علت ترشحات پنیری واژن چیست + چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم

علت ترشحات پنیری واژن چیست + چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم

ترشحات پنیری واژن در برخی از خانم ها اتفاق می افتد و اگر می خواهید بدانید علت ترشحات پنیری واژن نشانه چیست با این مقاله از سایت سماتک همراه ما باشید. بسیاری از خانم ها پرسیده اند که چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم؟ با سماتک همراه باشید.

 

ترشحات پنیری واژن نشانه چیست

تقریباً یک سوم خانم‌ها در یک برهه زمانی از زندگی خود ترشحات پنیری واژن را تجربه می‌کنند و در این مقاله می خواهیم بدانیم ترشحات پنیری واژن نشانه چیست. این عفونت قارچی که به ترشح پنیری آبکی معروف است ممکن است بودار یا بدون بو باشد و اغلب با سوزش و خارش آزاردهنده همراه است. آیا علت بوی ترشیدگی ترشحات واژن را می دانید؟ ترشحات سفید و پنیری آبکی واژن ربطی به سن ندارد، ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد و با مراقبت‌های لازم برطرف خواهد شد. ترشحات پنیری شکل واژن در نتیجه‌ عفونت قارچی اتفاق می‌افتد. حتماً می‌دانید که در محیط واژن باکتری‌ها و قارچ‌های طبیعی زندگی می‌کنند. زمانی که تعادل این ریز موجودات به هم می‌خورد، حجم قارچ‌ها چندین برابر می‌شود که با تورم، خارش، سوزش و ترشحات پنیری همراه است. اشتباه فکر نکنید! این یک عفونت مقاربتی نیست. البته شاید تماس جنسی شدت آن را بیشتر کند؛ اما لزوماً رابطه جنسی باعث ترشحات پنیری سفید رنگ واژن نمی شود.

 

علت ترشحات پنیری واژن

علت ترشحات پنیری واژن چیست + چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم

ترشحات سفید رنگ پنیری در واژن زنان یک عفونت قارچی است که باعث تحریک، ترشحات و خارش شدید واژن می شود. کاندیدیازیس واژینال نیز نامیده می شود، ترشحات سفید واژن تا حدودی از هر 4 زن، 3 زن را در برخی از دوره های زندگی خود را تحت تأثیر قرار می دهد. عوامل متعددی می‌توانند تعادل قارچ‌ های طبیعی واژن را بر هم بزنند و موجب ایجاد ترشح پنیری آبکی در زنان شوند که عبارتند از:

 

مصرف آنتی‌بیوتیک که نوعی باکتری مفید واژن را کاهش می‌دهد
بارداری
دیابت کنترل نشده
سیستم ایمنی ضعیف
عادت‌های غذایی بد، مانند مصرف غذاهای شیرین
عدم تعادل هورمونی در نزدیکی چرخه قاعدگی
فشار استرس

 

علائم ترشحات پنیری واژن

آیا می دانید علائم ترشحات سفید رنگ و پنیری واژن چیست؟ ابتدا پزشک از سابقه ابتلا به این عفونت یا بیماری‌های مقاربتی سوالاتی می‌پرسد. در مرحله بعد با معاینه فیزیکی دیواره‌ها و دهانه واژن، اطلاعاتی به دست می‌آورد. در مواقعی که این ترشحات سفید واژن ادامه‌دار هستند یا مرتب ظهور می‌کنند، شاید نیاز باشد مقداری از سلول‌های واژن در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد. این عفونت مخمری که به ترشح پنیری آبکی معروف است معمولاً علائم مشخصی به همراه دارد، از جمله:

 

ترشحات پنیری سفید – خاکستری
ترشحات آبکی

خارش واژن

تورم در اطراف مهبل
سوزش در هنگام ادرار

درد و سوزش هنگام رابطه جنسی

سوزش
قرمزی
جوش واژن

 

این عفونت به هر میزان که در بدن بماند، رشد کرده و علائم آن شدت می‌یابد؛ با مشاهده اولین علائم ترشح پنیری آبکی به پزشک مراجعه کنید و آن را به حال خود نگذارید.

 

چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم

علت ترشحات پنیری واژن چیست + چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم

از آنجا که این نوع ترشح در خانم ها نوعی عفونت قارچی است؛ درمان آن نیز در امتداد درمان عفونت های قارچی زنانه است. معمولاً نوع درمان ترشحات پنیری واژن با توجه به شدت علائم زن انتخاب می‌شود. عفونت‌ های ساده با مصرف کرم، پماد، قرص یا شیاف ضد قارچ به مدت ۱ تا ۳ روز قابل درمان است. برخی از این داروها عبارت‌اند از:

 

بوتوکونازول
کلوتریمازول

میکونازول

تركونازول
فلوکونازول

 

در طول مصرف این داروها برای درمان ترشحات پنیری واژن مرتب به پزشک مراجعه کنید تا میزان اثربخشی آن‌ها بررسی شود.

 

درمان ترشحات پنیری واژن

علت ترشحات پنیری واژن چیست + چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم

اگر در کنار ترشح پنیری آبکی، علائم زیر را تجربه می‌کنید، در وضعیت پیشرفته‌ تری قرار دارید و باید به دنبال راه درمان ترشحات پنیری واژن باشید:

 

قرمزی شدید، تورم و خارش که منجر به زخم یا پارگی بافت واژن می‌شود
تجربه عفونت قارچی بیش از ۴ مرتبه در طول یک سال
بارداری
دیابت کنترل نشده
سیستم ایمنی ضعیف بدن
ابتلا به ایدز

 

درمان دارویی ترشحات پنیری واژن

علت ترشحات پنیری واژن چیست + چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم

اگر به دنبال درمان دارویی ترشحات سفید واژن باید فورا به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. برای درمان ترشحات پنیری واژن از داروهای زیر طبق دستور پزشک استفاده می شود:

 

مصرف کرم، پماد، قرص یا شیاف واژینال ۱۴ روزه
دو یا سه دوز فلوکونازول
آغاز دوره درمان طولانی مدت با فلوکونازول (به مدت ۶ هفته، هفته‌ای یک بار) یا استفاده طولانی مدت از یک داروی ضد قارچ موضعی

در صورت عود عفونت پنیری واژن، بررسی کنید که همسرتان به عفونت مبتلاست یا خیر! اگر شک دارید، از روش‌های پیشگیری مناسب مانند کاندوم استقاده کنید.

 

درمان ترشحات پنیری واژن با طب سنتی

علت ترشحات پنیری واژن چیست + چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم

اگر دوست ندارید از داروهای شیمیایی برای درمان ترشحات غلیظ و چسبناک واژن استفاده کنید، می‌توانید این مسئله را با داروهای طبیعی و طب سنتی درمان کنید؛ اما باید گفت که این ترکیبات به اندازه داروهای معرفی شده مؤثر و قابل اطمینان نیستند. برخی از پرطرفدارترین آن‌ها عبارتند از:

 

روغن نارگیل
روغن درخت چای

درمان عفونت واژن با سیر

شیاف واژینال اسید بوریک
خوردن ماست ساده یا اعمال آن درون مهبل

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خاصیت ضد قارچی است که ممکن است مخمرها و قارچ ها را از بین ببرد. طبق تحقیقات انجام شده در مورد این روغن اساسی توانایی آن در کشتن طیف وسیعی از مخمرها و قارچ ها را تأیید کرد. برای درمان عفونت های قارچی واژن برخی از خانم ها از اضافه کردن روغن درخت چای رقیق شده به تامپون و قرار دادن این ماده در مهبل شبانه خبر می دهند. با این حال ، باید با احتیاط از روغن درخت چای برای درمان گیاهی ترشحات پنیری واژن استفاده کرد زیرا باعث تحریک پوست می شود ، دیواره های واژن به خصوص حساس هستند. افراد می توانند از 3-5 قطره روغن درخت چای را با 1 اونس روغن نارگیل گرم شده مخلوط کنند تا یک تامپون خیس شود. مهم است که به طور مرتب تامپون را عوض کنید.

 

مکمل های پروبیوتیک

برخی مکمل های پروبیوتیکی ممکن است یک راه حل طبیعی برای درمان ترشحات سفید واژن ارائه دهند. برخی از مارک های مکمل های پروبیوتیکی، محصولات بهداشتی مخصوص تولید مثلی را برای سلامت تولید مثل زنان به فروش می رسانند. این اهداف برای بازگرداندن تعادل باکتریها و مخمرها در مهبل است. مکمل ها به صورت خوراکی یا به صورت واژینال وارد می شوند. زنان مبتلا به عفونت مزمن مخمر یک قرص پروبیوتیکی مخصوص را داخل واژن وارد کردند. تقریبا 87 درصد از بهبود علائم خود گزارش داده اند.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت ضد قارچ دارد و نشان داده شده است که با مخمر کاندیدا آلبیکنس مبارزه می کند و راهی برای درمان گیاهی ترشحات سفید رنگ واژن است. روغن نارگیل آلی خام را می توان در داخل یا خارج از کشور به منظور کاهش علائم استفاده کرد. روغن نارگیل گرم همچنین می تواند به عنوان روغن حامل روغنهای اساسی ضد قارچ از جمله روغن درخت چای یا روغن پونه کوهی استفاده شود.

 

سیر

سیر یک ضد قارچ و آنتی بیوتیک شناخته شده است و از آن برای درمان خانگی ترشحات غلیظ و چسبناک واژن استفاده می شود . با این حال ، تحقیقات اخیر حاکی از آن است که خوردن سیر هیچ تاثیری در سطح مخمر موجود در مهبل (واژن) ندارد. بعنوان جایگزینی برای خوردن سیر ، برخی از خانم ها سعی کرده اند از سیر در داخل واژن استفاده کنند. آنها ادعا می کنند با قرار دادن یک حبه سیر که با نخ بسته شده و در واژن قرار داده اند ، از عفونت مخمر رهایی یافته اند. در حالی که هیچ مدرکی برای صحت این کار وجود ندارد ، این یک داروی خانگی کم خطر برای عفونت مخمر است. افرادی که پوست حساس دارند ممکن است دچار سوختگی و حتی آسیب پوستی شوند. به این ترتیب، در صورت داشتن پوست حساس، افراد نباید از سیر برای درمان ترشحات سفید رنگ واژن استفاده کنند. اگر سوزش بدتر شد ، افراد باید مصرف خود را قطع كنند.

 

پیشگیری از ترشحات پنیری واژن

برخی خانم ها هر ماه نزدیک پریودی دچار عفونت پنیری می شوند و باید بگوییم برای پیشگیری از ترشح پنیری آبکی راه حل هایی نیز وجود دارد. پزشک احتمالا توصیه می کند هر ماه پیش از عفونت پنیری واژن قرص مصرف کنید. این کار از بدتر شدن علائم پیشگیری می کند. همچنین اگر به مدت طولانی دچار عفونت می شوید باید به مدت شش ماه قرص های خوراکی مصرف کنید. پیش از مشورت با پزشک هیچ گونه قرصی مصرف نکنید.  اگر زیاد دچار عفونت پنیری می شوید امکان دارد مشکلی مانند دیابت داشته باشید. با پزشک خود صحبت کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید. می توانید خطر ابتلا به ترشحات پنیری واژن را از طریق موارد زیر کاهش دهید و یا تا حدی پیشگیری کنید:

 

• پوشیدن لباس زیر پنبه ای

• اجتناب از پوشیدن شلوارهای تنگ

• لباس خیس خود را سریع عوض کنید

• بعد از دوش گرفتن یا شستن ناحیه تناسلی را کاملاً خشک کنید

• مصرف پروبیوتیک یا خوردن غذاهای سرشار از پروبیوتیک

• مصرف آنتی بیوتیک ها فقط با تجویز پزشک استفاده کنید.

• مصرف قند را کاهش می دهد، زیرا مخمر از قند تغذیه می کند

• اجتناب از اسپری های واژن، عطرها و لوسیون ها که می توانند واژن را تحریک کرده و باعث عدم تعادل باکتری ها و مخمرها شوند.

 

عکس ترشحات پنیری واژن

علت ترشحات پنیری واژن چیست + چگونه ترشحات پنیری را از بین ببریم

در تصویر بالا عکس ترشحات پنیری واژن خانم ها را مشاهده می کنید و توصیه می کنیم همیشه قبل از اعمال هرگونه کرم یا روغن روی واژن دستان خود را خوب بشویید. همچنین لازم است قبل از شروع خود درمانی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که خودسرانه داروهای شیمیایی را در کنار ترکیبات طبیعی و خانگی مصرف نکنید؛ گاهی تداخل گیاهان با عوامل داروهای شیمیایی عوارض جانبی بیشتری را به دنبال دارد.

 

علت ترشح پنیری آبکی در واژن زنان به همراه مهمترین راههای درمان ترشحات پنیری واژن در این مقاله از سایت سماتک توضیح داده شد. اکیدا توصیه می شود از درمان خودسرانه ترشحات پنیری واژن خودداری کرده و زیر نظر پزشک از این مطلب استفاده کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب