بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

بهترین جایگزین رانیتیدین

جایگزین قرص رانیتیدین چیست؟ بهترین جایگزین رانیتیدین را در این بخش برایتان معرفی خواهیم کرد. به تازگی اعلام شده است داروی رانیتیدین سرطان زا است و به همین دلیل باید به دنبال جایگزین مناسب برای رانیتیدین باشید. مصرف داروی رانیتیدین با نام تجاری زانتاک برای کاهش ترشح اسید معده، سوزش معده، جلوگیری از زخم معده و درمان بیماری رفلاکس معده است. اما اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا FDA اعلام کرده است که همه اشکال دارویی رانیتیدین از شربت و آمپول تا قرص به دلیل احتمال آلودگی به ماده سرطان زای NDMA باید از بازارهای سرتاسر دنیا جمع‌آوری و مصرف آن متوقف شود که این اتفاق در ایران هم افتاده است.

 

به همین دلیل اغلب افرادی که مشکلات معده و دستگاه گوارش دارند به صرافت بهترین جایگزین برای رانیتیدین افتاده‌ اند. در این مقاله از سایت سماتک برخی از بهترین جایگزین‌ های دارویی و غیر دارویی رانیتیدین برای بزرگسالان و کودکان، پیشگیری از سوزش معده بدون دارو و نیز پرهیز غذایی که سوزش معده را تسکین می‌دهد را برای شما توضیح می‌دهیم.

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

جایگزین قرص رانیتیدین چیست

اگر شما هم به دلیل ترش معده داروی رانیتیدین را مصرف می کنید بهتر است به دنبال جایگزین قرص رانیتیدین باشید. جایگزین‌ قرص رانیتیدین که طبق گفته FDA از نظر NDMA خطری ندارند عبارتند از: فاموتیدین، لانسوپرازول، سایمتیدین، اسومپرازول، امپرازول که می توانید زیر نظر پزشک از آنها استفاده کنید.

 

این داروهای جایگزین قرص رانیتیدین باید زیر نظر پزشک و با نسخه به جای داروی رانیتیدین مصرف شوند. از سوی دیگر سازمان غذا و داروی آمریکا قطع ناگهانی این دارو را توصیه نمی‌کند ولی به کسانی که بدون نسخه پزشک از آن استفاده می‌کنند پیشنهاد کرده به فکر استفاده از داروی دیگری برای درمان ریفلاکس معده خود باشند.

 

محققان و پژوهشگران FDA آمریکا (سازمان غذا و داروی آمریکا) در نتایج تحقیقات اخیر خود دریافته‌اند که احتمالاً برخی از داروهای رانیتیدین از جمله برخی از محصولاتی که معمولاً با نام تجاری دارویی Zantac شناخته می‌شوند، سرطان‌ زا هستند.

 

در تاریخ 25 فروردین 1399 سازمان غذا و داروی ایران با انتشار خبری در وب سایت خود ضمن اعلام حذف فرآورده های رانیتیدین از بازار دارویی کشور، از بیماران خواست مصرف رانیتیدین را متوقف و از سایر دسته‌‌های دارویی H2 بلاکرها و مهارکننده‌‌های پمپ پروتون (PPI) که در این مطلب به عنوان داروی‌های جایگزین رانیتیدین معرفی کرده‌ایم، استفاده شود.

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

داروی فاموتیدین جایگزین قرص رانیتیدین

قرص فاموتیدین یکی از داروهای مناسب برای جایگزین قرص رانیتیدین است که با تجویز پزشک می توانید مصرف کنید. کاربرد اصلی قرص فاموتیدین در درمان زخم معده و گاستریت است. همچنین باید بدانید بعد از مصرف خوراکی، حدود 45–40 درصد دارو جذب می‌شود. تداخلات دارویی فاموتیدین معمولاً جدی نیست و می‌ توان با تغییر زمان مصرف داروها از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری کرد.

 

تداخل دارویی

عمده تداخلات دارویی این دارو میتوان با داروهای آسپیرین، استامینوفن، دیکلوفناک، ایبوپروفن، دیازپام، اگزازپام، سیتالوپرام، ترامادول، مورفین، آمی تریپتیلین، ایمی پرامین، کاپتوپریل و اتنولول نام برد.

 

عوارض جانبی

سرگیجه، سردرد، اسهال، یبوست و نفخ، خارش یا کهیر، بثورات پوستی و خونریزی یا کبودشدگی غیرمعمول، نفخ شکم.

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

قرص سایمتیدین جایگزین مناسب برای رانیتیدین

قرص سایمتیدین جایگزین مناسب برای رانیتیدین است و حتما تا به حال نام قرص سایمتیدین را شنیده اید و باید بگوییم یکی از جایگزین های مناسب رانیتیدین، قرص سایمتیدین است. این دارو برای درمان زخم معده تجویز می شود و استفاده از آن بدون نسخه پزشک ممنوع است. کاربرد اصلی آن در درمان زخم معده و گاستریت است. این دارو در درمان کوتاه مدت زخم‌های فعال دوازدهه یا زخم‌های فعال و خوش خیم معده و در مقادیر کم برای پیشگیری از عود زخم دوازدهه مصرف می‌شود. سایمتیدین با مهار گیرنده‌های H2 ( گیرنده‌های هیستامین نوع 2) سلول‌های جانبی ترشح اسید معده را کم می‌کند و به درمان ناراحتی‌های ناشی از افزایش اسید معده کمک می‌کند. سایمتدین اولین دارو از این گروه است که کشف شد.

 

تداخلات دارویی

جذب سایمتیدین در حضور آنتی اسیدها کاهش می‌یابد. متابولیسم داروهای ضدانعقاد خوراکی، بنزودیازپین‌ها به خصوص کلردیازپوکساید و دیازپام، مترودینازول، فنی توئین، پروپانولول و گزانتین‌ها در صورت مصرف همزمان با سایمتیدین کاهش می‌یابد.

 

عوارض جانبی

شایع‌ترین علایم گزارش شده سردرد، افسردگی، سرگیجه، اضطراب، ناتوانی جنسی، افزایش ضربان قلب، اسهال، دل پیچه، کهیر، راش، تعریق و گرگرفتگی، ژنیکوماستی، هیرسوتیسم، افزایش آنزیم‌های کبدی و اغما است.

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

داروی امپرازول جایگزین مناسب برای قرص رانیتیدین

داروی امپرازول  برای درمان زخم معده و گاستریت است و برای درمان‌های زیر استفاده می‌شود. درمان کوتاه مدت زخم دئودنوم، درمان ازوفاژیت اروزیو شدید، درمان ریفلاکس گاستروازوفاژیال شدید، درمان سندرم زولینگر الیسون و درمان زخم معده از مهمترین کاربردهای داروی امپرازول است و به همین دلیل یکی از بهترین جایگزین های قرص رانیتیدین است. داروی امپرازول یک بلوک‌کننده پمپ پروتون بوده و از طریق مهار سیستم آنزیمی H+/K+/ATPase در سطح ترشحی سلول پاریتال معده، باعث مهار ترشح اسید معده می‌شود.

 

تداخلات دارویی

مصرف همزمان این دارو با دیازپام، فنی توئین، و وارفارین باعث افزایش سطح پلاسمایی این داروها می‌شود.

 

عوارض جانبی

در دستگاه اعصاب مرکزی: افسردگی، بی‌قراری، توهم، بی خوابی، عصبی شدن، لرزش، بی حسی اعضای بدن، اضطراب، رؤیا، سرگیجه، خواب رفتگی؛
در دستگاه قلبی عروقی: تشدید ضربان قلب، کندی ضربان قلب، درد قفسه سینه، افزایش فشار خون، ورم؛
در پوست: جوش زدن؛
در دستگاه گوارش: اسهال، یبوست، درد شکم، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، التهاب لوزالمعده،نفخ؛
در دستگاه تناسلی ادراری: نفریت بینابینی، هماچوری، افزایش کراتینین، تکرر ادرار، گلیکوزوری، درد بیضه، ژنیکوماستی؛
در خون: آگرانولوسیتوز، پان سیتوپنی، ترومبوسیتوپنی، نوتروپنی، آنمی، لکوسیتوز، آنمی همولیتیک؛
در سیستم عضلانی اسکلتی: کرامپ‌های عضلانی، میالژی، ضعف عضلانی؛

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

قرص اس امپرازول بهترین جایگزین رانیتیدین

به جرات می توان گفت که قرص اس امپرازول بهترین جایگزین رانیتیدین است که طبق اعلام سازمان غذا و داروی ایران، داروی اس امپرازول «Esomeprazole» بیست میلی‌ گرم به عنوان اولین و تنها داروی مهارکننده پمپ پروتون (از دسته داروهای مهارکننده اسید معده) در لیست داروهای بدون نسخه (OTC) ایران قرار گرفت و جایگزین مناسب برای قرص رانیتیدین است. از مهمترین کاربردهای قرص اس امپرازول 20 میلی گرم، درمان هلیکو باکتر پیلوری، زخم پپتیک، زخم دوازدهه، التهاب مری زخمی شونده، بازگشت محتویات معده به مری است. داروی اس امپرازول یک مهارکننده پمپ پروتون می‌باشد. اس امپرازول با مهار اختصاصی H+/K+-ATPase در سلول‌های جدار معده باعث مهار ترشح اسید معده می‌گردد.

 

تداخلات دارویی

دسموپرسین، دفراسیروکس، دیفن هیدرامین، ریسپریدون، ستوکسی ماب، سفالکسین، پازوپانیب، نیزولدیپین، آکالابروتینیب، آهن، سکرتین، سوفوسبوویر و ولپاتاسویر، سیکلوپنتولات، لاکتولوز، متی مازول، کوئتیاپین، کوتیاپین، پلی اتیلن گلیکول، نلفیناویر، ایتراکونازول، پنتوپرازول، پوساکونازول، زولدرونیک اسید، سیتالوپرام، سیلوستازول، فلوکونازول، فنی توئین، مایکوفنولات موفتیل، مزالازین، نیلوتینیب، وارفارین، وریکونازول، کلوپیدوگرل؛

 

عوارض جانبی

تهوع، سردرد، خشکی دهان، دردشکمی، گیجی، استفراغ، بثورات جلدی، اسهال، کهیر، نفخ؛

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

لانزوپرازول داروی جایگزین قرص رانیتیدین

داروی لانزوپرازول جایگزین قرص رانیتیدین است و یک مهار کننده پمپ پروتون با عملکرد و کاربردهای مشابه با امپرازول است. در درمان زخم معده و دیگر مواردی که مهار ترشح اسید معده می تواند سودمند باشد کاربرد دارد. این داروی جایگزین قرص رانیتیدین با مهار پمپ K+/H+/ATPase باعث مهار تولید اسید در معده می گردد. مهار کننده های پمپ پروتون ترشح اسید معده را از طریق مهار سیستم آنزیمی هیدروژن پتاسیم آدنوزین تری فسفات در سلول‌های مخاطی معده مهار می کنند.

 

تداخلات دارویی

همانند آنچه راجع به امپرازول گفته شد. آنتی اسیدها و سوکرالفات می‌توانند باعث کاهش میزان زیست دستیابی آن شوند و نباید تا یک ساعت نزدیک به زمان مصرف آن تجویز گردند.

 

عوارض جانبی

عوارض جانبی لانسوپرازول شامل اختلالات گوارشی: تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، نفخ، اسهال و یبوست است.
عوارض کمتر شایع مانند سردرد، خشکی دهان، خیز محیطی، گیجی، خستگی، اختلالات خواب، راش پوستی، کهیر، درد عضلانی و درد مفاصل گزارش شده است.
عوارض نادری مانند اختلال در حس چشایی، زردی، التهاب کبد، واکنش های افزایش حساسیتی، تب، افسردگی، ژینکوماستی، نفریت بینابینی، اختلالات خونی، تعریق، حساسیت به نور، آلوپسی و سندرم استیونس جانسون مشاهده شده است

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

قرص رابپرازول جایگزین داروی رانیتیدین

قرص رابپرازول جایگزین داروی رانیتیدین است و در رژیم ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری به منظور کاهش عود زخم دئودنوم بسیار موثر است.  افزایش ترشح اسید، شامل سندرم زولینجر – الیسون، التیام زخم های دئودنوم، درمان نگهدارنده موارد سایشی یا زخمی رفلاکس ازوفاژیت (GERD) و التیام موارد سایشی یا زخمی رفلاکس ازوفاژیت (GERD) از مهمترین فواید مصرف داروی رابپرازول است. همچنین عملکرد ضد زخم دارو از طریق مهار فعالیت پمپ هیدروژن، پتاسیم در سطح سلولهای پاریتال معده مانع از ترشح اسید می‌‌گردد.

 

تداخلات دارویی

آمپی سیلین، دیگوکسین، نمکهای آهن، کتوکونازول در صورت مصرف با این دارو جذب شان افزایش می‌ یابد. کلاریترومایسین باعث افزایش سطح سرمی رابپرازول می‌ گردد.مصرف این دارو باعث مهار متابولیسم سیکلوسپورین می‌ گردد.

 

عوارض جانبی

سردرد؛
درد؛
گلو درد؛
درد معده، گاز؛
اسهال، یبوست؛
علائم عفونت (تب، لرز، علائم آنفلوانزا)؛
درد معده شدید، اسهال آبکی است که یا خونی؛
تشنج؛
مشکلات کلیوی: ادرار کردن بیشتر یا کمتر از حد معمول، خون در ادرار، تورم، افزایش سریع وزن.
علائم کم منیزیم: سرگیجه، گیجی. سریع یا ناهموار بودن ضربان قلب.
لرزش (تکان دادن) و یا حرکات تند و سریع حرکات.
احساس وحشت زده و عصبی، گرفتگی عضلانی، اسپاسم های عضلانی در دست ها و پاهای خود .
سرفه و یا احساس خفگی.

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

قرص پنتوپرازول جایگزین مناسب رانیتیدین

قرص پنتوپرازول جایگزین مناسب رانیتیدین است و کاربرد آن در درمان کوتاه مدت ازوفاژیت مرتبط با رفلاکس برای بزرگسالان و کودکان بالای 5 سال، درمان ترکیبی زخم‌های گوارشی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری، درمان طولانی مدت سندروم زولینگر- الیسون می باشد. قرص پنتوپرازول از مهارکننده‌های پمپ پروتون است که منجر به کاهش ترشح اسید معده می‌شود. این دارو جایگزین مناسب رانیتیدین است و در سلول‌ های جداری معده با مهار برگشت ناپذیر Hydrogen potassium ATPase، ترشح اسید معده را سرکوب می‌کند.

 

تداخلات دارویی

مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد انعقاد خوراکی مانند وارفارین باعث افزایش اثر وارفارین می‌گردد. مصرف همزمان این دارو با دیازپام و داروهای ضدصرع مثل فنی توئین باعث افزایش اثر آن می‌گردد.

 

عوارض جانبی

برخی از عوارض جانبی استفاده از پنتوپرازول در بزرگسالان عبارتند از: سردرد، اسهال، تهوع، شکم درد، استفراغ، یبوست، نفخ شکم سرگیجه و درد مفاصل. استفاده از پنتوپرازول در طولانی مدت، ممکن است باعث بیماری گاستریت اتروفیک گردد. همچنین فقر ویتامین B-12 و منیزیم از عوارض دیگر مصرف سر خود و بیش از اندازه ی پنتوپرازول هستند.

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

جایگزین قرص رانیتیدین در طب سنتی

اگر می خواهید خوردن داروهای شیمیایی مثل رانیتیدن را قطع کنید و به داروهای گیاهی برای درمان معده درد و سوزش معده روی بیاورید در این بخش بهترین جایگزین قرص رانیتیدین در طب سنتی را بیان خواهیم کرد. از قرص رانیتیدن بیشتر برای درمان زخم معده، گاستریت و خنثی کردن اسید معده استفاده می‌شد که در ادامه می‌توانید با سه روش خانگی و ارزان به عنوان جایگزین قرص رانیتیدین در طب سنتی استفاده کنید:

 

آب سیب‌ زمینی

آب سیب‌ زمینی یکی از داروهای گیاهی درمان کننده اسید معده است و جایگزین مناسب برای رانیتیدین بشمار می رود. آب سیب زمینی خام قلیایی است شاید طعم خوبی نداشته باشد ولی به سرعت متوجه مزایای آن خواهید شد. برای آرام کردن رفلاکس اسیدی معده کافیست 3 قاشق غذاخوری یا 45 گرم سیب زمینی رنده شده را در 1 لیوان یا 250 میلی لیتر آب جوشانده و 10 دقیقه اجازه  دهید خنک شود و در میکسر هم بزنید و هر بار که دچار درفلاکس شدید از این معجون بنوشید.

 

آب‌ لیموترش

آب‌ لیموترش بهترین جایگزین قرص رانیتیدین است و باید بدانید که لیموترش با وجود اسیدی که دارد ولی می‌تواند اسید معده را خنثی کند. برای این منظور 1 لیوان آب را بجوشانید سپس حرارت را خامش کرده 6 قاشق غذاخوری یا 90 میلی لیتر آب لیموترش به آن اضافه کرده و تا گرم است بنوشید.

 

سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از جایگزین گیاهی قرص رانیتیدین است. سرکه سیب داروی گیاهی جایگزین رانیتیدین بشمار می رود و سرکه سیب یکی از رایج‌ ترین درمان‌ های طبیعی برای رفلاکس اسیدی معده است و باعث کاهش سوزش و فشار رفلاکس معده می‌شود. برای استفاده از سرکه سیب کافیست 1 لیوان آب را بجوشانید سپس کناری بگذارید سرد شود و 2 قاشق غذاخوری یا 30 میلی لیتر سرکه سیب را به آن اضافه کرده و نیم ساعت قبل از غذا بنوشید.

بهترین جایگزین رانیتیدین؛ جایگزین قرص رانیتیدین چیست

رژیم غذایی مناسب بهترین جایگزین‌ طبیعی رانیتیدین

اگر شما رژیم غذایی درست و صحیح داشته باشید دیگر نیاز به مصرف داروی رانیتیدین ندارید و داشتن یک رژیم غذایی مناسب بهترین جایگزین‌ طبیعی رانیتیدین است. برای این منظور باید:

 

* وعده‌های غذایی‌ تان را کوچک‌ تر کنید و تعداد وعده‌ های غذایی را زیاد کنید.

* تا 2 ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید.

* اگر اضافه وزن دارید با ورزش و رژیم‌ های لاغری صحیح و اصولی وزن کم کنید.

* هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدن‌تان قرار دهید، مثلا از دو بالش استفاده کنید و یک زاویه 40 درجه داشته باشید. این روش برای کودکان بسیار نتیجه‌بخش است.

لباس‌های تنگ و چسبان نپوشید.

 

در این مقاله بهترین جایگزین های داروی رانیتیدین را به شما معرفی کردیم و بهتر است به جای مصرف داروهای شیمیایی از جایگزین گیاهی قرص رانیتیدین استفاده کنید.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب