مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده | چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده | چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

لیست خوراکی های ممنوعه و مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده را در این بخش از سایت سماتک بیان خواهیم کرد. در صورتی که به طور مداوم دچار ترش معده شدید هستید با این مقاله همراه ما باشید.

 

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده

برخی از خوراکی ها و مواد غذایی برای افرادی که ترش معده و رفلاکس دارند بسیار مضر بوده و این بیماری را تشدید می کند. در این مطلب سماتک مضرترین مواد غذایی برای رفلاکس معده را به شما معرفی خواهیم کرد. اگر مشکل ترش معده دارید به هیچ وجه این غذاها و خوراکی ها را نخورید.  اسیدهای سیستم گوارش معده معمولاً درون معده باقی می‌مانند و به دیگر اندام‌های بدن راه پیدا نمی‌کنند. ولی برخی از خوراکی‌ها این اسید را به سمت مری منتقل می‌کنند و موجب احساس سوزش و درد در این ناحیه می‌شوند.

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده | چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

برای آنکه بتوانید از رفلاکس معده و حس ناخوشایند آن جلوگیری کنید، نباید به سراغ مصرف غذاهای ممنوعه بروید. بعضی از غذاهایی که باعث بدتر شدن رفلاکس معده می‌شوند، عبارتند از:
• غذاهای تند و ادویه دار
• شکلات
• غذاهای چرب و سرخ شده
• نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه
• محصولات گوجه‌ فرنگی مثل سس یا رب گوجه فرنگی
• سرکه و خردل
• مرکبات

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده | چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

مواد غذایی چرب تشدید کننده رفلاکس معده

تمام پزشکان به افرادی که دچار ترش معده هستند، مواد غذایی چرب را ممنوع کرده اند. مواد غذایی چرب و فست فودها برای رفلاکس معده مضر بوده و منجر به تشدید سوء هاضمه می شود. خوراکی هایی مثل کره، مایونز و غیره از جمله مواد غذایی چرب به شمار می‌روند که برای افراد مبتلا به رفلاکس معده ممنوع هستند. این مواد مخاط معده را تحریک می‌کنند و بر عملکرد صحیح مری اثر می‌گذارند. در نهایت همه این موارد موجب افزایش میزان اسید معده می‌شوند و با اعمال فشار به معده، فرآیند هضم و گوارش را هم آهسته‌تر می‌کنند. در نتیجه مواد غذایی چربی دار برای مدت طولانی‌تر از آنچه که نیاز است، در بدن باقی می‌ماند.

 

مضرات غذاهای سرخ شده برای رفلاکس معده

غذاهای سرخ کردنی به علت اینکه اسفنکتر تحتانی مری را به حالت استراحت درمی‌آورند، موجب می‌شوند که مقدار بیشتری اسید معده به مری وارد شود. این قبیل غذاها همچنین زمان تخلیه معده را به تعویق می‌اندازند. بنابراین با کاهش مقدار چربی مصرفی روزانه می‌توانید یکی از عوامل تشدید کننده ترش معده را مهار کنید. مصرف غذاهای سرخ شده در رژیم غذایی افرادی که مشکل رفلاکس دارند باعث تشدید ترش کردن معده می شود. توصیه می شود از خوردن غذاهایی مثل سیب زمینی سرخ شده و فست فودها اشباع شده با روغن به شدت پرهیز کند.

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده | چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

کره و رفلاکس معده

رفلاکس معده با خوردن کره تشدید می شود و بدون شک خود مواد غذایی مصرفی می توانند باعث بروز سوزش و ترش معده شوند اما باید بدانید که شیوه  پخت غذا نیز نقش موثری در این مشکل دارد؛ به عنوان مثال سرخ کردن مواد غذایی در کره کالری و چربی ناخواسته زیادی به غذای ما اضافه می کند. به جای استفاده از کره بهتر است بخارپز کردن غذاها را جایگزین کنید. توصیه می کنیم از افزودن کره به سبزیجات سرخ کرده بپرهیزید و به هیچ عنوان میزان چربی موجود در غذاهایتان را افزایش ندهید.

 

پنیر و رفلاکس معده

پنیرها به طور طبیعی حاوی چربی هستند و یکی از عوامل تشدید کننده رفلاکس معده می باشند. انواع پنیر مدت زمان بیشتری در معده می مانند و کار هضم با تاخیر انجام می شود. در نتیجه روی اسفنکتر مری فشار آمده و اسید معده بالا می آید. از بین پنیرهای چرب می توان به پنیر چدار، پنیر خامه ای، پنیر گودا، پارمزان و پنیر استیلتون اشاره کرد. پنیرهای کم چرب مانند پنیر کوتاژ، ریکوتا برای افرادی که مشکل معده دارند ضرر کمتری دارد. اگر از مشکل رفلاکس معده رنج می برید بهتر است از پنیرهای کم چرب و آن هم به میزان خیلی کم استفاده کنید .

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده | چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

گوشت گاو برای رفلاکس معده مضر است

به هیچ وجه نباید گوشت گاو را در رژیم غذایی افراد مبتلا به رفلاکس معده قرار داد. شاید به نظر برسد گوشت قرمز ربطی به ترش معده نداشته باشد اما باید بدانید که متاسفانه گوشت گاو معمولا حاوی میزان زیادی چربی است که می تواند باعث رفلاکس اسید معده شود. فیله گوساله و استیک های مورد علاقه تان بیشترین میزان چربی را دارد و توصیه می کنیم که تا حد امکان از بخش های کم چرب گوشت قرمز گوسفندی استفاده کنید .

 

مواد غذایی تند برای رفلاکس معده ضرر دارد

اجتناب از خوردن غذاهای ادویه دار و مواد غذایی تند برای کاهش رفلاکس معده توصیه شده است. غذاهای تند و پُرادویه و نیز غذاهای پر از سیر و پیاز، در اغلب افراد موجب ترش کردن معده می‌شوند. اگر از رفلاکس اسید معده رنج می‌برید، اولین دسته مواد غذایی که باید از خوردن آن اجتناب کنید، غذای تند و پر ادویه است. ادویه تولید و ترشح اسید معده را تحریک می‌کند. اگر به این محرک توجه نکنید و اجازه دهید ترشح اسید معده افزایش یابد، در خطر ابتلا به بیماری گاستریت مزمن قرار می‌گیرید. البته مواد غذایی تند در همه‌ افراد منجر به تحریک علائم برگشت اسید معده به مری نمی شود، اما چنانچه به مصرف زیاد غذاهای پرادویه عادت دارید، حتما دقت کنید که آیا پس از مصرف غذاهای تند دچار ترش معده می شوید یا نه. در صورتی که به خوردن غذاهای تند عادت دارید، باید بدون شک و هرچه سریع‌ تر به فکر اعمال تغییر در رژیم غذایی خود باشید.

 

پیاز برای رفلاکس معده بد است

پیاز می تواند یکی از بدترین محرک ها برای افراد مبتلا به رفلاکس معده یا همان ترش کردن شدید باشد. سیر هم دقیقا چنین وضعیتی دارد، اما در افراد کمتری مشکل ساز می شود. با این حال، ترکیب شدن سیر و پیاز با همدیگر عمدتا می تواند به مشکلات حاد برای افراد مبتلا به رفلاکس اسید معده منجر شود .

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده | چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

نمک و رفلاکس معده

اکثر مردم بعد از خوردن مواد غذایی تند و پرادویه دچار سوزش معده می شود. البته نمی شود تنها فلفل را مقصر دانست و باید بگوییم نمک در بروز مشکل ترش معده دخالت دارند. در واقع زیاده روی در مصرف نمک می تواند باعث سوزش و درد شدید معده شود و نتایج پژوهش ها نشان می دهد افرادی که تغذیه شان سرشار نمک است بیشتر در معرض برگشت اسید معده قرار دارند. توصیه می کنیم که مصرف نمک را کاهش دهید و در مصرف ادویه ها و مواد غذایی پر نمک دچار افراط نشوید.

 

شیر و رفلاکس معده

شیر یکی از عوامل اصلی رفلاکس اسید معده است و از مهمترین مواد غذایی است که نباید در رژیم غذایی افراد مبتلا به مشکل ترش کردن معده گنجانده شود، شیر حاوی چربی، پروتئین و کلسیم است، سه عنصری که باعث تحریک و نهایتا تولید اسید معده می شوند. همچنین دیگر محصولات لبنی که با شیر تولید می شوند حاوی مقدار زیادی چربی و کلسیم هستند. این ترکیبات بیشتر از مواد غذایی دارای منشأ گیاهی موجب پیچیده شدن فرآیند هضم می‌شوند. البته این گفته‌ها به آن معنا نیست که به هیچ وجه نباید شیر و لبنیات بخورید، بلکه باید بهترین زمان مصرف آنها را شناسایی کنید. زمان مناسب مصرف شیر و سایر لبنیات برای افراد دارای مشکل رفلاکس معده، معمولاً در صبح زود در نظر گرفته می‌شود تا زمان کافی برای شکستن مواد مغذی و جذب در اختیار بدن قرار گیرد. اگر شیر را در شب مصرف کنید، در هنگام خواب به بازگشت اسید معده به مری دچار میشوید.

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده | چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

مضرات مصرف مرکبات برای رفلاکس اسید معده

از آنجایی که خوردن مرکبات pH معده را کاهش می‌ دهند و به همین دلیل موجب برگشت اسید معده می‌شوند و باید در دسته خوراکی های ممنوعه و مضر قرار گیرند. به جای مرکبات از میوه‌ های دارای آلکالین مثل سیب و گلابی مصرف کنید. برای مصرف آب پرتقال به دلیل خواص مفید و مواد مغذی موجود، فقط آن را بعد از یک وعده غذایی کامل و مناسب بنوشید تا اثرات اسیدی اش کاهش یابد. درحالی که آب مرکبات نیز در بعضی از افراد به تشدید علائم رفلاکس منجر نمی شود، اما بعضی از افراد هم واقعا به دلیل استفاده از مرکبات با سوزش سر معده و تشدید موقتی دیگر علائم ترش معده مواجه می شوند. میوه‌ها و سبزیجات از جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی سالم برخوردارند، اما برخی میوه‌های خاص، به‌ویژه میوه‌ های اسیدی مثل مرکبات، موجب ایجاد یا تشدید علائم رفلاکس معده می‌شوند. چنانچه از رفلاکس معده مزمن رنج می‌برید، باید مصرف مرکبات را قطع کنید. از مهم‌ ترین مرکبات می‌توان به پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، بتابی، نارنج، ترنج، بکرایی، بالنگ و کام کوات اشاره کرد.

 

نعناع و رفلاکس معده

درحالی که بسیاری از افراد همیشه از چای نعناع پس از شام برای هضم غذاها استفاده می کنند، اما نعناع می تواند علائم رفلاکس را در افراد مبتلا به معده درد تشدید کند. دلیلش این است که نعناع، عضله های مربوط به دستگاه گوارش را شُل می کند و اجازه می دهد که اسید معده به سمت مِری بازگردد . نعناع یا فرآورده‌هایِ با طعم نعناع، مانند آدامس و خوشبوکننده‌های دهان برای این دسته از افراد ممنوع و مضر می باشد.

مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده | چه غذاهایی برای رفلاکس بد است

تشدید رفلاکس معده با مصرف کافئین

اگر به رفلاکس معده دچار هستید به هیچ وجه نباید از نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه استفاده کنید. با وجود آنکه قهوه فواید بسیاری برای بدن به همراه دارد، ولی چنانچه به میزان زیاد مصرف شود، ممکن است مشکل‌ آفرین باشد. قهوه، چای و نوشابه های کولا دارای کافئین هستند و مصرف خوراکی های دارای کافئین، منجر به تحریک اسید معده و نهایتا رفلاکس می شود. پیشنهاد می‌شود به جای مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار از چای سبز و دمنوش های گیاهی استفاده کنید.

 

شکلات و رفلاکس معده

شکلات شیری هم حاوی چربی است و هم کافئین؛ بنابراین به عنوان عامل ایجاد کننده سوزش معده شناخته می شود. مصرف مقدار کم شکلات در طول روز، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی را به بدن وارد می‌کند و باعث افزایش سلامتی و بهبود حس و حال فرد می‌شود. البته همه این فواید تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که به برگشت اسید معده مبتلا نباشید. شکلات یکی دیگر از مواد غذایی ممنوعه است که اگر از رفلاکس معده رنج می‌برید، باید از مصرف آن اجتناب کنید زیرا این ماده غذایی موجب آرام و شل شدن اسفنکتر تحتانی مری می‌شود. میزان زیاد چربی، کافئین و تئوبرومین موجود در شکلات تولید اسید معده را افزایش می دهد.

 

در پایان باید بدانید که بدترین خوراکی برای معده شما، نوشیدنی های گازدار مثل نوشابه است که در لیست مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده قرار می گیرد و منجر به نفخ شدید و بازگشت اسید از معده به مری می شود.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب