رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی خیلی کار سختی نیست و برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی که دغدغه بسیاری از خانم های خانه دار است کافی است اقدامات لازم را انجام دهید برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا روشهای از بین بردن بوی فاضلاب ماشین لباسشویی را بیان کنیم.

 

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی

رفع بوی بد فاضلاب ماشین لباسشویی بسیار مهم است و شما می توانید اینکار را برای رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی انجام دهید. وجود بوی فاضلاب ماشین لباسشویی یکی از مشکلاتی است که همواره در بسیاری از خانه ها وجود داشته و باعث ایجاد رایحه نامطبوعی در محل قرار گرفتن ماشین لباسشویی که عموماً در آشپزخانه است می شود. از سوالات رایج مردم در مورد ماشین لباسشویی این است که “چرا ماشین لباسشویی من بوی بد فاضلاب می دهد؟ چگونه از شر بوی فاضلاب ماشین لباسشویی خلاص شوم؟ “

 

بوی فاضلاب ماشین لباسشویی معمولا بخاطر رشد میکرو ارگانیسم­ها در داخل درام یا سبد ماشین لباسشویی شما بوجود می ­آید. محیط گرم و مرطوبی که توسط سیکل شستشو ساخته می­ شود، بعلاوه حضور شوینده و نرم کننده ­هایی که بجا مانده ­اند، بست مناسبی برای رشد باکتری ­ها، کپک­ ها و قارچ ­ها می­ باشد. در صورتی که لباسشویی شما مدت زمان لازم برای برای خشک شدن مناسب را نداشته باشد، این ماده آلی به فساد خود ادامه می­ دهد تا جایی که باعث ایجاد بوی نامطبوع درون و پیرامون ماشین لباسشویی می ­شود و به راحتی می­ تواند به لباس ­های شما منتقل گردد. حتی در شرایط بدتر بوی بد فاضلاب ماشین لباسشویی به فضای خانه شما هم سرایت نموده و موجب ایجاد بوی بسیار بد در محیط می ­گردد!

 

برای رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی ابتدا از پاک سازی محفظه مواد شوینده شروع کنید، با رجوع به دفترچه راهنما روش خارج کردن آن را بیابید سپس با کمک شوینده هایی معمولی و مسواک جرم این محفظه را کاملا از بین ببرید آب کشی و خشک نمایید سپس نصب کنید.

در مرحله بعدی برای رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی فیلتر پایین کابین ماشین لباسشویی را با کمک دفتر چه راهنما بیابید درب آن را باز کنید و با مسواک شروع به جرم گیری ماشین لباسشویی نمایید.

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

درب ورودی اغلب ماشین های لباسشویی امروزی یک حلقه لاستیکی قرار دارد که با کمک ابر اسفنجی و دستمال بعد از هر بار شستشو لباس ها آب جمع شده دراین بخش را باید خشک کنید اگر این کار را تاکنون انجام نداده اید این قسمت را بررسی کنید و جرم های داخلی آن را با استفاده از اسفنج کفی و دستمال تمیز کنید.

برای تمیز کردن محفظه دیگ ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی به دلیل وجود حفره های بسیار می توانید از جوش شیرین یا قرص های تمیز کننده ماشین لباسشویی استفاده کنید، ماشین را روشن کنید تا به صورت خالی کار کند بهترین دما برای این کار استفاده از آب شصت درجه است.

 

پس از هر بار استفاده درب ماشین لباسشویی را چند ساعت باز بگذارید تا تبادل هوا صورت گیرد و کاملا خشک شود ، سعی کنید به جای مایع‌های شوینده از پودر شستشو برای رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی استفاده کنید چون مایع شستشو در محفظه‌ها باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود.

 

از جوش شیرین، سرکه سفید و آب می‌توانید برای رفع بوی بد فاضلاب ماشین لباسشویی استفاده کنید. همچنین، برای تمیز نگه داشتن ماشین لباسشویی در انتخاب مواد شوینده دقت کرده و مخزن اصلی و فیلتر لباسشویی را به طور منظم تمیز کنید.

 

یکی از گلایه‌های بیشتر کاربران از همه ماشین‌های لباسشویی که درب آنها از جلو باز می‌شود بوی فاضلاب ماشین لباسشویی است که بعد از استفاده مستمر با گذشت زمان ایجاد می‌کنند. دلیل این بوی زننده نم و رطوبتی است که در داخل ماشین به دام می‌افتد. اصلاً هم مهم نیست که شما به طور مرتب از ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنید یا مدت کوتاهی بدون استفاده مانده است: بالاخره بوی فاضلاب از ماشین لباسشویی ناگزیر متساعد می‌شود.

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

با اینکه محصولات پاک‌کننده زیادی در بازار هستند که می‌توانید برای تمیز کردن و رفع بوی بد ماشین لباسشویی با استفاده از برنامه پاک‌سازی استفاده کنید اما همیشه این محصولات آن قدر خوب نیستند که شما را کاملاً در رفع بوی بد فاضلاب ماشین لباسشویی خلاص کنند. راهکارهای ارزان‌تری نیز برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و نتیجه بهتری بگیرید. دو منطقه اصلی که باعث ایجاد بوی بد می‌شوند لاستیک درب ورودی و محفظه یا دیگ ماشین لباسشویی است.

 

۱- پس از هر بار شست‌وشوی لباس در ماشین لباسشویی، لاستیک درب وردی را پاک کنید تا کاملاً خشک شود.

۲- هر گونه کپک را با استفاده از مقدار کمی سفیدکننده رقیق از لاستیک پاک کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا ماده سفیدکننده به خورد کپک برود و سپس آن را به خوبی خشک کند. حتی می‌توانید از ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین به جای سفیدکننده استفاده کنید.

۳- یک پیمانه لیوان آب گرم و یک‌چهارم پیمانه سرکه سفید را داخل یک ظرف بریزید. یک پارچه کهنه پاک‌کننده را مرطوب کنید اما نه طوری که خیس شود. داخل دیگ را پاک و سپس آن را خشک کنید.

۴- نصف پیمانه سرکه سفید را داخل محفظه ماده شوینده بریزید و برنامه شست‌وشو را به راه اندازید. سرکه به طور معمول هر باکتری که داخل ماشین لباسشویی باشد را از بین می‌برد و شما را از بوی بد نجات می‌دهد. برای بوهای سرسخت و زننده که از بین نمی‌روند، نصف پیمانه جوش شیرین را قبل از شروع برنامه شست‌وشو به دیگ اضافه کنید.

۵- درب ماشین لباسشویی را تا دو ساعت پس از پایان شست‌وشو باز بگذارید. با این کار، رطوبت ماشین لباسشویی از بین می‌رود.

 

برای تمیز نگه داشتن و از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی نکات زیر را به یاد داشته باشید.

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی

 

دقت در انتخاب مواد شوینده
برای ماشین‌های لباسشویی با درب جلو، همیشه باید از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که مناسب برای دستگاه‌هایی با راندمان بالا هستند. مواد شوینده نرمال معمولا کف صابون زیادی تولید می‌کنند که این موضوع می‌تواند برای ماشین‌های لباسشویی با درب جلو مشکل ایجاد کند. علاوه بر این، نباید از نرم کننده‌های مایع برای ماشین‌های لباسشویی با درب جلو استفاده شود.

 

خشک نگه داشتن مخزن اصلی لباسشویی
دقت کنید که مخزن اصلی لباسشویی به مدت طولانی مرطوب نباشد. سعی کنید بلافاصله بعد از اتمام کار لباسشویی، لباس‌ها را از آن خارج کرده و درب آن را باز بگذارید.

 

تمیز نگه داشتن لاستیک دور درب لباسشویی
علاوه بر کار‌های گفته شده در بالا، به یاد داشته باشید که لاستیک دور درب لباسشویی را نیز به طور منظم تمیز نگه دارید. برای این کار، می‌توانید از ترکیب سرکه سفید و آب استفاده کنید. مواد را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید.

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

علت بوی بد داخل ماشین لباسشویی

برای بوی بد داخل ماشین لباسشویی دلایل زیادی وجود دارد که ما امکان توضیح تک تک این دلایل را نداشته و به اختصار شما را با آنها آشنا می‌کنیم:

 

خارج نکردن لباس های خیس از ماشین لباسشویی و نگهداری آنها برای مدت زیاد که علاوه بر ایجاد بوی بد داخل ماشین لباسشویی امکان رشد قارچ ها را داده و باعث ایجاد ناراحتی پوستی خواهد شد
بستن درب ماشین لباسشویی بعد از اتمام مراحل شستشو و خارج نکردن لباس‌ها
خشک نکردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی بعد از هر بار شستشو

سرویس نکردن سالیانه و عدم رسیدگی به ماشین لباسشویی
گیر کردن شی یا لباس در قسمت فیلتر پمپ تخلیه و عدم تمیز کردن آن که شما می‌توانید از آموزش تمیز کردن فیلتر پمپ تخلیه این کار را یاد بگیرید
تمیز نکردن جاپودری ماشین لباسشویی (می‌بایست هرچند مدت یک‌بار چاپودری را بیرون کشیده و آن را تمیز کنید)

مواردی که به آن ها اشاره کردیم، از مهم ترین مواردی است که باعث ایجاد بوی بد فاضلاب داخل ماشین لباسشویی می شود.

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

از بین بردن بوی فاضلاب ماشین لباسشویی

بوی فاضلاب ماشین لباسشویی زننده است و تمام فضای آشپزخانه و خانه تان را فرا می گیرد برای از بین بردن بوی فاضلاب ماشین لباسشویی کارهای زیر را انجام دهید:

 

از گرما استفاده کنید

ممکن است برای صرفه جویی در هزینه ­های انرژی خود به استفاده از تنظیمات آب سرد برای شستشوی بخش عمده لباس­ های خود روی بیاورید، اما بسیار مهم است که آخرین شستشو و استفاده­ شما از ماشین لباسشویی در روز را حتما با آب گرم انجام دهید، تا هرگونه مواد باقیمانده موجود از بین بروند.

 

از محصولات صحیح و مناسب استفاده کنید

اگر شما در خانه خود از یک ماشین لباسشویی درب جلو استفاده می­ کنید، لازم است که از مواد شوینده و پودرهای مناسب استفاده نمایید. محصولاتی که برای ماشین­ های لباسشویی پر بازده امروزی طراحی شده­اند، کف صابونی کمتری تولید کرده و درنتیجه مواد شوینده کمتری در هر سیکل را باقی می­ گذارند. محفظه نرم کننده را جدا کرده و سپس تمیز کنید. اگر ماشین لباسشویی دارای محفظه پودر و نرم کننده ای است که قابلیت جدا شدن از ماشین لباسشویی را دارد پس بهتر است این محفظه را جدا کرده و آن را به خوبی تمیز کنید.

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

تمیز کردن واشرهای ماشین لباسشویی

یکی دیگر از قسمت‌های دستگاه که با پدیده بوی فاضلاب ماشین لباسشویی ارتباط مستقیم دارد، واشر‌های مربوط به اطراف محفظه و همچنین اطراف ورودی و خروجی آب دستگاه است. واشرهای محفظه دستگاه به شکلی قرار می‌گیرند که مانع از خروج آب از اطراف آن شوند و به همین دلیل ممکن است با حجم بسیار زیادی از مواد آلاینده مواجه شوند. طبیعتاً اگر حجم مواد آلاینده و باکتری‌ها بالا باشد، به مرور زمان یک لایه بر سطح این واشرها تشکیل خواهد شد که منبع خوبی برای تغذیه باکتریها و قارچها به شمار می‌رود. بنابراین استفاده از تمیز کننده‌های مخصوص واشر ماشین لباسشویی نیز ایده مناسبی است.

 

البته واشر‌های مربوط به سیستم تخلیه نیز در معرض عبور جریان و آبهای آلوده قرار دارند و ممکن است مواد آلاینده بر سطح آنها تجمع کنند. سخت بودن تمیز کردن این واشرها و همچنین دسترسی به آنها مزید بر علت شده است که این واشرها به عنوان یک منبع اصلی برای بوی بد فاضلاب ماشین لباسشویی به شمار بروند. انتخاب یک ماده شوینده مناسب برای این واشرها و باز کردن آنها برای تمیز کردن، پیشنهاد خوبی هستند که می‌تواند منبع اصلی بوی بد ماشین لباسشویی را از بین ببرند.

 

برای این کار باید حجم آب ورودی به دستگاه را به حدود ۳ تا ۴ برابر افزایش دهید و مقدار نسبتاً زیادی از ماده شوینده واشرهای ماشین لباسشویی به آن اضافه کنید. چرخش مداوم دستگاه به همراه استفاده از آب داغ کمک می‌کند که کلیه لایه‌ها و بخش‌های اضافی تشکیل شده برای واشرها از بین رفته و منبع اصلی بوی فاضلاب ماشین لباسشویی از سطح واشرها کنده شود. البته بتوانید این واشرها را جدا کنید، به احتمال زیاد کار شما بسیار آسان‌تر خواهد شد. مراجعه به یک تعمیرکار نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را برطرف کند.

 

جریان هوا را بهبود ببخشید

جریان هوای مناسب برای کمک به خشک شدن اجزای داخلی ماشین شما مورد نیاز است. در انتهای برنامه شستشو، لباس­ های خود را فورا از ماشین خارج کنید و حتما درب را باز بگذارید تا رطوبت باقی مانده در داخل ماشین لباسشویی تبخیر شود. جهت اطمینان بیشتر می­ توانید یک فن تهویه یا رطوبت زدا را در اتاق رختشویی خود نصب کنید تا فرآیند خشک شدن را سرعت ببخشید.

 

ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید

پیش تر توضیح دادیم که چون منبع اصلی بو مشخص نیست شما می‌بایست هر چند مدت یک بار اقدام به تمیز کردن فیلتر پمپ تخلیه و چاپودری کنید. ممکن است تصمیم بگیرید که نظافت و تمیزکاری لباسشویی و اتاق رخت شویی خود را به سرویس­های خدماتی و نظافتی بسپارید، یا اینکه خودتان قصد اینکار را داشته باشید. در هر صورت بسیار مهم است که شستشو و تمیزکاری ماشین لباسشویی و خشک کن خود را به صورت منظم دانجام دهید. برای این کار چندین راه­ حل خانگی و تجاری وجود دارد که این کار را راحت ­تر می کند. از جمله:

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی با سرکه و جوش شیرین

یکی از مهم ترین کارهایی که شما می‌بایست انجام دهید این است که هر ۶ ماه یکبار دو لیوان سرکه سفید را در داخل ماشین لباسشویی ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه درب ماشین لباسشویی را ببندید. ممکن است بخواهید از سفید کننده استفاده کنید، اما توصیه می‌کنیم از ماده‌ای ملایم‌تر مانند جوش شیرین استفاده کنید. ۱/۴ فنجان جوش شیرین را با ۱/۴ فنجان آب ترکیب کنید. محلول را درون مخزن شوینده لباسشویی بریزید.

 

بعد از آن باید برنامه ماشین لباسشویی را روی داغ ترین و طولانی ترین برنامه شستشو تنظیم کرده و اجاره دهید تا عمل شستشو بدون لباس انجام شود. دقت کنید اگر برای بار اول است که این کار را انجام می‌دهید و بعد از انجام آن این مشکل حل نشد، حتماً مقداری جوش شیرین نیز به محلول سرکه اضافه کرده و این کار را دوباره تکرار کنید شما با این کار به راحتی از شر بوی فاضلاب ماشین لباسشویی راحت خواهید شد. چرا که ترکیب جوش شیرین و سرکه در حل نمودن چربی­ ها، روغن ­ها، دوده، چرک و سایر مواد باقی مانده در ماشین شما بسیار موثر است. دو فنجان سرکه سفید را درون مخزن اصلی لباسشویی برای رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی بریزید. سپس، ماشین را بر روی سرعت نرمال و حرارت زیاد قرار دهید. جوش شیرین و سرکه هر گونه کثیفی و مواد زائد را از بین خواهند برد. همچنین، به رفع بوی بد فاضلاب ماشین لباسشویی نیز کمک می‌کنند.

رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی | برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی چه باید کرد

رفع بوی بد ماشین لباسشویی

 

شوینده­ های تجاری ماشین لباسشویی

به فروشگاه دلخواه خود رفته و راهرو مربوط به محصولات ماشین لباسشویی را بگردید. یک شوینده مناسب ماشین لباسشویی انتخاب کنید که امکان استفاده به همراه لباس­ها را داشته باشد. ارتفاع اضافی و امکان سایشی بیشتر بدلیل مجموعه لباس ­ها و حوله­ ها می­ تواند در فرآیند شستشوی خود ماشین لباسشویی مفید باشد.

 

شستشوی دستی

حلقه لاستیکی اطراف درب ماشین لباسشویی، مکان رایجی برای رشد و تجمع کپک ­ها و قارچ­ ها می ­باشد. از یک پارچه تمیز و مرطوب و یک پاک کننده ملایم و یا ترکیب سرکه و آب برای تمیزکاری و شستشو استفاده نمایید. حتما در پایان با یک پارچه تمیز دیگر داخل سبد را خشک کنید و در انتها درب ماشین را باز بگذارید تا جریان هوا بهبود یابد. اگر هر گونه لکه‌ای باقی ماند، به نسبت مساوی سرکه سفید و آب را ترکیب کرده و با قسمت زبر اسکاچ ظرفشویی، لکه‌ها را از بین ببرید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب