شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

شیر داشتن بدون بارداری در برخی از زنان ممکن است نگران کننده به نظر برسد و علت ترشح شیر در زنان غیر باردار را در این مقاله به طور کامل توضیح می دهیم اگر علت شیر داشتن بدون بارداری را نمی دانید با ما همراه باشید.

 

شیر داشتن بدون بارداری

ترشح شیر بدون بارداری در اصطلاح پزشکی گالاکتوره نامیده می‌شود. عوامل بسیاری موجب شیر داشتن بدون بارداری می‌شوند. شیر داشتن بدون بارداری ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. پرولاکتین هورمونی است که باعث ترشح شیر در زنان غیر باردار می‌شود. تمام دلایل منجر به گالاکتوره جدی نیستند، اما گاهی اوقات تشخیص علت شیر داشتن بدون بارداری چالش برانگیز است. افراد مبتلا به گالاکتوره ممکن است پرولاکتین بیش از حد تولید کنند. غده هیپوفیز، که یک غده کوچک در ساقه مغز است که میزان تولید پرولاکتین و چندین هورمون دیگر را کنترل و تنظیم می‌کند. مشکلات مربوط به غده هیپوفیز، مانند تومور غیر سرطانی یا اختلالات دیگر غده هیپوفیز، موجب شیر داشتن بدون بارداری می‌شوند. در صورت بروز نشانه‌های گالاکتوره “شیر داشتن بدون بارداری” حتما به پزشک مراجعه کنید.

شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

ترشح شیر از سینه زنان غیر باردار ، دختران مجرد و یا حتی مردان ممکن است رخ دهد. در این شرایط شیر از یک یا هر دو پستان زن غیر باردار ترشح می‌شود. به این نوع شیر داشتن بدون بارداری «گالاکتوره» می‌گویند. گالاکتوره با شیری که در زنان پس از زایمان تولید می‌شود، کاملا متفاوت است. ترشح شیر در زنان غیر باردار ممکن است باعث نگرانی افراد شود، اما هیچ ارتباطی بین گالاکتوره و سرطان پستان یافت نشده است. برای آگاهی علت ترشح شیر در زنان غیر باردار و درمان شیر داشتن بدون بارداری باید مشخص شود. ترشح شیر از سینه زنان غیر باردار معمولا به دلیل تحریک بیش از حد سینه ها و افزایش سطح هورمون پرولاکتین اتفاق می‌افتد. این پدیده در زنان، مردان و حتی نوزادان نیز دیده می‌شود. گاهی اوقات، وقتی علت شیر داشتن بدون بارداری تشخیص داده نمی‌شود، آن را به گالاکتوره ایدیوپاتیک می‌شناسند. در حالی که این بیماری در زنان شایع تر است، حتی مردان نیز می‌توانند به گالاکتوره مبتلا شوند. کمبود تستوسترون، که هیپوگنادیسم مردان نیز نامیده می‌شود، یکی از دلایل اصلی شیر داشتن مردان حالت است. غیر از ترشح شیر، کمبود تستوسترون همچنین می‌تواند به اختلال در نعوظ و کاهش میل جنسی منجر شود. در نوزادان، گالاکتوره به علت گردش استروژن بالا از مادر به نوزاد در جفت ایجاد می شود. این عامل باعث بزرگ شدن سینه همراه با ترشح شیری رنگ می‌گردد، که اغلب شیر جادوگر نامیده می‌شود.

 

علت ترشح شیر نابجا

تحریک بیش از حد پستان و نوک پستان

مصرف دارو‌های آنتی سایکوتیک، دارو‌های ضد افسردگی و دارو‌های فشار خون بالا
کم کاری تیروئید
بیماری مزمن کلیوی
آسیب دیدن اعصاب قفسه سینه در اثر ضربه یا جراحی
برخی از انواع روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری
جراحی نخاع یا آسیب نخاعی
سقط جنین
استفاده از ماری جوانا، مواد مخدر یا کوکائین
مصرف برخی از مکمل‌های گیاهی، شامل شنبلیله و رازیانه
کمبود هورمون تستوسترون در مردان
سطح بالای هورمون استروژن در نوزادان

شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

داروها

افرادی که بیمار هستن و دارو مصرف میکنن، ممکنه برخی داروها روی غدد سینه تاثیر بزاره و اونو تحریک کنه و باعث شیر داشتن بدون بارداری بشود. برخی از داروها مانند داروهای آرام بخش، مدراوهای فشار خون بالا، و داروهای ضد افسردگی می‌تواند منجر به شیردهی بدون بارداری در زنان شود. داروهای متداول گالاکتوره عامل سد کننده گیرنده های دوپامین و هیستامین و جلوگیری از دوپامین هستند. قرص های ضد بارداری نیز می‌تواند علت ترشح شیر در زنان غیر باردار باشد  دلیل این است که استروژن موجود در این قرص ها ترشح هیپوتالاموس از فاکتور مهارکننده پرولاکتین را سرکوب کرده و لاکتوتروف را تحریک می‌کند. در صورت ایجاد ترشح شیر در زنان غیر باردار با مصرف هر یک از این داروها بلافاصله با یک دکتر مشورت کنید.

 

کم کاری تیروئید

زمانی که غده تیروئید نتواند به اندازه کافی برای بدن هورمون تولید کند باعث انتشار مقدار زیادی پرولاکتین میشود که همین پرولاکتین باعث شیر داشتن بدون بارداری می شود. اگر چه این از علل نادر گالاکتوره است، کم کاری تیروئید اولیه می تواند به افزایش تولید هورمون تیروتروپین آزاد منجر شود. این امر منجر به انتشار پرولاکتین بیش از حد و شیردهی می‌شود. هیپرپرولاکتینمی (پرولاکتین بیش از حد) همچنین می‌تواند اثر جزئی در آزادسازی سوخت و سازی پرولاکتین و کاهش ترشح دوپامین شود.

شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

تومورها

تومورها می تونن تولید پرولاکتین زیادی رو ایجاد کنن که می تونه بدن شما رو برای تولید شیر بدون بارداری تحریک کند. یکی از شایع ترین علل ترشح شیر در زنان غیر باردار گالاکتوره تومور در غده هیپوفیز می‌باشد. تومورهای خوش خیم مانند پرولاکتینوما منجر به تولید پرولاکتین می‌شوند. پرولاکتین بیش از حد در خون باعث تحریک شیر توسط غدد پستانی همراه با علائم دیگر مانند حساسیت به لمس در سینه ها، سردرد، کاهش فعالیت جنسی، ناباروری و قاعدگی نامنظم می‌شود. این تومورهای غیر سرطانی می‌توانند مردان را نیز تحت تاثیر قرار دهند و در منجر به کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی و بزرگ شدن بافت پستان شود.

 

آسیب عصب

آسیب عصبی در ناحیه قفسه سینه میتونه علت شیر داشتن بدون بارداری باشد.

 

بیماری مزمن کلیه

کلیه ها مقدار پرولاکتین خون رو کنترل میکنن بنابراین اگه کلیه ای به درستی کار نکنه پرولاکتین میتونه باعث شیردهی بشه. در موارد نادر خاص، افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه به دلیل عدم توانایی کلیه ها برای پاکسازی پرولاکتین، سطوح بالای پرولاکتین دارند. این هم می‌تواند به ترشح از نوک سینه منجر شود.

 

آسیب نخاعی

آسیب دیدن نخاع باعث تحریک غدد درون ریز بدن میشه و میتونه باعث ترشح شیر در زنان غیر باردار شود.

 

گیاهان

برخی گیاهان مانند رازیانه، زیره و آنیس میتونن باعث تولید شیر در سینه زنان غیر باردار بشوند.

 

سقط جنین

شیر داشتن بدون بارداری و بعد از سقط جنین به علت تغییرات هورمونی است که در بدن مادر اتفاق افتاده است.

شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

دلیل ترشح شیر بدون بارداری

در موارد نادر، زنان غیر باردار ممکن است به دلیل حضور در کنار یک نوزاد ناآشنا و احساساتی شدن، شیر ترشح شود. در یکی از پژوهش‌ها یک زن جوان مبتلا به دیابت نوع ۱ وقتی در کنار یک نوزاد نا آشنا قرار گرفته و احساساتی شده بود، ترشح داشتن بدون بارداری را تجربه کرده بود.
علائم او هنگامی که او دیگر در نزدیکی نوزاد نبود، از بین رفت. پزشکان تمام علایم بیولوژیکی ممکن برای ترشح را بررسی و رد کردند. در این مورد، پژوهشگران بر این باورند که ترشح شیر در او به دلیل واکنش عاطفی تماشای نوزاد بوده است.
گاهی اوقات، پزشکان نمی‌توانند علت اصلی گالاکتوره را دقیقا مشخص کنند. در این موارد، این وضعیت گالاکتوره ایدیوپاتیک نامیده می‌شود.
افراد مبتلا به گالاکتوره ایدیوپاتیک پستان‌هایشان بیش از حد به هورمون پرولاکتین حساس هستند، به این معنی که حتی سطح نرمال این هورمون در بدن نیز باعث ترشح شیر در آن‌ها می‌شود.

شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

علائم شیر داشتن بدون بارداری

گالاکتوره یا همان شیر داشتن بدون بارداری می‌تواند سردرد و حساسیت پستان ایجاد کند. علائم شیر داشتن بدون بارداری بسته به علت اصلی بروز آن متفاوت است، اما معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

 

ترشح شیر مداوم یا مقطعی از نوک پستان در یک یا هر دو پستان
نشت شیر از نوک پستان، به صورت خود به خودی یا به دلیل تحریک
پریود‌های نامنظم
سردرد یا اختلالات بینایی
آکنه
تهوع
رشد موی غیرطبیعی

شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

علت ایجاد شیر بدون بارداری

چند علامت گالاکتوریا در دختران مجرد وجود دارد که می تواند شما را در درک اینکه آیا شما شیردهی به دلیل عفونت های قفسه سینه مانند ماستیت نیست وجود دارد. برخی از این علائم عبارتند از:

 

شایع ترین علامت آن این است که سینه ها حتی اگر دختر مجرد باشید، مقدار زیادی شیر تولید می کنند ؛ شما ممکن است ببینید که به طور تصادفی از نوک سینه دختر مجرد نشتی وجود دارد
ممکن است بافت سینه بزرگ شود
داشتن پریودهای نامنظم یا از دست رفته
کاهش میل جنسی
آکنه
حالت تهوع
رشد مو زائد
مشکلات بینایی
سردرد

مردان مبتلا به گالاکتوره ممکن است نشانه‌های زیر را نیز تجربه کنند:

بزرگ شدن حجم پستان در اطراف نوک آن
حساسیت پستان‌ها
اختلال نعوظ
از دست دادن میل جنسی

شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

تشخیص علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

تشخیص علت ترشح شیر بدون بارداری و در زنان غیر باردار مساله‌ای چالش برانگیز است. در طول معاینه، پزشک پرونده پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و پیرامون دارو‌هایی که فرد مصرف می‌کند سوال‌هایی می‌پرسد. همچنین آزمایش‌های دیگری برای تشخیص علت شیر داشتن بدون بارداری این مشکل تجویز می‌کند، از جمله:

 

گام اول یک معاینه فیزیکی ساده برای بررسی وضعیت شما است ؛ پزشک دنبال هر گونه توده های غیرمعمول در سینه می گردد و آنها همچنین نمونه ای از ترشحات سینه را برای آزمایش های بیشتر می گیرند.

آزمایش بارداری پزشک شما همچنین آزمایش حاملگی را انجام خواهد داد تا مطمئن شوید که شما حامله نیستید این به این دلیل است که بارداری شایع ترین علت تولید شیر مادر در زنان است.
آزمایش خون برای بررسی سطح پرولاکتین و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)
تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی شیر ترشح شده برای بررسی سلول‌های چربی و تأیید گالاکتوره
اسکن مغناطیسی مغز برای بررسی وضعیت غده هیپوفیز، به ویژه اگر آزمایش خون نشان دهد سطح پرولاکتین بالا باشد
سونوگرافی یا ماموگرافی سینه یک آزمایش ساده برای بررسی تومورها و رشد در ناحیه سینه است و به پزشک کمک می کند بیشتر در مورد علت شیردهی بفهمد. این شبیه به اشعه ایکسی است که مخصوص سینه ها می باشد.

 

درمان ترشح شیر نابجا در زنان غیر باردار

خیلی وقتها خیلی از خانم هایی که باردار نیستند دچار برخی علائم حاملگی از جمله همین شیر آمدن از سینه ها میشوند. گالاکتوریا به وضعیتی اطلاق می شودکه در اون شخصی – می تونه یک زن، مرد یا حتی یک کودک باشد، که حتی در دوران حاملگی نیست، ولی تولید شیر رو آغاز کنه که این شرایط نیز هایپرلاکتیشن نامیده می شود.

پزشک ممکن است دارو‌هایی را برای درمان ترشح شیر نابجا در زنان غیر باردار تجویز کند. درمان شیر داشتن بدون بارداری بستگی به علت ترشح شیر در زنان غیر باردار دارد. همه موارد گالاکتوره به درمان نیاز ندارند. در برخی موارد، افراد می‌توانند با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی، مانند به حداقل رساندن تحریک نوک پستان، اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ، و استفاده از پد سینه برای جذب ترشحات شیر مشکلات به وجود آمده را کاهش دهند. درمان ترشح شیر نابجا در زنان غیر باردار هنگامی لازم است که علت اصلی شیر داشتن بدون بارداری شناخته شده باشد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

تغییر دارو‌ها
درمان تیروئید کم کار با دارو
جراحی برای برداشتن تومور‌های غیر سرطانی موثر بر غده هیپوفیز
درمان جایگزینی تستوسترون

همچنین باید از لباس های تنگ و هر چیزی که ممکن است باعث اصطکاک در ناحیه نوک سینه شما شود اجتناب کنید.

از تغییر دارو را بدون تجویز پزشک اجتناب کنید. در صورت نیاز پزشک دارو‌های جایگزین مناسب را به شما معرفی خواهد کرد، به گونه‌ای که کمترین عوارض جانبی را بر ای شما داشته باشد.

 

زمان مراجعه به پزشک برای شیر داشتن بدون بارداری

خبر خوب این است که گالاکتوره “شیر داشتن بدون بارداری” معمولا به صورت خود به خود و یا پس از تشخیص علت اصلی آن درمان می‌شود. اما اگر ترشحات نوک پستان شما شیری نیست و به نظر می‌رسد شفاف، خونین و یا زرد رنگ است، ممکن است مساله نگران کننده‌ای در بین باشد. این شرایط یکی از نشانه‌های سرطان پستان است و بایستی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. دیگر دلایل ترشح شیر بدون بارداری در زنان عبارتند از:

 

رشد تومور خوش خیم پستان (noncancerous)
تومور‌های غده هیپوفیز
یک نوع نادر از سرطان پستان به نام پیتت (بیماری نوک پستان)

شیر داشتن بدون بارداری نشانه چیست؟ | علت ترشح شیر در زنان غیر باردار

پرسش و پاسخ

سلام، می خواستم بدانم با وجود اینکه یک سال پیش فرزندم را از شیر گرفته ام هنوز هم ترشح شیر دارم و اکنون می خواهم برای بارداری دوم اقدام کنم مشکلی پیش نخواهد آمد، تا به حال برای این موضوع به دکتر مراجعه نکردم، علتش چیست؟

 

پاسخ دکتر متخصص زنان و زایمان:
همین که شما مدام سینه را چک می کنید و به اصطلاح می دوشید باعث می شود ترشح شیر در زنان غیر باردار رخ دهد. پس از اتمام شیردهی دیگر نباید سینه را بدوشید و مدام آنرا چک کنید چون در غیر این صورت سینه تحریک می شود و ترشح شیر در دوران غیر بارداری ادامه پیدا می کند. از نظر اینکه بخواهید باردار بشوید هم هیچ مشکلی ندارد. جلوگیری را قطع کنید. ببینید باردار می شوید. چون وقتی شیردهی ادامه داشته باشد پرولاکتین بدن افزایش پیدا می کند و یک مقدار شانس بارداری کاهش می یابد. الان نمی دانیم پرولاکتین شما تنظیم شده است یا خیر؟ بعد از قطع پیشگیری تا 1 سال فرصت دارید دوباره باردار بشوید و احتمالا هم باردار خواهید شد. اگر نشد بعد باید پرولاکتین خونتان را مورد بررسی قرار بدهیم.

 

راههای جلوگیری از ترشح شیر در زنان غیر باردار

اگر باردار نیستید، مدام شیر داشتن بدون بارداری را تجربه می کنید می تواند برایتان یک مشکل باشد ؛ چند راه وجود دارد که می توانید از ایجاد شیر بدون بارداری جلوگیری کنید:

 

برای جلوگیری از ترشح شیر نابجا نباید سوتین یا لباس های دیگری را بپوشید که دائما نوک سینه را تحریک کنند.
شما باید از تحریک سینه های خود جلوگیری کنید.
خود آزمایش کردن را یک بار در ماه انجام دهید.
از مصرف مواد مخدر اجتناب کنید.
سعی کنید کمتر استرس داشته باشید.
زندگی تان را سالم کنید.

 

ترشح شیر در زنان غیر باردار باید خیلی زود زیر نظر پزشک قرار بگیرد و شیر داشتن بدون بارداری خوب نیست اگر خانم یا دختر مجرد هستید که به تازگی ترشح شیر بدون بارداری از سینه هایتان دارید سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب