علت خشکی واژن در حین رابطه و دخول | بهترین درمان خشکی واژن هنگام دخول

علت خشکی واژن در حین رابطه و دخول | بهترین درمان خشکی واژن هنگام دخول

خشکی واژن هنگام دخول و در حین رابطه جنسی برای خانمها بسیار آزار دهنده است و به همین دلیل در این مقاله علت خشکی واژن هنگام دخول و بهترین راه درمان خشکی واژن هنگام دخول و نزدیکی بیان شده است اگر علت خشکی واژن در حین رابطه جنسی را نمی دانید در ادامه با سماتک همراه باشید تا به شما بگوییم چه داروهای برای خشکی واژن مناسب است. شما خانم های عزیز اگر می خواهید بدانید خشکی واژن چرا اتفاق می افتد می توانید به مقاله علت خشکی واژن چیست و چگونه درمان می شود؟ مراجعه کنید.

 

علت خشکی واژن در حین رابطه

بررسی علت خشکی واژن هنگام دخول، می‌تواند به روش درمان و رفع آن کمک کند. در صورتی که دلایلی همچون عدم تحریک کافی در رابطه زناشویی و یا استرس داشته باشد، با تغییر در رفتار و رفع این دلایل، مشکل حل خواهد شد. در صورتی که مشکل به دوران یائسگی برگردد با استروژن واژینال به درمان آن پرداخته می‌شود. درمان‌های دیگری نیز همچون روان کننده‌ها و یا مواد خانگی همچون روغن‌ نارگیل و روغن زیتون می‌تواند به رفع خشکی واژن کمک کند. علت خشکی واژن هنگام دخول هم می‌تواند به شرایط بدنی فرد از جمله یائسگی و دوران پس از زایمان مرتبط باشد و هم به شرایط روحی او. با توجه به علت این مشکل می‌توان از روش‌های درمان دارویی و خانگی استفاده کرد. اگر مدتی است در حین رابطه زناشویی مشکلاتی از جمله احساس سوزش و درد یا خونریزی برای شما اتفاق می‌افتد، احتمالا به خشکی واژن دچار شده‌اید. اما باید بدانید علت خشکی واژن هنگام دخول چیست تا بهتر بتوانید برای درمان آن اقدام کنید. ما پس از بررسی علائم و علت‌های این مشکل، به شما راه‌های درمان دارویی و خانگی آن را نیز خواهیم گفت.

 

علائم خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن چه علائمی دارد؟ قبل از این که به دنبال انواع علت خشکی واژن هنگام دخول باشید، باید با علائمی که برای این موضوع وجود دارد آشنا شوید. در این بخش برخی علائم خشکی واژن معرفی شده است.

 

خارش، سوزش یا وجود التهاب در اطراف واژن
احساس سوزش هنگام ادرار
کاهش میل جنسی
وجود درد و خونریزی حین رابطه جنسی
عفونت‌های ادراری متوالی
تغییر میزان ترشحات واژن

 

علت خشکی واژن هنگام دخول

همانگونه که گفته شد خشکی واژن یکی از عوارض ورود به دوران یائسگی می‌باشد که در این دوران نیز ادامه پیدا می‌کند. در زیر به دلایل این امر اشاره خواهیم کرد و نهایتا علت خشکی واژن در حین رابطه جنسی و دخول بررسی خواهد شد:

 

کاهش سطح استروژن

استروژن هورمونی است که برای حفظ سلامت بافت واژن لازم می‌باشد. در واقع این هورمون به مرطوب ماندن محیط واژن، تنظیم سطح اسیدتی و حالت کشسانی آن کمک می‌نماید. بنابراین کاهش سطح استروژن منجر به ضعیف شدن بافت واژن و از بین رفتن حالت کشسانی آن می‌شود. سطح استروژن در شرایط زیر در بدن کاهش می‌یابد:

 

دوران یائسگی
به هنگام زایمان و بارداری
دوران شیردهی
در زمان استعمال سیگار و دخانیات
خارج کردن تخمدان از بدن
در دوران درمان سرطان
اختلال سیستم ایمنی بدن

 

خشکی واژن به دلیل عدم تحریک جنسی زن قبل از دخول

در برخی مواقع علت خشکی واژن هنگام دخول به ناتوانی شریک جنسی در تحریک و برانگیخته کردن زن مرتبط است. واژن زن به گونه‌ای طراحی شده که دارای یک ماده طبیعی لغزنده برای بهتر شدن رابطه جنسی می‌باشد. در صورتی که زن به خوبی تحریک نشده باشد، این ماده لغزنده به اندازه کافی ترشح نمی‌شود و همین موضوع سبب خشکی واژن و سخت شدن رابطه جنسی خواهد شد.

 

یائسگی علت اصلی خشکی واژن هنگام دخول

افرادی که به دوران یائسگی نزدیک می‌شوند از جمله کسانی هستند که ممکن است با خشکی واژن مواجه شوند. علت خشکی واژن هنگام دخول برای این افراد، کاهش هورمون استروژن در بدن می‌باشد.

 

مصرف داروهای خاص عامل خشکی واژن هنگام دخول

مصرف برخی از داروها باعث خشکی در قسمت‌هایی از بدن می‌شوند که واژن یکی از آن قسمت‌ها می‌باشد. داروهای مربوط به سرما خوردگی، آلرژی و ضد افسردگی از این دسته داروها هستد. داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان (برای مثال سرطان سینه) استفاده می‌شوند نیز باعث خشکی واژن می‌شوند. مصرف داروهای ضد آلرژی مانند آنتی هیستامین، داروهای ضد افسردگی و داروهایی که برای پیشگیری از بارداری تجویز می‌شوند از دیگر مواردی است که در خشک شدن واژن تأثیرگذار است.

 

سندرم شوگرن علت خشکی واژن هنگام دخول

سندرم شوگرن یک نوع بیماری التهابی خود ایمنی است که روی ترشح غدد برون‌ریز بدن تأثیر می‌گذارد و علت خشکی واژن هنگام دخول است. این سندرم می‌تواند یکی از انواع علت خشکی واژن هنگام دخول به حساب بیاید. دلایل دیگری وجود دارد که به ندرت باعث بروز این عارضه می‌شود. برای مثال استفاده از برخی محصولات بهداشتی یا استفاده از دوش واژینال باعث به هم خوردن تعادل شیمیایی درون واژن می‌شود. درنتیجه واژن شما دچار التهاب و خشکی خواهد شد. سندرم شوگرن یکی دیگر از دلایل بروز این عارضه می‌باشد. بروز این سندرم علاوه بر ایجاد خشکی در واژن باعث خشکی در چشم‌ها و دهان نیز خواهد شد.

 

خشکی واژن هنگام دخول به دلیل استرس

افزایش استرس و اضطراب ذهنی می‌تواند منجر به تولید مقادیر بالایی از هورمون اپی‌نفرین می‌شود. ترشح این هورمون علت خشکی واژن هنگام دخول خواهد شد. به همین دلیل خانم‌هایی که بیشتر از سایرین دچار استرس و تنش می‌شوند و دائماً اضطراب دارند، بیشتر با مشکلاتی مانند خشکی واژن و ایجاد درد و خونریزی هنگام برقراری رابطه جنسی مواجه هستند.

 

دوش واژینال مهمترین علت خشکی واژن هنگام دخول

استفاده از مواد شیمیایی در صابون‌ها و مواد شوینده‌ای که در حمام استفاده می‌کنید و به کار بردن این مواد برای لباس زیر، از دیگر انواع علت خشک شدن واژن هنگام دخول است. صابون‌هایی که حالتی عطری مانند دارند، از جمله این مواد شوینده تحریک کننده هستند. دوش واژینال نیز از دیگر مواردی است که علت خشکی واژن هنگام دخول می شود. افرادی که این کار را برای کاهش درد و التهاب ناحیه واژن انجام می‌دهند، امکان این که واژن آن‌ها نتواند ماده لیز و لغزنده را حتی بعد از تحریک شدن ترشح کند وجود دارد.

 

خشکی واژن در دوران زایمان و شیردهی

در دوران زایمان و شیردهی یکی از مواردی که ممکن است فرد با آن مواجه شود، خشکی واژن می‌باشد. علت خشکی واژن هنگام دخول پس از زایمان، کاهش سطح هورمون استروژن می‌باشد. در این زمان نباید نگرانی زیادی درباره این مشکل داشته باشید، زیرا پس از گذشت چند ماه که ترشح هورمون‌ها به وضعیت عادی بازگشت، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

 

خشکی واژن هنگام دخول به علت پرتو درمانی

از دیگر دلایل خشکی واژن می‌توان به قرار گرفتن در معرض پرتو درمانی برای مقابله با بیماری سرطان و مصرف داروهایی مانند داروی کنترل میزان قند خون اشاره کرد.

علت خشکی واژن در حین رابطه و دخول | بهترین درمان خشکی واژن هنگام دخول

درمان خشکی واژن هنگام دخول

بهترین روشهای درمان خشکی واژن هنگام دخول را بیان می کنیم. حال که با انواع علت خشکی واژن هنگام نزدیکی و حین رابطه جنسی آشنا شده‌اید، می‌دانید که علت‌هایی همچون عدم تحریک کافی یا استرس را می‌توان با تغییر در رفتار بهبود بخشید و در نتیجه تا حد زیادی مشکل خشکی واژن حل خواهد شد. اما بعضی از علت‌ها همچون وجود بیماری‌های خاص و یائسگی را نمی‌توان تغییر چندانی داد. بنابراین زمان آن رسیده که درباره درمان خشکی واژن هنگام دخول به صورت دارویی و خانگی اطلاعات مناسبی کسب نمایید.

 

درمان دارویی خشکی واژن هنگام دخول

داروهای درمان کننده خشکی واژن هنگام دخول را باید بشناسید. درمان به وسیله هورمون ممکن است برای همه‌ی افراد انتخاب مناسبی نباشد. جایگزین استروژن به طور طبیعی می‌تواند در درمان خشکی کمک کننده باشد اما می‌تواند عوارضی نیز به همراه داشته باشد:

 

افزایش وزن
احتباس مایعات در بدن
حالت تهوع
سر درد
سینه‌های حساس
مشاهده لکه بر روی پوست
افزایش خطر سکته مغزی، لخته شدن خون و سرطان سینه و سرطان تخمدان

 

روش‌های جایگزین دیگری بجای درمان با استروژن وجود دارد که قبل از شروع به استروژن تراپی ارزش امتحان کردن خواهند داشت. این روش‌ها به شرح زیر می‌باشند:

 

درمان خشکی واژن هنگام دخول با روان کننده‌ها

پس از بررسی علائم و علت خشکی واژن هنگام دخول، می‌توانید از روان کننده‌ها برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید. روان کننده‌ها برای درمان خشکی واژن خفیف یا متوسط کمک شایانی به شما می‌کنند. روان کننده‌های آبی که به شما کمک می‌کنند محیط واژن خود را مرطوب نگه دارید؛ با این وجود زمان موثر این روش حدود یک ساعت می‌باشد.
روان کننده‌ها به شکل ژل و مایع در بازار عرضه شده‌اند. روان کننده‌ها جذب پوست نمی‌شود و نیازی نیست مدام از آن‌ها در حین رابطه استفاده کنید. استفاده از این مواد سبب می‌شود که درون واژن به خوبی لیز شود و دیگر با رابطه جنسی آسیب به بافت نازک و حساس دیواره واژن ایجاد نخواهد شد. با وجود این که روان کننده‌ها خشکی واژن را هنگام نزدیکی از بین می‌برند، فرد از رابطه جنسی لذت می‌برد و احساس درد و خونریزی نخواهد داشت.
روان کننده‌ها در سه دسته به بازار عرضه می‌شوند.

 

روان کننده‌های مبتنی بر آب
روان کننده‌های مبتنی بر سیلیکون
روان کننده‌های مبتنی بر روغن (شامل ژل‌های نفتی)

 

نکته: هنگام استفاده از روان کننده‌ها باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که روان کننده‌های مبتنی بر روغن و دارای ترکیبات نفتی روی لاتکس تأثیر می‌گذارند و به کاندوم صدمه می‌زنند؛ بنابراین هنگام استفاده از این روان کننده‌ها باید روش دیگری را برای پیشگیری از بارداری در نظر داشته باشید.

 

درمان خشکی واژن با مرطوب کننده واژینال

مرطوب کننده واژینال یک نوع کرم است که آن را درون واژن قرار می‌دهند تا حالتی مرطوب داشته باشد. این کرم بر پایه آب ساخته شده است و ماندگاری آن بیشتر از روان کننده‌ها است.

 

استروژن واژینال بهترین درمان خشکی واژن هنگام دخول

استروژن واژینال معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که در دوران یائسگی به سر می‌برند. استروژن واژینال پس از بررسی علت خشکی واژن هنگام دخول و در صورت مشاهده کاهش میزان استروژن تجویز می‌شود. برای افزایش استروژن هم می‌توان از حلقه‌هایی که حاوی استروژن هستند و درون واژن قرار می‌گیرند استفاده کرد و هم می‌توان شیاف‌های حاوی استروژن را به صورت ایستاده یا در حالت درازکش به درون واژن هدایت کرد تا سطح ترشح هورمون در این ناحیه نرمال شود. کرم‌هایی نیز به این منظور ارائه شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به درون و اطراف واژن بمالید. این کرم‌ها مانع از خشکی واژن و وجود احساس درد، سوزش و خارش در این ناحیه می‌شوند.

 

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان خشکی واژن

به هنگام مراجعه برای درمان، پزشک شما ممکن است در خصوص علائمی که دارید از شما سوالاتی بپرسد؛ سوالاتی که برخی از آن‌ها ممکن است نامرتبط به نظر آید. حتما پزشک خود را در خصوص نسخه‌های بیماری‌های دیگر خود و داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌نمایید در جریان بگذارید. ممکن است لازم باشد که معاینه لگنی بر روی شما انجام گیرد. در طی آزمایش لگنی، پزشک با فشار دادن شکم به سمت پایین و وارد کردن انگشت خود در واژن شما به بررسی تغییرات احتمالی بافت دورن واژن می‌پردازد. اگر با معاینات و بررسی‌های انجام شده علت خشکی واژن شما مشخص نشود باید تحت آزمایش‌های دیگری نظیر آزمایش پاپ اسمیر قرار بگیرید‌. به محض اینکه علت ابتلا شما به این عارضه مشخص شد، فرایند درمانی شما آغاز خواهد شد. اگرچه درمان به وسیله‌ی استروژن (استروژن تراپی) روش رایجی می‌باشد، با این حال روش‌های درمانی دیگری نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

علت خشکی واژن در حین رابطه و دخول | بهترین درمان خشکی واژن هنگام دخول

درمان خانگی خشکی واژن هنگام دخول

علت خشکی واژن هنگام دخول هر چه که باشد، علاوه بر درمان‌های دارویی می‌توانید از درمان خانگی خشکی واژن هنگام دخول استفاده کنید. در اینجا به چند روش درمان خانگی خشکی واژن هنگام دخول و نزدیکی اشاره کرده‌ایم. همچنین ابتدا باید بدانید که اگر در نظر دارید که از گیاه دارویی خاصی برای بهبود خود استفاده نمائید حتما قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید، چرا که ممکن است بسیاری از داروهای گیاهی با دیگر داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند.

 

روغن نارگیل

اولین راهی که می‌توانید برای برطرف کردن خشکی واژن با استفاده از مواد خانگی استفاده کنید، مصرف روغن نارگیل است. برای تأثیرگذاری بیشتر این روغن، باید یک پنبه را به روغن نارگیل آغشته کرده و روغن را به اطراف و درون واژن بمالید.

 

روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون به صورت خوراکی و مالیدن آن به ناحیه واژن تا حدودی می‌تواند در کاهش میزان خشکی و درد و سوزش واژن مؤثر باشد.

 

برگ گیاه گزنه

اگر پس از بررسی علت خشکی واژن هنگام دخول به این موضوع فکر کردید که از گیاهان دارویی برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم دمنوش گزنه را مد نظر داشته باشید. برای تهیه این دمنوش باید برگ گزنه را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. پس از آماده شدن دمنوش، اجازه دهید تا آن سرد شود. حال باید روزی دو تا سه بار واژن را با این محلول بشویید تا خشکی واژن کاهش پیدا کند.

 

بابونه

بابونه از دیگر گیاهان دارویی است که می‌تواند برای درمان خشکی واژن استفاده شود. برای مصرف این گیاه دارویی باید برگ گل بابونه خشک شده را حدود ده دقیقه بجوشانید. پس از آماده شدن دمنوش می‌توانید آن را نوش جان کنید.

 

سویا

ترکیبات موجود در سویا و محصولات مربوط به سویا اثراتی همانند مصرف استروژن دارند. با اضافه کردن سویا به رژیم غذایی خود می‌توانید بهبود نسبی را در خشکی واژن خود احساس نمائید.

 

در این پست با مهمترین علت خشکی واژن هنگام دخول و نزدیکی آشنا شدید و همچنین درمان های دارویی خشکی واژن هنگام دخول برای شما خانم های عزیز بیان شد. اگر هنوز ره دنبال راهی برای درمان خشکی واژن هنگام دخول هستید بهتر سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب