غذاهای مفید برای معده درد شدید | غذای سبک برای معده درد

غذاهای مفید برای معده درد شدید | غذای سبک برای معده درد

غذاهای مفید برای معده درد تعدادشان بسیار زیاد است و اگر شما به دنبال غذای سبک برای معده درد شدید هستید در اینجا قصد داریم بهترین غذاهای سازگار با معده درد را به شما معرفی کنیم لیستی از غذاهای مفید برای معده درد شدید در پایین آورده شده است با ما همراه باشید. فیبر کربوهیدراتی است که با افزایش سرعت عملکرد دستگاه گوارش حجم مدفوع را افزایش داده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، رژیم غذایی سرشار از فیبر و کم چرب، می‌تواند باعث کاهش تحریک معده در ارتباط با گاستریت شود.

 

غذاهای مفید برای معده درد شدید

غذاهای مفید برای معده درد اگر از فیبر برخوردار باشند برای معده مناسب هستند همه غذاهای فیبردار باعث تسکین درد معده می شود فیبر یک غذای سبک برای معده درد است که در اینجا غذاهای فیبردار مفید برای معده در را بیان می کنیم.

به طور خاص مواد غذایی سرشار از فیبر عبارتند از: لوبیا، عدس، نخود فرنگی، تمشک، بلغور جو دوسر و ذرت. دیگر مواد غذایی مفید شامل غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان مثل انواع توت‌ها، گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز و غذاهای حاوی فلاونوئیدها مانند سیب، کرفس و چای می‌باشد. فلاونوئیدها می‌توانند به مهار نوعی از باکتری که باعث ایجاد زخم معده می‌شود کمک کنند. پروبیوتیک‌هایی که در ماست به صورت زنده یافت می‌شوند، می‌توانند تعادل باکتری در دستگاه گوارش شما را افزایش داده و ممکن است به کاهش التهاب معده و علائم زخم معده کمک کنند.

 

گیاه شیرین بیان در بیشتر مناطق شمال و مرکز کشورمان یافت می‌شود و طبیعتی گرم و تر دارد. از مهمترین خواص دارویی شیرین بیان می‌توان به تسکین دهندگی و خلط آوری، درمان گرفتگی عضلات، روماتیسم، آسم، عفونت‌های قفسه سینه، هپاتیت، بیماری‌های پوستی و تنفسی، تب، سرفه، نقرس، زخمهای دهان و گلو و خواص شیرین بیان برای معده اشاره کرد. شیرین بیان برای رفع مشکلات و ناراحتی‌های معده بهترین و موثرترین دارو بوده و درمان ورم معده، زخم معده، از بین بردن نفخ شکم، سکسکه، رفع التهابات معده و اثنی عشر از خواص این گیاه برای دستگاه گوارش است. همچنین از گیاه شیرین بیان است، نه تنها در صنایع داروسازی، بلکه در صنایع شیرینی و شکلات‌سازی نیز استفاده میشود.

غذاهای مفید برای معده درد شدید | غذای سبک برای معده درد

غذای سبک برای معده درد

غذای سبک برای معده درد شدید می خواهید از سس سیب استفاده کنید سس سیب درد معده تان را کاهش می دهد سس سیب با داشتن خاصیت نشاسته‌ای بالا و اسیدیته پایین می‌تواند برای معده درد مفید واقع شود. سیب به دلیل برخورداری از مقادیر بالای فیبر می‌تواند به تنظیم حرکات روده و دفع مدفوع کمک کرده و باعث از بین رفتن یبوست شود. همچنین در موارد اسهال، علائم بیماری را کاهش دهد. برای

 

طرز تهیه سس سیب برای معده درد شدید

سیب را پوست گرفته، خرد کنید و با مقداری آب بپزید.
سیب پخته را در غذاساز یا مخلوط کن به صورت پوره درآورید و مقداری عسل به آن اضافه کنید.

 

سیب و فراورده‌های آن

خواص سیب و فواید آن برای سلامتی بسیار است. سیب، یکی از میوه‌هایی است که به علت داشتن خاصیت قلیایی، اسید اوریک را خنثی کرده و ترشحات غدد معده را تنظیم می‌کند. سیب بدون پوست برای ورم معده و زخم معده مفید است و رنده شده آن درد معده را تسکین می‌دهد. افراد مبتلا به زخم معده می‌توانند سیب را به صورت فالوده درآورند.

 

برای درست کردن فالوده سیب:

یک عدد سیب زرد را پوست گرفته و رنده کنید.
یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری گلاب به آن اضافه کنید تا نفخ آن گرفته شود.

علاوه بر فالوده سیب، مربای سیب نیز برای معده درد مفید است و سوء هاضمه را رفع می‌کند. برای درست کردن مربای سیب:

سیب را به قطعات کوچک برش بزنید و با مقداری آب بپزید.
سپس شکر را به آن اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد تا قوام آید.

شربت سیب یکی دیگر از خوراک‌های مفید برای معده درد است که با آب سیب درست می‌شود و معده را تقویت می‌کند. برای درست کردن شربت

 

شربت سیب:

۸۵۰ گرم شکر را به ۵۰۰ گرم آب سیب اضافه کرده و روی حرارت ملایم بپزید.
اجازه دهید تا شربت قوام آید و پس از خنک شدن در یخچال نگهداری کنید.

غذاهای مفید برای معده درد شدید | غذای سبک برای معده درد

درمان معده درد با زنجبیل

زنجبیل نوعی خوراک برای معده درد است که با داشتن ماده‌ای به نام جینجرول بر سیستم عصبی مرکزی و گوارشی تاثیر گذاشته و در درمان معده درد، حالت تهوع و اسهال موثر است. زنجبیل از گذشته‌های دور به صورت چای زنجبیل، نوشیدنی زنجبیل و یا در تهیه غذا‌ها استفاده می‌شده و برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های گوارشی مفید بوده است.

 

موز

یکی از خوراک‌های موثر برای درمان معده درد، موز است، ارزش غذایی موز و خواص آن برای سلامتی بر کسی پوشیده نیست. خواص پروبیوتیکی موز باعث رشد و تغذیه باکتری‌های مفید برای معده می‌شود و اسهال مزمن را درمان می‌کند. این خوراک، اسید اضافی معده را خنثی کرده، جدار داخلی معده را می‌پوشاند و باعث کاهش درد معده می‌شود. موز، سلول‌های سطح معده را تقویت می‌کند و باعث ایجاد مانعی در برابر عوامل بیماری زا برای معده می‌شود. همچنین زخم‌ها و التهابات معده را بهبود می‌بخشد و در درمان اسهال کاربرد دارد. این میوه پرخاصیت در درمان و بهبود زخم‌های روده و رفع بی نظمی و اختلال کار روده‌ها نیز نقش به سزایی ایفا می‌کند.

 

کراکر نمکی

کراکر نمکی نوع غذا برای درد معده غنی از نشاسته است و با جذب اسید معده می‌تواند در کاهش حالت تهوع و معده درد موثر واقع شود.

 

جو دوسر

جو دوسر نوعی غذا برای معده درد است که می‌تواند به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار گیرد. این دانه‌های غنی از فیبر، می‌توانند اسید معده را جذب کرده، رفلاکس اسید معده را کاهش دهند و درد ناشی از آن را التیام بخشند.

 

سیب زمینی

سیب زمینی پخته نوعی غذا برای درد معده است که با داشتن مولکول‌های آنتی باکتریال خاص در درمان ناراحتی‌های معده مفید است. طبق گفته متخصصان خوردن آب سیب زمینی خام نیز به صورت ناشتا برای درمان زخم‌های معده و اثنی عشر موثر بوده و به بهبود آن کمک می‌کند.

 

نان تست

بسیاری از افراد در مواجهه با درد معده تمایلی به خوردن ندارند، اما استفاده از نان تست در چنین شرایطی نه تنها می‌تواند در تسکین درد معده موثر واقع شود بلکه از رفلاکس اسید معده نیز جلوگیری می‌کند. در واقع نان تست، سموم مشکل ساز دستگاه گوارش را جذب کرده و باعث کاهش درد معده می‌شود.

 

برنج سفید

برنج نوعی غذا برای معده درد محسوب می‌شود که از گذشته‌های دور برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش و به خصوص اسهال مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برنج با کاهش تحریکات معده و روده و داشتن خاصیت ضد التهابی، یکی از غذا‌های موثر در درمان معده درد است که در کنار مقداری مرغ آبپز ساده غذایی کامل محسوب می‌شود. کته برنج نیز که با پختن برنج ساده همراه با مقداری نمک به صورت دمی درست می‌شود، با جبران آب از دست رفته بدن و تنظیم تخلیه به درمان اسهال کمک می‌کند.

پوشش معده شما مثل یک سیستم امنیت خانگی است و تنها زمانی به نگهداری و حفظ آن کمک می‌کند که بتواند به درستی کار کند. سلول‌های موجود در معده شما باعث تولید اسید و آنزیم می‌شوند که به تجزیه مواد غذایی و مخاط (ماده لغزنده محافظ پوشش معده از اسید) کمک می‌کند. زمانی که پوشش معده شما دچار التهاب می‌شود میزان اسید، آنزیم و مخاط کم شده و همین زمینه ایجاد درد و ناراحتی را فراهم می‌کند.

 

تغییرات غذایی می‌تواند به کاهش علائم گاستریت یا همان التهاب معده کمک کند. به این منظور توصیه می‌شود از پزشک خود راهنمایی‌های لازم را در این زمینه بگیرید.

تغییرات غذایی برای داشتن یک پوشش معده سالم دارای اهداف مختلفی است. اگر گاستریت دارید، غذاهای خاص و برخی از عادات غذایی می‌توانند به درمان درد و سایر علائم احتمالی مانند سوء هاضمه، سوزش سر دل، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ و بطور کلیب به تقویت معده کمک کنند. تغییرات غذایی نیز می‌تواند علائم مربوط به زخم معده را از بین برده یا باعث کاهش زخم‌های معده شما شود و توانایی بدن شما برای مقاومت در برابر شرایط دیگر معده را افزایش دهد.

 

بکرایی

مقداری از خمیر بکرایی را با دوغ مخلوط کنید. آن را خوب هم بزنید، برای درمان معده درد از آن بخورید. شما همچنین می‌توانید آب بکرایی را برای درمان ناراحتی معده بنوشید.

 

جعفری

کمی برگ جعفری را در آب به مدت چند ساعت بخیسانید. حداقل ۲-۳ بار در روز از این آب بنوشید. این راهکار درمان خوبی برای حفظ سلامت کلی معده‌ است.

 

گلاب

برای رهایی از حالت تهوع و شکم درد گلاب بنوشید.

غذاهای مفید برای معده درد شدید | غذای سبک برای معده درد

ترکیبی از نعنا خشک، دانه‌ی زیره و آنقوزه

کمی نعنا خشک، زنجبیل خشک، دانه زیره سبز بو داده، گشنیز، فلفل سیاه، آنقوزه، سیر و سنگ نمک را خرد کرده و از آن پودر درست کنید. قبل از صرف غذا یک قاشق چایخوری از این پودر را به همراه یک لیوان آب ولرم مصرف کنید.

 

برگ تمبر هندی

سه گرم برگ تازه‌ی تمبر هندی را خرد و از آن یک خمیر نازک درست کنید. حالا ۱ گرم سنگ نمک را با آن مخلوط کنید و از آن میل کنید.

 

برگ کرفس برای درمان معده درد

با دو گرم برگ کرفس خمیر درست کنید. حالا ۱ گرم سنگ نمک را با آن مخلوط کنید. از آن بخورید. این کار تسکین سریعی برای معده درد شما است.

 

دانه شنبلیله

مقداری دانه‌ی شنبلیله را خرد و از آن خمیر درست کنید. حالا، آن را با کمی کشک مخلوط کنید. این یکی از بهترین درمان‌هایی است که می‌توان برای معده درد استفاده کرد.

 

انار

درمان خانگی برای معده درد انار است که مقدار کمی نمک و فلفل سیاه را روی دانه‌های انار بپاشید، و آنها را بخورید. دانه‌های انار کمک زیادی به تسکین درد معده می‌کنند.

 

آلوورا

آب آلوورا برای درمان مشکلاتی نظیر نفخ، یبوست، اسهال که از عوامل معده درد هستند بسیار خوب عمل می‌کند.

 

سرکه سیب

چند قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و آن را بنوشید. سرکه سیب یک درمان خانگی خوب برای معده درد است چون به بهبود هضم، و از آن طریق به تسکین درد معده کمک می‌کند. توصیه می‌شود این مخلوط را قبل از صرف وعده غذایی اصلی بخورید تا مواد مغذی را جذب کند.

 

شربت کولا

اگر به خاطر سوء هاضمه و حالت تهوع از معده درد رنج می‌برید، مقداری شربت کولا امتحان کنید. به منظور رها شدن از معده درد کمی از این کولا را سر بکشید.

 

زنجبیل

به منظور رهایی از درد معده چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل به از بین بردن سوء هاضمه کمک می‌کند، و از این طریق درد معده را کاهش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید کمی زنجبیل را خرد کنید و آن را به صورت موضعی به قسمت تحتانی معده خود بمالید. این یک درمان طبیعی برای درد معده است.

 

آب نعنا و آب زنجبیل

یک قاشق چایخوری آب نعنا را با یک قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید، و یک قاشق چایخوری آب زنجبیل و کمی نمک سیاه به آن اضافه کنید. این مخلوط را مصرف کنید تا سریعا از شر معده درد خلاص شوید.

 

نان تست سوخته

این کار بالاخص در مواردی که مسمومیت غذایی یا الکلی رخ می‌دهد کمک‌کننده است. یک تان تست سوخته با کمی ذغال چوب درمان موثری برای خنثی کردن اثر مواد مسمویت زا در بدن است.

 

نعنا

یک درمان خانگی برای معده درد این است که از برگ‌های نعنای تازه چای درست کنید یا فقط کمی از آن را بجوید. نعنا یک درمان خانگی موثر برای رهایی از معده درد است.

 

آب گرم و آب لیمو

۲ قاشق چایخوری آب لیمو را در ۵۰ میلی لیتر آب گرم بریزید و کمی نمک سیاه به آن اضافه کنید. حداقل سه بار در روز از آن مصرف کنید تا از معده درد خلاص شوید. لیمو در دسترس‌ترین درمان طبیعی برای درمان معده درد است. یک لیمو را در یک لیوان آب بفشارید. برای شیرین شدن به آن کمی عسل اضافه کنید و بنوشید. شما همچنین می‌توانید چای لیمو را با عسل مخلوط کنید.

 

روغن رزماری

چند قطره روغن رزماری را در حمام آب داغ بریزید و با آن آب استحمام کنید. این کار در عین اینکه بدن‌تان را به آرامش می‌رساند شما را از دست معده درد نیز خلاص می‌کند.

 

چای بابونه

یک فنجان چای بابونه تا حدود زیادی به متوقف کردن درد معده کمک می‌کند.

 

نوشیدنی بدون گاز

اگر معده درد فقط به خاطر شکل گیری گاز در معده است، کمی نوشیدنی بدون گاز مصرف کنید تا سریعا تسکین پیدا کنید.

 

آنقوزه

نصف قاشق چایخوری آنقوزه را گرم کنید و آن را با کمی شیر مصرف کنید. آنقوزه به سرعت درد معده را از بین می‌برد.

 

رازیانه

رازیانه‌ را به صورت خام بجوید. رازیانه در عین این که نفخ را از بین می‌برد و درد معده را تسکین می‌دهد هاضمه را بهبود می‌بخشد.

 

چای دارچین

یک درمان خانگی برای معده درد این است که یک و نیم تکه دارچین را در یک فنجان آب ولرم بیندازید. برای ته نشین شدن آن ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید. حالا، به عنوان چای آن را بنوشید. دارچین به طور موثری معده درد را درمان می‌کند.

 

ماست

اگر از سوء هاضمه رنج می‌برید، ماست بخورید. سوء هاضمه یکی از دلایل شکم درد است. این درمان بالاخص در معالجه‌ی اسهال موثر است چون باکتری موجود در ماست به هضم صحیح غذا کمک می‌کند.

 

دانه زیره

این یکی از قدیمی‌ترین درمان‌هایی است که به درمان معده درد کمک می‌کند. مقداری دانه‌ی زیره را سرخ کنید و آن را با کمی نمک مصرف کنید. این درمان برای درمان معده‌درد واقعا جواب می‌دهد.

 

جوش شیرین

جوش شیرین برای معده دردهای شدید خوب است. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید.

 

خواص شیرین بیان برای معده درد

از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است، همچنین مطالعات نشان داده است شیرین بیان دارای خواص ضدهلیکوباکترپیلوری است که این یافته نیز موید مفید بودن این گیاه برای کمک به درمان ناراحتی‌های گوارشی و رفع اسپاسم‌ها دستگاه گوارش است. مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.

 

مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد. به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، بلکه گروهی از بیماری هاست و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود. بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند، زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

غذاهای مفید برای معده درد شدید | غذای سبک برای معده درد

طرز تهیه شیرین بیان برای معده درد

بخش مورد استفاده دارویی گیاه ریشه بیان ریشه و ریزوم آن است. عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد. از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود. از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است، چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

 

طرز درست کردن شربت شیرین بیان برای معده درد شدید

برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

 

تهیه دم کرده شیرین بیان: برای درست کردن دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

 

تهیه جوشانده شیرین بیان: برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

 

طرز تهیه جوشانده شیرین بیان برای معده درد: به این منظور 10 گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت 40 روز مصرف کنید.

 

تهیه جوشانده شیرین بیان برای رفع نفخ، ریفلاکس و ترشی معده: به این منظور ریشه شیرین بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده، یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش ده دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

 

نحوه مصرف عرق شیرین بیان: به جای استفاده از گیاه شیرین بیان می‌توان از عرق این گیاه استفاده نمود، مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگ سالان، روزی سه بار یک فنجان و برای کودکان، روزی سه بار به میزان نصف فنجان است و بهتر است این عرق در وسط غذا میل شود.

 

نحوه مصرف شیرین بیان برای معده درد

در اروپا آب نبات‌هایی با طعم تند از شیرین بیان تهیه می‌شود که طرفدار زیادی هم دارد. از دیگر فراورده‌های این گیاه، چاشنی شیرین بیان است که از آن در تهیه نوشیدنی‌های غیر الکلی استفاده می‌شود و این ماده عنصر اصلی نوشابه غیر الکلی بسیار معروف مصری موسوم به عرق سوساست.

در برخی مناطق دنیا مانند ایتالیا، شیرین بیان را به شکل طبیعی استفاده میکنند، به این نحو که ریشه این گیاه را پس از شستن، به عنوان خوشبو کننده دهان می جوند و در کشور سوریه به صورت نوشیدنی در بازار عرضه می شود.

در آشپزی چینی شیرین بیان همچون چاشنی در پخت غذاهای مطبوع استفاده میشود و اغلب برای خوش طعم کردن سوپها و غذاهایی که در سوس سویا جوشانده می شود، به کار می‌رود.

غذاهای مفید برای معده درد شدید | غذای سبک برای معده درد

غذاهایی برای جلوگیری از معده درد

– یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.
– به جای آن که در یک وعده پرخوری کنید تعداد وعده‌ها را بیشتر و حجم غذا را کم تر کنید.
– مواد غذایی را به درستی بجوید.
– از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کنید.
– از مصرف بیش از حد غذاهای ادویه دار و سرخ شده اجتناب کنید.
– مقدار زیادی آب بنوشید.
– ورزش تنفسی و یوگا انجام دهید.
– آب کافی بنوشید.
– بعد از خوردن غذا، به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه راه بروید.
– پس از صرف یک وعده‌ی غذای بلافاصله به رختخواب نروید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب