علت تکان خوردن زیاد و شدید ماشین لباسشویی + جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی

علت تکان خوردن زیاد و شدید ماشین لباسشویی + جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی

تکان خوردن ماشین لباسشویی ال جی، سامسونگ، دوو، ایندزیت، بوش و… ممکن است پس از چندین سال کارکرد مداوم اتفاق بیفتد علت تکان خوردن زیاد ماشین لباسشویی و همچنین نحوه جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی سامسونگ و ال جی را در ادامه بیان خواهیم کرد.

 

علت تکان خوردن ماشین لباسشویی

علت لرزش شدید و تکان خوردن زیاد ماشین لباسشویی، براساس مدل آن متفاوت است، اما ماشین لباسشویی ال جی و سامسونگ که در از جلو دارند، نسبت به ماشین‌هایی که از بالا باز می‌شوند، لرزش بیشتری دارند؛ چرا که این ماشین‌ها دارای موتور‌های قوی‌تری هستند و سرعت چرخش آن‌ها بسیار بالاتر است. علل بسیاری می‌تواند باعث راه رفتن و تکان خوردن ماشین لباسشویی شما شود، اما احتمالا در لیست زیر می‌توانید علت تکان خوردن ماشین لباسشویی و راه حل آن را پیدا کنید. آیا ماشین لباسشویی ال جی تان هنگام کار کردن شروع به لرزش و تکان خوردن های شدید می‌کند؟ لرزش‌های ریز ماشین لباسشویی می‌تواند طبیعی باشد، اما اگر تکان خوردن ماشین لباسشویی شدید و زیاد است و سر و صدای زیادی تولید می‌کند، باید به دنبال چاره باشید، چرا که در این صورت این تکان های شدید و مداوم ماشین لباسشویی نه تنها باعث ناراحتی خود شما می‌شود بلکه برای عملکرد ماشین لباسشویی تان هم خوب نیست. برای حل مشکل، باید علت تکان خوردن ماشین لباسشویی را بدانید.

علت تکان خوردن زیاد و شدید ماشین لباسشویی + جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی

علت تکان خوردن زیاد ماشین لباسشویی

علت تکان خوردن ماشین لباسشویی در هر مدل مختلف است. ماشین لباسشویی به گونه ای طراحی شده است که روی یک سطح ثابت در منزل شما بدون هیچ لرزشی کار کند. اگر ماشین لباسشویی شما هنگام گردش تکان می خورد و یا در طول زمین حرکت می کند؛ چند احتمال برای این ایراد وجود دارد. شما در قدم اول باید علت تکان خوردن های شدید و زیاد ماشین لباسشویی را هنگام چرخش بررسی کنید. علت معمولا به طور ناگهانی بعد از جابه جایی ماشین لباسشویی یا خرید آن اتفاق می افتد.

 

دلیل تکان خوردن شدید ماشین لباسشویی

1-وزنه های بالانس : در ماشین لباسشویی ها وزنه هایی در جهت بالانس قرار داده شده اند. اگر این وزنه ها به دلایلی جدا شوند باعث تکان خوردن شدید ماشین لباسشویی خواهند شد.
2-قطعات مخزن : اگر قطعات مخزن ماشین لباسشویی به دلایلی خراب شوند این موضوع میتواند باعث تکان های شدید لباسشویی شود.
3-بلبرینگ مخزن : یکی از قطعاتی است که در صورت اسیب دیدن میتواند باعث بروز لرزش و تکان خوردن شدید در ماشین لباسشویی شود.
4-خراب شدن قطعه ی فولی : در لباسشویی قطعه ای به نام فولی یا فلکه ی ابکش وجود دارد که خراب شدن ان میتواند دلیل تکان خوردن ماشین لباسشویی شود.
5-خراب شدن قطعه ی تاخو : در ماشین لباسشویی قطعه ای به نام تاخو وجود دارد که خراب شدن ان باعث عدم تنظیم جریان برق ورودی به سیستم میشود که یکی از دلایل تکان خوردن شدید ماشین لباسشویی است.

علت تکان خوردن زیاد و شدید ماشین لباسشویی + جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی

تکان خوردن ماشین لباسشویی به علت تراز نبودن

ماشین‌های لباسشویی، معمولا دارای پایه‌های تنظیم شونده هستند. بسیار مهم است که قبل از به کار انداختن ماشین لباسشویی، اطمینان حاصل کنید که پایه‌ها تنظیم و ماشین لباسشویی تراز باشد. ابتدا با دستگاه یا اپلیکیشن‌های تراز، بررسی کنید که آیا مشکل تکان خوردن ماشین لباسشویی از تراز نبودن ماشین لباسشویی است یا خیر. در صورتی که ماشین لباسشویی همچنان لرزش داشته و تکان میخورد، احتمالا مشکل از تراز نبودن پایه های ماشین لباسشویی است. و شما باید پایه ها را تنظیم کنید . تراز نبود لباسشویی موجب خراب شدن ان میشود پس حتما ان را تراز کنید.

 

تسمه کاهش حرکت دیگ

برخی از ماشین لباسشویی های درب از بالا از تسمه کاهش حرکت دیگ برای زیرسازی دیگ در زمان چرخش استفاده می کنند. چهار تسمه به بالای دیگ و هر گوشه اتاقک لباسشویی متصل شده است. این تسمه ها لاستیکی هستند و ممکن است در همان استفاده عادی از دستگاه از بین بروند. هنگامی که تسمه ها کش پیدا کنند و یا آسیب ببینند، ممکن است دیگ در طول فرایند چرخش با اتاقک تماس پیدا کند و باعث به وجود آمدن لرزش و تکان خوردن های شدید، راه رفتن یا صدای ضربه بلند شود. اگر به صورت مداوم بیش از ظرفیت لباسشویی در آن لباس بریزید، فشار زیادی به این تسمه ها وارد می کنید و منجر به خراب شدن آن ها شوید. در نهایت این تسمه ها باید جایگزین شوند و البته ما پیشنهاد می کنیم که در صورت بروز چنین مشکلی هر 4 تسمه کاهش حرکت دیگ جایگزین شوند.

 

کمک فنر

همه ماشین های لباسشویی درب از جلو برای کاهش تکان خوردن دیگ لباسشویی هنگام چرخش، دارای کمک فنر هستند. کمک فنرها به فریم پایه و بیرون دیگ متصل شده اند و برای دسترسی به آن ها باید پنل عقبی یا جلویی را بردارید. هنگامی که کمک فنرها ضعیف شده یا آسیب ببینند، بارهای نامتعادل باعث می شود ماشین لباسشویی به حرکت دربیاید و یا اینکه دچار لرزش و تکان خوردن شود و اغلب در طول فرایند شستشو صدای بلندی ایجاد می شود. اگر این مشکلات برطرف نشوند، می توانند منجر به آسیب دیدن سایر اجزا ماشین لباسشویی نیز شود. در چنین مواقعی باید کمک فنرها برای وجود هر گونه علائم شکستگی، نشتی و یا ضعیف شدن قدرت عمل توسط تکنسین متخصص تعمیر ماشین لباسشویی بررسی شوند و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض شوند.

علت تکان خوردن زیاد و شدید ماشین لباسشویی + جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی

فنرهای دیگ

فنرهای دیگ در ماشین لباسشویی به منظور معلق نگه داشتن دیگ در اتاقک لباسشویی و یا ثابت نگه داشتن دیگ به پایه ماشین لباسشویی استفاده می شود. همچنین این فنرها هنگامی که ماشین می چرخد، لرزش ها و ارتعاشات سبد شستشو را جذب می کنند. به گزارش سماتک گاهی اوقات این فنرها آسیب دیده، کش می آیند و یا از هم جد می شوند و علت تکان خوردن ماشین لباسشویی می شوند؛ بنابراین بهتر است ماشین لباسشویی شما توسط کارشناس فنی مورد بازدید قرار بگیرد و فنرهای تعلیق آن به دقت بررسی شود تا اگر معیوب شده اند، توسط تکنسین متخصص تعویض شوند. گاهی اوقات ممکن است فنر‌هایی که دیگ ماشین را به بدنه آن متصل می‌کنند، از بین رفته باشند و همین موجب برهم خوردن تعادل ماشین لباسشویی هنگام چرخش است. این اتصالات و کمک فنر‌ها را چک کنید تا از سلامتشان اطمینان حاصل شود. دیگ لباسشویی توسط چهار فنر در بالای دیگ و دو عدد کمک در زیر دیگ به بدنه ماشین لباسشویی وصل شده است همه را چک کنید خرابی کمک های زیر دیگ شایع هستند پس چک کنید که اتصالات به خوبی متصل شده اند و کمک به درستی کار میکند اگر متوجه لقی در آن ها شدید باید آنها را تعویض کنید.

 

کیت رویی

برخی از ماشین‌های لباسشویی، قابلیت این را دارند که یک ماشین خشک کن روی آن‌ها قرار بگیرد. به این منظور یک کیت رویی برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شود که گاهی این کیت علت تکان خوردن زیاد ماشین لباسشویی است. اگر این کیت را به درستی نصب نکنید یا واشر‌های آن از بین بروند نمی‌تواند تعادل لازم را حفظ کند و شروع به لرزش می‌کند. کیت رویی ماشین و اتصالات آن را چک کنید تا از صحت عملکرد آن خاطر جمع باشید.

علت تکان خوردن زیاد و شدید ماشین لباسشویی + جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی

جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی

جلوگیری از لغزش و حرکت ماشین لباسشویی بسیار ساده است. برای جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی تان، اگر ماشین لباسشویی، به صورت مستقیم و بدون هیچ حایلی روی زمین قرار گرفته است، افزودن یک کفپوش زیر آن می‌تواند به جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی کمک کند. شما می توانید برای حل مشکل لرزش و تکان خوردن لباسشویی یک یا دو تخته چوب زیر ماشین لباسشویی قرار دهید تا سطحی با ثبات بیشتر ایجاد شود. اگر هیچ یک از این روش‌های ساده از لرزش شدید و تکان خوردن زیاد ماشین لباسشویی شما جلوگیری نمی‌کنند، سیستم عامل‌های ضد لرزشی در بازار وجود دارند که به حل مشکل شما کمک می‌کنند. برای مثال پد ضد لرزش ماشین لباسشویی در بازار وجود دارد که ماشین را در جای خود محکم و ثابت می‌کنند.

 

تراز کردن برای جلوگیری از تکان خوردن لباسشویی

ممکن است پایه‌های ماشین لباسشویی تراز باشند، اما همچنان ببینید که ماشین لباسشویی تان دچار لرزش زیادی است. ماشین های لباسشویی باید به صورت صحیح نصب شود و باید آنها را برای جلوگیری از تکان خوردن، تراز کنید ولی سختگیری در تراز کردن نیست به معنی اینکه لباسشویی در وضعیت مناسب قرار داشته باشد و حتما هر چهار تا پایه به زمین محکم چسبیده باشد یعنی دقیقا وزن لباسشویی روی چهارتا پایه تقسیم شود و لباسشویی لقی نداشته باشد .

 

1- برای این کار می توانید از تراز نجاری و یا نرم افزارهای مشابه بر روی گوشی های خود استفاده کنید. ابزار دلخواه را بر روی دستگاه قرار داده و حباب داخل لوله را دنبال کنید. ابتدا از چپ به راست و سپس از جلو به عقب دستگاه را جهت همسطح بودن با زمین و تراز بودن برررسی کنید. در صورتی که حباب در مرکز قرار ندارد باید تغییراتی در قرارگیری دستگاه جهت تراز بودن ایجاد کنید.

 

2- در بسیاری از ماشین های لباسشویی پایه های جلویی قابل تنظیم بوده و پایه های عقبی بصورت خودکار تنظیم می گردند. برای تنظیم پایه های ماشین لباسشویی، باید ماشین لباسشویی خود را به یک طرف شیب دهید. (بطوریکه ماشین لباسشویی بر روی یک پایه عقب و یک پایه جلو قرار بگیرد). اگر ماشین لباسشویی تکان می خورد پایه های ماشین لباسشویی تراز نیست .

 

3- مراقب باشید هنگام بررسی تنظیم بودن پایه زیر برای جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی، آنرا زیاد شیب دار نکنید تا پایه ها دچار ایراد و عیبی نشوند. این پایه ها وقتی از حالت قفل خارج می شوند ، با دست قابل چرخیدن است. پایه‌های جلویی با آچار بالا و پایین می‌رود و پایه‌های پشتی دارای فنر هستند. چنانچه لباسشویی را بلند کنید پایه‌های عقبی به حالت اول خود بر می‌گردند و وقتی پایه‌های پشتی کوتاه باشند فنر آنها باز می‌شود تا خود را تراز کنند.

علت تکان خوردن زیاد و شدید ماشین لباسشویی + جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی

4- برای تراز کردن پایه های جلوی ماشین لباسشویی برای جلوگیری از لرزش و لغزش از یک انبردست کمک بگیرید، اگر پایه های جلو بلند هستند، پیچ های تراز را در جهت ساعت بچرخانید. می توانید کمی روغن روان کننده روی پیچ ها اسپری کنید تا چرخش راحت تر صورت بگیرد . و هرگاه که ماشین را از یک سمت به سمت دیگر تراز نمودید (مثلا چپ به راست)، آنگاه با کمک فرد دیگری از سمت عقب دستگاه را به جلو خم نموده به طوری که پایه های عقبی ۵ سانتی متر با زمین فاصله بگیرند. سپس دستگاه را به آرامی بر زمین بگذارید. پایه های عقبی باید بصورت خودکار تنظیم شده و دستگاه را تراز نمایند. در صورتی که پایه های عقبی خودکار نیستند، لازم است که آنها را نیز بصورت دستی همانند پایه های جلویی تنظیم نمود.

 

5- پس از تنظیمات تراز کردن برای جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی، یک مرتبه از یک طرف به طرف دیگر و همچنین از عقب به جلو، تراز بودن را بررسی نمایید. سپس ضامن های پایه ها را دوباره بسته و از حرکت چرخشی پایه ها جلوگیری نمایید. با تکیه دادن به دستگاه از جلو و عقب نرفتن آن اطمینان حاصل کنید.

 

6- اگر ماشین لباسشویی جدید خریداری کردید و نحوه کار با آن را نمیدانید. علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی امکان دارد پیچ ها و پایه ها بعد از نصب به درستی در جا خود قرار نگرفته باشند. برای تست این مرحله، در ماشین لباسشویی خود را باز کنید و با دست به مخزن فشار آرامی وارد کنید. اگر پیچ های نصب مخزن به درستی محکم شده باشند مخزن نباید بصورت عمودی حرکت کند. به همین صورت وقتی مخزن ماشین لباسشویی را تخت فشار دست قرار می دهید بعد از رها کردن باید مخزن به عقب برگردد. مخزن داخلی را به عقب فشار بدهید تا ببینید هیچ صدایی از آن می آید یا نه.

علت تکان خوردن زیاد و شدید ماشین لباسشویی + جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی

راهکاری برای جلوگیری از حرکت ماشین لباسشویی

به منظور جلوگیری از تکان خوردن و لغزش ماشین لباسشویی تان باید کمی دقت کنید. یک لباس یا پارچه‌ی بزرگ و خیس، مثل شستن پتو با ماشین لباسشویی می‌تواند در طول کار کردن ماشین، به یک طرف بچسبد و در ماشین لباسشویی عدم تعادل و در نتیجه لرزش ایجاد کند. اضافه کردن یک یا چند حوله و یا چیزی که این توزیع نامتقارن را برهم بزند، اغلب می‌تواند برای جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی موثر باشد. همچنین به گزارش سماتک اضافه بودن بار ماشین لباسشویی منجر به تکان خوردن و ناموزون بودن حرکات دیگ لباسشویی می شود. چیز‌های سخت مثل کفش کتانی، هرگز نباید به تنهایی درون ماشین لباسشویی قرار بگیرند و همیشه باید همراه با حوله یا چند لباس نرم‌تر باشند تا تعادل و کارکرد ماشین را مختل نکنند. اگر بار ماشین لباسشویی نامتوازن باشد، ممکن است باعث ایجاد سروصدای زیاد شود. منتهی دستگاهی که لرزش دارد باعث آزار و اذیت شما خواهد شد و اگر مشکل آن برطرف نشود درام متوقف خواهد شد و برای همین اینجا هستید. در ادامه 4 راهکار برای جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی بیان شده است:

 

1. بار ماشین را خالی کنید و یک سیکل شستشو را بدون لباس فعال کنید تا از چرخیدن درام مطمئن شوید.

2. اگر با خارج کردن بار ماشین شروع به کار کند؛ یعنی مشکل مربوط به یک یا چند آیتم سنگین بوده است که منجر به بار نامتوازن شده است.

3. متوازن کردن بار به حل این مشکل کمک می‌کند و درنتیجه درام شروع به چرخیدن می‌کند.

4. راه‌حل دیگر این است که لباس‌های سنگین را باهم و با استفاده از «سیکل شستشوی سنگین» بشویید.

 

علت تکان خوردن ماشین لباسشویی و دلیل حرکت و لرزش لباسشویی را در این مطلب خواندید. توصیه می شود برای جلوگیری از تکان خوردن ماشین لباسشویی از یک نفر تکنسین ماهر کمک بگیرید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب