قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

قرص سیتالوپرام Citalopram با نام تجاری سلکسا Celexa برای درمان افسردگی های زنان جوان تولید و روانه بازار شده است تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی بسیار مشهود است اگر می خواهید دقیقا بدانید موارد مصرف قرص سیتالوپرام برای چیست با این نوشتار پورتال سماتک همراه باشید.

 

قرص سیتالوپرام برای چیست

قرص سیتالوپرام با دوز مختلف در داروخانه ها موجود است و قرص سیتالوپرام یا سلکسا برای رفع بیماری های افسردگی، تنبلی، خستگی، درمان افرادی که کارهای امروزشان را به فردا موکول می کنند مناسب است. احساساتی مانند بیقرارشدن ، لرزش بدن و عصبی شدن در روزهای اول مصرف دارو طبیعی می‌باشد و کم کم بهبود می‌یابد. از آنجاییکه درمان مشکلاتی نظیر افسردگی با قرص سیتالوپرام 10 نیاز به دوره درمانی کامل دارند، شما تحت هیچ شرایطی در صورتی که باردار شدید و یا اقدام به بارداری کردید، نباید دارو را به صورت دلخواه و ناگهانی قطع نموده و یا ادامه دهید. در صورت چنین شرایطی به این علت که مصرف قرص سیتالوپرام در دوران بارداری و شیردهی باعث انتقال دارو به جنین در سه ماهه سوم و در شیردهی از طریق شیر به بدن نوزاد می‌شود، باید سریعا به پزشک خود مراجعه کرده و با او مشورت لازم را انجام دهید.

 

قرص سیتالوپرام (Citalopram) یا سلکسا (Celexa) ، یک داروی ضد افسردگی است و برای درمان افسردگی و قاعدگی استفاده می شود . سیتالوپرام در سال 1989 توسط شرکت دانمارکی لوندبک ساخته شد و با پایان مدت حق انحصاری تولید آن در سال 2003 کمپانی‌های دیگر داروسازی نیز ساخت آن را آغاز کرده‌اند. در مورد افسردگی حاد، ممکن است به ماه‌ها درمان و استفاده از داروها نیاز باشد. انواع حالات داروی سیتالوپرام عبارتند از: قرص خط‌ دار صورتی رنگ در دوزهای 10 و 20 میلی گرم یا محلول خوراکی است.

 

مصرف قرص سیتالوپرام برای درمان افسردگی، اختلال هراس و اضطراب اجتماعی مورد تأیید است. این دارو همچنین در کاهش نوروپاتی دیابتی و انزال زودرس نیز مؤثر است و مصرف هم‌زمان آن به همراه آمی تریپتیلین برای جلوگیری از حملات میگرن شدید مؤثر است. سیتالوپرام تأثیر بسیار قابل توجهی در درمان بیماری افسردگی و اختلال پانیک دارد. سروتونین یکی از این مواد شیمیایی است که در مغز تولید می شود. زمانی که سروتونین از نورون ترشح می گردد، منجر به تحریک سایر نورون ها می شود، سپس توسط پمپ هایی به سلول های مغزی باز می گردد و بازیابی می شود.

 

داروهای مهار کننده پمپ جمع کننده سروتونین (داروهای SSRIs) که سیتالوپرام یکی از آنها می باشد ،سطح سروتونین را در فضای بین نورون ها افزایش می دهند. این کار باعث برطرف سازی علائم افسردگی و حملات ترس در بسیاری از افراد می شود. سیتالوپرام بیشتر در دوز درمانی 10 تا 20 میلی گرم در روز به خوبی تحمل می‌شود و عارضه چندانی ندارد. احتمال تداخل دارویی قرص سیتالوپرام از دیگر SSRI ها کمتر است و در هنگام اوردوز هم داروی کم خطری‌ است. با این حال گزارش‌هایی از مرگ با مصرف زیاد و خودسرانه گزارش شده‌است. امکان بروز سندرم ترک SSRI پس از قطع ناگهانی قرص سیتالوپرام وجود دارد. به همین جهت توصیه می‌شود که قطع دارو به‌طور تدریجی انجام شود.

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

قرص سیتالوپرام روی قاعدگی زنان و دختران تاثیر گذار است و تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی تاکنون مثبت ارزیابی شده است بسیاری از خانمها که از مشکلات قاعدگی و اختلالات قبل از پریود رنج می برند می توانند با دستور پزشک تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی شان را تست کنند. درمان مشکلات قبل از قاعدگی و عادت ماهانه دختران و زنان با قرص سیتالوپرام است و پزشک متخصص می تواند این دارو را برای رفع اختلال قاعدگی شما تجویز کند. سیتالوپرام (Citalopram) یکی از داروهای مقابله با افسردگی می‌باشد که با بالا بردن میزان ترشح سروتونین (ماده‌ای که به مغز برای حفظ تعادل کمک می‌دهد)، معمولا به عنوان دارویی برای بهبود مشکلات و بیماری‌‌های روحی و روانی مانند افسردگی و سندرم ملال پیش از قاعدگی تجویز می‌شود. این دارو احتمال بهبودی شرایط روحی و زندگی شخص را بالا می‌برد. اثرگذاری این دارو بر مشکلاتی نظیر استرس و اضطراب، فوبیا و ترس از اجتماع و وسواس و قاعدگی نیز هست. مصرف قرص سیتالوپرام برای درمان قاعدگی می‌بایست به این مسئله که روش قطع کردن و کنار گذاشتن آن چگونه خواهد بود توجه کرد چون‌که این دارو بر ریتم و نوع ترشحات شیمیایی توسط مغز تاثیر گذاشته و آن را تغییر می‌دهد لذا قطع غیر اصولی آن خطرات بسیار جدی را به دنبال دارد.

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

موارد مصرف قرص سیتالوپرام چیست

همانطور که گفته شد موارد مصرف قرص سیتالوپرام یا همان سلکسا معمولا برای بهبودی و درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر موارد مصرف آن می‌شود به درمان مشکلات قبل از قاعدگی، درمان گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلالات ترس، وسواس، استرس‌ها و ترس‌های پس از سانحه،مشکلات پرخوری و بی اشتهایی عصبی و مشکلاتی از این قبیل می‌باشد. اثرات این دارو ممکن است در چندین هفته اول مطلوب نباشد و حتی بعضی افکار منفی را تقویت کند بنابراین حتما باید در هفته های اول در ارتباط با پزشک‌تان باشید. سیتالوپرام روی قند خون اثر می‌گذارد بنابراین به افرادی که دچار دیابت هستند می بایست به طور مرتب قند خون خود را چک کنند. قبل از مصرف سیتالوپرام در مورد سوابق پزشکی خود با پزشکتان صحبت کنید، به ویژه اگر هر یک از این مشکلات را داشته اید:

 

سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلا به افسردگی دو قطبی
سابقه شخصی یا خانوادگی اقدام به خودکشی
بیماری کبد
تشنج
کاهش سدیم خون
زخم یا خونریزی روده یا زخم معده
مشکلات خونریزی
سابقه شخصی یا خانودگی ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

نحوه مصرف قرص سیتالوپرام برای درمان افسردگی و سندرم پیش از قاعدگی

همواره قبل از مصرف قرص سیتالوپرام برای درمان قاعدگی و افسردگی، حتما اطلاعات لازم نوشته شده بر روی جعبه دارو را به دقت مطالعه کنید. بهترین زمان مصرف قرص سیتالوپرام به طور معمول، صبح یا عصر تجویز می‌شود. دوز قرص سیتالوپرام با توجه به پاسخ دهی بیمار، شدت بیماری، سن و سال بیمار و میزان وزن متفاوت می‌باشد. حداکثر دوز تجویز این دارو 10 میلی گرم در روز می‌باشد.

 

امکان دارد پزشک به منظور کاهش عوارض آن تشخیص دهد تا بیمار دارو را از دوز کم شروع به مصرف کرده و افزایش آن را به صورت تدریجی در نظر بگیرد. به همین دلیل هرگز دوز داروی را نباید بدون مشورت پزشک افزایش دهید یا به طور ناگهانی قطع کنید. یک نکته بسیار مهم وجود دارد، آن هم اینکه اگر در هنگام مصرف دارو احساس برطرف شدن افسردگی کردید به هیچ وجه داروی خود را قطع کنید. حتما قرص را مطابق برنامه مصرف کنید و از قطع آن بدون مشورت با پزشک جدا بپرهیزید. قطع ناگهانی قرص سیتالوپرام باعث ایجاد مشکلاتی نظیر سردرد، اختلالات مجدد قاعدگی، سرگیجه، تغییرات خلقی و مشکلات خواب می‌شود و امکان وخیم‌تر شدن افسردگی و مشکلات روحی حتی بیشتر از شروع مصرف دارو شود.

 

در صورتی که یک وعده مصرف داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری ، قرص خود را مصرف کنید . در صورتی که به نوبت مصرف بعدی نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کرده و در زمان مصرف بعدی ، قرص خود را مصرف کنید .

 

قبل از تجویز دارو ، موارد زیر را به پزشک بگویید:

در صورت وجود لخته خون در رگ های بدن
در صورتی که بیماری کبدی دارید
در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی
گلوکوم
ابتلا به صرع و تشنج
اگر بیماری قلبی و عروقی دارید
نارسایی قلبی ، اختلال ریتم قلب ، کم بودن ضربان قلب ، تپش قلب یا سابقه حمله قلبی
سابقه سکته مغزی
در صورتی که سطح پتاسیم خون شما پایین است
در صورت ابتلا به بیماری دوقطبی
در صورتی که هرگونه اعتیادی دارید
در صورتی که قبلا سابقه خودکشی داشته اید و یا در فکر خودکشی کردن هستید .
در صورتی که کسی در خانواده شما ، قبلا سابقه خودکشی کردن داشته است.

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

تداخل دارویی قرص سیتالوپرام

هنگام مصرف داروهای مختلف امکان ازدیاد اثر و یا کاهش اثر آنها وجود دارد. این مسئله در مصرف قرص سیتالوپرام به این شکل است که در صورتی که تاثیرگذاری آن کاهش یابد امکان بهبود اختلالات روحی از دست می‌ رود و در صورتی که افزایش یابد عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. پس با توجه به اهمیت این مساله، در صورت هرگونه تغییر در رویه خوردن داروها و یا اضافه شدن دارو‌های شیمیایی و گیاهی می‌بایست با پزشک خودتان برای تنظیم دوز مصرفی مشورت کنید.

 

اگر از مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (لینزولید،ایزوکاربوکسازید،آمپول متیل بلو،فنلزین،راساگیلین،سلگیلین،ترانیل سیپرومین) در چهارده روز اخیر استفاده کرده اید نباید قرص سیتالوپرام مصرف کنید. اگر نسبت به قرص سیتالوپرام حساسیت دارید و یا از داروهای لگزاپرو و پیموزاید استفاده می کنید نباید قرص سیتالوپرام مصرف کنید.

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

استفاده از داروی سیتالوپرام به همراه داروهایی که باعث خواب‌آلودگی یا آهسته شدن تنفس شما می‌شوند، ممکن است منجر به عوارض جانبی خطرناک و یا حتی مرگ گردد. قبل از مصرف قرص‌های خواب‌آور، داروهای ضد درد مخدر، داروهای سرفه، شل کننده‌ی عضلات، یا داروهای اضطراب، افسردگی یا تشنج، با دکتر خود مشورت کنید. بسیاری از دارو ها ممکن است با قرص سیتالوپرام تداخل داشته باشند. تعداد کمی از این دارو ها در زیر آورده شده است. هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

 

سایمتیدین؛
لیتیوم؛
تریپتوفان؛
وارفارین، کومادین، جانتوون؛
هر گونه داروی ضد افسردگی دیگر؛
داروهای قلبی؛
داروهای درمان اختلالات روانی؛
داروهای تریپتان برای سردردهای میگرنی؛

البته لیست بالا همه‌ داروهایی که با سیتالوپرام تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

اخطار مصرف قرص سیتالوپرام برای قاعدگی

داروهای ضدافسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها ازقبیل افسردگی و سایر بیماری ها و اختلالات روانی و خلقی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و کمک به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیب رسانی بخود و خودکشی کمک می نمایند. با این حال تحقیقات نشان می دهند که تعداد کمی از افراد (معمولا آنهایی که زیر ۲۵ سال دارند) بعد از مصرف قرص های ضد افسردگی مثل قرص سیتالوپرام که برای درمان اختلالات قاعدگی هم تجویز می شود، ممکن است افسردگی و یا سایر اختلالات خلقی آنها بدتر شده و یا افکار خودکشی به آنها دست داده و یا حتی اقدام بخودکشی نمایند.

 

بنابراین لازم است همه افراد (بخصوص افراد زیر ۲۵ سال) حتی آنها که قرص سیتالوپرام را برای بیماری های غیر از افسردگی استفاده می کنند مثلا برای درمان سندرم قاعدگی، با پزشک خود درباره خطرات و مزایای قرص سیتالوپرام مشورت نمایند. درصورت حس کردن اینکه حال خود و یا فرزند تحت نظر شما بدتر شده و یا احساس خودکشی و یا آسیب رساندن به خود و یا فرزندتان که در حال مصرف دارو است، دست داد، سریعا به پزشکتان مراجعه نمایید. در حین مصرف دارو فرد مصرف کننده و یا خودتان را تحت نظر داشته باشید.

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

موارد منع مصرف قرص سیتالوپرام

1. قرص سیتالوپرام ممکن است وارد شیر مادر شده و تاثیرات نامطلوبی بر روی نوزاد در حال تغذیه از شیر مادر داشته باشد.

2. قرص سیتالوپرام ممکن است باعث بروز شرایطی شود که بر روی ریتم قلب تاثیر می گذارد و QT طولانی نامیده می شود. QT طولانی به ندرت ممکن است باعث سریع یا نامنظم شدن ضربان قلب شود و با علائم دیگری همراه باشد که نیاز به معالجه فوری دارند.

خطر بروز QT طولانی در افرادی که شرایط خاصی دارند یا از داروهای خاصی استفاده می کنند، بیشتر خواهد بود. قبل از مصرف سیتالوپرام تمام داروهایی را که مصرف می کنید به اطلاع پزشک برسانید یا اگر دچار شرایط خاصی هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه هر یک از مشکلات زیر:

3. مشکلات قلبی از جمله نارسایی قلبی، ضربان قلب آرام، حمله قلبی که به تازگی رخ داده و سابقه خانوادگی برخی مشکلات قلبی یا مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی.

4. پایین بودن سطح پتاسیم یا منیزیم در خون خطر بروز QT طولانی را افزایش می دهد. اگر از داروهای خاصی مصرف می کنید، خطر بروز این مشکل بیشتر خواهد شد یا برخی شرایط مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ خطر بروز این مشکل را بیشتر می کند.

5. سیتالوپرام باعث خواب آلودگی یا تاری دید می شود. الکل یا مری جوانا خواب آلودگی شما را تشدید می کند. در این شرایط از رانندگی کردن، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، اجتناب کنید.

6. قبل از هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف سیتالوپرام هستید.

7. سالمندان نسبت به عوارض جانبی قرص سیتالوپرام حساس تر هستند، به ویژه عوارضی مانند خونریزی، از دست دادن تعادل و QT طولانی. این افراد ممکن است دچار هیپوناترمی hyponatremia شوند. هیپوناترمی شرایطی است که بر اثر کاهش سطح سدیم در خون بروز می کند.

8. کودکان هم ممکن است به برخی عوارض قرص سیتالوپرام حساسیت بیشتری نشان دهند، به ویژه از دست دادن اشتها و کاهش وزن. وزن و قد کودک خود را در زمان مصرف داروی سیتالوپرام بررسی کنید.

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

عوارض مصرف زیاد سیتالوپرام

در صورتی که به صورت اتفاقی و یا به قصد خودکشی، سیتالوپرام را بیش از حد مجاز مصرف کرده اید سریعا با اورژانس (115) تماس بگیرید . مسمومیت با سیتالوپرام ممکن است کشنده باشد . در صورتی که به قصد خودکشی مقدار زیادی قرص سیتالوپرام (سلکسا) مصرف کرده اید توجه داشته باشید که بعد از درمان و بهبودی ، دچار عوارض بسیار شدید کلیوی و کبدی خواهید شد . همچنین افسردگی شدید و ابتلا به بیماری های روانی و تشنج می تواند بعد از اقدام به خودکشی با این دارو اتفاق بیافتد .

 

عوارض نادر قرص سیتالوپرام

سندرم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین یک عارضه خاص مربوط به داروهای موثر برروی سطح سروتونین می باشد که اگرچه احتمال وقوع آن کم است اما در صورت عدم رسیدگی درمانی می تواند تهدیدکننده حیات باشد.
این عارضه ناشی از فعالیت بیش از اندازه ی سروتونین در بدن می باشد .در صورت مشاهده علایمی همچون احساس برافروختگی، تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات، پریشانی و تغییرات خلق و خو فورا تا پیش از مصرف نوبت بعدی این دارو به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید.

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

عوارض مصرف قرص سیتالوپرام

حتما به این مسئله توجه کنید که بروز این علایم معمولا به صورت کم و خفیف بوده و پس از مدتی از بین می‌رود. اما هنگامی که این علایم شدید شود یا به صورت مداوم ادامه پیدا کند و قطع نشود حتما باید به پزشک مراجعه شود. معمولا عوارض مصرف قرص سیتالوپرام شامل موارد زیر می‌باشد:

 

لرزش بدن
احساس خواب آلودگی و مشکلات خواب
خشک شدن دهان
حالت تهوع
گیجی سر
تار شدن دید
عرق کردن بدن بیشتر از حد معمول
احساس درد در شکم
افزایش بزاق دهان
ایجاد سینوزیت و آبریزش بینی
تب کردن
اسهال
کاهش اشتها
پایین آمدن فشار خون
کاهش میل جنسی
نعوظ طولانی و دردناک

 

به ندرت ممکن است مردان دچار نعوظ طولانی شوند که ممکن است 4 ساعت یا بیشتر به طول انجامد. اگر این حالت برای شما اتفاق افتاد مصرف قرص را قطع کرده و هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط ممکن است مشکلات مداوم و همیشگی بروز کند. در صورتی که علایم زیر را بعد از مصرف قرص سیتالوپرام مشاهده کردید حتما با اورژانس تماس بگیرید:

قرص سیتالوپرام برای چیست (سلکسا) | تاثیر قرص سیتالوپرام بر قاعدگی

احساس تنگ شدن نفس
ایجاد مشکل در بلعیدن غذا
تورم دهان و صورت
ایجاد خارش شدید روی پوست
وجود مشکل در حرکات بدن
افزایش ادرار به صورت بیش از حد
ایجاد تشنج
گرفتگی و سفتی شدید عضلات
تغییر در ریتم ضربان قلب
غش کردن و اختلال در سطح هوشیاری
احساس تغییر در بینایی
مدفوع خونی رنگ و یا بسیار تیره
مصرف در دوران بارداری و شیردهی

 

قرص سیتالوپرام (سلکسا) برای مشکل افسردگی یا اختلال قاعدگی فعلی شما تجویز شده است و توصیه می شود در مصرف قرص سیتالوپرام طبق دستور دکتر عمل کنید تا تاثیر قرص سیتالوپرام برای قاعدگی و افسردگی را خیلی زود مشاهده کنید.

جدیدترین مطالب