انشا در مورد سیزده بدر و روز طبیعت با مقدمه و نتیجه گیری

انشا در مورد سیزده بدر و روز طبیعت با مقدمه و نتیجه گیری

انشا در مورد سیزده بدر

انشا با موضوع سیزده بدر با مقدمه و نتیجه گیری را در این بخش برای شما دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی آماده کرده ایم. همانطور که می دانید در آخرین روز نوروز که مردم به آن سیزده بدر می گویند، ایرانیان سفره هفت سین خود را از خانه برمی دارند و به پیک نیک می روند. این سنت بسیار قدیمی است و احتمالا بیش از 2000 سال تاریخ پشت آن است. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سیزدهم فروردین را روز طبیعت نامگذاری کردند. اگر به دنبال انشا در مورد سیزده بدر و روز طبیعت هستید با سماتک همراه باشید.

انشا در مورد سیزده بدر و روز طبیعت با مقدمه و نتیجه گیری

انشا در مورد سیزده بدر با مقدمه و نتیجه گیری

مقدمه

عموماً در میان جشن‌های ایرانی، سیزده بدر از نظر ریشه تاریخی کمی مبهم است. منشأ آن با جشن های دیگر مشترک نیست. در کتب تاریخ به طور مستقیم به چنین جشنی اشاره ای نشده است. اما در منابع کهن به روز سیزدهم فروردین اشاره شده است. باور عمومی این است که ایرانیان باستان سیزدهمین روز نوروز را پس از دوازده روز جشن گرفتن جشن می گرفتند. پایان رسمی نوروز و آغازی بر دوازده ماه باقی مانده از سال بود.

 

در زمان های قدیم برای هر روز از ماه یک نام وجود داشت. مثلاً روز اول هر ماه «اورمزد روز» و روز سیزدهم هر ماه «تیر روز» و متعلق به «ایزد تیر» (خدای تیر) بود. کلمه روز در فارسی به معنای روز است. کلمه تیر در زبان اوستایی تیشتریه نامیده می شود. این همان نام تیشتر خدای باران است. پس می توان گفت که تیر در میان ایرانیان باستان نماد مهربانی الهی بوده است زیرا باران در فرهنگ ایرانی به طور نمادین با مهربانی و سخاوت خداوند برابری می کند. روز طبیعت سنت باستانی ایرانیان در جشن گرفتن مناسبت پیروزی خدای باران بر دیو خشکسالی است.

 

نتیجه گیری

بر اساس باور برخی ایرانیان که ریشه تحت تأثیر فرهنگ اروپایی در عصر صفویه داشت، عدد سیزده شوم بود. بنابراین سیزده به در به معنای «رهایی از شوم روز سیزدهم» است. رفتن به پیک نیک در دل طبیعت و مکان های طبیعی یکی از راه های این کار است. یعنی با شادی حال بد این روز را از بین ببریم. اما اگر عمیق‌تر شویم و ریشه این واژه‌ها را در لغت نامه دهخدا جستجو کنیم، متوجه می‌شویم که «دار» مخفف «دره و دشت» و «به» به معنای «به سوی» است. در نتیجه می توان گفت « سیزده بدر » به معنای «به سوی دره و دشت در روز سیزدهم» است. پس به دشت و دل طبیعت می رویم تا در کنار مردمی که دوستشان داریم روز را بگذرانیم.

انشا در مورد سیزده بدر و روز طبیعت با مقدمه و نتیجه گیری

انشا در مورد سیزده بدر کلاس ششم

سیزده بدار مانند هر رویداد تاریخی دیگری دارای آیین هایی است که در طول تاریخ تکامل یافته و شکل سنت به خود گرفته است. یکی از آداب و رسوم این روز، شادی و خنده است که به معنای دور انداختن افکار سیاه و پلیدی روح است. اما باید بگوییم که برخی از این آداب و رسوم در شهر به شهر و استان به استان متفاوت است. نمونه آن پرتاب 13 سنگ به عقب در مناطق کردنشین است. آنها با هر سنگ آرزوی دور شدن فاجعه و پریشانی را دارند. در استان لرستان به آن «سیزده غریب» می گویند. این روز را در خانه می گذرانند و روز چهاردهم به پیک نیک می روند. این روز را چهارده بدر می نامند.

 

گره زدن برگ (یا بستن سبزه) عمل پیچاندن برگهای گندم معمولاً سبز است. این کاری است که جوانان انجام می دهند و هنگام انجام این کار آرزوی چیزی دارند. طبق باور عمومی، آرزوی آنها در سال جدید محقق خواهد شد. گره زدن سبزه، بر اساس اسطوره آفرینش در اساطیر ایرانی، گواهی طبیعت بر پیوند زن و مرد است. روایت های مختلفی از اولین مرد و شاه وجود دارد و بسیاری معتقدند کیومرث اولین شاه و مرد است. او یک دختر و پسر دوقلو داشت. و در روز سیزدهم فروردین با هم ازدواج کردند. این اولین بار در دنیا بود و از آنجایی که در آن زمان مراسم ازدواج وجود نداشت، دو شاخه را به هم بستند تا تعهدات ازدواج خود را با یکدیگر انجام دهند. ایرانیان باستان این داستان را از روی قلب می دانستند و نسل به نسل به ما منتقل کردند. انجام این کار، به ویژه توسط دختران جوان در سن ازدواج، یک سنت خوب است. این سنت در زمان کیانیان تقریباً به فراموشی سپرده شد و در دوره هخامنشی دوباره شروع شد. تا به امروز بدون تغییر باقی مانده است.

 

مردم در پایان نوروز سبزه خود را به رودخانه می اندازند. این البته معنایی دوگانه دارد. به طور سنتی، این بدان معنی است که آنها به الهه آب، آناهیتا هدیه می دهند. اما آنها همچنین می خواهند تأکید کنند که در نهایت آنچه را که طبیعت به آنها بخشیده است، با احترام و تحسین چرخه زندگی به آنها باز می گرداند. همچنین سکنجبین یک نوشیدنی بسیار قدیمی ایرانی است. ایرانی ها آن را با سرکه و عسل و گاهی نعناع درست می کنند. در تابستان بسیار پرطرفدار است اما جزء جدانشدنی سیزده بیدار نیز می باشد. ایرانی ها با سکنجبین کاهو می خورند. این عمل به طور نمادین وعده ای برای سالم ماندن در سال جدید است.

 

مانند هر سنت دیگر پیک نیک، می توانید از غذاهای سنتی ایرانی مرتبط با سیزده بدر انتظار داشته باشید . آش رشته مانند چهارشنبه سوری و سوپ ماست بسیار محبوب هستند. درست کردن آنها برای افراد زیادی آسان است (معمولا دو یا چند خانواده با هم به این پیک نیک می روند). آنها همچنین غذاهای سبک هستند و به کسانی که آنها را می خورند این امکان را می دهند که بعد از ناهار با توپ بازی کنند.

 

دروغ روز سیزدهم و سنت دروغ گفتن در این روز برای مسخره کردن و برانگیختن خنده معمولاً حول محور عقاید اجتماعی می چرخد و به دوران هخامنشیان برمی گردد. هدف آن فراموش کردن مسائل جدی زندگی در حین تفریح ​​است. حضور در طبیعت در این روز قطعا بسیار لذت بخش است. در کنار مردم مهمان نواز می توانید ترکیبی از آداب و رسوم دیرینه و تفریحات امروزی را تجربه کنید. بسیاری از گردشگران نیز در این روز سفر به مکان های خاص را در نظر گرفته اند تا گردشگران با تجربه بیشتر سنت های بومی به تفریح ​​بپردازند.

انشا در مورد سیزده بدر و روز طبیعت با مقدمه و نتیجه گیری

انشا درباره سیزده بدر کوتاه

سیزده بدر سیزدهمین روز سال نو است که آخرین روز تعطیلات سال نو نیز می باشد . «بدر» به معنای خلاص شدن از چیزی است و از این رو «سیزده بدر» به معنای خلاص شدن از سیزده است که معمولاً به عنوان یک عدد نحس تلقی می شود.

 

در این روز به اصطلاح «بدشانس» مردم خانه خود را ترک می‌کنند و اوقات خود را در فضای باز به سبک پیک نیک در کنار خانواده و دوستان می‌گذرانند. از آنجایی که این آخرین روز از جشن‌ها و تعطیلات سال نو است، ایرانی‌ها دوست دارند با رقص، آواز، بازی و لذت بردن از غذاهای مخصوص با هم سرگرم شوند. اعتقاد بر این است که این سرگرمی ها و خنده ها راهی برای پاک کردن “افکار شیطانی” آنها برای سال جدید آغاز شده است. همچنین در این روز خاص مردم این فرصت را دارند که از بوی تازه بهار قبل از بازگشت به مدرسه یا کار در روز بعد لذت ببرند و به همین دلیل به آن روز طبیعت نیز می‌گویند.

 

به غیر از رهایی از “بدشانسی”، این روز به عنوان یک روز خاص برای درخواست باران تلقی می شود. ایرانیان در کل تاریخ، تقویم خاص خود را داشتند و هر روز نام دیگری داشت و برای فرشته ای متفاوت به این گمان اختصاص داده بود که متعلق به آن روز است. این سیزدهمین روز از «نوروز» یا « فروردین » ماه، متعلق به «فرشته باران» است که با ترسیم اسب، آن را نشان می‌دهد. بنابراین آنها این درخواست را برای باران با سازماندهی بازی های رقابتی که معمولاً اسب ها درگیر هستند را مطرح می کنند و پیروزی اسب را به عنوان پیروزی در خواست خود جشن می گیرند.

 

انشا درباره روز طبیعت کلاس چهارم

آیین‌ها در ایران بر اساس رویدادهای ملی، اعتقادات مذهبی دوران اسلامی و مراسم باستانی است. در میان آئین‌های ایرانی، بیشتر مراسم باستانی ایران، آیین‌های عرفانی و فصلی است و به پیوند زندگی انسان و طبیعت مربوط می‌شود، مانند جشن گرفتن آغاز بهار به عنوان نوروز (سال نو)، یا گرامی داشتن گرما و نور خورشید در طولانی ترین شب سال، شب یلدا یا قدردانی از سخاوت مادر زمین برای برداشت خوب. سیزده بدر یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایرانی است که مربوط به طبیعت است و همه ساله در سیزدهم فروردین، اولین ماه تقویم ایرانی و پایان تعطیلات دو هفته‌ای نوروز در ایران برگزار می‌شود.

 

عید نوروز، جشن سال نو ایرانی، سراسر جشن تولد دوباره طبیعت در اولین روزهای بهار و گرامی داشتن جوانه گیاهان است و بی شک این جشن باستانی را باید با جشن پایانی طبیعت به نام سیزده بدر به پایان برد. سیزده در فضای باز در 13 فروردین که در تقویم میلادی 1 یا 2 آوریل است. ایرانیان این روز را با کمپینگ در طبیعت و لذت بردن از هوای مطبوع و تابش آفتاب دلپذیر بهار، همراهی با دوستان یا اعضای خانواده، رقص، نواختن موسیقی، کباب پز کردن و بازی در فضای باز می گذرانند.

 

هیچ مدرکی برای تعیین تاریخ دقیق جشن سیزده بدر در دست نیست، اما می دانیم که این آیین ریشه در تاریخ و افسانه های ایران باستان دارد. بر اساس افسانه های ایرانی، جمشید، پادشاه پیشدادیان ، سیزدهمین روز نوروز را با تجمع در مزارع سرسبز و پذیرایی از مهمانان برای چندین سال متوالی آغاز کرد تا این روز را در دل طبیعت جشن بگیرند. تبدیل به یک آیین عمومی در میان ایرانیان می شود. همچنین آیین مشابهی به نام «زاگموگ» که در دل طبیعت برگزار می‌شد، بر روی کتیبه‌های سومری و بابلی (تمدن‌های همسایه) ذکر شده و به مورخان در اثبات قدمت 4000 ساله سیزده بدر کمک می‌کند.

 

برخلاف تصور عموم، سیزده بدر را برای شکست بدشانسی روز سیزدهم جشن نمی گیرند و این عدد در ایران باستان مایه تاسف نبود. در واقع سیزدهم فروردین ماه آغاز نیمه دوم سال زراعی بود و مردم این روز را در باغ ها و مزارع خود سپری می کردند تا با خواندن آواز و پایکوبی و سرو غذا، «تیشتر» الهه باران و آب را گرامی بدارند.

 

انشا در مورد سیزده بدر کلاس پنجم

پس از گذشت دوازده روز از آغاز سال نو و عید دیدنی ها در سیزدهمین روز از سال نو مردم برای تماشای طبیعت، خوشگذرانی و قدردانی از این زیبایی ها همراه با خانواده های خود به درون باغ ها ، پارک ها ، درون جنگل و جاهای سبز و زیبا می روند.

 

بعضی از مردم از شب قبل از سیزده بدر وسایل خود را برای فردای آن روز آماده می کنند و با فامیل های خود برای آن مکانی که می خواهند بروند برنامه ریزی می کنند.

 

و بالاخره در روز سیزده بدر و رسیدن به مکان مورد نظر جایی در طبیعت را برای نشستن انتخاب می کنند ؛ و بچه های فامیل به بازی های مختلفی مانند والیبال، فوتبال، وسطی، اسم فامیل و … می پردازند.

 

بزرگترها درون طبیعت و بهره گیری از زیبایی های آن و صدای زیبایی پرندگان مشغول به تعریف کردن خاطرات زیبا و شنیدنی خود می شوند و بر لب دیگران خنده می نشانند .

مردم سبزه هایی را که در عید نوروز درون سفره های هفت سین قرار داده بودند را همراه خود به درون طبیعت می آورند و آن سبزه ها را به یکدیگر گره می زنند تا شاید آرزوهایشان بر آورده شود و آن سبزه ها را درون آب روان رها می کنند.

 

و سر انجام پس از این که در آن روز بچه ها و بزرگتر ها به لذت و تفریح پرداختند به خانه هایشان باز می گردند ؛ اما در آن شب بچه ها ناراحت می شوند چون فردای آن روز باید پس از چندین روز تعطیلی به مدرسه بروند و درس های خود را پس از این که چندین روز نخوانده اند ، بخوانند و آن روز برایشان بسیار غم انگیز به اتمام می رسد.

انشا در مورد سیزده بدر و روز طبیعت با مقدمه و نتیجه گیری

انشا در مورد روز طبیعت با مقدمه و نتیجه

مقدمه

فردا روز طبیعت یا همون سیزده بدر خودمونه و مردم از پیر و جوان و خرد و کلان اسباب و لوازم تفرج و گردش در طبیعت رو جمع کرده و راهی دشت و دمن می شوند…هر چند که یک سری توصیه زیست محیطی روتین و معمول مانند لزوم خاموش کردن آتش و جمع آوری و خارج نمودن زباله ها از طبیعت و آلوده ننمودن آب های روان با زباله از سوی مسئولان و حامیان محیط زیست به گردشگران روز طبیعت گوش زد میشه ولی من در این مطلب میخوام یک توصیه زیست محیطی غیر معمول داشته باشم.

 

اغلب مردم تو این روز ترجیح می دهند با وسایل نقلیه موتوری و کلی اسباب و لوازم راهی طبیعت بشوند و با همون وسیله نقلیه به قلب طبیعت بزنند ولی همین ورود وسایل نقلیه به عرصه های طبیعی آسیب های جبران ناپذیری رو به طبیعت وارد می کند.

 

معمولأ در اوایل فصل بهار زمین مراتع و دشت ها علی الخصوص در مناطق کوهپایه ای مرطوب بوده و ورود اتومبیل به داخل عرصه های مرتعی باعث کوبیده شدن زمین در مسیر لاستیک های اتومبیل شده که همین موضوع اولأ باعث می شود خاک کوبیده شده مثل بتن سفت و غیر قابل نفوذ شده و هیچ گیاهی در مسیر کوبیده شده سبز نشود و بدتر اینکه این جای چرخ ها در زمان بارندگی های شدید بهاری نقش یک کانال یا مسیل رو بازی کرده و باعث ایجاد جریان روان آب شده که خود منجر به فرسایش شدید خاک می گردد. این اتفاق در صورت گیر کردن خودرو در زمین های خیس و گلی واقعأ می تواند برای مراتع مخرب باشد و خاک را تا عمق زیادی خراش دهد.

 

از سوی دیگر اغلب اتومبیل های ما ایرانی ها دچار روغن ریزی و نشت آب رادیاتور و یا خام سوزی سوخت هستند و این یعنی ورود مواد شیمیایی سمی به آب و خاک که نتیجه آن آلودگی و عقیم شدن خاک هست.

 

بطور کلی ورود اتومبیل چه سبک و چه سنگین به عرصه های مرتعی فوق العاده برای این عرصه ها خطرناک و آسیب رسان بوده و بهتر است به هیچ عنوان اینگونه وسایل با وزن های بالا را وارد مرتع نکنیم تا نه زمین کوبیده شود و نه روغن و سرب و ضد یخ زمین را عقیم نماید.

 

نتیجه

در انتها ضمن آرزوی یک سیزده بدر بدون نحسی برای تمام عزیزان باز هم از همه دوستان خواهشمند است در روز طبیعت، طبیعت را پاس بداریم.

انشا در مورد سیزده بدر و روز طبیعت با مقدمه و نتیجه گیری

انشا در مورد سیزده بدر امسال را چگونه گذراندید

روز سیزدهم فروردین یا روز طبیعت مردم عقیده دارند که باید از خانه خارج شد و در دشت و دمن میان سبزه های صحرایی به تفریح پرداخت؛ به همین جهت از یکی دو روز قبل از سیزده به در تهیه مقدمات این روز را می بینند و بامداد روز سیزدهم سر به صحرا می گذارند و به عیش و طرب می پردازند، به دنبال یکدیگر می دوند، تاب می خورند، می رقصند، آواز می خوانند، بذله گویی می کنند، قهقهه می زنند، شادمانی می کنند و خلاصه از کوچکترین دقایق عمر خود بهره نشاط می گیرند. در این روز آوازخوان ها و نوازندگان محلی با تار و تنبک و کمانچه نغمه های شادی بخش محلی می خوانند، جوانان شادی می کنند و … گفتنی است در گذشته دختران دم بخت برای گشودن بخت خود و پیدا کردن شوهر رو به قبله می نشستند و سبزه گره می زدند و همزمان می سرودند: سیزده به در چهارده به تو، سال دیگه خونه شو! در این روز عموما مردم نهار را در صحرا صرف می کنند و آنچه آجیل و شیرینی از ایام عید باقی مانده را در آن روز به مصرف می رسانند.

 

انشا در مورد سیزده بدر را در این نوشتار تقدیم حضورتان کردیم و شما می توانید با خواندن متن انشا درباره روز طبیعت و آمیختن آن با دانش خودتان، یک انشا زیبا با موضوع سیزده بدر بنویسید.

جدیدترین مطالب