سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

سوغات شهر شیراز بیشتر عرقیجات است و این شهر در فصل اردیبهشت مملو از گل هایی می شود که از آنها برای درست کردن عرقیات معروف شیراز استفاده می کنند. اگر می خواهید از شهر شیراز برای اقوام تان سوغاتی بخرید در این مقاله سوغات خوراکی شیراز را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

سوغات خوراکی شیراز چیست

شیراز شهر خوردنی‌های ایران است و به همین دلیل آدم موقع سفر به شیراز دغدغه سوغات خریدن ندارد.  همانقدر که فالوده شیرازی زبانزد است، مسقطی، بهارنارنج، آبلیمو، آبغوره و عرقیات شیراز هم بهترین سوغاتی‌ست که می‌شود برای کسی برد. شیراز خوردنی های جورواجوری دارد که سوغات‌های خوبی از سفر به شیراز محسوب می‌شوند. برای این‌که سوغات و خوردنی‌های معروف شیراز را بشناسید و بدانید از کجا باید آن‌ها را بخرید، حتماً این مطلب را بخوانید. بخش عمده‌ای از سوغات شیراز انواع شیرینی های لذیذ است. البته این موضوع درباره بیشتر سوغات شهرهای ایران صدق می‌کند. اما ببینیم که این انواع شیرینی سوغات شیراز کدام‌ها هستند.

 

حلوا شیرازی

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

حلوا شیرازی هم مثل فالوده شیرازی یکی از خوشمزه ترین سوغات خوراکی شیراز است، و بعید است بتوانید سوغات بیاورید ولی خب خودتان می‌توانید همان جا نوش جان کنید. حلوا شیرازی را در رستوران‌ها سفارش دهید، مخصوصا بعد از میل کردن کلم‌ پلو شیرازی معروف. در مراسم‌ های سنتی، این حلوا که یکی از حلواهای خوشمزه و قدیمی شیراز است، با آرد برنج، شکر، گلاب و… تهیه می‌شود. علت نام‌گذاری این حلوا، طریقه‌ی سِرو آن است. در بیش‌تر رستوران‌ های شیراز، می‌توانید حلوای کاسه‌ ای سفارش دهید و به‌عنوان دِسِر، نوش جان کنید.

 

مسقطی شیرازی

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

مسقطی شیرازی جزء سوغات خوراکی شیراز است و شیرینی شناخته‌ شده و خوشمزه‌ای است که انواع آن در شهرهای مختلف کشور تهیه می‌شود. مسقطی را با نشاسته، شکر و زعفران درست می‌کنند. تفاوت انواع مسقطی شیراز در طعم‌دهنده‌ای است که روی آن می‌ریزند. روی برخی از مستقطی‌ ها را با آجیل پر می‌کنند که آن را بسیار لذیذ خواهد کرد، روی برخی از آنها گلپر می‌ریزند و برخی هم بادام یا پسته. لذیذترین شیرینی سوغاتی شیراز، مسقطی شیرازی است که در بازارهای شیراز انواع و اقسام مختلف مسقطی، از جمله مسقطی پسته، گل محمدی، زعفرانی و… وجود دارد که محبوب‌ترینش مسقطی لارستان شیراز است. اگر به دنبال مسقطی خوب و با کیفیت هستید، می‌توانید از بازار وکیل شیراز این شیرینی خوش‌طعم را تهیه کنید.

 

بهترین مسقطی شیراز از کجا بخریم

برای درست کردن مسقطی شیرازی نشاسته را با آب و روغن و شکر روی حرارت می‌گذارند و بادام تفت داده شده را به آن اضافه می‌کنند. این دستور معروف‌ترین شیرینی و سوغاتی شیراز یعنی مسقطی است که هرچند آسان است، ولی شیرازی‌ها طوری درستش می‌کنند که در کمتر شهری مانند آن را می‌شود پیدا کرد. مسقطی که به آن حلوای شیراز هم گفته می‌شود، طعم‌ها و شکل‌های مختلفی دارد و با چای بهترین عصرانه است. اگر بخواهید مسقطی خوب بخرید باید به قسمت چارسوق بازار وکیل بروید. اینجا هم کلوچه شیرازی دارد و هم مسقطی‌های خوشمزه‌ای و نان برنجی فسایی و نان کاک یا یوخه را هم که از شیرینی‌های معروف شیراز است، می‌توان از قنادی‌های آن خرید.

 

فالوده شیرازی

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

فالوده شیرازی، یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه این شهر گل است. اگرچه نمی‌توانید فالوده را از شیراز به سایر شهرها سوغات ببرید، اما خودتان حتما امتحان کنید. فالوده شیرازی خوب و خوشمزه را پشت ارگ کریمخانی می فروشند.

 

بادام سوخته شیرینی معروف شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

بادام سوخته هم نوعی شیرینی سوغات شیراز است. برای تهیه بادام سوخته بادام را با آب و شکر می‌جوشانند. و این روند ادامه پیدا می‌کند تا آب بخار و شکر بلوری شود. در برخی موارد، برای خوش طعم‌تر شدن، روی بادام‌ها کنجد هم می‌ریزند. «بادام سوخته» یک شیرینی خوشمزه با ماندگاری بالاست که از بادام برشته در غشایی از شکر ذوب شده تهیه می‌شود. «قنادی رضا» در خیابان «باغ‌شاه» یکی از بهترین قنادی‌ها برای تهیه‌ی این شیرینی خوشمزه است.

 

رنگینک شیرینی شهر شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

رنگینک، خوراکی خوشمزه‌ ای‌ است که طبخ آن به حلوا شباهت دارد و یکی از شیرینی‌های مقوی و پرطرفدار شهرهای جنوب، شیراز و کرمان است. رنگینک سوغات خوراکی شیراز است و وعده‌ای مغذی، به‌خصوص در روزهای ماه رمضان به‌ شمار می‌رود.

 

کلوچه سوغات خوراکی شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

احتمالا با شنیدن نام کلوچه منتظر یک شیرینی شبیه به کلوچه های شمال هستید. اما اشتباه می‌کنید. کلوچه شیرازی نوعی نان برنجی است. البته نان برنجی شیراز یا همان کلوچه شیرازی با نان برنجی کرمانشاه فرق دارد. کلوچه‌ی شیرازی یک نوع شیرینی شبیه شیرینی نان برنجی است که در کنار مسقطی سرو می‌شود. بازار وکیل، محل فروش این شیرینی‌های خوشمزه و لطیف است.

 

یوخه سوغات معروف شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

یکی دیگر از شیرینی های سوغات معروف شیراز یوخه است. یوخه را با خمیری نازک درست می‌کنند. چند لایه از این خمیر را دور هم می‌پیچند و روی آن پودر قند، دارچین یا پودر پسته می‌ریزند. یوخه نوعی شیرینی است که با خمیری نازک، شکر و دارچین تهیه می‌شود و مانند کاک کرمانشاهی پیچیده می‌شود و برش‌های باریکی می‌خورد. نان یوخه‌های شیراز را می‌توانید، از فروشگاه نان یوخه‌ی کشاورز در بلوار سفیر جنوبی شیراز تهیه کنید.

 

عرقیات معروف شیراز

عرقیات معروف شهر شیراز در همه جای ایران بی همتا است و به‌خاطر آب‌ و هوای معتدل و گرم و خشک شیراز، باغ‌ های بسیاری در آن وجود دارد. باغ‌ هایی پر از گل و گیاه‌های سنتی و تزئینی که هم قشنگی این شهر را دوچندان کرده و هم باعث شده عرقیات سنتی شیراز حسابی معروف شود. عرق بهارنارنج، عرق نسترن، عرق بیدمشک و گلاب معروف شیراز از عرقیات معروف شیراز هستند. هرکدام از این عرقیات با توجه به طبع و خاصیتی که دارند، برای درمان بیماری‌های مختلف به‌ کار می‌روند.

 

عرقیات معروف شیراز را از کجا بخریم

اگر برای خرید عرقیات به شیراز می‌روید، باید بدانید یکی از مهمترین و معروف‌ترین بازارهای فروش عرقیات معروف شیراز، بازار وکیل دیدنی‌ است که هم جایی برای گشت‌ و گذار است و هم جایی برای خرید سوغاتی های شهر شیراز. همین‌طور می‌توانید از پشت ارگ کریم‌خانی یا همان پشت زندان شیرازی‌ ها، عرقیات معروف شهر شیراز با کیفیت هیه کنید.

 

عرق بهار نارنج شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

بهار نارنج از بهترین عرقیات معروف شیراز است که می‌توان از این شهر به عنوان سوغات برای کسی برد. هم می‌شود خشک شده آن را با چای دم کرد و طعمش را زیر رو کرد و هم می‌شود شربت بهار نارنج را سوغات برد. معروف است بهارنارنج برای کسی که مشکل کم خوابی دارد بهترین درمان است و از آن گذشته آرام بخش، ضد هیجان و اشتهاآور است و برای کنترل تشنج نیز به کار می‌آید. اگر اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت در شیراز باشید، از بوی بهارنارنج سرمست می‌شوید. با تقطیر گل‌های بهار نارنج، عرق بهار نارنج تهیه می‌کنند. عرق بهار نارنج سوغات معروف شیراز است و گزینه بسیار خوبی برای دوستان و خانواده است. احتمالا هر بار که شربت بهار نارنج را می‌نوشند، یادی هم از شما می‌کنند.

 

شیراز به شهر بهارنارنج مشهور است. اردیبهشت‌ ماه، بوی شکوفه‌ های بهار نارنج در کوچه‌ پس‌ کوچه‌ های شیراز، رهگذران را سرمست می‌کند. بهار نارنج بهترین سوغاتی شیراز به‌ شمار می‌آید که هم به‌ صورت شربت و هم به‌صورت شکوفه‌ های خشک در دسترس است. این شکوفه‌ های خوشبو برای درمان بی‌ خوابی، کاهش هیجان‌ و افزایش اشتها مفیدند. بهترین بازار برای خرید بهارنارنج و سایر عرقیات معروف شیراز، بازار پشت ارگ کریم‌خانی است.

 

عرق نسترن شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

یکی دیگر از عرقیات معروف شیراز، عرق نسترن است. عرق نسترن شیراز را از گلی سفید و زیبا با همین نام می‌گیرند. نسترن گلی خوشبو و زیباست که از آن عرقی معطر و مفید تهیه می‌شود. اغلب در روزهای گرم تابستان برای آرامش و نشاط بخشی توصیه می‌شود.

 

عرق بیدمشک شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

بیدمشک هم گیاهی خوش عطر و زیبا است که گاهی برای تزیین خصوصا تزیین سفره هفت سین استفاده می‌شود. شیرازی ها که بیدمشک فراوان دارند، عرق خوش عطری از آن تهیه می‌کنند. بیدمشک درخت یا درختچه‌ای از خانواده بید است که گل‌هایی به رنگ زرد دارد و در اواخر اسفند و اوایل فروردین گل می‌دهد و عمر گل‌دهی آن ۱۵ روز است. از این گیاه اسانسی خوش عطر تهیه می‌شود که درای خواص درمانی بسیار است. برای تهیه‌ی عرق بیدمشک که از عرقیات معروف شیراز است باید بعد از چیدن گل‌ها حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت عملیات عرق گیری انجام شود و توجه داشت که قبل از باز شدن شکوفه‌ها باید آنها را چید تا عرقی با کیفیت به دست آید.

 

گلاب معروف شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

گلاب یکی از عرقیجات معروف شیراز است که در میمند تهیه می‌شود و یکی از مرغوب‌ترین گلاب‌ها در ایران است. گلاب هم سوغات خوراکی شیراز است و هم کاشان. وفور گل های محمدی در این دو شهر باعث تولید فروان گلاب شده است. گلاب را فقط برای تهیه شربت استفاده نمی‌کنند. در واقع گلاب نقش مهمی در آشپزی ایرانی دارد. شله زرد، شیربرنج و حلوا از جمله غذاهایی است که در آنها گلاب معروف شیرازی می‌ریزند.

 

آبلیمو طبیعی شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

شهرهای اطراف شیراز مانند جهرم آب و هوای مناسبی برای رشد لیمو ترش دارند و آبلیمو یکی از بهترین عرقیات معروف شیراز است. بنابراین در شیراز انواع بهترین آبلیموها را می‌یابید. ضمنا فالوده شیرازی با آبلیمو بسیار خوش‌ طعم خواهد شد.جهرم و قیروکارزین مهم‌ترین شهرهای تولید کننده‌ی لیموترش شیراز و ایران بشمار می روند. وجود باغ‌ های پربار و سرسبز لیموترش در شیراز، این شهر را به یکی از قطب‌ های لیمو و آب‌ لیموی ایران تبدیل کرده است. طبق آمارها ۲۵ درصد از لیمو ترش کشور در شهرهای شیراز مثل قیروکارزین و جهرم تولید می‌شود و وجود این مقدار باغ‌های لیمو، شیراز را به قطب لیموی ایران تبدیل کرده است. لیمویی که آبدار است و به همین دلیل به آن لیموی آب می‌گویند، از نیمه دوم شهریور تا آخر اردیبهشت برداشت می‌کنند و برای سوغات معروف شهر شیراز هم مناسب است.

 

بهترین آبلیمو شیراز از کجا بخریم

بهترین آبلیموی شیراز را می‌شود از سه راه احمدی خرید و به جز آن اگر بخواهید از نزدیک عرقیات و آبلیموی شیراز را درک کنید و با مراحل تولیدش آشنا شوید باید بروید تولیدی عرقیات و آبلیموی ژاله که در کل شیراز معروف است، جایی که گوشه‌ای از یک باغ بزرگ است و به جای شیشه‌های کوچک، ظرفتان را زیر مخزن‌های بزرگ آبلیمو یا عرقیات می‌‌گیرید و هرچه قدر خواستید پرش می‌کنید. تولیدی ژاله در خیابان باغ ارم، کوچه استاد دیرین، روبروی انجمن خوشنویسان شیراز واقع شده است.

 

دمنوش‌ های شیرازی

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

یکی از دلایل شهرت و محبوبیت دمنوش‌ های گیاهی شیراز، گل و گیاهان خوش‌ عطری‌ است که به‌ واسطه آب و هوای معتدل، در این شهر فراوانند. نوشیدن دمنوش‌هایی چون بهارنارنج که خاصیت‌ های فراوانی، از جمله کاهش استرس و مشکلات عصبی دارد، برایتان لذت‌ بخش خواهد بود.

 

سوغات صنایع دستی شیراز

در شیراز هم مثل سایر شهرها، هنرمندان خوش‌ذوقی زندگی می‌کنند که آثارشان در میان سوغات صنایع دستی شیراز قرار می‌گیرد. در ادامه با برخی از صنایع دستی شیراز آشنا می‌شویم که از جمله مهمترین سوغات شهر شیراز بشمار می روند. در سفر به شیراز اولین چیزی که نظر گردشگران را به خود جذب می کند، وجود هنرهای مختلف در این شهر است. در بازارهای مختلف شهر می توانید انواع صنایع دستی ساخته شده به دست هنرمندان شیرازی را مشاهده کنید و بعد از گشت و گذار در بازارهای سنتی آن، از بین صنایع دستی های مختلف عشایر و روستاییان سوغاتی دلخواه خود را بخرید و برای دوستانتان یادگاری از سفر شیراز ببرید.

 

کتاب اشعار حافظ و سعدی شیرازی

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

از مهمترین سوغاتی هایی که از شیراز می توانید بخرید می توان به کتاب های شعر اشاره کرد زیرا این شهر، زادگاه شعرای شیرین زبان پارسی است که در همین شهر نیز آرامیده اند.

 

قلم زنی شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

قلم زنی یکی از جذاب‌ترین هنرها و صنایع دستی ایرانی است که از سوغات صنایع دستی شیراز بشمار می رود. در این هنر، روی فلزاتی نظیر طلا، نقره و مس حکاکی می‌کنند. آثار قلم زنی بر روی ظروفی نظیر گلدان و قندان فروخته می‌شود.

 

منبت کاری شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

آثار منبت کاری نیز از دیگر صنایع دستی شیراز است. منبت کاری، حکاکی و انجام کارهای دستی روی چوب است. تابلوهای منبت کاری سوغات زیبا و نفیسی برای نزدیکان‌تان هستند.

 

خاتم کاری شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

آثار خاتم کاری هم از جمله صنایع دستی و سوغات شیراز به شمار می‌آیند. در این هنر، تکه‌های کوچک و رنگی چوب را با ظرافت فوق‌العاده‌ای کنار هم می‌چینند. جعبه‌های کوچک و بزرگ و قلمدان‌های خاتم کاری را در بازارهای شیراز پیدا می‌کنید.

 

بهترین سوغات صنایع دستی شیراز

یک سوغات خوب که می تواند یک دکوری خوب نیز محسوب شود اشیا با طرح تخت جمشید شیراز است. اشیا مختلف با طرح های تخت جمشید، مقبره کوروش و سربازهای هخامنشی از جمله بهترین سوغات صنایع دستی شیراز است.

 

گبه از دیگر سوغاتی های شهر شیراز

سوغات خوراکی شیراز چیست + عرقیات معروف شیراز

زیراندازی از جنس قالی و کوچک را گبه یا خرسک می‌نامند، که عشایر قشقایی آن را می‌بافند و از سوغاتی های معروف شهر شیراز است. نوعی قالی از جنس پشم چهارپایان و پرز است که این پرزها به طول حداقل یک سانتی‌متر و سه تا هشت پود در هر ردیف است. از تفاوت‌های گبه با قالی در اندازه همین پرزها و تعداد پودها است. این گبه‌های زیبا در بازار شیراز به چشم می‌خورد و می‌توانید به‌عنوان یادگاری برای نزدیکان مان خریداری کنیم.

 

لیست بهترین سوغات خوراکی شیراز به همراه عرقیات معروف شیراز را برایتان در این مقاله از سایت سماتک تهیه و گردآوری کرده ایم و در بخش سوم مقاله مهمترین سوغات صنایع دستی شیراز آورده شده است که بهترین گزینه ها برای خرید به شمار می روند.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب