احتمال بارداری قبل، حین و بعد از پریود | احتمال بارداری در زمان پریودی چند درصد است

احتمال بارداری قبل، حین و بعد از پریود | احتمال بارداری در زمان پریودی چند درصد است

احتمال بارداری در زمان پریودی در بسیاری از خانم ها نزدیک به صفر درصد است اما ممکن است شما خونریزی داشته باشید اما پریود نباشید و در اینصورت احتمال باردار شدن زن بسیار زیاد است. در این مقاله احتمال بارداری قبل از پریودی، احتمال بارداری در زمان پریود و همچنین احتمال بارداری بعد از پریودی به صورت مفصل توضیح داده خواهد شد.

 

احتمال بارداری در زمان پریودی چند درصد است

یک باور رایج این است که زنان در هنگام پریودی یا خونریزی قاعدگی قادر به باردار شدن نیستند و احتمال بارداری در آنها صفر درصد است. البته احتمال بارداری در زمان پریودی خانمها بسیار کم است اما صفر نیست. چرخه تخمک گذاری زنان ممکن است متفاوت باشد. بنابراین از لحاظ آماری ممکن است در حین پریودی باردار شوید. در حالی که درصد احتمال بارداری در روزهای اول پریودی کمتر است، این احتمال هر روز بیش از روز قبل می شود. احتمال بارداری در زمان پریودی چند درصد است؟ اگر به طور قطعی یک دوره پریود داشتید، احتمال بارداری با وجود پریود شدن 0 درصد است؛ اما مساله این است که بسیاری از زنان فرض را بر این می‌گذارند که هر خونی که از واژن می‌آید به معنی پریود است. این باور غلطی است. دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند موجب خونریزی از واژن شود و پریود تنها یکی از آنهاست. بنابراین برای تشخیص بارداری باید دلایل خونریزی واژینال و تفاوت آن‌ها با پریود را بشناسید. با این حال اگر احتمال بارداری در زمان پریودی را می‌دهید، در اولین فرصت از بیبی چک استفاده کنید.

احتمال بارداری قبل، حین و بعد از پریود | احتمال بارداری در زمان پریودی چند درصد است

احتمال بارداری در روزهای نزدیک پریود

احتمال بارداری در روزهای نزدیک پریود شدن زنان کم است. درصد بارداری زنان در طی چرخه تخمک گذاری، کاهش و افزایش پیدا می کند. در حالی که سیکل  ماهانه اکثر زنان 29 روز است، دیگر زنان چرخه های قاعدگی متفاوتی ممکن است داشته باشند که 20 تا 40 روز یا حتی بیشتر ممکن است به طول بینجامد. به گزارش سماتک احتمال بارداری در روزهای نزدیک پریود، تقریبا صفر است اما درصد امکان بارداری با گذشت هر روز افزایش می یابد با این که هنوز زن در حال خونریزی پریودی است. تقریبا 13 روز بعد از شروع پریود، احتمال بارداری زنان تقریبا 9 درصد است. در حالی که این احتمالات بسیار کم هستند، بدین معنی نیستند که زنی می تواند 100 درصد مطمئن باشد که در زمان پریودی اش باردار نخواهد شد و همچنین باید بدانید احتمال بارداری در روزهای نزدیک پریود درصد کمی را شامل می شود.

 

احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است؟

احتمال باردار شدن در زمان پریودی خیلی کم است اما امکان بارداری وجود دارد. اگر قصد باردار شدن دارید، زمان دیگری را انتخاب کنید زیرا پریودی زمان مناسبی نیست. شمارش چرخه پریودی خانمها برای جلوگیری از بارداری کاری خطرناک است زیرا احتمال بارداری در حین پریود نیز امکان دارد اتفاق بیفتد. اگر چه پریودی زمانی است که بدن در کم بارورترین حالت خود در ماه قرار دارد اما احتمال بارداری در زمان پریود وجود دارد.

 

تخمدان در طول تخمک گذاری، تخمکی را به داخل لوله های رحم می فرستد که تخمک به مدت 24 ساعت در آن جا زنده می ماند. تخمک در داخل لوله منتظر می ماند. در این میان، رحم پوششی برای جنین می سازد. اگر تخمک اسپرم را در طول تخمک گذاری ملاقات کند و لقاح انجام شود، تخمک بر روی پوشش رحم کاشته می شود و بارداری اتفاق می افتد. اما در صورتی که لقاح انجام نشود، تخمک و پوشش داخل رحم از هم می پاشد و به صورت خونریزی از بدن خارج می شوند.
چرخه پریودی معمولا 28 روز طول می کشد اما برخی چرخه ها کوتاه تر هستند و 23 روز طول می کشند.

 

در چرخه کوتاه روز اول پریود شدن، روز شروع چرخه پریودی است و تخمک گذاری زودتر از قبل شروع می شود. در واقع برای برخی خانم ها، زمان کمتری بین پریودی و تخمک گذاری وجود دارد. اسپرم می تواند به مدت 2 تا 5 روز در دستگاه تناسلی زندگی کند. اگر در انتهای دوره پریودی، نزدیکی جنسی داشته باشید، احتمال دارد 5-4 روز بعد از تخمک گذاری باردار شوید. هنگامی که چرخه پریودی 30-28 روز طول می کشد، بدن کم کم پوشش رحم را از دست می دهد و تخمدان در حالی که شما خونریزی دارید، تخمک آزاد می کند. در این مرحله شما بارور هستید و می توانید در حین پریودی باردار شوید. برخی خانم ها نزدیک به تخمک گذاری، خونریزی یا لکه بینی دارند و اگر پریودی شما بی نظم باشد، احتمال بارداری در زمان پریود وجود دارد زیرا زمان درست تخمک گذاری را نمی دانید.

احتمال بارداری قبل، حین و بعد از پریود | احتمال بارداری در زمان پریودی چند درصد است

احتمال بارداری قبل از پریودی

احتمال باردار شدن قبل از پریودی خیلی کم است. برای خانم هایی که چرخه پریودی آن ها 30-28 روز است و پریودی منظم دارند، تخمک گذاری بین روز یازدهم و 21 اتفاق می افتد. تخمک به مدت 24-12 ساعت زندگی می ماند. اگر قصد باردار شدن ندارید، احتمال بارداری قبل از پریودی بسیار کم و نزدیک به یک درصد است و زمان مناسب برای نزدیکی است. زیرا احتمال بارداری در روز قبل از پریود صفر است و بارداری اتفاق نمی افتد اما باید بدانید که استثنا همیشه وجود دارد و ممکن است شما باردار شوید. روزهای امن برای نزدیکی جنسی در چرخه های طولانی افزایش و در چرخه های کوتاه کاهش می یابد. اگر از دوره تخمک گذاری آگاه هستید، باید 48-36 ساعت صبر کنید. احتمال باردار شدن در این فاز بسیار کم است. هر چقدر از زمان تخمک گذاری فاصله می گیریم احتمال باردار شدن کاهش می یابد. امکان بارداری قبل از پریود در برخی از زنان صفر درصد و در برخی دیگر چند درصد احتمال بارداری وجود دارد.

 

احتمال بارداری بعد از پریودی

احتمال بارداری بعد از پریودی، روز به روز افزایش می یابد. اگر می خواهید باردار شوید، زمان مناسب بعد از پریودی است. همچنین نزدیکی جنسی در 14 روز آینده، شانس مادر شدن شما را افزایش می دهد. امکان بارداری بعد از پریودی امری بعید است اما غیر ممکن نیست. در این مرحله شما به سمت دوره باروری پیش می روید. یک چرخه متوسط 30-28 روزطول می کشد و دوره باروری بین روز یازدهم و 21 است. مطالعات نشان می دهد اسپرم می تواند به مدت 5-2 روز داخل سیستم تناسلی بماند. اگر زمان خونریزی شما بیش از 7-5 روز طول بکشد و شما بلافاصله بعد از آن نزدیکی جنسی داشته باشید، احتمال بارداری وجود دارد. اگر پریودی شما روز ششم قطع شود و شما روز هفتم نزدیکی جنسی داشته باشید و تخمک گذاری روز یازدهم انجام شود، احتمال وجود اسپرم از روز ششم در لوله های رحم وجود دارد.

 

احتمال بارداری در زمان خونریزی

احتمال بارداری در زمان خونریزی بسیار زیاد است چون ممکن است خونی که از واژن شما بیرون می ریزد اصلا خون پریودی نباشد و به گزارش سماتک اشتباه گرفتن خونریزی واژینال با شروع پریودی رایج است. ممکن است در طی تخمک گذاری تان خونریزی واژینال داشته باشید که ممکن است با پریودی اشتباه گرفته شود. داشتن رابطه جنسی بدون محافظت در این زمان می تواند احتمال بارداری در زمان خونریزی واژینال را افزایش دهد. برای اکثر زنان، چرخه تخمک گذاری بین 28 تا 30 روز است. این مورد بدین معنی است که اگر در حین پریود رابطه جنسی داشته باشید، احتمالا تا چند روز بعد، تخمک گذاری نخواهید داشت. اما زنان با چرخه قاعدگی کوتاه تر، چنین زمانی را بین پریود و تخمک گذاری خود ندارند. یک مورد دیگر این نکته است که اسپرم مرد می تواند درون رحم زن تا 72 ساعت پس از رابطه زنده بماند و تا انتهای پریود شما، شانس بارداری شما افزایش می یابد، بنابراین ممکن است باردار شوید.

احتمال بارداری قبل، حین و بعد از پریود | احتمال بارداری در زمان پریودی چند درصد است

بارداری به دلیل تشخیص اشتباه خون پریود

همان گونه که گفته شد احتمال بارداری در زمان پریودی ناممکن است. اما اگر خونریزی واژینال با پریود اشتباه شود، امکان بارداری وجود دارد. در نظر داشته باشید که خونریزی پریود حدود پنج روز یا بیشتر طول می‌کشد، در صورتی که دیگر خونریزی های واژینال معمولا کمتر از سه روز ادامه پیدا می‌کنند. دلایل زیادی برای خونریزی واژینال وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

خونریزی لانه گزینی: رایج‌ترین اشتباه زنان در این شرایط این است که خونریزی لانه گزینی را با خون پریود اشتباه می‌گیرند. خونریزی لانه گزینی بسیار سبک‌تر و کوتاه‌تر از پریود است و در اثر چسبیدن رویان (جنین) به دیواره رحم و آسیب سطحی عروق دیواره رحم ایجاد می‌شود.

 

سقط جنین زود هنگام: اگر شما دلیلی برای خونریزی واژینال نداشته باشید و موعد پریود شما فرا رسیده باشد، آن را پریود تلقی می‌کنید، حال آنکه ممکن است باردار باشید و سقط جنین کرده باشید. باید بدانید که سقط جنین باعث خونریزی می‌شود و شما اگر آن را خون پریود تلقی کنید و با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید ممکن است باردار شوید.

 

تهدید سقط: همچنین ممکن است باردار باشید و در معرض تهدید سقط  باشید. تهدید سقط شرایط خاصی است که در ابتدای بارداری رخ می‌دهد و موجب خونریزی واژینا می‌شود. در این شرایط نطفه یا رویان هنوز سالم است، اما امکان از دست رفتن بارداری وجود دارد. آمار‌ها نشان می‌دهد نیمی از زنانی که شرایط تهدید سقط را تجربه می‌کنند، جنین خود را از دست می‌دهند و نیمی دیگر بارداری خود را ادامه می‌دهند.

 

بارداری خارج از رحم: حاملگی خارج رحمی نیز موجب خونریزی در اوایل بارداری می‌شود. این شرایط یک اورژانس پزشکی است و بایستی به سرعت درمان شود.

 

رابطه جنسی شدید: از سویی دیگر داشتن رابطه جنسی بسیار شدید و ورود یک جسم خارجی به واژن نیز ممکن است باعث خونریزی شود و با پریودی اشتباه گرفته شود.

 

عفونت: عفونت دهانه رحم (سرویکس) و عفونت مجاری ادراری نیز می‌توانند موجب خونریزی واژینال شوند و برخی خانمها فکر می کنند که پریود شده اند و با انجام رابطه جنسی باردار می شوید.

احتمال بارداری قبل، حین و بعد از پریود | احتمال بارداری در زمان پریودی چند درصد است

آیا بلافاصله بعد از پریود احتمال بارداری هست؟

ممکن است در برخی از موراد بارداری بلافاصله بعد از پریود اتفاق بیفتد اما احتمال بارداری روز بعد از اتمام پریود کم است و هرچه از این روز فاصله بگیریم احتمال بارداری درصد بیشتر را شامل می شود. در برخی از زنان بلافاصله بعد از پریود احتمال بارداری وجود دارد و باید به شدت مراقب باشید.

جدیدترین مطالب