خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

سیاه دانه خام اثرات بسیار مثبتی روی بدن انسان دارد و خوردن سیاه دانه خام توسط بسیاری از پزشکان حاذق طب سنتی توصیه شده است اما باید بدانید که از عوارض خطرناک سیاه دانه نمی تواند فرار کرد و باید قبل از مصرف سیاه دانه با کارشناس طب سنتی مشورت کنید.

 

خوردن سیاه دانه خام

خوردن سیاه دانه خام برای لاغری و کاهش وزن و همچنین طریقه خوردن سیاه دانه خام را در اینجا توصیح خواهیم داد. خوردن سیاه دانه خام سیستم ایمنی را تقویت می کند و خواص ضد باکتری، ضد التهاب و ضد قارچ دارد. سیاه دانه برای درمان مشکلات تنفسی و دستگاه گوارش استفاده می شود اما مطالعات نشان میدهد عناصر مبارز با سرطان نیز در سیاه دانه وجود دارد. می توانید برای خوردن سیاه دانه خام آنرا را همراه با عسل، آب، ماست و سایر غذاها مصرف کنید یا به صورت موضعی بر روی پوست اعمال کنید. با خوردن سیاه دانه خام برای لاغری با چند داروی گیاهی دیگر یک معجون فوق العاده و بی نظیر جهت لاغری و چربی سوزی تهیه کنید. متأسفانه اکنون در فضای مجازی خوردن سیاه دانه خام به صورت خودسرانه تجویز می‌شود که ما توصیه می‌کنیم حتماً برای مصرف سیاه دانه خام با پزشک طب سنتی مشورت شود. مثلاً باید گفت خوردن سیاه دانه خام به صورت خودسرانه در زنان باردار می‌تواند سبب سقط جنین شود.

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

خوردن سیاه دانه خام

 

مقدار مناسب مصرف سیاه دانه ۱ یا ۲ قاشق چای‌‌خوری روغن سیاه دانه یا ۲ عدد کپسول آن در روز است. کپسول‌های سیاه دانه معمولا محتوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم از آن هستند. مصرف سیاه دانه به‌ندرت موجب بروز عوارض جانبی می‌شود، اما در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفت، مقادیر بالای آن باعث اختلالات کلیه و کبد شد.

 

طریقه مصرف سیاه دانه خام

آماده سازی سیاه دانه خام برای خوردن:

1- پیش از هضم سیاه دانه خام را گرم کنید. نمی توانید دانه ها را به صورت خام مصرف کنید. بنابراین برای مراقبت از معده و مزه بهتر، دانه ها را گرم کنید. دانه ها را در یک ماهی تابه قرار دهید و گاز را روشن کنید. هر چند دقیقه دانه ها را هم بزنید. بعد از پنج دقیقه گرم کردن، دانه ها را مزه کنید. اگر هنوز مزه تند و تیز دارد باید بیشترحرارت ببیند.

 

2- بعد از گرم کردن سیاه دانه خام را آسیاب کنید. دانه ها را آسیاب کنید تا هضم آن ها راحت تر شود. تبدیل آن ها به پودر راحت ترین راه مصرف آن ها می باشد.

 

3- پودر سیاه دانه خام را در یک ظرف در بسته قرار دهید. پودر را در ظرفی در بسته که رطوبت و هوا به آن راه ندارد بریزید.

 

4- می توانید روغن سیاه دانه یا دانه های فراوری شده تهیه کنید. اگر نمی خواهید دانه ها را حرارت دهید و آسیاب کنید، می توانید روغن سیاه دانه یا دانه های حرارت داده شده تهیه کنید. از خرید سیاه دانه به مقدار زیاد اجتناب کنید. شما به مقادیر کم مانند یک قاشق چایخوری در روز نیاز دارید.

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

روش دوم: مصرف سیاه دانه خام

1- مقدار بسیار کمی سیاه دانه خام را روزانه همراه با پنیر بخورید. سیاه دانه خام به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و مانع از بسیاری از بیماری ها می شود. بنابراین خوردن سیاه دانه خام به همراه سایر مواد غذایی مفید است. همچنین می توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید. خالص ترین فرم سیاه دانه زمانی به دست می آید که خودتان دانه ها را فراوری کنید. در این صورت مطمئن هستید که هیچ ماده مضر یا غیرضروری استفاده نشده است.

 

2- برای خوردن سیاه دانه خام آن را با عسل مخلوط کنید. یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با یک قاشق چایخوری عسل خام مخلوط کنید. این مخلوط را روزی یک تا سه بار مصرف کنید. این ماده خاصیت ترمیم دارد و بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، آنفولانزا و کیست فیبروئید (فیبروم یا میوم رحم چیست+درمان) را بهبود می دهد. می توانید یک قاشق چایخوری پودر سیاه دانه را به مخلوط اضافه کنید.

 

3- تهیه آب سیاه دانه: اگر نمی خواهید سیاه دانه خام را آسیاب کنید اما می خواهید آن ها را حرارت دهید و استفاده کنید، از جوشاندن آن ها در آب استفاده کنید. کمی آب را به جوش بیاورید و یک قاشق چایخوری سیاه دانه خام به آن اضافه کنید. بعد از جوشیدن، بگذارید 5 دقیقه بماند. سپس این مخلوط را در ظرف بریزید و هنگامی که به قدر کافی سرد شد بخورید.

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

خوردن سیاه دانه خام

 

4- برای خوردن روغن سیاه دانه آن را با ماست مخلوط کنید. روغن سیاه دانه برای مشکلات گوارشی استفاده می شود. اگر اسهال هستید یا مشکل گوارشی دارید می توانید یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با ماست مخلوط کنید و روزی دو بار مصرف کنید.

 

5- برای خوردن سیاه دانه خام آنرا به غذا اضافه کنید. بعد از گرم کردن و آسیاب سیاه دانه خام، می توانید پودر تهیه شده را به غذا اضافه کنید. می توانید یک قاشق چایخوری از پودر را به نان، سوپ و هر غذایی اضافه کنید.

 

خوردن سیاه دانه خام برای لاغری

از جمله بهترین تاثیرات خوردن سیاه دانه خام برای لاغری ترکیب آن با مواد دیگر است که در چربی سوزی نقش دارند که علاوه بر کمک به کاهش وزن در حفظ سلامت بدن نیز موثر می باشند. خوردن سیاه دانه خام علاوه بر چربی سوزی و لاغری دارای خواص زیاد دیگری نیز برای بدن می باشد که از آن جمله می توان به تصفیه خون و سم زدایی از بدن اشاره کرد.

 

فواید خوردن سیاه دانه برای لاغری و کاهش وزن چیست؟ خوردن سیاه دانه خام برای لاغری نیز همچون خواص هلیله سیاه برای لاغری و کاهش وزن بسیار مناسب است. برای درمان چاقی بایستی رطوبت بدن کاهش و برای درمان لاغری نیز باید رطوبت بدن افزایش یابد. بنابراین طبیعت گرم و خشک بودن از خواص خوردن سیاه دانه برای لاغری می باشد. سیاه دانه خام بسیار گرم و خشک است و سرشار از ترکیباتی مانند مواد معدنی (روی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم) و همچنین انواع ویتامین‌ها می‌باشد. سیاه دانه خام خاصیت چربی سوزی و کاهش وزن داشته و از این رو خوردن آن به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

روش استفاده از خواص سیاه دانه برای لاغری این است که آن را در سبد غذایی خود قرار دهید. برای این امر می توانید مقداری سیاه دانه را به وعده صبحانه یا عصرانه خود اضافه کنید و یا حدود 20 تا 30 قطره از روغن آن را به یک تکه نان بمالید و بعد مصرف کنید. به طور کلی میزان مصرف سیاه دانه برای یک شخص بالغ روزانه حداکثر 2 گرم می باشد. برای اینکه افراد گرم مزاج هم بتوانند از خواص مصرف سیاه دانه برای لاغری بهره ببرند، بایستی ابتدا مقداری سیاه دانه را در سرکه سیب خیسانده و بعد مصرف کنند.

 

برای بهره مندی از خواص سیاه دانه برای لاغری این معجون بسیار عالی که شامل داروهای گیاهی از جمله:

سیاه دانه 50 گرم
طباشیر 25 گرم
زیره سیاه 50 گرم
هلیله سیاه 25 گرم
تخم گشنیز 25 گرم
زنیان 50 گرم
لاک مغسول 25 گرم

را تهیه و بعد باهم مخلوط کنید. سپس روزانه نصف قاشق چای خوری از این مخلوط را با کمی عسل و آب ولرم میل کنید. همچنین می توانید مقدار گفته شده از مخلوط را در کپسول های خالی ریخته و روزانه 2 عدد کپسول را در فاصله زمانی 8 ساعت مصرف کنید.

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

سیاه دانه خام را چگونه بخوریم؟

برای خوردن سیاه دانه خام به هیچ عنوان آن را آسیاب نکنید.
سیاه دانه را با عسل طبیعی ترکیب کنید و روزانه یک قاشق چای خوری سرخالی از این ترکیب را میل کنید.
این ترکیب فوق العاده علاوه بر لاغری برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز بسیار نافع می باشد.

 

خوردن سیاه دانه خام با پنیر

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن سیاه دانه خام را به سبد غذایی خانواده اضافه کنید استفاده از پودر تخم سیاه دانه با پنیر در وعده صبحانه یا میان‌وعده عصر است. می‌توانید با پودر کردن تخم سیاه دانه خام و پاشیدن آن روی پنیری که تصمیم دارید میل کنید یک پنیر با چاشنی سیاه دانه خام در منزل تهیه و از آن برای بهره بردن از خواص خوردن سیاه دانه استفاده کنید.

 

املت یونانی با سیاه دانه خام

یکی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید خوردن سیاه دانه خام را به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید تهیه املت یونانی با سیاه دانه است. برای تهیه این املت که می‌توانید در وعده صبحانه آن را میل کنید به 2 عدد تخم‌مرغ، یک عدد گوجه‌فرنگی، کمی پنیر سفید فتا، یک حبه سیر، 2 قاشق سیاه دانه و اندکی فلفل نیاز دارید. برای تهیه این املت کافی است به اندازه نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در تابه بریزید و گوجه خرد شده و سیر را در آن تفت دهید. سپس تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و در آخرین مرحله پخت پنیر رنده شده فتا، فلفل و سیاه دانه را روی تخم‌مرغ بریزید. به این ترتیب به سادگی می‌توانید سیاه دانه خام را به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید و از خواص درمانی و تسکین دهنده آن بهره ببرید.

 

نکات مهم برای خوردن سیاه دانه خام

سیاه دانه خام خواص درمانی بی‌شماری دارد که در کنار برخی گیاهان یا روغن‌های طبیعی دیگر می‌تواند تاثیرات درمانی موثر و کم‌نظیری در کنترل بیماری‌ها و درمان آنها داشته باشد.

مخلوط سیاه دانه خام و عسل به ترتیب به میزان 25 و 100 گرم و میل کردن آن هنگام سردرد به تسکین دردهای ناحیه سر و جمجمه کمک می‌کند.
افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می کنند ‌می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه خام و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آنها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.
برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند که سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود.
افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه خام استفاده کنند.
خوردن سیاه دانه خام در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آنها برای نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آنها می‌شود.

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

عوارض خطرناک سیاه دانه

سیاه دانه علاوه بر فوایدی که دارد دارای عوارض نیز هست عوارض خطرناک سیاه دانه خام را در اینجا بیان می کنیم. هرچند که خواص خوردن سیاه دانه خام و خواص روغن سیاه دانه بسیار زیاد هستند اما مصرف سیاه دانه در دوران بارداری عوارض خطرناکی دارد. ممکن است خوردن سیاه دانه در برخی افراد موجب بروز عوارض خطرناکی شود. بنابراین باید قبل از استفاده از مکمل‌های سیاه دانه یا سایر مکمل‌ها برای درمان بیماری‌ها، با پزشک مشورت کنید. ممکن است سیاه دانه در برخی افراد موجب بروز عوارض جانبی زیر بشود:

 

– زیاده روی در خوردن سیاه دانه عوارض گوناگون پوستی و گوارشی ایجاد می کند.
– اسراف در خوردن سیاه دانه خام در گرم مزاجان، موجب ورم و دردهای گلو و گرفتگی هایی می شود. از این جهت، گرم مزاجان باید در سرکه بخیسانند و سپس بخورند.
– خوردن سیاه دانه برای کلیه مضر است.
– مصرف روغن و دانه سیاه دانه در دوران بارداری ضرر داشته و ممنوع است.

– اینکه می‌گوییم سیاه دانه را به صورت خودسرانه مصرف نکنید منظورمان این است که تداوم مصرف آن به صورت خودسرانه می‌تواند مشکلات و عوارضی ایجاد کند اما با یکی دو بار مصرف اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

عوارض خطرناک سیاه دانه

 

سنگ کلیه

سیاه دانه در بیماری‌های گوارشی، ریوی، کبد و کلیوی اثر درمانی دارد و ترکیب سیاه دانه با عسل سبب سنگ‌شکنی می‌شود، اما افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند نباید این ترکیب را به صورت خودسرانه مصرف کنند زیرا بسته به اینکه سایز سنگ کلیه در چه اندازه است و وضعیت آن به چگونه است میزان خوردن سیاه دانه تفاوت دارد.

 

واکنش های آلرژیک

مانند بیشتر مکمل‌های گیاهی احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در اثر مصرف سیاه دانه خام وجود دارد. برخلاف درماتیت تماسی این واکنش‌های آلرژیک به پوست محدود نمی‌شوند و می‌توانند موجب ورم لب، گلو و صورت شوند. همچنین سختی در تنفس، احساس سوزن‌سوزن‌شدن در دهان، کهیر، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و گرفتگی های عضلانی شکمی می‌توانند از مهمترین عوارض احتمالی مصرف سیاه دانه است.

 

فشار خون پایین

یکی دیگر از عوارض خطرناک خوردن سیاه دانه کاهش شدید فشار خون است. مرکز سرطان “Memorial Sloan-Kettering” هشدار داده که خوردن سیاه دانه می‌تواند فشار خون را تا نقطه‌ی کم‌فشاری خون کاهش دهد. این وضعیت زمانی‌که از داروهای کاهنده‌ی فشار خون یا داروهای مدر استفاده کنید، حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. فشار خون پایین می‌تواند مانع از انتقال اکسیژن به مغز شود و موجب بروز خستگی، حالت تهوع، تاری دید، تنفس کم‌عمق، سرگیجه و کاهش هوشیاری شود. کاهش بسیار شدید فشار خون می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

درماتیت تماسی

یکی از عوارض خطرناک سیاه دانه خام بروز درماتیت تماسی است. درماتیت تماسی نوعی واکنش آسیب‌زا در برابر آلرژن‌ها یا مواد تحریک‌کننده است. تنها لمس سیاه دانه می‌تواند موجب بروز جوش‌های قرمز در پوست برخی افراد شود. معمولا این جوش‌ها با خارش پوست همراه هستند. همچنین ممکن است در محل تماس علائمی مانند تاول زدن، درد و حساسیت پوستی نیز مشاهده شود.

 

بارداری

براساس اعلام مرکز سرطان “Memorial Sloan-Kettering” زنان بادار نباید به هیچ وجه از سیاه دانه استفاده کنند. این امر بیشتر به آن خاطر است که خوردن سیاه دانه می‌تواند بر انقباضات ماهیچه‌های صاف رحم تأثیر بگذارد. برای تعیین دقیق تأثیر سیاه دانه بر بارداری ارزیابی‌های بیشتر موردنیاز است. بنابراین بهتر است در زمان بارداری از سیاه دانه استفاده نکنید.

خوردن سیاه دانه خام | عوارض خطرناک سیاه دانه

عوارض خطرناک سیاه دانه

 

شیمی درمانی

براساس اعلام مرکز سرطان “Memorial Sloan-Kettering” خوردن سیاه دانه خام می‌تواند در شیمی‌درمانی و پرتودرمانی اختلال و عارضه ایجاد کند. ازجایی‌که سیاه دانه در بدن مانند یک آنتی‌‌اکسیدان عمل می‌کند، بنابراین می‌تواند از تأثیر درمان‌های سرطان بکاهد.

 

خوردن سیاه دانه خام فواید و خواص بسیاری دارد اما مصرف آن باید زیر نظر پزشک طب سنتی باشد خوردن سیاه دانه خام برای لاغری توصیه شده است اما برای جلوگیری از عوارض خطرناک سیاه دانه آنرا طبق دستور پزشک داروهای گیاهی مصرف کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب