طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

باتری به باتری خودرو در فصل زمستان بیشتر انجام می شود طرز صحیح باتری به باتری خودرو بسیار مهم است و رانندگان هنگام باتری به باتری باید نکات مهم باتری به باتری ماشین را مد نظر داشته باشند.

 

طرز صحیح باتری به باتری

باتری به باتری کردن در ماشین ساده و آسان است به شرطی که ابتدا روش صحیح باتری به باتری خودرو را در ادامه بخوانید و سپس اقدام به باتری به باتری کنید. برای باتری به باتری کردن خودرو شما راننده عزیز نیاز به یک ماشین سر حال با باتری جان دار نیاز دارید.  قبل از هر کاری سعی کنید با دستکش دستهای خود را بپوشانید تا در زمان باتری به باتری کردن، آسیبی به آنها وارد نشود. اتصال های روی باتری خود را بررسی کنید. در صورت مشاهده آثار خوردگی و سولفاته، آن را با استفاده از یک دستمال، تمیز کنید. سولفاته شدید را با استفاده از نوشابه و آب معدنی از بین ببرید.

 

با توجه به مکان باتری روی خودرو سالم و خودرو روشن، نزدیک ترین حالت برای باتری به باتری خودرو را انتخاب کنید. یعنی خودرو ها را در یک جهت مشابه و کنار هم قرار دهید یا در دو سوی متفاوت و کنار یکدیگر پارک کنید. توجه داشته باشید که خودرو ها به یکدیگر اتصال پیدا نکنند. در صورتی که فاصله بین دو خودرو به گونه ایست که کابل باتری به باتری کوتاه است، از وصل کردن دو سیم جامپر باتری به باتری به هم خود داری کنید و کابل باتری به باتری بلندتر تهیه کنید. در صورت اتصال دو سیم به هم، احتمال آب شدن اتصالات و ایجاد جرقه و آتش وجود دارد. قبل از باتری به باتری مطمئن شوید که خودروی سالم چند دقیقه ای کار کرده باشد و باتری اش به اندازه کافی شارژ داشته باشد. توجه داشته باشید که باتری های اتمی که در حال حاضر روی اکثر اتومبیل ها قرار میگیرد، معمولا بدون مقدمه و علامتی از کار می افتند. بنابر این اگر باتری خودرو شما اتمی است خیلی در گذشته به دنبال نشانه های ضعیف شدن باتری نگردید.

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

لوازم مورد نیاز برای باتری به باتری خودرو

کابل فشار قوی باتری به باتری
دستکش
عینک محافظ چشم
فرچه برای پاک کردن قطب باتری به منظور اتصال مناسب

 

برای باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت در ابتدا توجه داشته باشید تشخیص صحیح قطب مثبت + و منفی – باطری با نگاه بر روی خود باطری امکان پذیر است زیرا در بعضی از اتومبیل ها ممکن است اشتباها از روکش قرمز رنگ برای قطب منفی استفاده شده باشد. در بسیاری از اتومبیل ها نیز برای روکش قطب مثبت در کارخانه از رنگ مشکی استفاده میشود. همچنین ممکن است در بعضی از اتومبیل های کارکرده با وجود تفاوت اندازه سر باطری مثبت و منفی از سر باطری اشتباه در یکی از قطبها استفاده شده باشد . اتصال اشتباه قطب ها ممکن است باعث خرابی دینام ، قطعات الکتریکی و الکترونیکی، ECU (کامپیوتر خودرو) و حتی آتش سوزی و سوختگی بشود . بخاطر داشته باشید اطلاع نسبی از مسائل فنی دلیل موجهی برای بی دقتی نیست زیرا حداقل در این مورد خاص بیشتر اشتباهات توسط افراد ماهر اتفاق می افتد.

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

مشخصات کابل باتری به باتری

کابل باتری به باتری خودرو بسیار مهم است و مشخصات کابل باتری به باتری را هر راننده ای باید بداند پیش از هرچیز، ذکر این نکته که داشتن دو کابل باتری به باتری مناسب و استاندارد برای عملیات انتقال برق از باتری سالم خودرو به خودروی دیگر، اهمیت زیادی دارد. با این اوصاف، حتی اگر دارنده‌ی یک خودروی نو یا سالم همراه باتری‌های جدید هستید، برای استفاده در شرایط اضطراری؛ حتما کابل باتری به باتری مخصوص انتقال برق را، همیشه در صندوق بار، به همراه داشته باشید. این ادوات که ظاهری ساده و متشکل از دو رشته سیم قطور با حالت گازنبری (سوسماری) در طرفین هستند، در کشورمان به کابل باتری به باتری یا کابل جامپر، شهرت دارند.

 

کابل باتری به باتری استاندارد، به رنگ‌های قرمز و سیاه هستند. اگر کابل همرنگ برای باتری به باتری در اختیار دارید، با هر وسیله‌ی ممکن، روی آنها علامت‌گذاری کنید تا به هنگام استفاده، دچار اشتباه نشوید، چراکه یکی از کابل‌ها ( نوع قرمز‌رنگ) باید بین پایانه‌های مثبت و کابل دیگر (نوع سیاه‌رنگ) بین پایانه‌ی منفی باتری سالم و نقطه‌ی زمین (که در ادامه توضیح داده شده است)، متصل شوند. نکته‌ی مهم در این مرحله از باتری به باتری خودرو، اطمینان از برقراری ارتباط فلز با فلز (رسانا با رسانا) بین سرکابل‌ها و پایانه‌ی باتری‌ها، اهمیت زیادی دارد، پس قبل از رفتن به مرحله‌ی بعد، این قسمت‌ها را به صورت ظاهری بررسی کنید و چنانچه زنگ‌زدی یا مانع دیگری در این بخش‌ها وجود دارد، با استفاده از کاغذ سنباده، برس فلزی و حتی آب جوش، اقدام به رفع موانع اتصال کنید.

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

ساخت کابل باتری به باتری

ساخت کابل باتری به باتری بسیار ساده و آسان است و شما باید چند تکه کابل قوی پیدا کنید همچنین به کابل باتری به باتری جامپر هم نیازمند هستید. هر چه کابل باتری به باتری شما ضخیم تر باشد، عمل شارژ بهتر انجام خواهد شد. در صورت در دسترس نبودن کابل باتری به باتری جامپر میتوانید از کابل جوشکاری 16 استفاده کنید. اگر همه اینها موجود نبودند، برای هر قطب، دورشته کابل برق 6 میل (مجموعا 12 میل) استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر چه ساخت کابل باتری به باتری نازک تر باشد، شارژ شدن باتری کند تر است و احتمال آب شدن روکش کابل ها به دلیل حرارت بالا خواهد رفت.

نکته‌ی جالب در باره‌ی عمل باتری به باتری بین خودروها، ایمنی آن است. این فرایند، چنانچه به اشتباه انجام شود، می‌تواند باعث خسارات سنگینی به یک یا هردو خودرو شود. از سویی دیگر، حتی اگر خودروی معیوب که ظاهرا روشن نمی‌شود، در قسمت باتری با ایرادی مواجه نباشد، اما عمل باتری به باتری برای آن به درستی انجام شود، هیچ صدمه‌ای به خودروهای شرکت‌کننده در این فرایند، وارد نخواهد شد.

مهمترین بخش باتری به باتری خودرو، اتصال باتری‌ها از طریق کابل باتری به باتری خودرو به یکدیگر است که باید با احتیاط و توجه کافی انجام شود. در این مرحله، ابتدا کابل قرمز رنگ را، به پایانه‌ی مثبت باتری معیوب متصل کنید.

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

طریقه صحیح باتری به باتری خودرو

برای شروع باتری به باتری در خودروهای سواری وقتی که مطمئن شدید مشکل از باتری است شما برای راه اندازی و شارژ باتری نیاز به انجام عمل باتری به باتری کردن خودرو دارید. برای این کار یک خودروی سالم را باید به خودروی خود نزدیک کنید بهترین روش نزدیک کردن از روبه رو است، همچنین می توانید از طرفینی که باتری خودرو ها به یکدیگر نزدیک تر هستند این کار را انجام دهید.

 

با دقت قطب های مثبت و منفی هر دو باتری را مشخص کنید. معمولا بر روی سرباتری و یا کنار آن ها مثبت و منفی مشخص شده است.
بیشتر مواقع قطب مثبت قرمز رنگ است و علامت + بر سرباتری آن مشخص است.
همچنین به صورت معمول قطب منفی مشکی رنگ است و علامت – بر روی آن مشخص است.

 

حال که باتری ها را تا جای ممکن و البته بدون هر گرونه تماس به یکدیگر نزدیک کردید، حال زمان آن رسیده است که خودروها را برای عملیات باتری به باتری آماده کنید. برای این کار ابتدا تمام متعلقات برقی همچون فن، بخاری، شارژر ها، رادیو وضبط، فلش، و هر تجهیزات برقی دیگر را در داخل خودرو جدا و یا خاموش کنید. همچنین خود خودرو را هم فعلا خاموش کنید.

خودروهایی که قرار است در فرایند برق‌رسانی شرکت کنند، در نزدیکی هم قرار دهید. اگر در محلی هستید که امکان پارک خودروها به صورت روبرو ( اصطلاحا شاخ به شاخ) وجود دارد و با ایراد قانونی همراه نیست، این کار را انجام دهید، اما فاصله‌ای بین خودروها، باقی بگذارید و مطمئن شوید که ارتباط و اتصالی بین بدنه‌ی آنها وجود نداشته باشد.

 

چنانچه خودرو ها با یکدیگر تماس داشته باشند امکان آسیب جدی به قطعات برقی و کامپیوتری هر دو خودرو بسیار بالاست. دقت کنید با یکدیگر ارتباط و یا تماسی نداشته باشند. پس از نزدیک کردن خودروها، باید هر دو خودرو در وضعیت خاموش باشند و مدل‌های مدرن اصطلاحا پارک باشند. برای اطمینان از این موضوع، سوئیچ خودروها را از محل مربوطه در خودرو، خارج کنید. علاوه برا این، تمامی وسایل داخل خودرو، مثل فن‌ها، سیستم بخاری و کولر را، در وضعیت خاموش قرار دهید.

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

باتری مناسب برای باتری به باتری کردن خودرو

برای باتری به باتری خودرو شما نیازمند یک باتری سالم، با سطح ولتاژی مشابه نمونه‌ی خود هستید، هرچند تقریبا همه‌ی خودروهای سواری از باتری‌های ۱۲ ولت استفاده می‌کنند، بررسی این موضوع از روی بدنه‌ی باتری‌ها و دیدن عبارت 12V، به‌سادگی قابل انجام است. با اینکه با رعایت نکات و ایمنی خطر خاصی شما را تهدید نمی کند ولی بهتر است از دستکش ها زخیم هم استفاده کنید. حتما چک کنید باتری هیچ گونه ضرب دیدگی و یا شکستگی و … نداشته باشد. سر باتری را در صورتی که دچار جرم شده است میبایست با یک براش فلزی خوب تمیز کنید تا تماس کامل انجام شود.

 

روش صحیح وصل کابل باتری به باتری

برای وصل کردن کابل باتری به باتری خودرو شما برای برقرار این ارتباط به دو کابل باتری به باتری مخصوص این کار احتیاج دارید همچون باتری ها این دو کابل ها معمولا داری دو رنگ مشکی و قرمز هستند که هنگام کار اشتباه گرفته نشوند. همچنین معمولا دو عدد گیره برای در دهان گرفتن سر باتری ها بر روی هر دو سر کابل ها قرار دارد. در طی انجام عمل باتری با باتری باید مطمئن باشید که دو سر قرمز و مشکی کابل باتری به باتری خودرو هرگز با یکدیگر تماسی برقرار نمی کنند. در صورت برقرار تماس آسیب های جدی به خودرو وارد خواهد آمد.

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

طبق مراحل زیر، کابل ها را به باتری ها متصل کنید

کابل قرمز رنگ را به سر مثبت باتری دارای مشکل متصل کنید.
حال سر دیگر همین کابل قرمز را به سر باتری سالم متصل کنید.
کابل مشکی را به سر منفی باتری سالم متصل کنید
سر دیگر کابل مشکی را به قطعه فلزی از خودروی دارای باتری خراب متصل کنید.
بهتر است این قسمت فلزی قسمتی رنگ نشده باشد که ارتباط برقرار شود این کار را با پیچ و مهره ها و … نیز می توانید انجام دهید.
مراقب باشید اضافی کابل ها اطراف پره های فن و یا نزدیک موتور خودرو نباشد.
یک بار دیگر اتصالات بین باتری‌ها، کابل‌ها و عملیاتی که تاکنون انجام داده‌اید را مرور کنید. مطمئن شوید، کابل‌های مورد استفاده، در مسیر نامناسب، مثل مجاورت فن‌های رادیاتور یا چسبیده به قسمت‌های پرحرارت موتور خودرو، نباشند.

 

هنگام اتصال کابل برای انجام باطری به باطری بهتر است کابل ها را تک به تک به باطری ها متصل کنید. حتی ماهرترین افراد نیز گاهی با اتصال اشتباه قطبها باعث صدمات جدی به خود و اتومبیل میشوند. ابتدا اولین گیره اولین کابل را به قطب مثبت + باطری اتومبیل کمک گیر متصل کنید سپس سر دیگر کابل را به قطب مثبت + باطری اتومبیل کمکی متصل نمایید . اگر یکی از کابل هایی که در اختیار دارید کوتاه تر است از کابل بلند تر برای اتصال مثبت استفاده کنید. گیره های کابل دوم را نیز به قطبهای منفی باطری ها متصل کنید. اگر کابل منفی کوتاه تر است میتوانید گیره سمت اتومبیل کمکی را به قسمتی از بدنه یا موتور متصل کنید. ایمن ترین نقطه برای اتصال گیره منفی در صورت کوتاه بودن کابل قسمتی از بدنه اصلی اتومبیل که بر روی آن پیچ بسته شده است . اتصال به قسمت های فرعی موتور و قطعات سوار بر روی بدنه بسیار خطرناک است و ممکن است باعث داغ و ذوب شدن اتصالات بخش مربوطه همانند لوله ها و سیم ها شود .

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

نحوه روشن کردن خودرو با باتری کمکی

خودروی سالم را روشن کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه خودرو کار کند. شما می توانید کمی دور موتور را با گاز دادن بالا ببرید تا انرژی بیشتری منقل شود. با این کار و کار کردن خودرو و برقراری ارتباط طبق روش بالا کم کم باتری خالی شده اقدام به شارژ شدن می کند. خودرو را برای چند دقیقه به همین صورت رها کنید. دقت کنید در این مدت که یک الی دو دقیقه است اتصال به درستی و کامل برقرار باشد.

 

خودروی دیگر را روشن کنید حال دیگر باتری مشکل دار باید شارژ شده باشد و پس از این چند دقیقه اقدام به استارت زدن باتری خودروی ناسالم بکنید تا خودرو روشن شود. چنانچه روشن نشد کمی تکان دادن و فشار هر یک از کابل ها در سر جای خود و انجام مجدد احتمالا شما را به نتیجه خواهند رساند.

بعد از اتصال کابل های باطری به باطری حداقل پنج دقیقه در حالتی که موتور اتومبیل کمکی روشن است منتظر بمانید تا باطری اتومبیل کمک گیر تا حدی شارژ شود. در صورتی که بلافاصله بعد از اتصال کابل اقدام به استارت زدن نمایید علاوه بر دیرتر روشن شدن موتور و داغ شدن کابل های کمکی احتمال آسیب به دینام و بعضی از قسمتهای الکتریکی دو اتومبیل وجود دارد . پس از گذشت زمان لازم و روشن کردن موتور اتومبیل کابل ها را بصورت جداگانه قطع نمایید .

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

روش جدا کردن کابل باتری به باتری

جدا کردن کابل باتری به باتری خودرو بسیار مهم است حال که خودرو روشن شد و به نتیجه رسیدید باید برای جدا کردن کابل باتری به باتری اقدام کنید، این کار برعکس مراحل اتصال بود و دقت کنید حین جدا کردن کابل باتری به باتری هیچ یک از کابل ها با یکدیگر تماس نداشته باشند. فرقی نمی‌کند خودروی معیوب روشن شده باشد یا خیر، عملیات جدا کردن کابل باتری به باتری باید با احتیاط و به ترتیب انجام شود، اما دقیقا عکس مراحل قبل، یعنی ابتدا باید کابل سیاه (منفی) از بدنه یا بخش فلزی موتور خودروی معیوب جدا شود. این عمل را با احتیاط انجام دهید.

 

ابتدا کابل مشکی را از قسمت فلزی خودرو جدا کنید.
کابل مشکی را از قسمت منفی باتری سالم جدا کنید
کابل قرمز را از قطب مثبت باتری سالم جدا کنید
و در نهایت کابل مشکی را از باتری تازه شارژ شده جدا کنید.
ساید متعلقات و یا کاور های باتری را مجدد در سر جای خود قرار دهید.

طرز صحیح باتری به باتری در خودروهای سواری و وانت (آموزش تصویری)

مدت زمان روشن نگه داشتن خودرو پس از باتری به باتری

روشن نگه داشتن خودرو بعد از باتری به باتری بسیار مهم است پس از انجام عملیات باتری به باتری بهتر است خودروی تازه روشن شده را خاموش نکنید و با کمی فشار دادن پدال گاز روند شارز شدن باتری را سرعت ببخشید. باید این باتری به اندازه کافی شارژ شود تا قدرت و توان لازم برای مجدد استارت زدن را در خود داشته باشد.

بعد از روشن شدن خودرو از گاز دادن زیاد به نیت سریع‌تر شارژ شدن باتری جدا خودداری شود. در این حالت باز هم به خاطر خالی بودن باتری، باعث ایجاد فشار زیادی ‌ روی دینام می‌شود و می‌تواند سبب سوختن آفتامات، دیود‌ها و یا بالشتک آن شود. پس بهتر است تا کمی با سرعت کم رانندگی کنیم تا باتری شارژ شده و از صدمات بعد از آن جلوگیری کنیم. چنانچه با خاموش شدن باتری مجدد باتری تخلیه شد و خودرو روشن نشد زمان تعویض باتری فرار سیده است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب