌های لر نشین کشور جمع می‌شوند و همگی گلونی‌های زیبایی را به سر می‌کنند.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

سوغات محلی خرم آباد

از مهمترین سوغات محلی خرم آباد حلوا شکری یا حلوا ارده است حلوا ارده یکی از سوغات محلی خوشمزه و پرطرفدار استان لرستان و شهرستان خرم آباد است. انواع و اقسام حلوا در شهرهای مختلف این استان خرم آباد تهیه می‌شوند و به عنوان سوغات محلی خرم آباد به فروش می‌رسند. در تهیه‌ی این حلواها از مواد گوناگونی از جمله شیره‌ی انگور استفاده می‌شود. فروشگاه‌ها و کارگاه‌های ارده‌پزی متعددی در خرم آباد وجود دارند که انواع حلوا و ارده از جمله ارده شیره، حلوا شکری، حلوا ارده، حلوا مغزی و… را عرضه می‌کنند. در این شهر خرم آباد انواع مختلف حلوا ارده تولید و فروخته می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به حلوا شکری، حلوا ارده شیره و حلوا ارده مغز دار اشاره کرد. مواد تشکیل‌دهنده حلوا ارده سوغات محلی خرم آباد شامل تخم‌مرغ، هل، چوبک وارده و شکر می‌شود.

 

روغن حیوانی اصل سوغات محلی خرم آباد

روغن حیوانی سوغات محلی شهرستان خرم آباد است روغن حیوانی از آن دسته مواد غذایی است که دیگر در خانه‌های ما وجود ندارد. اما اگر از پدربزرگ و مادربزرگ خود سؤال کنید از خاصیت شگفت انگیز آن برای شما خواهند گفت. خوشبختانه هنوز هم می‌توانید روغن حیوانی اصل و درجه یک را از عشایر لرستان تهیه کنید. برای این کار کافی است به بازار‌های سنتی خرم آباد بروید. یک شیشه روغن حیوانی فوق‌العاده بخرید و آن را به عنوان سوغات این خطه همراه خود به خانه ببرید. شهرستان دلفان استان لرستان از دیرباز به داشتن روغن حیوانی مرغوب و معطر شناخته شده است و مسافران در سفر به این منطقه حتما این فرآورده‌ی دامی را به عنوان سوغات سفر تهیه می‌کنند.

وجود مراتع، چمنزارها، کوه‌های انباشته از پوشش جنگلی و گونه‌های گیاهی معطر باعث شده که روغن حیوانی تولید شده توسط عشایر و دامدارن این خطه بسیار مرغوب باشد. زنان سختکوش عشایر پس از جمع‌آوری شیر دام، از آن ماست تهیه می‌کنند. سپس ماست آماده شده را درون مشک می‌ریزند و با افزودن مقداری آب و نمک از آن دوغ و کره می‌گیرند. با آب کردن و جوشاندن این کره، روغنی خالص با عطری خاص به دست می‌آید که همان روغن حیوانی است.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

روغن حیوانی خرم آباد لرستان که در زبان لکی به نام «روغن دان» معروف است و از شیر گاو و گوسفند تولید شده و به رنگ‌های زرد و سفید تولید می‌شود. فرآورده‌های لبنی یکی از محبوب‌ترین و مرغوب‌ترین سوغاتی‌های خرم آباد است. اطراف خرم آباد و استان لرستان را چمن‌زارها و جنگل‌هایی با پوشش گیاهی مناسب پوشانده‌اند و همین باعث شده دام‌های این ناحیه از غذای مناسبی برخوردار باشند و کیفیت محصولات لبنی و خوراکی به‌دست‌آمده از آن‌ها بالا باشد. یکی از بهترین مناطق تولید و تهیه روغن گیاهی در لرستان، منطقه دلفان است. روغن های حیوانی به دورنگ سفید و زرد تولید می‌شود و از خواص آن می‌توانیم به کاهش غلظت خون، کاهش چربی‌های زائد، شادابی و سفیدی پوست و سم‌زدایی اشاره‌کنیم. از جمله خواص روغن حیوانی می‌توان به پاک‌سازی روده، افزایش کلسترول خوب خون، کاهش وزن و بهبود وضعیت قلبی اشاره کرد.

 

گیوه اصلی ترین سوعات خرم آباد

گیوه نیز یکی از اصلی ترین سوعات خرم آباد است. اگر در خیابان‌های خرم‌ آباد قدم بزنید هنوز هم زنان و مردانی را می‌بینید که گیوه به پا دارند. یک کفش سبک، خنک و بسیار مناسب که توسط کار دست هنرمندان همین شهر تولید می‌شود. شما می‌توانید در خرم آباد سفارش دهید که یک گیوه مخصوص و اندازه پای خودتان برایتان بدوزند. این کار زیاد زمان نمی‌برد. تجربه راه رفتن و کار کردن در ساعات زیاد بخصوص در فصل گرما با گیوه‌های دست‌دوز بسیار لذت بخش خواهد بود.

ساخت گیوه در بسیاری از شهرهای ایران رواج دارد و لرستان و شهرستان خرم آباد هم ازاین‌دست شهرها است. گیوه نوعی پاپوش سنتی ایرانی است که بسیار سبک و بادوام است و همین خاصیت باعث شده که بسیار مورد استقبال قرار گیرد.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

گیوه دوزی یکی دیگر از صنایع دستی استان لرستان است که در بسیاری از مناطق دیگر کشورمان نیز رواج دارد. این پاپوش سنتی به دلیل ساخته شدن از مواد طبیعی که در دسترس قرار داشته بسیار مقرون به صرفه و البته سبک و بادوام بوده است. امروزه نیز بسیاری از طراحان در تلاش هستند تا این هنر سنتی را با توجه به نیازهای زندگی امروزه تغییر دهند و محصولاتی بسازند که بتواند توجه جوانان را نیز به خود جلب کند.

برای دوخت گیوه از نخ قالی، نخ ابریشم، ضایعات چرمی استفاده می‌شود. برای تهیه کفی جاجیم گاهی از چرم و گاهی از ضایعات چرمی استفاده می‌شود. گیوه پیشنهاد خوبی برای روزهای گرم تابستان است.

 

نمد سوغات مخصوص شهر خرم آباد

نمد مالی سوغات مخصوص شهر خرم آباد لرستان است. مردمان دیار لرستان از دیرباز تا به امروز بیشتر مشغول کوچ‌نشینی و گله‌داری بوده‌اند. وجود مراتع فوق‌العاده وسیع و زیبا در منطقه لرستان سبب شده تا به این روش برای امرار معاش روی بیاورند. یکی از سوغاتی که هنوز هم توسط افراد محلی خرم‌ آباد تهیه می‌شود نمد است. نمد امروزه به عنوان یکی از پرطرفدارترین سوغات خرم آباد شناخته می‌شود. نمدمالی یکی از صنایع دستی و سوغات محبوب در بروجرد و خرم آباد است. از نمد در تهیه زیرانداز، کلاه، تن‌پوش و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

به خاطر وجود پشم گوسفندان این منطقه، نمد مالی نیز در اینجا رونق بسیار فراوانی دارد. از نمد برای تهیه کمربند، کلاه، لباس، چادر، زیرانداز و حتی درست کردن عروسک‌های کوچک استفاده می‌کنند. شما می‌توانید یک محصول زیبای نمدی مانند پادری‌های کوچک خوش رنگ را از بازار‌های خرم آباد تهیه کنید و در خانه خود مورد استفاده قرار دهید تا همیشه به یاد سفرتان به خرم آباد باشید.

نمد‌مالی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی این استان است. در گذشته‌های نه چندان دور در اغلب شهرهای لرستان کارگاه‌های نمدمالی دایر بوده به گونه‌ای که در بروجرد و خرم آباد راسته بازارهایی به نمد‌مالی اختصاص داشته است. رایج‌ترین محصولات نمدمالی عبارت‌اند از کلاه نمدی، تن‌پوش‌های نمدی و انواع زیراندازها با نقوش و اندازه‌های مختلف است.

 

ورشو سازی بهترین سوغات لرستان و خرم آباد

ورشو سازی یکی از سوغاتی ها و صنایع دستی پرطرفدار در لرستان و شهرهای این استان همچون خرم آباد است. صنعت ورشو سازی در لرستان و خرم آباد قدمتی برابر با دویست سال دارد. ورشو درواقع نوعی فلز سفید است که از مواد مختلفی ازجمله نیکل، روی و مس تشکیل می‌شود. ورشو قابلیت چکش خوری و ذوب شدن خوبی دارد و قالب‌گیری آن بسیار ساده است، به همین دلیل است که به‌راحتی می‌توان از این فلز وسایل مختلفی ازجمله سینی، بشقاب، سماور، قوری، استکان، قندان و …ساخت.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

ورشوسازی شاخص‌ترین صنایع دستی بروجرد است که با بیش از دو قرن رونق، نام این شهرستان را در داخل و خارج کشور مطرح کرده است. ورشو فلزی است سفیدرنگ و نقره مانند که آلیاژ آن ۲۰ درصد نیکل، ۳۵ درصد روی و ۴۵ درصد مس است و به‌خوبی ذوب و به‌آسانی قالب‌گیری می‌شود. هنرمندان بروجردی با استفاده از فن چکش‌کاری و خم‌کاری که با دستگاه‌های ساده و نیروی بازوی هنرمند انجام می‌شود، آثاری فلزی از ورق‌های ورشو خلق می‌کنند و ظروف بسیاری نظیر سینی، دیس، بشقاب، قاشق و چنگال، سماور ذغالی، قوری، زیر سماوری، چای‌دان، قندان، استکان، گلاب‌پاش، آفتابه لگن، سرمه‌دان و … می‌سازند.

هنر ورشوسازی امروزه رونق چندانی ندارد و تنها شاید بتوان سماورهایی که با ورشو ساخته شده‌اند را دید. سماورهای خرم آباد و استان لرستان ازجمله وسایل پرطرفدار است.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

لباس لری زنان خرم آباد

لباس لری زنان خرم آباد و لباس لری مردان خرم آباد بهترین سوغات شهرستان خرم آباد لرستان است یک سوغات جذاب دیگر که می‌توانید از خرم‌ آباد بخرید، لباس مخصوص لری است. این لباس که برای همه افراد خانواده از جمله بچه‌ها، بانوان و آقایان در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارد بسیار زیبا و جذاب است. لباس لری برای بانوان عموماً از رنگ‌های شاد مانند قرمز، زرد، نارنجی تشکیل شده که نشان دهنده روحیه سرزندگی زنان این دیار است. لباس مردان نیز در مدل‌های متفاوت وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها چوقا گفته می‌شود. این لباس‌ها عموماً از پوششی بلند کت مانند، شلوار گشاد مشکی، کمربند و یک کلاه تشکیل می‌شود.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

نان آردی سوغاتی خرم آباد لرستان

شیرینی آردی یا نان آردی یکی از شیرینی‌های سنتی و نان آردی سوغاتی خرم آباد لرستان است که طرفداران زیادی دارد. شیرینی آردی سوغات خرم آباد، شیرینی سنتی این شهر است و طعم بسیار دلنشینی دارد. این شیرینی به دلیل ماندگاری بالا گزینه‌ی مناسبی برای سوغاتی است. مواد اصلی تهیه‌ی آن شکر، آرد و روغن است. با افزودن طعم دهنده‌های مختلف انواع دیگری از این شیرینی تهیه می‌شود که عبارت است از شیرینی آردی گردوئی، شیرینی آردی نخودی و شیرینی آردی نارگیلی. این شیرینی ماندگاری بالایی دارد و در تهیه آن از روغن، شکر و آرد استفاده می‌شود. ازجمله طعم‌های مختلف نان آردی می‌توانیم به شیرینی آردی گردویی، نخودی و نارگیلی اشاره‌کنیم.

 

نان ساجی خوشمزه ترین سوغات خرم آباد

نان ساجی نوعی نان پهن و نازک است که روی یک صفحه‌ی فلزی دایره به نام ساج پخته می‌شود. این نان انواع مختلفی از جمله نان تیری، نان تپ تپی، ته‌کِلِه‌ایی و فه‌تیره دارد. علاوه بر استان لرستان در استان‌های کردستان، کرمانشاه، خوزستان و فارس نیز این نان محلی تهیه می‌شود.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

صنایع دستی شهرستان خرم آباد

استان لرستان و شهرستان خرم آباد هم مانند سایر مناطق ایران صنایع دستی خاصی دارد. به دلیل زندگی مردم روستان نشین و عشایر در منطقه لرستان و خرم آباد صنایع دستی عشایر در این منطقه تنوع قابل‌توجهی دارد. صنایع دستی هر منطقه‌ای نشانی از ذوق و هنر و همچنین سبک زندگی اهالی آن منطقه است که در برهه‌ای از زمان بر حسب نیاز پدید آمده است. صنایع دستی در استان لرستان را می‌توان به چند بخش با توجه به تولیدکنندگان آنها تقسیم کرد: صنایع دستی ساخته شده توسط عشایر، مردم روستا و شهرنشینان. در این میان، صنایع دستی عشایر تنوع بیشتری دارد؛ به این علت که عشایر با توجه به نیازهای خود کالای مورد نظر را تهیه می‌کنند تا از این طریق کسب درآمد هم داشته باشند.

 

ماشته بافی سوغات خرم آباد

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

ماشته بافی صنعت دستی فراموش‌شده‌ای است که در خرم آباد رواج دارد. ماشته بافی در واقع نوعی دست بافته پشمی و منقوش است که در بیشتر نقاط کشور به جاجیم مشهور است ولی در لرستان و خرم آباد به آن ماشته می‌گویند. برای تهیه دست بافته‌های ماشته بافی از نخ‌های رنگی با نقش‌های گل‌دار و چهارخانه، راه‌راه، هشت خانه و خانه پنجزاری استفاده می‌شود. ازجمله مصارف ماشته می‌توانیم به تختخواب پیچ، روانداز، زیرانداز، کیف و سایر وسایل اشاره کرد.

 

حرمی بافی سوغاتی خرم آباد

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

حرمی یا ارامی یکی از دست بافته‌های استان لرستان است که در خرم آباد و بروجرد رواج دارد. درگذشته برای تهیه این دست بافته‌ها از پشم استفاده می‌شد ولی امروز از پنبه در تهیه آن استفاده می‌شود. ابعاد حرمی برابر با یک متر در ۷۰ سانت است و ازجمله نقوش استفاده‌شده در آن می‌توانیم به گل و پروانه و خطوط موازی اشاره‌کنیم. ازجمله رنگ‌های پرکاربرد در حرمی بافی قرمز لاکی و سرمه‌ای است.

 

جاجیم بافی سوغات شهرستان خرم آباد

در منطقه لرستان هم مانند بسیاری از مناطق ایران، جاجیم بافی رایج است. جاجیم های لرستان و خرم آباد شهرت زیادی دارند. جاجیم زیراندازی است که هر طرف آن طرح و نقش متفاوتی دارد و در هر منطقه بر اساس سنت‌های آن منطقه جاجیم بافته می‌شود. فصل بهار و پاییز، اوج بافت جاجیم در منطقه لرستان و شهر خرم آباد است چون در این فصل پشم‌ها به نخ‌های متنوع تبدیل می‌شوند و این نخ‌های زیبا هم به جاجیم‌هایی با نقش‌ها و طرح‌های متنوع.

جاجیم بافی هنری حاصل کار زنان هنرمند عشایر است که در فصل تابستان و پاییز مشغول بافت آن می‌شوند. تمام مراحل این کار به جز چره یا همان قیچی کردن پشم گوسفندان، بر عهده‌ی زنان است. زنان نخ‌های پشمی را با استفاده از رنگ‌های طبیعی، رنگ‌آمیزی می‌کنند. روش بافت جاجیم به این شکل است که نوارهای باریک را می‌بافند و سپس آنها را در کنار هم می‌دوزند تا یک سطح مربعی‌شکل یا مستطیلی حاصل شود. برای بافت جاجیم، دار روی زمین قرار می‌گیرد و چله‌کشی نیز روی زمین انجام می‌شود. نقش‌های استفاده شده در جاجیم این منطقه شونه، دنو موشی، شیروز، گلی و هچه است.

گرچه امروزه دستبافته‌های سنتی جایگاه سابق را در منازل ایرانی ندارند اما هنوز هم افرادی پیدا می‌شوند که با تکه‌های کوچک جاجیم و گلیم خانه‌های خود را می‌آرایند و رنگ و بویی از گذشته را به خانه می‌آورند. ازجمله طرح‌هایی که در جاجیم بافی لرستان از آن استفاده می‌شود می‌توانیم به دنوموشی، شیروز، گلی و هچه اشاره‌کنیم.

 

فرش و گلیم سوغات شهر خرم آباد

عشایر لرستان و خرم آباد در بافت فرش تبحر دارند و فرش و قالی های این خطه که به دست عشایر تهیه می‌شوند رنگ و طرح بسیار خاصی دارند. گلیم بافی هم ازجمله هنرهای رایج در این منطقه است که رونق زیادی دارد. عشایر از پشم حیوانات در تهیه گلیم استفاده می‌کنند و رنگ‌های سیاه، سبز، آبی و سفید در گلیم های این منطقه زیاد استفاده می‌شود.

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

خراطی صنایع دستی خرم آباد

خراطی هنر تراش و شکل چوب است که در منطقه لرستان و شهر خرم آباد رواج دارد. خراطی توسط دستگاه‌هایی خاص انجام می‌شود و برای تهیه بسیاری از لوازم تزئینی از این هنر استفاده می‌شود.

 

حصیر سوغات شهر خرم آباد

سوغات محلی و مخصوص شهرستان خرم آباد چیست؟

خرم آباد و استان لرستان یکی از مراکز مهم بافت حصیر در ایران است. حصیربافی یکی از صنایع دستی قدیمی در ناحیه خرم آباد بوده است. برای تهیه حصیر ابتدا حصیر را نرم و مرطوب می‌کنند و پس‌ازآن تاروپود را به هم می‌بافند تا تبدیل به حصیر شود. از حصیر در تهیه زیرانداز، سبد و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می‌شود. حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی بشر است. این صنعت در استان لرستان نیز رواج دارد. برای بافت این حصیرها که به آن‌ها بوریا هم می‌گویند، حصیر را مرطوب می‌کنند تا نرم شود و سپس به صورت تار و پود آن‌ها را به هم متصل می‌کنند تا به صورت یک سطح یکپارچه تبدیل شود. از این حصیرها معمولا به عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند. برای تهیه‌ی انواع سبدها و ظروف نیز از حصیر استفاده می‌شود.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب